Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Met wat voor servo's motoren heeft u het dan gemaakt?
    Heeft u er misschien hien een foto van voor mij?
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    "Mijn" lier is dezelfde als in het filmpje wat ik gepost heb. Eén servo en een Bühlermotor met vertraging.
    De motor is in staat om een gewicht van 700 gram omhoog te trekken.
    Foto's heb ik nu niet; ik ben net verhuisd, vrijwel al het modelbouwspul zit nog in dozen.
     
  3. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Toch wel goed ingepakt he
     
  4. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hallo iedereen daar ben ik weer, na een lange tijd te zitten dubben en ondertussen af en toe wat schilderen heb ik me bedacht en besloten dat er geen werkend ankerlier in mijn boot komt.
    Daarbij heb ik wel besloten dat ik mooi lampjes wil gaan inbouwen.
    Ik heb me er al in verdiept maar ik blijf het moeilijk vinden.
    Hiervzijn een aantal vragen over.

    Vraag 1. Ik heb hier en daar gehoord over de toplichten dat er altijd een aan staat. En dat ales je iets sleept gaat er een 2e aan. De derde schijnt voor het ankerlicht te zijn. Dan moet er dus daarnaast bij het 2e licht nog achterop een geel licht. Klopt dit wat ik tot nu toe zeg?

    Vraag 2. Daarnaast heb ik de vraag welke kleuren heb ik hier allemaal nodig aan lampen. Moet bijvoorbeeld alles in de top van dat velle wit zijn of juist iets warms. Moet er in de top nog iets van een ander speciaal kleurtje zo ja waar.

    Vraag 3. Dan komt er in de stuurhut en de kajuit ook een lampje. In de kajuit net genoeg om licht door de ramen te zien. En in de stuurhut moet het gewoon goed zichtbaar. Maar waar zet je dat lampje neer in de stuurhut. Moet ik hem ophangen aan het dak of moet het gewoon op de grond.
    Dan moet er op het dek ook nog iets. Ik zag dat iemand speciaal lampjes had gemaakt dit was met warm wit. En dan aan de schoorstenen die deklampen. Hoe maak ik die dan?

    Kunnen jullie mij hiermee helpen?

    Mvg wolter graaf
     
  5. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Bij mijn Smit Nederland heb ik warm wit gebruikt, in de mast horen witte en rode lampjes. Dat van dat gele sleeplicht klopt die komt achter de achterste betting. De lampen in de schoorsteen heb ik compleet besteld als zo genoemde werklampen/verstralers. En het licht in de stuurhut heb ik geplaatst in het bureau wat er instaat. Kijk anders maar een keer in mijn bouwverslag daar staan foto's en beschrijvingen in van de verlichting.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Kijk even in hetverlichtingsdraadje welke lichten een sleepboot kan voeren.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/scheeps-verlichting-draadje.135842/
    Als een schip vaart brandt er in het stuurhuis geen licht. Hooguit een zwak lampje boven de kaartentafel.
    Bedenk dat in het donker alle licht in het stuurhuis hinderlijk in de ramen reflecteert en je het uitzicht naar buiten belemmert.
    Alle 3 lampen aan de voorkant van de mast zijn toplichten. De mast is strijkbaar en voor dat geval zat er een vervangend toplicht aan de reling op het stuurhuis. Het ankerlicht heb ik aan de achterkant van de mast (boven) geplaatst.Gr. Klaas.
     
  7. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Klaas heb je misschien een foto dat alle lampen. Randen en dat ik dat gewoon kan zien?
     
  8. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Kan je me een link sturen waar jij hem hebt gekocht.
     
