SMIT kleuren

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 14 feb 2011.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Van Peter Krikke kreeg ik onderstaande lijsten met kleuren voor bekende SMIT-schepen.
    Doe er je voordeel mee.

    Verflijst “ZWARTE ZEE”, “RODE ZEE”, “SMIT ENTERPRISE” “SMIT PIONEER”

    OMSCHRIJVING Lily Brand Marine Paint nr

    Huid onder de diepgangslijn Donkerrood (Anti Fouling)
    Huid boven de diepgangslijn Buitenboord zwart
    Banden op de boeg Geel 308 boven, blauw 1008
    Scheepsnaam Wit
    Banden boven het berghout Wit
    Binnenkant verschansing Geel 311
    Dekhuizen sloependek en brugdek Wit
    Plint 200mm Zwart
    Commandobrug dekverschansing Wit
    Stuurkuip Wit
    Verschansing op sloependek inwendig Geel 311
    Verschansing brugdek inwendig Lichtgroen 4012
    Stuurkuip inwendig Lichtgroen 4012
    Schijnlichtkap boven motorkamer Bruin 220
    Schijnlichtkap boven motorkamer
    (bij Noordzee, Poolzee, Rode Zee en Witte/Zwarte Zee) Blauw 1008
    Plint 220mm Zwart
    Rookuitlaten Blauw 1008
    Smit-embleem op rookuitlaten Geel 308
    Bovenkant rookuitlaten Zwart
    Dekhuizen op hoofddek t.p.v. sleeplier en walengang Geel 311
    Plint 200mm Zwart
    Masten Geel 311
    Kast stoottouwenlier Bruin 220
    Plint 200mm Zwart
    Kast boven stuurmachine Bruin 220
    Plint 200mm Zwart
    Kap boven bergplaats Bruin 220
    Plint 200mm Zwart
    Sloepen Wit
    Sloepdavids en scepters Wit
    Werkboot en kraan op sloependek Wit
    Dekhuisje onder rookuitlaten Wit
    Golfbreker Geel 311
    Stalen dekken Groen 415
    Zonnetent strevels e.d. Wit
    werktuigen Zwart
    Controllers, zoeklichten, radar, richtingzoekers Grijs 525
    BB lichtbak Rood 601
    SB lichtbak Groen 415
    Buitendeuren (Teakhout) Vernis
    Naambord Blauw 1008
    Naambord letters Wit
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2011
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Roel, weet u misschien ook waar betreffende verf te vinden is? De interwebs weigeren mij antwoord te geven, en ik kan ook geen "lily to RAL" conversie optoveren helaas (google is niet lief als het om Lily Brand Marine Paint gaat)...
     
  3. oase

    oase

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    596
    Locatie:
    sliedrecht
    zat bij die modellen toch een boekje?????daar staan ook alle kleurnummers op hoor

    gr oase
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja, klopt. De Billing Boats nummers volgens mij. Ik probeer de kleuren zo netjes mogelijk na te bouwen en als je dan zo'n mooi complete lijst als hierboven hebt is dat heel fijn om die te kunnen gebruiken.
     
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Lily Brand Marine Paint is professionele scheepsverf, en als het merk nog bestaat voor ons als modelschepen bouwers slecht tot niet te verwerken.
    Smit kleuren laten zich ook niet in RAL nummers "vangen".
    Beste oplossing is om te proberen aan boord wat verf los te peuteren, en dat te gebruiken.
    Maar ook hier weer valt het niet mee om de verf te verwerken (airbrush).
    Je kunt wel proberen om op basis van originele kleuren, de kleur te maken van watergedragen airbrush verven, door zelf deze te gaan mengen.

    Kleuren van BB waren volgens mij gebaseerd op Humberol kleuren, welke ook weer Smit kleuren bij benadering waren.
     
  6. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Adam, ook dat valt tegen.
    uit ervaring weet ik dat de verf die ze aan boord gebruiken erg dik van samenstelling is, en zelfs met de nodige tinner toevoeging, is het of slecht dekkend of je ziet strepen.
    nu is dat aan boord niet erg maar naar schaal vond ik het erg storend.
    ik heb nu verf laten onderzoeken en laten mengen naar een soort die wel voor mij verwerkbaar is

    de dek verf die billing boats aangeeft bij oa de zwarte zee is te licht van kleur.
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik probeer nu zo veel mogelijk info los te peuteren en dan binnen "RAL" de beste benadering te vinden. Ik geloof ook niet dat het zó nauwkeurig komt; aan boord verschoot het waarschijnlijk ook best, onder invloed van het weer en de zon. Maar om nou direct er helemáál naast te gaan zitten vind ik dan weer een beetje jammer. (Revell maakt bijv. gebruik van "Lufthansa blau" - en dat is volgens mij botweg te donker...?
     
