smit enterprise NVM tekeningen

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Peter van der Ploeg, 4 apr 2018.

  1. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie
    Hallo iedereen,
    Mijn naam is Peter en ben nieuw hier.
    33 jaar geleden begonnen met de bouw van de smit Enterprise, maar door omstandigheden moeten stopen.
    Kinderen en knutsel kamer weg :-(
    Nu na 30 jaar wil ik het weer oppakken daar ik ga verhuizen en daar weer een knutselkamer heb.
    Nu zit ik met een probleem, de romp is klaar en vaart, echter de bovenbouw is niet af. Daarbij ben ik de (dure) tekeningen kwijt. Wie kan mij helpen daar aan?
    Het word erg lastig om dat van plaatjes (foto,s internet)te moeten doen, ik wil hem echt op schaal afmaken.
    De schaal is 1 op 25 NVM
    Graag jullie hulp A.U.B
    Mag deze zender nog gebruikt worden eigenlijk?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als het geen 35 Mhz is mag de zender worden gebruikt om te varen. Heb er wel erg in dat een mix van oude en nieuwe regelapparatuur voor de motoren ongewenste gevolgen kan hebben.
    Vroeger waren er systemen waarbij via de motorregelaar de ++ van de ontvangeraccu en de vaaraccu aan elkaar werden gelegd. Bij de huidige apparatuur liggen de -- aan elkaar.
    Zette bij een dubbelschroever eens een oude en nieuwe regelaar(met BEC) aan de ontvanger en dat kostte me toen een servo. Succes verder! gr. Klaas.
     
  3. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie
    Daar zit ie wel op, op de 35 mhz en lager en hoger :-(
    dank voor je reactie !
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Peter, welkom hier.
    Jammer dat je zender op 35 mHz werkt. Een kei-goeie zender destijds.
    Maar...De frequentieband 35 mHz is sinds een paar jaar enkel en alleen voorbehouden aan vliegend spul.
    De toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat zal wel een slechte nacht gehad hebben toen hij/zij dit (vrij plotseling!) besloot.
    Varen met een 35 mHz zender kan je op een hoge boete komen te staan; bij evenementen wordt er van tijd tot tijd nog steeds gecontroleerd.
    En denk niet: "Tegenwoordig zit iedereen op de 2,4 gHz, dus wat maakt het uit?"
    Er zijn nog steeds vliegers die op 35 mHz vliegen.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waar kwamen de tekeneningen vandaan? Welke schaal/lengte?

    I.v.m. met (later) zoeken door leden is het handig om de 'c' in Enterprice te vervangen door een 's', zowel in titel als in bericht.

    Titel kun je aanpassen middels Topic-tools rechtsboven. Eventueel ook herkomst tekeningen in titel opnemen.
    Na twee dagen worden titels en berichten bevroren. Na die periode wijziging e.d. bij moderatoren aanvragen middels klik op Meld onder betreffende (openings)bericht.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie
    tekeningen kwamen van NVM vandaan schaal 1 op 25.
    Heb titel verandert, dank voor de hulp, moet nog wennen aan dit forum.
    Groet Peter
     
  7. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie
    Vandaag eens gekeken of alles het nog doet met mijn verboden zender ;) nu had ik het accu paket in de zender aan gesloten laten zitten :frustie: Draden weg gerot, vervangen en ja hoor de zender deet het weer. Echte het zelfde verhaal met de accu peck van de ontvanger. Nou ja komt van de winter wel.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Na al die tijd zijn je zend- en ontvangeraccu's niet goed meer, ook al zou je nog spanning meten. Spanningsmeting is onbelast, dus zo'n meting zegt niet veel over accukwaliteit.
     
  9. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie
    Hallo Ron,
    Ik heb er andere accu packs aan gedaan, voor de zender 8x aa batterijen, voor de ontvangers 4x aa. Zender gaat aan na vervangen draden, echter de ontvanger wil nog niet.
    Oude packs waren vergaan, en in batterijen box bij gemeente gedumpt.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    heb je der een accu of een batterij aan hangen wat het is verschil
    accu 1.2 volt per cel batterij 1.5 volt per cel

    gr raf
     
  11. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie
    1.5 volt per cel.
    Niet goed?
    nu ik er over nadenk :hammer: stom, te veel natuurlijk.
    Humm, ga ik veranderen.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Volle NiMH/NiCd accucellen zijn vers van de lader ook 1,5volt. Dus 1,5volt van batterijen is geen probleem.
     
  13. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie
    dank je, schrok al, dacht dat ik de boel al had opgeblazen.
    Groet Peter
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie
    nee rob, ik heb veel ervaring met electra.
    Nu je zo,n mooi voorbeeld hebt geplaatst van de stekkertjes, heb ik daar direct een vraag over.
    Aan de accu packs zit rood zwart en grijs of wit, ik vraag me af waar deze laatste 2 voor dienen.
    Ze eindigen in het accu pack en zitten nergens aan vast en er zit niets aan?
    Groet Peter
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Vroeger had je systemen waarbij er vanaf het accupack ook een "middendraad" naar de ontvanger en servo's ging. Ergens dacht ik dat het Simprop was. Daarbij liepen de servomoton op de helft van de spanning van het accupack. Ook ik gebruik nog standaard servokabels met 4 draden. Rood, blauw, geel en zwart. Zwart was voor de puls, geel de midden draad, rood voor de plus en blauw voor de min. Zie op de bewaarde pagina met stekker-info dat die uit de Hobbybulletin van 1983 stamt. Wie wat bewaart...........heeft daar dan 35 jaar later nog plezier van. Om anderen dat plezier ook te gunnen hieronder een scan van betreffende pagina. De 4 aderige kabels heb ik gebruikt voor de verbinding tussen de romp en opbouw in 2 van mijn schepen. Jaren bewaard, maar uiteindelijk toch nog gebruikt! Zie dat je nu op 3 plekken discussie voert over je Smit Enterprise. Zou het niet simpeler en overzichtelijker voor je zijn om dat op één plek te doen. En die waarschuwing m.b.t. het gebruik van je 35 Mhz zender mag je best serieus nemen. Snap best dat je nieuwsgierig bent om uit te proberen of zoiets nog werkt, maar kijk uit dat je een ander niet in de problemen brengt. Laat in ieder geval om te testen de antenne van je zender. Verder is het natuurlijk je eigen verantwoording. En als het wel werkt kun je er om mee te varen niets mee. Zelf zou ik proberen om met een vliegenier een deal te maken en te ruilen voor iets legaals. En laten we eerlijk zijn; Voor een paar tientjes koop je een 2,4 Ghz setje en heb je gelijk een ontvanger met een standaard stekkersysteem. Een paar nieuwe servokabels aan je oude (en eventueel nog bruikbare) servo's helpen je de kosten te drukken. Bij mij draaien er nog servo's uit de 70-er jaren van de vorige eeuw. Succes verder met je Smit Enterprise. Gr. Klaas.
    IMG_20180405_0001.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
  17. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie
    Hoi Klaas,
    Ja antenne had ik er af gelaten, en er mee varen zal er voorlopig niet van komen.
    of misschien wel nooit meer, ding is zeer zwaar, zeker met accu er in.
    Wat zender betreft, deze is zeer uitgebreid, juist omdat ik wilde dat alles werkt.
    dat was me al voor 80% gelukt, nu de rest nog, maar daar heb ik tekeningen voor nodig.
    Wat betreft discussie op meerdere plaatsen, Rob had ze samen gevoegd (hoop ik).
    Moet flink stoeien met dit forum, werkt echt veel anders als andere fora.
    En waar zou je zo,n setje 2,4 ghz kunnen vinden met ontvanger, en mijn stekkers zijn van robbe is dat niet standaard dan?
    Ben er te lang uit merk ik :confused:
    Groet Peter
     
  18. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie
    Zijn er hier wel mensen die de smit Enterpise gebouwd hebben?
     
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik begrijp dat de boot nog niet helemaal direct vaarklaar is?
    Een idee of optie zou dan kunnen zijn om bijv. MP (misschien zelfs hier op het MBF?) in de gaten te houden of er niet op enig moment een goede en zelfde zender (basic en zonder jouw uitbreidingen) in 40 Mhz. aangeboden wordt.
    Deze te kopen en je uitbreidingen van je 35 Mhz zender over te zetten naar je net gekochte 40 Mhz.
    Moet je er natuurlijk wel op letten dat je ook je ontvanger vervangt door een bijbehorende 40 Mhz.
    Zo kan je toch gewoon met het systeem wat je al vertrouwd was blijven werken.
    Maar een 2.4 GHz zender zoals door Klaas aangegeven is ook zeker een hele goede optie en afhankelijk van je eisen of wensen voor niet al teveel geld nieuw te koop.
    Groet, Bert
     
  20. Peter van der Ploeg

    Peter van der Ploeg Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vrouweparochie

Deel Deze Pagina