Skeletten maken voor animaties

Discussie in 'MBF Labs' gestart door renswegerif, 11 feb 2014.

  1. renswegerif

    renswegerif

    Lid geworden:
    11 feb 2014
    Berichten:
    2
    Hallo allemaal,

    Hopelijk gaat dit goed, eerste keer dat ik hier wat post. Voor een animatie ben ik op zoek naar wat technieken die ik nu nog niet onder de knie heb. Daar zou ik jullie hulp en kennis graag bij gebruiken.

    Ik wil een deel van de animatie met 'poppen' maken. Deze moeten wel vrij kunnen bewegen, zodat ik ze stop-motion kan animeren mbv het programma After Effects.

    De ledematen en overige onderdelen ga ik van PU-schuim maken. Dat kan ik van een vriend overnemen, die in een prothese-makerij werkt :thumbsup:
    Op deze pu-modellen wil ik een laag epoxy-hars op (laten) maken, om deze vervolgens te air-brushen.

    De verschillende onderdelen moeten echter wel met elkaar verbonden worden. Ik zat zelf aan kogelgewrichten te denken zoals hier:

    KOGELGEWRICHT M2 KLEIN - Radiografisch Bestuurbaar RC Speelgoed Auto Helicopter Boot Schepen Quadcopter Vliegtuig Vrachtwagen Tank Robot Telegeleide Bestuurbare, Slotracebanen, Raketten, Airbrush, Sluban Lego Bouwstenen Landmacht Leger Militair, Trei

    Maar. Zou dat sterk genoeg zijn? Zijn er slimmere oplossingen te bedenken?
    De verbindingen die ik sowieso moet maken:

    * nek
    * schouder
    * elleboog
    * pols
    *heup
    * knie
    * enkel

    Hiervoor lijkt me het kogelgewricht een goed uitgangspunt.

    Verder plaats ik in het hoofd van de modellen ogen, die ik wil kunnen bewegen. Hier lijkt me een sterke magneet in de oogbol en een magneet in het hoofd voldoende.

    Kijk uit naar jullie reacties :)
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Die kogelgewrichten kun je niet vastzetten, je poppen zullen dus als een pudding in elkaar zakken (tenzij je echte kogelgewrichten gaat maken, die je bijvoorbeeld met imbusboutjes kunt fixeren of vastklemmen, maar dat is al weer een paar stapjes verder)
    Volgens mij gebruiken ze voor stop-motion gewoon een draadframe, wat ze in de gewenste stand kunnen buigen.
    Wat die ogen betreft: hoe groot moeten/mogen die poppen worden?

    Edit: kijk hier eens rond. Volgens mij is dit precies wat je zoekt.
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Nog een creatieve oplossing:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. renswegerif

    renswegerif

    Lid geworden:
    11 feb 2014
    Berichten:
    2
    Ha Micropuller,

    Leuk zo'n snelle reactie. Gisteravond even verder wezen zoeken naar aanleiding van je reactie. Ik zie op youtube veel skeletten op de manier die jij ook gevonden hebt, bedankt daarvoor. Vind een en ander best prijzig en snap de keuze voor de dubbele kogel niet goed. Heb de witte plastic kogeltjes toch maar besteld en ga daar mee experimenteren...!

    Houd jullie op de hoogte :)

    En zal snel een foto van de onderdelen die ik al heb gemaakt online zetten.
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Dit is denk ik ook wel handig als je skeletten wil maken. De originele gorillapods zijn duur, maar er zijn heel goedkope fakes in de handel. Je koopt dan in een klap alle gewrichten die je nodig hebt. Deze zijn mooi stijf en je kan ze als het nodig is uit elkaar klikken.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina