Simpel en goedkoop een kanon laten draaien

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Brandweerboot, 23 aug 2012.

  1. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Beste modelbouwers,

    Op mijn PT15 staan twee stuks geschut, ik wilde deze laten draaien.
    Op mijn dusseldorf draaien de waterkanonnen ook, daar wordt de aandrijving verzorgt door een servo, en omdet er met een grote en een kleine schijf wordt gewerkt kan het kanon meer graden draaien dan de servo.
    Wel dat kan, maar ik wilde geen schijven daar er simpel weg geen ruimte voor is in de PT. Dus iets anders verzonnen.
    Simpel en doeltreffend, geen schijven maar gewoon met de hevel van de servo, een stukje visdraad, een aluminum stukje pijp en een muur plugje wat in het buisje past.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    De lengte van de hevel op servo bepaalt hoeveel graden je het kanon of wat dan ook wil laten draaien. Ik wil natuurlijk niet mijn kajuit van de boot afschieten, maar wel meer graden draaien dan de servo doet. Hoe langer de hevel hoe meer graden. 360 graden is makkelijk haalbaar met de standaard hevel.
    Er vanuit gaande dat er velen voor mij ook al zo iets hebben gemaakt, ik heb er een topic van gemaakt omdat het simpel is en heel goed werkt.
    Zonder allerlei ruimte innemende schijven e.d

    Het draadje is om het pijpje gewikkeld, door een gaatje in het buisje en dan weer gewikkeld anders zou het slippen.
    In het gaatje zit een heel dun rubberslangetje ( ook uit de hengelsport winkel) waardoor het draadje slipvast zit.
    Toen het klaar was heb ik de servo tester er op aangesloten en een dag op automaat gezet. Geen enkel probleem, geen slijtage van het dradje of wat dan ook.
    Prima toch?
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De simpelste dingen zijn de geniaalste :thumbsup:, je brengt me op een idee Jan om de stand van een lijn te detecteren, meerslagen potmeter aan het pijpje en je kent de stand van je lijn ;)
     
  3. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hallo Rene,

    Ja dank je, ik heb zelf op dit forum ook al veel ideeën opgedaan. Daarom heb ik dit gepost. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zou het ook leuk vinden als je er foto van plaatst in deze post, als het klaar is
    Succes
     
  4. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Super idee!

    ga het denk ik ook proberen te maken bij mijn Witte zee
    daar ga ik een werkend brandspuitje op maken, en zou wel leuk zijn om hem te kunnen laten bewegen:D

    Jan
     
  5. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hoi Jan,
    Is het op de foto's duidelijk genoeg? als je nog wat wilt weten vraag maar hoor!:cool:
     
  6. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Bedankt Jan, maar het is me allemaal erg duidelijk , goede foto,s en een heldere uitleg bij de foto,s doen het hem:D

    kan niet beter:thumbsup:


    Jan
     
  7. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Niets ten nadele van deze oplossing hoor, begrijp me goed, maar let wel op dat je een flexibele [rekbare] lijn gebruikt; geen stalen kabeltje dus, tenzij daar een compensatie veer in verwerkt is.
    Geometrisch kàn dit namelijk niet, maar het werkt wel vanwege de rekbaarheid van de gebruikte vislijn.
    Cor
     
  9. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Het gaatje in de alu buis maakt hier het verschil.
    Normaal zou het draadje slippen, ik neem aan dat je dat bedoelt.
    Nu zit er in dat gaatje een rubberslangetje het draadje zit daardoor, en dat voorkomt slippen. eventueel zou je hetdraadje ook nog met lijm aan het slangetje kunnen lijmen.
    Ik heb het ook geprobeerd met een slap draadje en het werkte perfect. Alleen om de het kanon zuiver te laten draaien heb ik de draadjes licht gespannen.
    Het allereerste proefje heb ik met garen uit mams naaibox gedaan en ook dat werkt.
    Het gaatje met rubber slang maakt het verschil. Myth confirmed....
    Tja, ik zit myth busters te kijken:p
     
  10. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Nog een aanvulling op het idee, ik gebruik om de kanonnen op een kanaal van de zender, met een y kabel. Maar toen kwam ik erachter dat het ene kanon naar stuurboord draaide en de ander naar bakboord. en ja als je een schip snel in de flank wil treffen, is het handig als ze allebei de zelfde zijde opgaan.
    Dit was in een minuut opgelost door van een kanon de draad kruislings te bevestigen.
    Simpel en mischien niet geometrich zoals Cor zegt. maar het werkt en betrouwbaar.
     
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Re post #9: Nee Jan, dat bedoel ik niet: de afstanden van de beide uiteinden van de servohevel naar het asje, zijn afhankelijk van de hoek die de servo hevel maakt; zoals op de foto is de lengte van de 2 snaartjes niet gelijk aan de som van de 2 snaartjes als de servo in de maximale hoek staat gedraaid.

    Maar het moet dus wel met flexibele draden, anders: òf je draad gaat knappen, of hij gaat slap hangen; in dat laatste geval krijg je dus speling/vrije slag op je kanon.
    Maar met flexibele draad is er dus geen probleem.
    Cor
     
  12. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Beste Cor,
    Je opmerking over geometrich klopt het niet, zette mij aan het denken.
    Ik dacht wat bedoelt ie nou, na even de opstelling te hebben bekeken en heb laten werken zag ik gebeuren wat je dus inmiddels zie ik ook heb uitgelegd.
    Echter is de speling die onstaat aan de ene kant, en de spanning aan de andere kant nihil is zal het geen probleem op gaan leveren.
    Maar ik snap nu wel wat je bedoelt. Bij grotere en of zwaardere projecten zal er inderdaad gebruik moeten worden gemaakt van veertjes.
    Zo zie ik maar weer, weer wat geleerd. Bedankt Cor:)
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hey mannen, dat kleine verschil is ook op te lossen met een wieltje op de servo ;)
     
  15. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Inderdaad Rene, was ik al mee bezig geweest, maar ik had geen wieltje dat passend kon worden gemaakt. En ik wilde het in dit geval ook zo simpel mogelijk houden.
    Wel heb ik nog overwogen om een schijfje wat bij de servo's wordt geleverd te gebruiken. Maar de oplossing die ik nu heb gebruikt is simpel en werkt netjes.
    Ik zal een kort filmpje maken en uploaden kunnen jullie het zien.
     
  16. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Mooie oplossing.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  17. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Filmpje van de kanonnen

    [​IMG]

    Hmmm... Filmpje is in eens een foto, ga het nog en keer proberen
     
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Het bestand is een .jpg, dus dat is een foto ;)
    Cor
     
  19. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Klopt cor, ik heb de link van mijn face book gecopieerd. Nu even op youtube gezet.
    Hier de link, ik hoop dat het nu wel werkt.
    Alleen zie je hier allen de kanonnen op het dek van de boot, morgen zal ik nog een filmpje maken van de onderkant, want daar gaat het tenslotte om.
    Jij weet het wel, maar voor mensen die net als mij nog niet zolang met modelbouw bezig zijn, deze simpele oplossing is niet geschikt om een model te besturen!!!!
    gX1JyyAtjFI[/media] kanonnen op de pt15 draaien - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ze draaien perfect Jan, alleen nog even je oplossing van post # 10 toepassen, dan draaien ze dezelfde kant op ;)
    En ik ben ook niet zo lang bezig met modelbouw hoor: mijn eerdere observaties waren meer van uit uit de theoretische hoek.
    Cor
     

Deel Deze Pagina