skyartec cessna 182 7ch AILERON afstellen???????

Discussie in 'Beginners' gestart door richardrcboot, 18 mei 2016.

  1. richardrcboot

    richardrcboot

    Lid geworden:
    17 mei 2011
    Berichten:
    13
    hallo allemaal


    ik ben beginnend vlieger
    en vlieg sinds drie weken met een 3 kanaals zwever en dat gaat me super goed af nog steeds geen crash zelfs met de harde wind van de laatste weken gaat het goed is wel vechten maar leuk

    nu wou ik toch iets groter en iets waar ik een klein beetje mee kan stunten (rollen en loops)
    dus heb ik de skyartec cessna 182 5ch gekocht en in elkaar gezet er werd gezegd een leuke trainer en makkelijk in elkaar tezetten NIET dus!

    maar ik heb nu geen flauw idee hoe ik mijn aileron af moet stellen t.o.v mijn vleugels
    (dat was niet nodig bij me zwever) en wat is het zwaartepunt bij zo"n vliegtuig of is dat standaard 1/3 van de vleugel?

    en wat moet ik met die flaps doen??? is dat alleen voor het landen ja toch??

    als iemand hier antwoord op heeft zou ik hem of haar erg dankbaar zijn


    groeten van een beginnend vliegertje richard
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Leuk! Leren vliegen!

    Die Cessna heb ik ook nog.....in brokjes op zolder.....

    Mn eerste rc-ervaring.....die was gauw over met dit vliegtuig.
    Op gras opstijgen is door de kleine wielen zeer lastig, opgooien dan maar, maar je moet dan meteen klaar staan om te vliegen......dit ging bij mij fout, de reflexen leer je pas na verloop van tijd.

    Wat mijn ervaring is met dit vliegtuig is:

    -Probeer echt vanaf de wielen op te stijgen, desnoods een paar grotere wielen eronder.

    -Laat de flaps effe voor wat ze zijn, je hebt ze niet nodig, je kan ze laten zakken met landen, om de lift te vergroten en zo langzamer te kunnen vliegen.

    Verder nog:

    Een simulator op de computer, al eens geprobeert? Leer je de basistechnieken zonder reparatie!

    Het zwaartepunt weet ik zo niet, je zie het kunnen narekenen op bijvoorbeeld deze site:
    http://adamone.rchomepage.com/cg_calc.htm

    De ailerons moeten mooi met de vleugel meelopen, als je de naden wegdenkt moet je ze eigenlijk niet zien. In de linkerbocht gaat van de rechtervleugel (piloot-view) de aileron omlaag en de linkervleugel de aileron omhoog en in de rechterbocht precies andersom.

    B.T.W....ik heb nu een eflite apprentice s15e, daarmee ben ik aardig onderweg om het te leren, al 3/4 jaar.....fijn kistje! Voor het geval het niks word, maar bij jou gaat het vast een stuk beter!

    Succes en laat effe weten hoe het gaat!!

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2016
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (Belgiƫ)
    Zo'n Cessna is nu niet meteen een goed stunt model... een mooie rol met dit type van toestel wordt een hele opgave.

    Het gaat toch om een Almost Ready to Fly kistje... heel moeilijk kan het niet zijn. SkyArtec levert niet meteen de hoogste kwaliteit...

    De manual vermeldt normaal gezien waar het zwaartepunt moet liggen...
     
  4. richardrcboot

    richardrcboot

    Lid geworden:
    17 mei 2011
    Berichten:
    13
    hallo arnold

    bedankt voor de info daar heb ik wel wat aan ga me ailerons zo even afstellen

    wat zonde van je cessna die in brokken ligt ik vind het wel een mooie kist

    ik heb trouwens een simulator bij de kist gekregen en daar gaat het ook super het vliegen en vooral landen gaat goed
    scheelt denk ik dat ik met een 3 kanaals zwever al een paar weken vlieg dus heb al een beetje door wat vliegen inhoud
    en al een beetje me vlieg reflexen heb (hoop ik)

    ik ga nu ook maar is proberen hoe ik de zender nasa 701 in moet stellen heb je ook een cursus voor nodig geloof ik
    en hoeveel procent uitslag moet ik alles geven op de zender??

    ik moet me elevator vleugel er ook nog inlijmen maar die kan ik een centimeter naar voren en achteren schuiven moet
    nog kijken wat het beste is heb ook geen idee welke stand ik die vastlijm zelfde met me staart die kan ook iets naar voor en achter

    ik heb wel de hele kist nagelopen en kwam heel veel losse schroeven tegen deze set is niet rtf in 20 minuten zoals ze zeggen
    maar goed het is ook een hobby natuurlijk

    nogmaals bedankt voor de info arnold

    groet richard
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  5. richardrcboot

    richardrcboot

    Lid geworden:
    17 mei 2011
    Berichten:
    13

    hallo hansl

    het is ook goed dat de cessna niet een echte stunter is ik wil elke keer een stapje hoger nu van een 3ch zwever naar deze cessna leek me een
    niet te grote stap maar misschien heb ik me toch vergist??

    maar het is een rtf kist met nog een hoop werk voor een beginner helaas vooral als je niet weet hoe je de kist moet afstellen
    ik moest echt bijna alles zelf nog monteren en afstellen dat lijkt mij niet RTF maar geeft niet zo leer ik wel een hoop

    en die handleiding is half chinees en half engels maar alles behalve duidelijk
    ben al aan het zoeken op YouTube voor uitleg zender

    bedankt voor je reactie

    groet richard
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ha Richard, heb je nog een zender van de zwever of iets dergelijks, de zender vondt ik ook niet wat, 8 penlites ingewikkeld menu .

    Voor niet al te veel geld heb je een mooie spektrum zender, kun je meerdere kisten op vliegen, hoef je maar 1 keer te wennen aan het menu.
    De kwaliteit is Idd niet om over naar huis te schrijven, de motor as gaat gauw krom een het schuim is redelijk slap.
    Rustig aan, dan moet het wel gaan denk ik....
     
  7. richardrcboot

    richardrcboot

    Lid geworden:
    17 mei 2011
    Berichten:
    13
    hoi arnold

    ik ga op zoek naar een spektrum zender
    maar is een flysky ook goed??

    groet richard
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Daar zijn een heleboel zenders, het merk is persoonlijk, als je een beetje gangbaar merk hebt zout je wel goed. Ik heb zelf een futaba, waar je veel over hoort is de frsky taranis, of de turnigy i10, verder zijn er merken zoals spektrum, multiplex etc.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Niet om te zeuren, maar als hij al vragen stelt over over zijn RTF cessna, zou ik zeker geen Taranis adviseren. De fly-sky is prima en beter ga je even naar een winkel zodat het je wat beter uitgelegd kan worden. Ook handig met garantie enzo.

    Zenders waar je weinig van hoort (dus geen vragen) zijn vaak de betere keuze in dit geval.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Daar heb je gelijk in, ik weet verder niets van de ts, of ie met computers handig is (een must voor de taranis).
    Wat wel handig is, is een computerzender waar je ook nog meerdere modellen in kunt programmeren.
    Ikzelf heb er een aardig poosje over gedaan voordat ik de zender keuze had bepaalt, er zijn er zoveel!!
    Misschien nog een idee om eens rond te kijken op het te koop gedeelte, als er een handleiding bij zit is dat mooi, iemand die het effe uitlegt, zover dat effe gaat, nog mooier.
     

Deel Deze Pagina