Sinds wanneer kunnen accu's ook beschimmeld zijn ???

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Stephan, 16 jul 2004.

  1. Stephan

    Stephan Guest

    Door een "crash" met mijn auto, was op de een of andere manier mijn krimpkous van het pakket gescheurd. Ik er net dus alles afhalen zodat ik morgen een nieuwe krimpkous kon halen en gewoon zonder problemen verder te kunnen.
    Toen ik hem eraf haalde zacht ik tot mijn verbazing soort van schimmel aan de achterkant van mijn accu.
    Het lijkt er ook zelfs op dat hij een keer in de brand heeft gestaan.
    Weten jullie een reden en kan ik doorgaan met deze cellen, denk erzelf aan ze maar weg te doen en gelijk grotere 3300's oid te kopen.
    Naja de plaatjes hieronder zullen het wel duidelijk maken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Sorry voor slechte kwaliteit, ff snel gedaan op modelbouwupload dusja
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Van die cellen is al heel veel gevraagd. Ze zijn niet echt best meer en zeker aan vervanging toe. Waarschijnlijk is bij de min kabel de koperdraad ook zwart geworden (black wire syndrom). Dat witte spul komt uit de cellen.

    Als de cellen er bij mij zo uit zien dan gaan ze regelracht de chemobak in.
     
  3. andry

    andry Guest

    IK heb dat ook en nog steeds maar niet zo erg als bij jou . Je moet je accu helemaal leeg halen en mischien voorzichtig weg poetsen met een plukje staalwol ( ik weet het niet zeker ) . Bij mij was het helemaal veroest en kwam ook een beetje '' schimmel '' op , ik heb het met een stukje staalwol gedaan en tis minder geworden .
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Het lijkt dat er kortsluiting is geweest in de rechter cel en dat daardoor de boel is verrot. Zijn de cellen nog wel goed? Niet erg snel leeg? Cellen die je buiten in de goot vindt zien er net zo uit :). Ik zou ze snel vervangen ;)
     
  5. Delcam

    Delcam Guest

    Dit is een schoolvoorbeeld van wat in het Nederlands accurot wordt genoemd. Een klein deel van het electrolyt in de cel is via het overdruk ventiel ontsnapt en geeft deze corrosieve neerslag op de positieve accupool. Wat je ook ziet is dat de corrosie langs de verbinder met de andere cel "kruipt" en darr een corrosieve uitslag geeft. Als ik deze accu's zie zijn ze rijp voor de chemiebak bij het afval. Als het minder is dan kan je de"schimmel" wegpoetsen met een oude tandenborstel en wat azijn waarna je de cel weer schoon maakt met wat gedestileerd water en goe droog maakt. Daarna laden en METEN hoeveel capaciteit er nog in zit. Als je meer dan 20% van de oorspronkelijke capaciteit kwijt bent is de accu "US" (=unserviceble)

    Hans Delemarre
     
  6. Stephan

    Stephan Guest

    Oke bedankt jongens.
    Ze gaan vanavond nog de chemobak in :lol:
    Ze zijn al iets van 3jaar in gebruik dus het mag ook wel.
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Hou oud zijn die cellen eigenlijk precies?
    3 jaar in gebrijk, maar die rode jasjes zijn al een tijd niet meer in gebruik.

    Bij sanyo's staat een 2 letter code die de fabrikage datum aangeeft.
    Eerte letter geeft het jaar.
    A=1996
    ...
    E=nu

    Wat staat er bij jou op?
     
  8. Stephan

    Stephan Guest

    Ehh ik zou even niet weten waar dat zou moeten staan.
    Ik typ wel ff over wat er op de hele cel staat.
    Sanyo
    Cadnica Fast Charge
    Nickel Cadmium Battery (kr)
    N-1700SCR 1,2V, 1700mAh
    Ni-Cd Cd
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Naast wat Hans beschreven heeft zijn er nog twee mogelijke oorzaken van dit fenomeen.
    Tijdens het solderen van de cellen is S39 gebruikt!
    Tijdens het solderen is de cel te heet geweest. Daarbij is het overdruk ventiel onder de + pool gesmolten, nu lekt de cel.
    Omdat deze cellen al een jaar of 3 oud zijn denk ik dat de omschrijving van Hans de juiste is maar als het met een nieuw accupack gebeurt dan zijn de twee mogelijkheden die ik hier opgeef goede kandidaten.
     
  10. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Cellen altijd solderen met tin voor printplaten.
    Dat hele dunne.
    Niet met S39 of de soldeertin in die blauwe buisjes, zit namelijk hars in op S39 basis.
    S39 vreet gaatjes in cel, vooral als ze warm worden.
    Groeten Han.
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Die lettercode is ingestanst of gestempeld. Valt dus niet direct op.