  9. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    ja zoek ik straks even voor je op
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier een paar plaatjes Wolter. Heb de lampen gemaakt van 3 mm Led-kerstverlichting op batterijen. Als lamphuis heb ik er een stukje alu pijp (4 mm binnenwerks) om geschoven. Met een saté prikker erin kun je met een Stanleymes de lichtopening uitsnijden. De deklampen heb ik gemaakt van een soort plastic onderlegplaten voor bloempotten. Klein bolletje afzagen voor een lamp. eerst een 3 mm gaatje in boren. Bij de bel voor aan de opbouw zit er nog een extra randje aan. Voor de foto's komt er teveel licht uit de leds, maar het ziet er zeer natuurgetrouw uit. Gr.Klaas.
    20171029_170645.jpg 20171029_170723.jpg 2013 Smit Finland.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2018
  11. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Even voor de informatie, ik ben nu bezig met het een en ander te beschilderen. Ondertussen probeer ik het dak op het stuurhuis te zetten. Helaas lukt dit nog niet maar dat maakt niet uit ik moet toch eerst nog de ramen dicht plakken.

    Dan ben ik morgen vrij omdat ik in mij examenjaar zit en ga ik morgen weer lekker schilderen en ramen inbouwen.
    Zaterdag haal ik bij een winkel de messing buisjes die ik nodig heb. En ben ik van plan om dan aan het project van de schoorstenen te beginnen. Oftewel ik ga de mast proberen te maken en de lampjes in te bouwen. En het liefste ook beschilderen.

    Tot nu toe is het plannen maken over de lampjes en hoe ik die in de lampen houder voor in de mast ga zetten.
    Tot zo ver zijn hier mijn plannen voor mijn volgende ideeen.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Je Hebt een conversatie. Gr. Klaas.
     
  13. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Gezien
     
  14. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hallo tijdje geleden weer. (of niet?)
    Ik ben nu heel druk bezig, zowel met leren voor de examens als het bouwen.
    Ik ben nu bezig met de mast, dus maak ik van aluminium buisjes.
    Ik hen alle bedrading voor de verlichting in de mast zitten en ik ben nu druk bezig met nog het een en ander te solderen.
    Maar nu eerst de bedrading verlengen en allemaal de schoorsteen in werken.
    Dan voordat ik de schijnwerpers kan monteren moet dit eerst geschilderd worden.
    Zwarte verf heb ik al, misschien slecht in jullie ogen maar dit is een pot van de action.
    Dan moet ik nu nog blauw en geel hebben zowel voor de mast en schoorstenen als voor de binnenkant van de (verschansing?).
    Daarvoor wil ik morgen de humbrol potjes volgens de lijst gaan kopen.
    Maar de vraag, er zit in een potje 14 ml
    Hoeveel blauw over het hele schip moet ik hebben. En hoeveel potjes van de gele?
    Alvast heel erg bedankt allemaal.
    Mvg Wolter graaf
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, van het blauw, geel en oker heb je maar één potje nodig. Zal morgen (later vandaag) eens kijken voor de kleurnummers. Voor het zwart en rood van de romp adviseer ik je om de satijnversie tenemen. Mat is echt te dof/doods naar mijn idee. Er is wel de mogelijkheid om als het te dof is naar je zin om er satijn blanke lak overheen te zetten. Maar een ieder bepaalt zelf wat hij mooi vindt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2018
  16. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hallo Klaas,
    Bedankt
    Welke kleur is dat oger dan.
    En over het rode ik, dat wil ik haan spuiten omdat dit erg veel is en ik wil hier zeker geen strepen. Dus voor de rode kan ga ik kijken of die mat rode oké verf goed is het zwarte dat doe ik wel gewoon met de kwast
    Mvg wolter
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Wolter, De door mij gebruikte kleuren zijn van Revell en de verftype enamel. Alles geschilderd met de kwast. Neem daarvoor een zacht penseel en haal dat eerst over een stuk schuurpapier om de losse haren eruit te halen.
    No. 12 Geel glans deel verschansing buitenkant
    No. 15 Oker mat verschansing binnenkant
    No. 50 Blauw glans deel verschansing buitenkant
    No SM 301 Wit zijdemat opbouw
    No. SM 302 Zwart zijdemat bovenkant romp, deel verschansing en bovenrail reling
    No. SM 330 Rood zijdemat onderwatergedeelte romp
    No. SM 360 Zeegroen dekken
    Voor het onderwaterschip kun je ook roodbruine ijzermenie nemen. Dat heeft ongeveer de kleur van roodbruine antifouling en verbleekt op termijn wat vlekkerig.
    En dat is net wat antifouling ook doet.
    Als ik binnenshuis wil schilderen gebruik ik de watergedragen versie (Aqua Color) van Revell. Dan staat er voor het kleurnummer in kleine cijfers 36 of 361.
    Succes ermee. Het zullen niet exact de standaardkleuren van Smit zijn, maar ze komen er dicht bij. De voorbeelden staan boven aan deze pagina.
    Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  18. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi Klaas alweer heel erg bedankt.
    Ik heb hier om mijn tekening staan dat de geel van binnenkant van de verschansing de zelfde geel is als van de mast.
    Ik heb dan ook gewoon die geel en de blouw gekocht die de kaart zegt.
    Dit zijn geloof ik humbrol nr. 21/23 en nr. 48
    Geloof ik zo.
    Mijn dek en opbouw kloppen ook niet precies.
    Omdat de wit die we hebben geloof ik hoogglans is en de groen die ik heb is geloof ik de kleur kikkergroen in het hoogglans.
    Nou maakt het mij niet precies uit of het helemaal klopt zolang het dek maar groen is.
    En de opbouw wit.
     
