Smit Nederland 1:33 Billing Boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kees de Mol, 3 nov 2015.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Meestal bestaat een ontstoringssetje uit 3 condensatoren... 2 dezelfde die je tussen de polen en het motorhuis moet solderen (die heb je dus) en eentje die je "over de polen" moet solderen. Die mis ik. Overigens: decaperms (mits je ze niet mishandeld) storen nauwelijks. En als je op 2,4 gHz vaart is de kans op storing richting ontvanger nog veel kleiner. Sinds dat ik op 2,4 gHz vaar, heb ik diverse motoren niet meer ontstoord... en geen last van gehad.

    Als dit de spanning is na opladen, kun je hem nog prima gebruiken... als gewicht tijdens het lijmen of om te oefenen met bodybuilden. Niet meer als spanningsbron.
     
  2. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik heb de accu nu een tijdje opgeladen met 1,3A en ik krijg nu de volgende spanning.
    [​IMG]

    Ook heb ik een vloer in de boot gelegd. Met een goot voor de accu zodat ik deze nog wat kan schuiven of er een tweede bij kan zetten.
    [​IMG]

    Groeten Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er weer strak uit allemaal.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Kees: Wat is "een tijdje"? Het is een 12Ah accu. Die moet je 10 uur lang met 10% van de capaciteit opladen. Dus 10 uren met 1,2A opladen. Met een goede accu krijg je dan iets meer dan 6V op je meter te zien: varieert van 6,5 tot 7,nog wat.
    Als je de accu dan gaat belasten "kakt" die spanning vrij snel in tot ongeveer 6V en dat gaat vervolgens langzaam omlaag, al naar gelang de belasting.
    Als je een betrouwbaarder meting wilt doen: laadt de accu met 1,2V gedurende 10 uur. Bekijk dan de spanning en noteer die
    Ga dan de accu belasten met je motoren. Blijven meten! Als de spanning dan snel inzakt, is deze accu redelijk versleten.
    Als hij (onder belasting zakt tot (in de buurt van) 6V, is hij nog te vertrouwen.

    Aanvulling: zowel je doorvoer van de schroefassen als "het vloertje" ziet er keurig uit!
     
  5. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik ben bang dat het dan niet veel meer wordt met deze accu want ik heb hem zeker 12 uur met 1,3A geladen. Later zal ik hem nog eens onder belasting meten. Misschien kan ik hem nog voor verlichting gebruiken.
     
  6. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Vandaag een schot geplaatst en nog wat ballast. Ik maak een luikje op het schot zodat ik er later nog ballast bij kan doen. Met alles erin en een stapel kunststof erbij wat ik voor de opbouw nodig denk te hebben kom ik nu op 7 kilo. Genoeg ruimte over om dus later nog het één en ander uit te lijnen.

    [​IMG]
     
  7. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Waarom zoveel ballast meenemen , je kan toch beter een tweede batterij er in zetten .
    Bij mijn Smit Nederland heb ik twee batterijen van 12Volt 7,2 Ah er in staan en dan moet ik nog een klein beetje trimmen met wat lood .
    Vaartijd continu op ongeveer 60% = 6Hr
    Groetjes
    Ronny
     
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb toch maar de oude geluidsmodule ingebouwd. Hij lag hier toch al en het moet uiteindelijk toch een soort speelgoed worden voor mij en m'n zoontje. Hij doet het goed en de ruimte zorgt voor een goede klankkast.

    De ballast voeg ik toe omdat dit nodig is in de opzet die ik bouw. Uiteraard zullen er meer manieren zijn maar ik moest een keuze maken om te kunnen beginnen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik ben aan het stoeien met de electriciteit en heb uiteindelijk gekozen voor simpel. De enige voorwaarde die ik had was dat de accu in de boot opgeladen moest kunnen worden. In het electronica-forum heb ik wat tips gehad en nu heb ik een schakelkastje gemaakt met één schakelaar (laden of varen) en twee aansluitingen voor verlchting e.d.

    [​IMG]
     
    Thijs Slotman vindt dit leuk.
  10. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hij doet het. Spanning is laag omdat de accu toch kaduuk is blijkbaar. Nu regelaars e.d. aansluiten en testen.
     
  11. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik heb vandaag de computerlader die ik heb gekocht aangesloten op de accu. De lader heeft een programma om de capaciteit te meten en na een paar uurtjes meten kwam dit er uit. 2641 mAh terwijl dit volgens de gegevens op de accu 12000 mAh zou moeten zijn. Er is dus naar mijn idee nog 22% capaciteit over terwijl dit bij een gebruikte accu volgens bronnen op internet 60-70% zou moeten zijn.
    [​IMG]
     
  12. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    In de boot laden is praktisch, vergeet echter niet dat de accu vervangen moet kunnen worden. Zoals je nu ervaart gaan die niet eeuwig mee. Zou vervelend zijn als je tegen die tijd bemerkt dat de accu geen stekkers heeft of niet door een gat past, of de bevestiging niet meer bereikbaar blijkt.

