Fotor
Forum veteraan
Ik heb zojuist een sky assistant variometer aangeschaft. Er zijn nog maar weinig mensen die deze vario gebruiken, dus een review lijkt me op zijn plaats.
De sky assistant is door een Pool ontwikkeld, ene Piotrek. Ik krijg de indruk dat hij de hele ontwikkeling van de sky assistant zelf doet. Ook de verkoop wordt door Piotrek geregeld.
De sky assistant heeft mijn aandacht getrokken vanwege 2 kenmerken:
1) Er zit een logfunctie op
2) De vario kan heel makkelijk met nieuwe firmware worden geupdate voor nieuwe mogelijkheden.
Wat kan er zoal met de sky assistant?
De service van Piotrek is supersnel. Ik heb hem zaterdagavond gemaild met mijn bestelling, en zondagavond laat kreeg ik een mail met excuses 'dat het zo lang geduurd had'. Maandag heb ik betaald met Paypal en dezelfde dag (vanmorgen dus) is de sky assistant geladen met Nederlandse stemmen en verstuurd. Over snelheid niets te klagen dus. Op het forum zie ik dat hij veel suggesties van klanten oppikt en daarmee aan het programmeren gaat. Er komen dus regelmatig updates van de software en firmware uit.
Zodra ik de vario in huis heb volgt er meer info.
Als laatste nog een niet onbelangrijk detail, de prijs: 249 euro.
De sky assistant is door een Pool ontwikkeld, ene Piotrek. Ik krijg de indruk dat hij de hele ontwikkeling van de sky assistant zelf doet. Ook de verkoop wordt door Piotrek geregeld.
De sky assistant heeft mijn aandacht getrokken vanwege 2 kenmerken:
1) Er zit een logfunctie op
2) De vario kan heel makkelijk met nieuwe firmware worden geupdate voor nieuwe mogelijkheden.
Wat kan er zoal met de sky assistant?
- Het is natuurlijk een variometer. Hij meet de statische druk en zet die om in een hoogte-indicatie. Door deze waarde te differentieren (het druk- en dus: hoogteverloop te berekenen) kan een stijg- of daalsnelheid worden verkregen. Deze stijg- of daalsnelheid wordt omgezet in een toon die via een radiosignaal naar je oor wordt gezonden (via een portofoon). Zo kun je horen of je vliegtuig stijgt of daalt. Het grote voordeel hiervan is dat je zwakke bellen veel makkelijker kan oppikken en dat bellen veel beter gecentreerd kunnen worden. De drukmeting kan indien gewenst via een TEK (totale energie kompensatie) probe worden gemeten. Ik ga nu nog even niet in op de werking daarvan.
- Het voltage van de spanningsbron waar de vario op is aangesloten wordt gemeten.
- Er zit een temperatuursensor aan de vario. Deze kan omgevingstemperatuur meten, maar bijv ook de temperatuur van een accu, motor of regelaar.
- Het aantal storingen per seconde op de ontvanger wordt gemeten.
- Al deze waarden kunnen via het radiosignaal worden doorgegeven door een stem. Er zijn verschillende talen beschikbaar, er is zelfs een Nederlandse stem! De signalen kunnen met een portofoon op de LPD (low power device) of op de PMR (personal mobile radio) worden ontvangen. Hiervoor zijn op diverse plaatsen radio's te verkrijgen, maar er kan ook een radio worden meebesteld met de vario.
- Al deze waarden kunnen worden gelogd om ze na afloop van de vlucht op de meegeleverde software te bekijken.
- De sky assistant kan met een USB kabel aan de computer worden aangesloten om hem in te stellen en om de log files uit te lezen.
- Maten 70x26x11 mm
- Gewicht 22g (incl temp sensor)
- Stroomverbruik gemiddeld 40 mA
- Voltage 3,5-12V
- Hoogteresolutie 0,1m
- Stijgsnelheid gevoeligheid 5 cm/s
- Logtijd bij 1 parameter en elke 0,1sec: 50 uur
De service van Piotrek is supersnel. Ik heb hem zaterdagavond gemaild met mijn bestelling, en zondagavond laat kreeg ik een mail met excuses 'dat het zo lang geduurd had'. Maandag heb ik betaald met Paypal en dezelfde dag (vanmorgen dus) is de sky assistant geladen met Nederlandse stemmen en verstuurd. Over snelheid niets te klagen dus. Op het forum zie ik dat hij veel suggesties van klanten oppikt en daarmee aan het programmeren gaat. Er komen dus regelmatig updates van de software en firmware uit.
Zodra ik de vario in huis heb volgt er meer info.
Als laatste nog een niet onbelangrijk detail, de prijs: 249 euro.

Laatst bewerkt door een moderator: