Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Bedankt voor het antwoord klaas die groene verf van flexa is ook alleen voor slles dat groen word ik gebruik geen elkaar verf over elkaar maar mag wat jij zegt enamel wel strak tegen acryl aan?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Als voorbeeld heb ik het dek geschilderd met acryl en de binnenkant van de verschansing met enamel. Beide soorten van Revell. Ook heb ik op de romp, die in de enamel zit wel reparaties gedaan met acryl. Maar die enamel was dan wel een paar jaar oud. Eigenlijk nog nooit een ongewenste reactie gehad. Maar om nu te zeggen; doe maar, gaat me ook te ver. Als de verf wat ouder is en "dood", voorzie ik niet zo snel problemen. En met "dood" bedoel ik geheel doorgehard en de oplosmiddelen eruit gedampt. En je woorden in je posting lopen een beetje door elkaar. Ongetwijfeld weet jij wat je hebt willen schrijven, maar voor mij is het niet helemaal duidelijk. Gr. Klaas.
     
  3. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi klaas wat jij hier beschrijft is precies wat ik bedoel. En ik snap wat jij bedoeld dat je mijn bericht niet duidelijk vind, vind ik ook. Maar toch bedankt
     
    kikonline vindt dit leuk.
  4. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Weet iemand misschien waar ik een blik blanke lak kan kopen de action en hema hebben het niet. Weten jullie misschien een zaak met goedkope lak
     
    Mark A vindt dit leuk.
  5. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    IMG_2595.JPG IMG_2596.JPG
    Hallo iedereen ik heb al een tijdje geen foto's meer laten zien over hoe het met de bouw staat. Ik heb afgelopen week eerst alles in de stuurhut geverfd en ik heb vanavond nog de vloer bekleed met (laminaat) kleine latjes.
    Het ziet er nu nog niet netjes uit maar morgen ga ik de rest schuren en ik ga nog plintjes leggen waardoor je dat niet meer ziet.

    Dan heb ik nog een vraag over die stickers of papiertje mer de scheepsnamen en logo's, tr. 9 heet dat papiertje. Weten jullie hoe dat werkt?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    In mijn bouwdoos uit de 80-er jaren kon je het doorzichtige deel van de grondlaag trekken en opplakken. Alleen het Plimsollmerk kwam in het water los. Gr. Klaas.
     
  7. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
  8. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    IMG_2658.JPG
    Hoi iedereen,
    Ik ben vandaag dan eindelijk begonnen om zelf de assen en roeren te bevestigen.
    Ik heb net de gaten geboord en ben alvast gaan kijken hoe alles komt.
    Mijn moeder heeft voor mij van karton cirkels uitgeknipt voor de assen recht in de tunnels te plakken.

    Helaas ben ik nu al ergens tegenop gelopen, de becker roeren?
    Ik zou denken dat je lijm moet gebruiken om ze te bevestigen en om waterdicht te maken. Maar in de gebruiksaanweizing op mijn ipad staat dat ik geen lijm mag gebruiken.
    Nuweet ik wel dat ik ook de moeren moet gebruiken maar als ik dan zou sturen beweegt het geheel mee.
    En als ik strakker draai dan krijg ik zelf nog niet eens bewing in het roer (via de bovenkant aan het ijzerdraadje)

    Heeft iemand van jullie even een duidelijk foto hoe jullie roer vast zit?

    Mvg wolter graaf
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2018
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Het is belangrijk dat de doorvoering van de roeren en draaipunten onder aan de straalbuizen (taatspotten) recht boven elkaar zitten. Anders gaat de boel bij het aandraaien van de doorvoeren klemmen. Het best kun je dat controleren door een doorvoering zonder roer te monteren en er dan een passend asje door te steken. Dan zie je waar die ten opzichte van de taatspot uitkomt. Met jouw beschrijving van het probleem vrees ik dat de combinatie van assen en straalbuizen scheef zit. Doe de beschreven test aan beide kanten en maak daar dan een foto van. Dat passende asje mag ook een breinaald zijn. Gr. Klaas.
     
  10. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    welke roeren heb je er bij zitten? Bij die van mij zitten de messing exemplaren die waren vrij simpel te monteren als je de boel maar goed uitlijnd.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter heeft er messing roeren bij. Heb even terug gebladerd en zie op de foto onder de moeren een paar ringen? Zet een ring buiten en een ring binnen de romp. Gewoon "koud" aandraaien en kijken waar je uitkomt. Kan later, als de boel passend is, altijd nog een beetje kit tussen. Laat maar even een plaatje zien met de hierboven beschreven test. Dan kunnen we zien waar het scheef zit en beter advies geven. Zag dat ik al eerder wat had geschreven over het uitrichten, maar dat doen is moeilijker dan het schrijven ervan. Gr. Klaas.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Wolter, de roeren moeten gewoon soepel kunnen bewegen. beckerroeren.jpeg
    Op de foto zie je twee grote moeren op het mechaniek zitten.
    Hiermee zet jehet hele mechaniek vast in de romp: een moer aan de buitenzijde, eentje aan de binnenzijde van de romp.
    Bovenop de assen zie je twee kleine moeren. Hiermee zet je de servo-armen vast op de as. Belangrijk daarbij is dat de onderste van die twee moeren NIET strak tegen de roer-as aan zit.Hou daar een millimeter speling tussen.
    Vervolgens leg je het armpje waarmee het roer bediend wordt, op die moer, de andere moer er bovenop en daarna de bovenste vastdraaien terwijl je de onderste tegenhoud.
    Als je dan de roeras vasthoudt en het armpje beweegt moet het roer netjes en zonder wrijving meegaan. En de extra flap op het roer natuurlijk ook.
    Er mogen geen "zware punten" (punten waar je meer weerstand hebt) in het draaimechaniek zitten.