  19. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Klaas er moet op dit Form een lijst staan met de kleuren en de waar het opgezet is
    ik weet het niet zeker maar ook van de Smit Nederland
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, dat klopt en er moet ook ergens een herleidingstabel staan tussen kleuren onderling. Een hele hoop van die dingen kan en wil ik wel opzoeken, maar ook mijn tijd is beperkt. En zelf(s) zoeken is te leren. En eigenlijk word je daar veel wijzer van dan een ander voor je te laten zoeken. Toevallig weet ik (zonder te zoeken) dat er van de Smit Denemarken een hele hoop foto's op het internet staan. Zelf heb ik daar dankbaar gebruik van gemaakt. Niet alleen voor de kleuren, maar ook voor details. Op mijn eigen manier heb ik daarmee mijn sleper afgebouwd. En voor de kenners zoals jij zullen sommige dingen pijn aan je ogen doen. Belangrijkste is dat we plezier beleven aan onze hobby. Gr. Klaas.
    Toch maar even gezocht.

    misschien kan ik jullie helpen. Voor mijn sleper Smit Siberie heb ik toevallig de RAL codes van de kleuren. Die kan elke bouwmarkt of verfwinkel dan mengen.

    Romp Zwart: Ral 9005 diepzwart.
    onderwaterschip: Zwartrood Ral-3007 of Ral 3009 Oxidatierood
    Dek: bladgroen Ral 6002
    Schanskleed binnenkant: Ral 1001
    Uitlaten en schanskleed blauw: Ral 5019 Capriblauw
    Logo en schanskleed geel: Ral 1032
    Opbouw wit: Ral 9901 wit of Ral 9016 verkeerswit

    De namen kunnen verschillen de nummers niet. Ik heb die nummers van een Duitse collega die vaak op Smit slepers geweest is en volgens mij kloppen ze.

    https://www.google.nl/search?biw=1600&bih=794&tbm=isch&sa=1&ei=L0XOWsmcDYjfwQL9hbPoDw&q=SmitDenemarken+details&oq=SmitDenemarken+details&gs_l=psy-ab.3...32340.38194.0.39621.16.16.0.0.0.0.54.725.16.16.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.0.0....0.-alqRASErVQ
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/smit-kleuren.129561/
    https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=17348
    https://modelbrouwers.nl/phpBB3/vie...-tips/revell-humbrol-tamyia-ral-en-ns-kleuren
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2018
    kaapstander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina