Dank je Ernst.
Ik denk dat het op zich niet echt een "speelgoed" zender is. Ook wil ik hun de kost niet geven die met zo'n "speelgoed" vliegtuigje hebben leren vliegen. Er zit toch een echte motor in met echte servo's, ontvanger, regelaar, etc.
Ok, daar kan ik me in vergissen. Ik heb ooit wel eens met een Protech zender in m'n handen gestaan en voor mijn gevoel was het "speelgoed gehalte" daarvan erg hoog. Maar om daar direct uit te concluderen dat alle Protech zenders zo zijn is wel wat voorbarig, dat is waar.
Er zit zo'n CE-verklaring bij de zender, die door Protech bij diverse modellen geleverd wordt. Dus dat storen zou niet mogen.
Een CE verklaring zegt helaas lang niet alles maar je zou er wel van uit mogen gaan dat de zender in ieder geval aan de minimum eisen wat storing opwekking aangaat voldoet. Denk er wel om dat één van de manieren waarop men dit bij die speelgoed zendertjes bereikt is door het zendvermogen erg laag te houden. Maar zoals al eerder geschreven dit zou een betere zender kunnen zijn die zou dus op dat punt ook beter moeten zijn.
Nu even terug naar de voeding. De zender (HF-versterkertrap) weet niet waar hij door gevoed wordt. Zal hem worst wezen, als het maar genoeg is! Een 10% lagere voedingsspanning kan al genoeg zijn om het zendvermogen te halveren. Dat ligt er aan hoe ze op componenten hebben bespaard.
Sorry maar hier klopt niets van. Jan schreef het ook al als je echt zoveel meer zendbereik wilt halen dan redt je dat echt niet met zo'n kleine spannings verhoging. Eén van de punten waar dit soort zenders aan MOET voldoen is juist dat het uitgestraalde vermogen zo min mogelijk veranderd wanneer de accu van maximale spanning naar minimale spanning zakt. Wanneer het uitgestraalde vermogen 4x zo hoog zou worden als je de voedingsspanning met 2,5V verhoogd wordt zou die zender NOOIT hier op de markt mogen komen. De fabrikant (of de importeur) heeft er dan ten onrechte een CE verklaring voor gegeven.
Protech schrijft voor deze zender 8 alkalinebatterijen voor. Om jou tegemoet te komen: Dat zou bij elkaar 12V kunnen zijn op enig moment, ook al duurt het maar een kwartier. Je zou er dan ook een gestabiliseerde vaste voeding van 12V aan moeten kunnen hangen toch? Weet die zender veel. Alleen vliegt dat wat lastig vanwege het netsnoer. Daarom heb ik er stiekum 12 volt aan NiMH-cellen aan gehangen. Net als met 8 alkaline's branden nu alle (2 stuks) groene lampjes ten teken dat hij dat lekker vindt.
Met 8 volle NiMH-cellen heb je bij deze zender maar 1 groen lampje, slecht 5 minuten. Het bereik is dan 80-90 meter, daarna wordt het langere tijd 60 meter. Dan kun je echt geen 10 seconden rechtdoor kachelen!
Natuurlijk maakt het voor de zender niets uit waar hij z'n 12V van krijgt, daar gaat het ook niet over. Alleen zou een netvoeding nog wel eens grote problemen kunnen geven en dan bedoel ik niet het netsnoer.
Dat er zo weinig groene lampjes branden zegt mij ook geen moer. Die veredelde voltmeter geeft namelijk geen enkele informatie over het uitgestraalde vermogen. Het is maar net hoe die voltmeter is afgesteld. Het is absoluut mogelijk om alle lampjes bij 9V al aan te krijgen als je de afstelling van die "voltmeter" veranderd. Vaak zit er voor die afstelling een vast weerstandje in dat je kan aanpassen om het "bereik"van de voltmeter aan te passen. Voor die weerstand wordt zo goed als altijd een gewone weerstand gebruikt met een tolerantie van 5%. Het is dus ook nog eens goed mogelijk dat 8 Alkaline cellen in de ene zender 2 groene ledjes geven en in een andere 3 en weer een andere maar 1.
Wat ik nog niet weet is of 10 vers geladen NiMH-cellen niet te ver en te lang boven de 12V blijven zitten. Volgens jouw informatie zouden ze een tijdje 13,5V afgeven. Ik kan me voorstellen dat er een component het er "warm" van kan krijgen.
Ik zal wel iets laten horen.
In elk geval weten anderen nu waarom hun Avenger-4 van Protech zo'n slecht bereik heeft als ze er 8 oplaadbare AA's in stoppen.
Ron
Jan heeft het verloop van de spanning al duidelijk uitgelegd, daar heb ik weinig meer aan toe te voegen. Tien goed geladen NiMH cellen beginnen bij 13,5V. Dat zakt redelijk snel (bij de stroom die een zender gebruikt schat ik binnen 15 á 20 min.) waarna ze heel lang tussen de 12,5V en 12V blijven. Als de spanning tot 12V is gezakt is de accu voor 80% leeg. De resterende 20% gaat vrij snel en de spanning zal steeds sneller zakken.
Toch blijf ik het sterke vermoeden hebben dat het "slechte bereik" aan iets anders te wijten is.
Enkele mogelijkheden: Toch speelgoed? Slecht contact in de batterij houder, de contactveertjes? Een smerige zend antenne waardoor er niet goed contact is tussen de schuivende elementen. Een niet goed afgeregelde ontvanger of misschien wel de zender of de ontvanger en de zender? Een los "aarddraadje" in de zender? En er zijn er nog wel meer te bedenken.
Net als Jan denk ik dat je meer "eer" kunt behalen aan de ontvanger kant maar dan moet je wel weten wat je doet en de juiste apparatuur hebben. Misschien is het een goed idee om de zaak eens na te laten kijken?