    Een kabeldoorvoer voor een druppelladertje laat je de boot in showstand op de plank staan terwijl ze toch standby staat om direct te gaan varen
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn Smit Finland heeft de laadaansluiting op/in het voorpiekluik. Is een vrouwelijke luidsprekerplug. In de laadkabel zit bij de accu een 12 volt 6 Watt lampje en een diode.
    Kan een 18 V voeding op deze plug aansluiten. Kan ik de accu al ladend nooit opblazen en is na 24 uur weer vol. Het "paaltje" met de bediening van de lier staat in een 2,5 mm vrouwelijke plug van een paar oortjes. Zet ik daar de 18 V op dan branden de boordlichten. Elektrische verbinding tussen opbouw en romp heb ik met 2 telefoonkabeltjes en bijbehorende stekkertjes gemaakt. Het kan allemaal sjieker, maar als onderdeel van een low budget project werkt het. Gr. Klaas.
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  14. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo,

    De accu zal straks gemakkelijk verwijderd kunnen worden door de slede die ik gemaakt heb en de twee openingen in het dek die er komen. De simpele aanpak die ik nu heb heeft allemaal te maken met het feit dat mijn zoontje er straks mee overweg moet kunnen en dat ook ik een beperking heb. Komt allemaal goed.

    Voorlopig zet ik deze weer even op de plank om verder te gaan met m'n andere project waar ik dankzij de hulp van een hulpvaardige modelbouwer weer vertrouwen in heb.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Duidelijk geen beperking in doorzettingsvermogen en zorgvuldig werken :)
     
  16. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Kuche kuche kuch kuch.......... Wat een stof op dit bouwverslag na 1,5 jaar geen activiteiten!

    Maar ik ben het model nooit vergeten en dus ga ik nu ik klaar ben met m'n kottermodellen weer verder met deze prachtige sleepboot. Ik heb me wel voorgenomen dat het niet nog eens 1,5 jaar moet gaan duren dus het moet snel af zijn dit keer.

    Samen met m'n zoon heb ik besloten (vanwege de kortere bouwtijd) er een fantasiemodel van te maken met als uitgangspunt de bouwdoos. Het zal een model worden om lekker mee te varen en die er vanaf een afstand ook leuk uitziet. Qua detaills wordt het dus allemaal erg basic.

    Het hout van de bouwdoos bleek niet meer bruikbaar te zijn doordat het allemaal krom getrokken was en qua afwerking vond ik het ook niet mooi. Het hout wordt dus allemaal vervangen voor Styreenplaat waarbij ik de vormen van het hout overtrek op styreenplaat.

    Hier 3 foto's van de opbouw die nog niet af is.

    [​IMG]Untitled by Model Fishingships, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Model Fishingships, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Model Fishingships, on Flickr
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er strak uit Kees! Het BB hout is een crime. Heb het diverse keren met blanke lak behandeld alvorens met kleur aan de gang te gaan. En nog steeds zie je de nerven in het hout. Alle hout in de doos was na 25 jaar opslag nog wel strak. Heb voor de verschansing wel kunststof gebruikt. Is allemaal niet zo strak als we van jou gewend zijn, maar hetis een lekkere vaarboot. Heb de zender met Navy stick even op vakantie gestuurd en ga nu een zender met mixers inzetten, net als Roel heeft gedaan. De echte boot wordt ook met een stick gestuurd. Geen stuurwiel te zien. Zet de steunen aan de askokers zo ver mogelijk naar achteren. Anders heb je kans dat je schroeven in de straalbuizen aan gaan lopen. De romp op zich is vrij week. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Zeker een stuk strakker dan het geleverde hout in de bouwdoos. Ga deze ook nog bouwen in 1:50. Romp heb ik al liggen. De 1:33 staat op de plank te pronken.
     
  19. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Een begin gemaakt met de reling. Ik gebruik de relingpaaltjes uit de beslagset van de bouwdoos. Best een klus om alles passend te maken en netjes te solderen maar het lukt aardig. De reling wordt later losgehaald en apart gespoten.

    Ik heb ook de sleeplier gemaakt. Deels met houten onderdelen van de bouwdoos en deels met kunststof.

    By the way. Echt wel heerlijk om gewoon weer eens lekker wat te bouwen zonder steeds op alle kleine details te hoeven letten. Gewoon naar eigen inzicht een leuke boot bouwen, net als vroeger. Een heerlijke afleiding tussen twee projecten door.

    [​IMG]Untitled by Model Fishingships, on Flickr
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  20. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    En weer verder met dit leuke scheepje.

    Alle reling is gesoldeerd en ligt klaar voor het ontvetten en spuiten.
    [​IMG]Untitled by Model Fishingships, on Flickr

    En ook een leuk mastje gemaakt voor op de schoorsteen. Van messing (in de kit zit een houten mastje) en met dingetjes die ik nog in de spare-box had liggen. Geen idee of het klopt maar het ziet er leuk uit en dat is mijn doel.
    [​IMG]Untitled by Model Fishingships, on Flickr

    En het liertje. Gewoon met onderdelen uit de kit en wat styreen. Straks met een kleurtje doet het z'n werk.
    [​IMG]Untitled by Model Fishingships, on Flickr
     

Deel Deze Pagina