Skyrc 6x80 lader 10 ampère

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tomfisherman, 2 okt 2017.

  1. Tomfisherman

    Tomfisherman

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sint oedenrode
    Hoi,

    Ik heb bij mijn boot een lader skyrc. Nu heb ik hiermee geprobeerd een lood accu op te laden.

    Na een Drie kwartier gaf hij aan capacity overloaded. Nu dus de vraag hoe kan dit komen?

    Het gaat om een zware accu, 12 volt 115 ampère van het merk yuasa. Nieuwe accu.

    De lader ingesteld op 12 volt en 5 amp laadvermogen.

    Als ik met de lader lipo accus laad zegt hij netjes end/finish

    Alvast bedankt,
    Tom
     
  2. Tomfisherman

    Tomfisherman

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sint oedenrode
    Deze dus
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Deze lader heeft een zo geheten "Capacity limit" instelling. Afhankelijk van de ingestelde capaciteit en de laadstroom wordt die limiet waarde berekend. Wanneer die waarde boven een door jouw instelbare waarde uit komt stopt de lader.
    Stel je hebt opgegeven dat je een 10Ah accu hebt en je laad hem met 2A. De accu zal dan theoretisch na 5 uur vol moeten zijn. Om en beetje meer zeker te zijn zet je de limiet dan op bijvoorbeeld 5u en 15 minuten (5,25 uur).
    Die waarde moet je in het menu opzoeken en aanpassen aan wat jij nodig hebt.
     
    Tomfisherman vindt dit leuk.
  4. Tomfisherman

    Tomfisherman

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sint oedenrode
    Bedankt voor je reactie, ik heb een gekeken bij instellingen, capacity cut-off staat op 5000mah. Dus dat zou zijn max dan zijn. Nu kan ik die maximaal op 50000mah zetten. Kan ik dit dan beter uit zetten?

    En de tijd? Die stond op 120 minuten. Maar kan die in theorie ook niet net zo goed uit dan?
     
  5. Tomfisherman

    Tomfisherman

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sint oedenrode

    Ik heb gereageerd maar niet helemaal op de juiste manier geloof ik.
     
  6. Tomfisherman

    Tomfisherman

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sint oedenrode

    Ik heb gereageerd maar niet helemaal op de juiste manier geloof ik.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Berichten kun je wijzigen, of gewoon leeg maken, middels klik op Bewerk onder betreffende bericht.
    Titel wijzig je middels Topic tools boven rechtsboven eerste bericht.
    Berichten en titels zijn gedurende twee dagen te wijzigen, daarna bevroren.

    Leesvoer voor veilig laden van lood- en LiPo-accu's
    Modelbouw FAQ's - MBF
    [FAQ] Accu's en laadtechnieken - MBF
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet 115ampère maar 115ampère·hour (Ah), dat is de capaciteit van jouw accu.
    Kan (theoretisch) 115A gedurende een uur leveren,of 230A gedurende half uur, 11,5A gedurende 10hour, 2300A gedurende 3minuten enz.enz.

    Wellicht is het onderstaande niet nodig voor jou, ik weet (nog) niets van jouw kennis op dit gebied.

    A·h is de meeteenheid van capaciteit, A is eenheid van stroom, het verschil is erg belangrijk.
    Als je dat niet goed in de vingers hebt/krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(

    Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds
    A (ampère, stroom)
    en anderzijds
    A·h (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading)

    wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')
     
  9. Tomfisherman

    Tomfisherman

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sint oedenrode

    Bedankt voor je reactie,

    Het enige wat ik hoef te weten is hoe ik mijn lader in moet stellen dat hij veilig die 115ah op kan laden. En dus of het kwaad kan als ik de capaciteit max uit zet, omdat die maar tot 50ah kan. En of het dan verstandig is om de max tijd uit te zetten. Vraag me af of ik dan nog veilig aan het laden ben. Ik heb namelijk geen zin mijn accu kapot te laden. Stopt hij dan alsnog vanzelf als hij vol is? Mijn lipo accus zegt hij altijd end finish als hij klaar is
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je een beveiliging uitschakelt is dat natuurlijk nooit in het voordeel van de veiligheid. Dit zijn echter geen echt belangrijke beveiliging, het is meer een extra veiligheid voor wanneer al het andere faalt.
    Normaal stopt de lader als de accu vol is. Zou hij dan toch door gaan dan zal de capaciteit limit moeten ingrijpen en het laden stoppen. Zou dat ook nog niet werken dan zal de tijd limit de lader moeten stoppen.
    Het laadproces van een loodaccu is in principe vrij simpel. De lader stelt de spanning in op de eindspanning van de accu die je gaat laden. Voor een 12V loodaccu is dat 13,8V, in bepaalde gevallen 14,4V maar dat laten we hier maar buiten beschouwing. Een loodaccu kan niet echt snel geladen worden daar gaat hij echt kapot van. Een normale laadstroom is 0,1C wat voor jouw accu dus 11,5A is. Wanneer je de (lege) accu aansluit gaat er stroom lopen en de accu wordt geladen. Naarmate de accu vol raakt stijgt de spanning. Er kan alleen stroom lopen als er een spanningsverschil is en wanneer de accu vol raakt zal dat verschil zo klein worden dat de stroom erdoor gaat zakken. Er gaat steeds minder stroom lopen en in theorie zal er geen stroom meer lopen wanneer de accu vol is omdat het spanningsverschil tussen de lader en de accu 0V is.
    Normaal gesproken kan je een loodaccu oneindig lang aan de lader laten hangen. Het klinkt misschien gek maar het is zelfs beter voor de accu als je dat doet! Die "beveiligingen" spelen hier dus maar een zeer geringe rol en als je ze uitschakelt kan dat normaal gesproken geen kwaad.
    Blijft natuurlijk overeind dat deze lader gewoon te klein is om zo'n grote accu te laden. het kan wel maar duurt heel erg lang, tot meer dan 23uur toe als de accu leeg is. Feitelijk moet je een lader gebruiken die voldoende stroom kan leveren zodat de accu binnen 10 tot 12 uur geladen wordt.
    Wil je wat meer weten over de loodaccu lees dan het stuk dat ik er over heb geschreven in de modelbouw FAQ. Je kan dat HIER vinden.
    Succes.
     
    Tomfisherman vindt dit leuk.
  11. Tomfisherman

    Tomfisherman

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sint oedenrode

    Bedankt voor je duidelijke reactie! Daar kan ik wat mee, er is mij verteld door een auto monteur dat het juist goed is om de lader 5a te laden. Rustig dus. Omdat ik hem met mijn fluistermotor voor de boot ook vrij langzaam leegtrek. Dus dan vraag ik me af, is de lader wel echt te klein... Als ik beter een andere kan kopen, dan is het ook goed, maar dan weet ik dat!
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Het kan inderdaad niet echt kwaad voor de accu als je zo langzaam laadt. Of het beter is voor de accu denk ik niet. Meestal is de tijd het "probleem". Laden is altijd een soort van "gevaarlijk". Hoe korter dat duurt des te kleiner dat "gevaar". Je kan deze lader best gebruiken het duurt alleen erg lang.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je de lader wel in de juiste stand gezet ? Je zegt dat je er ook lipo`s mee laad.
     
  14. Tomfisherman

    Tomfisherman

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sint oedenrode
    Helder, bedankt voor je reactie!
     
  15. Tomfisherman

    Tomfisherman

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sint oedenrode
    Dat lijkt me wel, pb stand en lipo stand!
     

Deel Deze Pagina