    Te heet (door te lang poken) met solderen lijkt mij aannemelijke oorzaak.

    Om te voorkomen dat het te heet wordt een flinke bout gebruiken!
    Een klein soldeerboutje koelt meteen af, dus daar sta je te lang mee op te warmen. Grote bout en heel snel solderen dus.

    Iemand beschreef eens dat je alleen aan cellen mag solderen als je in staat bent een koperen muntje te vertinnen terwijl je die met blote vingers aan de rand vasthoudt.

    Leeftijd speelt geen rol. >10jaar oude cellen zijn bij mij nog prima.
     
  12. Stephan

    Stephan Guest

    Aha, nu zie ik het.
    Er staat: DC
    Dit zou dus betekenen dat ze redelijk nieuw moeten zijn, maar dat zijn dus helemaal niet.
    Volgens mij heb ik ze rond het jaar 2000 gekocht, dus misschien wel ouders als 4jaar.
    Ik heb al 2 nieuwe pakketen gekocht, die naar mijn weten door een ervaren iemand zijn gesoldeerd.
    Deze oude heb ik zelf niet gesoldeerd, hier begin ik niet aan, heb niet de goede materialen en ervaring dus.
     
  13. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    DC : direct current of in 't schoon Vlaamsch gelijkspanning :D
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Waar halen jullie die CD vandaan?
    Ik zie alleen het symbool Cd op de cellen staan. Dat staat onder het symbool van de vuilnisbak met het kruis erdoor.
    Dit betekend dat je de cellen niet met het gewone afval mag weggooien omdat ze Cadmium (Cd) bevatten. Cadmium is een zwaar metaal dat giftig is en dus niet in het milieu mag komen.
     
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Lezen Ernst! "DC". Op mijn nieuwe cellen uit Dortmund staat "HL" 2004 dus.

    We hebben het hier over de een code die de productie datum aangeeft van Sanyo cellen.
    Staat op elke sanyo cel gestempeld of ingeperst. Bij cellen met een kunstof jasje in de mantel. Bij industrie-ele cellen met kartonnetje soms in de celbodem.
    Kijk maar op je sanyo cel (als je die tenminste hebt)

    Kijk hier:
    Sanyo battery cells (which most OEM radio manufactures use) have a 2 letter date code stamped somewhere on the pack or cell. The first letter of the code is the year of manufacture and the second letter is the month of manufacture. 1996 = "A", 1997 = "B", 1998 = "C", 1999 = "D", 2000 = "E", etc….. January = "A", February = "B", March = "C", etc……

    http://www.geistware.com/rcmodeling/tips.htm
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Ok Harold, maar ik kon en kan nog steeds nergens die DC op de foto van de cellen ontdekken, vandaar dat ik deze vraag stelde. Ik wist niets van deze codering dus heb ik er weer iets bij geleerd. Ik heb een Sanyo pakket en heb even gezocht naar die markering. Helaas niet gevonden, het zal wel juist daar zitten waar de cellen tegen elkaar zitten of onder de krimpkous.
     
  17. Stephan

    Stephan Guest

    Het staat onder de krimkous, ik heb geprobeert er een foto van te maken maar door de flits lukte het niet erg met de macro-stand.
    Op de oude foto's zie je het niet nee dat klopt.
    Bij de ene cel "schijnt" het ene beetje door de krimpkous heen en door de andere weer niet.
    Misschien maak ik morgenochtend even een foto'tje zodat je het kunt zien.
     
  18. Delcam

    Delcam Guest

    Ernst,

    Meestal is het zichtbaar aan de min pool van de cel. Ik heb het nog nooit ergens anders op de mantel gezien. Ik heb wel veel cellen van Sanyo waar geheel geen datum stempel op staat.....

    Hans Delemarre
     
  19. Stephan

    Stephan Guest

    Foto maken is niet echt gelukt, jammer.
    Bij mij staan ze ook aan de min pool van de cel.
    Goed kijken misschien keek je erover heen ;;
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    De minpolen van mijn cellen zitten helemaal in het krimpkous en ik ben niet van plan dat eraf te gaan snijden. Echt nodig is dat ook helemaal niet want ik schrijf altijd de datum van ingebruikname op het pakket. Dit pakket is van 09-04-2002. Het zijn 8 cellen van 1800mAh en de gemeten capaciteid is nu nog steeds meer dan 1800mAh. Om dit te meten ontlaadt ik een volledig geladen accu met een vaste stroom. In dit geval is dat ongeveer 450mA. Door dan een klokje mee te laten lopen met de juiste klokfrequentie krijg je direct de uitlezing in mAh. Ik ontlaat ze NOOIT onder de 0,9V per cel en laad ze met 1A dus iets meer dan 0,5C.
    Eigenlijk wel een beetje OFF TOPIC :oops:
     

Deel Deze Pagina