    En omdat deze roeren best wat krachten te verduren krijgen is het uiterst belangrijk dat ze ook aan de onderzijde goed gelagerd zijn.
    Daarom moet je aan de schroeftunnels een verlengstuk maken waarin het lagertje zit. Daar valt dan het onderste punten van het roer in.
    Het is dus belangrijk dat je de hele aandrijving/roer-combinatie uiterst goed uitlijnt. Dat start al bij het uitzetten van de schroefassen. Een klein meetfoutje daar en je schroef schuift een millimeter naar links of rechts, en omdat je tunnel netjes om je schroef moet passen, schuift je schroeftunnel mee naar opzij.
    En dus ook het onderste steunpunt voor je roeren. En dan heb je een probleem...
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Toen ik aan mijn Smit Finland begon heb ik bij gebrek aan Becker-roeren een paar vaste roeren gemonteerd. Die zaten wat verder naar voren. Later geprobeerd om van wat "afval" een paar Becker-roeren te maken. Zo goed gelukt dat ze op de originele plek onder de boot konden. Wel afwijkende doorvoeren gemaakt van (Franse) fietsventielen. Omdat deze roeren verder naar achteren kwamen nieuwe hakken met taatspotten gemaakt. Alles zit recht voor en onder elkaar en het kost geen moeite om de roeren te bewegen. Ook met schroefwater tegen de roeren heeft de standaard servo er geen moeite mee. Hieronder een plaatje met de langere hakken. Excuses dat ik ze niet mooi heb gestroomlijnd. Gr. Klaas.

    RIMG0299.JPG
     
  14. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    IMG_2659.JPG
    Ik heb nu net dee straalbuizen vast gemaakt en zit nu te kijken om de assen vast te maken.
    De straalbuizen staan iet wat naar binnen terwijl ik die uitstekende delen om vast te lijmen precies overal aan vast heb gemaakt. Dus ga ik ervanuit dat dit zo hoort. Alleen op een of andere manier past dat pinntje aan te ondekant van de roer net wel net niet. Dus ik ga kijken of ik een soort extra ringetje erop kan zetten waardoor de roeren op hun plek blijven.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Een vraagje tussendoor, Ik zie bij de reactie van Roel 3-blads schroeven, bij Klaas zie ik 4 blads schroeven. Heb zelf nog een rompje 1:50 liggen van de SN. Wat is correct?
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goede vraag Sjoerd. Zo uit mijn hoofd verstelbare 3 blads. Maar ik zou het op moeten zoeken. Midden 80-er jaren heb ik de bouwdoos zonder beslag overgenomen. Toen ik er in 2009 aan begon heb ik er een low budget project van gemaakt en zelf zoveel mogelijk beslag, waaronder ook de schroeven gemaakt. Aangezien ik geen werkplaats heb was dat een beetje behelpen. Gezaagd uit 1 mm messing plaat en op een omgekeerde bloempot boven de kookplaat met zilver gesoldeerd. Daarbij heb ik de maat van de schroeven op de straalbuizen aangepast. De schroeven in de beslagset zijn veel te klein. Die dus maar niet gekocht. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2018
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Tijd voor een bezoekje aan Specsavers/Hans Anders/Pearle (doorhalen wat niet van toepassing is), Sjoerd?:p

    Onder de Smit Salland hangen toch echt 4-blads schroeven...

    goed te zien op 2.03.

    Of het "correct" is? Geen idee. Billing levert er (weet ik niet zeker, ook ik heb het model half gebouwd overgenomen) kunststof 3 blads schroeven bij.
    Maar die heb ik vrijwel onmiddellijk vervangen door 4blads Raboesch.
    Reden: de kunststof schroeven waren te klein voor de tunnels en bovendien niet afgetopt.
    Ik heb overmaat Raboesch schroeven gekocht en die m.b.t. de Dremel en vijl op maat gemaakt, d.w.z. met 1mm speling in de tunnels laten passen.
    Qua vermogen kunnen de beide Bühlermotoren dat makkelijk hebben...
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb intussen onderwaterplaatje van de Smit Zweden gezien. 3 Blads, verstelbaar. Qua trekkracht ontlopen die 4-blads van jou en mij elkaar niet veel Roel. Maar met dezelfde motoren eraan verwondert me dat niet zo. Fijne boot om een mee te spelen en in hoekjes te manoeuvreren. Nog een beetje moed verzamelen en dan mijn zender weer "bespringen" voor een mixer programmeersessie. Werkt dat trouwens bij achteruit varen ook? Gr. Klaas
     
  19. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ik kreeg dit pakket door voor iemand te werken en de 3 blads die roel nog eens lied zien kreeg ik zo in de bouwdoos.
     
  20. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ik had gister trouwen mijn buiEn vast gezet maar dat zat niet helemaal recht daarna heb ik ze eraf gehaald en heb ik dit zelfde opnieuw gedaan alleen dan zonder roeren erop. Nu zitten ze wel recht en kan ik vandaag even kijken of ik nu eerst de assen erin moet bouwen of dat ik alles bij de roeren moet gaan regelen.
     

Deel Deze Pagina