Ski's voor de Big Lift

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Alex Söntgerath, 10 jan 2007.

  1. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hallo,

    Zie foto's, heb ski's gemaakt voor de Big lift (tenminste als het nog nodig is voor dit jaar). Latten heb ik op de TACU van iemand gekocht, keurig gelamineerd triplex. Lengte van de latten is 48cm en 5 cm breed. De staartlat is 14cm en 2,5cm breed. De lente is de totale lengte dus inclusief opstaande neus.

    De bigl weegt 7,5 kg. Als ik kijk naar ski's waar we zelf opstaan (ik niet :oops: heb het eens geprobeerd in snow world en kreeg gelijk andere ingevingen zoals een indoorvlieger op ski's :) ) dan zou het qua gewicht/oppervlakte moeten kunnen.

    Hebben jullie ervaringen? Zou dit werken?

    Wat nog niet op de foto's te zien is is de afspanning naar het hoofdlandingsgestel, hiervoor gebruik ik closed-loop draad met aan bijde zijde een veertje.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb het voorste gedeelte van de lat wat langer gelaten dan de achterzijde met als reden edat aan de voorzijde meer gewicht komt dan aan de achterzijde, anders zou de lat wegzakken in de sneeuw.

    En ze moeten nog een kleurtje (met striping) krijgen uiteraard.

    Groeten,
    Alex
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Lijkt erop alsof het zou moeten kunnen werken.

    Nu nog wachten op de sneeuw dit jaar ;-)
     
  3. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Iemand anders nog ervaringen ?

    @Berto,
    Sneeuw dit jaar zal misschien nog wel lukken alleen is het de vraag wanneer dit jaar. Maar goed we kunnen de weergoden niet beinvloeden dus afwachten maar. anders kan ik ze nog gebruiken om te waterskién :lol:
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hier zijn mijn ski`s te vinden

    dat verenstale buisje is voor het kantele van de ski
     
  5. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hier weer wat foto's ze zijn zo goed als klaar:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ben benieuwd of het werkt, nu nog wachten op de sneeuw!

    De voorkant van de ski is afgeveerd. Als je de foto goed bekijkt dan zie je door de veer nog een spandraad lopen die als beveiliging dient. Deze zorgt ervoor dat de ski niet naar voren kan klappen (als bijv. de veer breekt). In de vluchtstand dan ontspant de veer zich iets en zal deze beveiligingsdraad iets slap komen hangen en word door de veer de achterste spandraad strakgetrokken. Alle spandraden zijn opgehangen in een oogje aan de onderzijde van de romp.

    Het lijkt een ingewikkeld mechanisme echter ik wist even niet hoe ik het anders zou kunnen doen.

    De staartski word met een klein veertje omhoog gehouden ( :lol: ) tijdens de vlucht.

    Het enige waar ik nog aan twijfel is of het bevestigingspunt van de veer op de ski het uithoud, er komt een behoorlijk moment op.

    De kleuren heb ik een beetje neutraal gehouden (creme en onderzijde grijs) zodat ik deze ski's ook op andere toestellen kan gebruiken. Nadeel is echter dat het afspansysteem op ieder toestel afgepast dient te worden.

    Hebben jullie nog tips?

    @Raymon: jouw systeem heb ik ook overwogen echter ik denk dat deze ski's hier te groot voor zijn (48cm lang en 5 cm breed)?

    Groeten,
    Alex
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat ziet er goed uit Alex,

    En nu maar wachten op de sneeuw als die nog komt :?
     
  7. mr-02

    mr-02

    Lid geworden:
    7 sep 2005
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Brugge
    ja bij ons (belgie) is er al heel ff sneeuw geweest.

    maar je kan ook op ski vakantie gaan e :lol:
     

Deel Deze Pagina