Simprop D502

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tim1, 18 nov 2002.

  1. tim1

    tim1 Guest

    Hallo,

    Is er iemand die de aansluitgegevens kent van de Simprop D502 servo ?
    Er zitten 5 draden op. Zou moet dienen om een roer van een boot aan te sturen.

    Dank alvast.
    Groetjes,
    Tim.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Van je overgrootvader gekregen ;) ? Antiek dus en in de vitrine zetten. Deze servo's hebben een accu met een middenaftakking nodig. Bij linksomdraaien gebruiken ze de ene helft van het pakket, bij rechtsomdraaien de andere helft van het accupakket. De elektronica in deze servo's had geen 'brugschakeling', vandaar. Dit hele verhaal om te verhullen dat ik de aansluitgegevens niet ken. Ik zou een nieuw modern servo kopen.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, dan kom ik vitrines tekort.. Bij mij liggen ze (sommigen half gedemonteerd) met andere zelfgebouwde spullen van begin jaren '70 in een schoenendoos met daarop de tekst: RC-spullen, 'oude glorie'.
    Ik heb toen wel eens een motor (Mitsumi) vervangen door een 4,8v exemplaar en het geheel met een IC-servoversterkertje aangestuurd.
    Maar als je toch nagaat dat je tegenwoordig met minder geld dan waarvoor je ze toen zelf maakte, iets koopt van een veel betere kwaliteit...
    Dat was toen inderdaad anders, als je zoveel mogelijk zelf maakte kon je zo'n 60% besparen op de kosten. De grijze D-502 mechanieken waren een uitkomst, evenals het zelf maken van printjes voor de servoversterkers.
    Alleen daardoor kon ik me als scholier de eerste pogingen tot RC-vliegen permitteren....

    Weet je wat me nog het meeste opviel toen ik dat oude spul eens liet werken? De ongelofelijke traagheid van de servo's. Ook niet te vergelijken was het terug komen in de neutrale stand. We waren al blij als we dat beter kregen dan 1 mm.
    Wat gezegd moet worden, je leert er wel van vliegen...
     

Deel Deze Pagina