[Slopium] Een DIY ultra-light VTPR kist

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door prop-er, 26 dec 2011.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Dan zouden de ovalen toch twee maal zo lang als breed moeten zijn?
    De verhouding is volgens mij eerder 1:3 of langer.
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    t'zal er wel mee te maken hebben dat de servo slechts 45° naar links en 45° naar rechts kan draaien?
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Tja, dit is de gemeten uitkomst van een servobeweging tot 55°. (Wat ook echt de max uitslag van mijn servo is)

    Code:
    servo     staart    overbrenging
    0°         0°       1
    10°        5°       2
    20°        10°      2
    30°        25°      1.2
    40°        40°      1
    50°        75°      0.7
    55°        100°     0.6
    Zo kom ik op eerder genoemde ratio's, en ik denk inderdaad dat de beperkte uitslag hier een rol speelt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog even uitzoeken hoe groot het gat achter in de romp moet worden.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Complimenten over hoe je dit technisch vorm geeft!

    Heb je deze servo's al eerder gebruikt? Hoe bevallen ze?
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi!!

    Een paar vragen:
    • Soms zie ik een klein verschil in 'aankomsttijd' tussen beide stabilo's. Is dat een kwestie van afstellen?
      Kun je onderlinge verschillen nog wel afstellen?
    • Ik neem aan dat je een stalen draadje om die ovale hevels hebt gelegd:
      • wat als zo'n draadje langzaam aan iets verschuift? kun je dat oplossen, of kan dat absoluut niet gebeuren?
      • die draadjes zijn aan het uiteinde gefixeerd op de carbon staaf. Zo te zien gelijmd + een krimpkousje. Is dat ook op termijn voldoende?
      • vwb. vorige twee vragen: achteraan (bij het stabilo zelf in de buurt) kun je er nl. niet meer bij lijkt me.
    Gr. Dirk
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou bijna gaan hopen op weinig wind volgende week..... Nou ja, alleen het laatste uurtje van de dag dan ;). Succes met afmaken, ziet er allemaal prachtig uit.
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Dirk,

    Bedankt voor de kritische noot. Hierbij de antwoorden:

    Het verschil in 'aankomsttijd' tussen beide stabilo's heeft te maken met mijn duim. Het is genetisch bepaald dat ik niet in staat ben de stick rechtstandig te bewegen. Wat je dus ziet is per ongeluk een beetje toegevoegde aileron.

    Het afstellen is vreselijk simpel. Ik heb eerst de staart op het oog uitgericht. Daarna is de slip van de draad op de cam onmogelijk gemaakt door een drupje CA.

    Bij de grote cams heb ik eerst de servo's door het verstellen van de middenstand in de zender uitgelijnd. Daarna de stabilo's ten opzichte van elkaar en de romp uitgelijnd. Dit kan, omdat de draad nog over de grote cam kan slippen. Als alles goed staat, drupje CA op de achterkant van de cam+draad, en klaar is Klara.

    Ik heb Dyneema draad gebruikt. Ik meen dat 0,25mm dik is, en een treksterkte van 17,5 kg heeft. Je koopt die draad voordelig op 200m spoelen bij JRtackle. (X-tension Dyneema 200 mtr / 0.25 mm)

    De draad wordt eerst tijdelijk met een krimpkousje vastgezet. Als alles klopt, gaat er dunne CA doorheen. De CA kleeft extreem goed op carbon, maar gaat ook heel simpel dwars door gevlochten Dyneema heen. Zeer zeer goede lijmverbinding.

    De achterzijde van de schuimromp heb ik vrij rücksichtslos doorgesneden en uitgehold. Deze is later met plakband weer bevestigd. Ik was van plan dit deel weer aan elkaar te lijmen, maar nu je er zo over begint, lijkt het me beter dit met tape te bevestigen. Zo heb je in ieder geval een sollbruchstelle, en kan ik er in geval van nood altijd nog eenvoudig bij door het tape door te halen.

    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2012
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    OK, alles helder. Ook dat wij dezelfde afwijking hebben. ;-)
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je kan, als dat mogelijk is in je zender, je afwijking wat afremmen door de veerspanning te verhogen op de knuppel, in de richting van je afwijking.

    Ik heb afwijkingen naar alle kanten, dus heb ik alles snaarstrak gezet ;)
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Haha. Dat zat ik me een uur geleden ook te bedenken toen ik op de WC zat...:rolling:
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    :rolling:


    Als dit het niveau van komende week wordt, dan neem ik extra zakdoeken mee...... :D
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nou ga maar vast pakken Berrie, je zult het nodig hebben :D
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Dit is niet genetisch bepaald, maar ergonomisch bepaald, en iedereen heeft daar last van. Kijk maar eens goed naar de beweging die je duim normaal maakt..........
    Vandaar dat Multiplex ervoor gezorgd heeft dat bij de cockpit SX zender de stickunits een beetje schuin staan, dat is ergonomisch beter. Bij de Royal Evo kun je de stickunits zelf in de juiste positie draaien. Of dit bij de 2 nieuwe moderne zenders ook weer mogelijk is weet ik helaas niet.
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Joehoe!!
    Maak dat nou effe niet wereldkundig.
    Een prachtsmoes om van allerlei dingen te zeggen dat we dat niet kunnen (afwassen, strijken, stofzuigen, ...), eigenlijk gaat alleen balsa, glas en epoxy verwerken goed. En jij gaat even rondbazuinen dat dat maar een smoes is. :confused:

    Dirk.
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Tja, maar ook voor die klusjes heb je een oplossing, zo doet Ali Zanussi hier de afwas :robot: en, strijken mag ik niet, want er is al eens een hemd verbrand............ :twisted: waarna :bad-words: kwam
    voor het stofzuigen is er zo een zelfstandig werkende versie die gedurende de nacht zijn werk doet en in de ochtend weer terug in zijn hok kruipt................:yes:
    Voor het grasmaaien geeft het ook zo een machine, of je zet er enkele schaapjes neer, dan heb je ook geen last meer van slapeloze nachten, want die dieren moet je elke avond tellen....................:yes::cool: :cool: :cool:
     
  17. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    En op de club maar klagen dat je het zo zwaar hebt ;). Jajajaja meneer :p:p:p.

    Kom wel eens 's nachts dat stofbotje van je jatten, goed voor ons konijnenhaar dat je overal terugvind.

    Moet ik alleen nog een trucje verzinnen om die ADHD hond van jou te ontlopen hahahaha
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Tijdens de vierdaagse Wasserkuppe vakantie heb ik alle avonden, en een dag doorgewerkt om de kist klaar te krijgen, en het is gelukt!

    Veel meer dan een paar kikkersprongetjes heb ik er alleen nog niet mee kunnen maken. Op de twee dagen dat er gevlogen kon worden was er eigenlijk voornamelijk thermiek, en miste een aanhoudend windje.

    Binnenkort meer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Wat een mooooi ding!
     
  20. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gaaf! Ben benieuwd naar een filmpje.
     

Deel Deze Pagina