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Het "mastengeel" voor mijn Smit Kamara is origineel verf van boord. Deze heb ik heel sterk verdund zodat ik het door mijn airbrush kon krijgen. Heeft wel een lange droogtijd.
    Als blauw heb ik RAL 5017 (traffic blue) gebruikt, misschien iets te donker, maar de eerst RAL die iets lichter is vind ik veel te licht.
    Als geel heb ik RAL 1023 gebruikt die ik een tintje donkerder gemaakt heb.
    Ik maak voor mijn verf gebruik van Schmincke verven. Daar circuleert op internet een menglijst van om met Schmincke kleuren naar RAL kleuren te gaan.
    Dit geeft je wat vrijheid in kleurnuances.
     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kijk, zie je daar ga ik al.
    Als ik de Revell kleuren voor de Smit Rotterdam moet volgen kom ik op RAL 5013 (kobaltblauw) uit; De Humbrol lijst die ik gevonden had noemt RAL5002 (ultramarijn). Beide erg donker. In een topic over de Smit Hunter kwam ik 5015 tegen; dat is waarschijnlijk de "iets lichtere tint" waar u het over heeft, en in weer een ander topic RAL 5019 (Capriblauw). Die laatste lijkt nog het meest op RAL5017; bijna dezelfde donkerte maar een hintje groener.

    Het is wel jammer dat die Lily Brand Marine lijst niet goed naar gangbare (model)verf standaardkleuren vertaalt; het zou Roels lijstje helemaal áf maken.
    Aan de andere kant: dan had ik een kant en klare moeten kopen :p
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    De 5019 is de "officiele" Fairplay blauw. Die hangt inderdaad erg tegen het smit blauw aan, maar is in mijn ogen net ietsjes lichter.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Nadeel is ook dat kleuren op schaal wat anders kunnen lijken dan op de echte. Dus zelfs al zou je de exacte verf van de echte kunnen gebruiken, als die niet zo dik en langzaam drogend was geweest, dan nog heb je kans dat de kleuren niet 100% gelijk lijken.
     
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wat vinden jullie van deze poging:
    Wit 9010
    Diepzwart 9005
    Onder de waterlijn: Robijnrood 3003
    Banden en logo: Verkeersgeel 1023
    Banden en schoorsteen: Verkeersblauw 5017 - hoewel ik nog twijfel over Hemelblauw 5015 vanwege dat "schaalkleur-effect"
    Masten: Zinkgeel 1018
    Bovenlichten machinekamers: Oranjebruin 8023
    Grijze onderdelen zoals radar: Kiezelgrijs 7032
    Dekken: Smaragdgroen 6001
    Binnenkant verschansing en open brug: Witgroen 6019

    Deze eerste gok is gedaan op basis van wat ik gevonden heb gecombineerd met foto's waar ik een RAL kleurenwaaier naast gelegd heb (over gokken gesproken...)
    Kritiek is welkom op deze gooi naar redelijk lijkende kleuren.
     
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    RAL 5015 is echt te licht, is in mijn ogen te flets.
    RAL 1018 voor de masten en binnenzijde verschansing is veel te geel. In het echt hangt het meer naar een zandkleur. Vond dit zelf de moeilijkste kleur om in RAL te vinden, vandaar dat ik ook de originele verf gebruikt heb.
    Als ik toch een kleur zou moeten kiezen neigt het meer naar RAL 1002
     
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Sorry voor de late reactie - ik heb 4 daagjes sneeuw mogen snuiven in Kaprun :)
    Als ik op de foto's kijk van de verschansing zie ik een groen-achtige tint, welke ook terug komt in Roels schema. Is dat een "late" overschildering geweest? Ik heb foto's waarbij de verschansingen aan de binnenkant geel zijn, en waarbij ze flets lichtgroen zijn.

    Ik kan me wel vinden in je kritiek dat 1018 wat te fel is, maar ik vind 1002 wel érg beige-achtig. Ik kan inderdaad ook niet echt een tussenkleur vinden, dus dat zou dan toch een mengkleur moeten gaan worden.
    Voor de blauw twijfel ik lekker nog even door; op de foto's die ik heb ziet het er ook erg flets uit.
    Misschien moet ik gewoon maar eens van beide een potje regelen en een proefstukje verven met het geel en zwart er naast.
     
  15. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    Heren,
    Ik ben bezig met de Smit Witte Zee 1, bouwjaar 1914, de stoomsleper met stoom Stuart D10.
    Weet iemand of daar ook een kleurenschema van bestaat? Ik zoek specifiek de kleur en het logo op de pijp en de kleur(en) van de band op de buitenkant van het schip. Alvast dank. Ernst
     
  16. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Voor Smit Tak kleuren van rond 1980 zou je evt ook contact op kunnen nemen met Sigma. De producent van de echte verf die gebruikt werd aan boord van de echte schepen. Het dekgroen, Smit Blauw en geel zijn namelijk geen standaard kleuren........
    Gr Marcel
     

Deel Deze Pagina