Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Klaas ik kan het de jongens aan boord niet meer vragen want een jaar geleden zijn de kleuren veranderd
    Ik heb eens een lijst gemaakt van de Ral kleuren en heb deze op het form vermeld
    Als ik de foto's bekijkt dan komen de kleuren goed overeen de dekverf kleur is een beetje moeilijk want als aan boord het zand er over heen werd gegooid werd het donkerder
     
  2. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    O wauw eventjes niet gekeken op het forum en gelijk meer berichten.
    Ik heb vandaag mijn verf ontvangen ik heb hier humbrol 14ml potjes mer de kleurcode 48 en 24.
    Nu heb ik nog nooit deze verf gebruikt maar ehm hoe kan ik met zo'n potje de schoorsteen helemaal verfen. Is dit eigenlijk wel genoeg?
    Mvg wolter graaf
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, De potjes van Humbrol zijn even groot als die van Revell. En maandag j.l. heb ik het volgende geschreven:
    Wolter, van het blauw, geel en oker heb je maar één potje nodig. Zal morgen (later vandaag) eens kijken voor de kleurnummers. Voor het zwart en rood van de romp adviseer ik je om de satijnversie tenemen. Mat is echt te dof/doods naar mijn idee. Er is wel de mogelijkheid om als het te dof is naar je zin om er satijn blanke lak overheen te zetten. Maar een ieder bepaalt zelf wat hij mooi vindt. Gr. Klaas.
    Succes met het verven en maak je kwastjes/penselen gelijk goed schoon met wasbenzine of terpentine(White Spirit). Gr. Klaas.
     
  4. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Als je penselen goed wil houden, dan uitwassen met terpetine of wasbenzine. Daarna nog met zeep of afwasmiddel tussen duim en wijsvinger nog even nawassen en daarna goed spoelen onder de kraan. De nog natte penseel in een stukje slang of plastic kous over de steel schuiven tot de haren er in zitten en zo weg zetten. Nu blijft de penseel altijd soepel en prima in model.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2018
    kaapstander vindt dit leuk.
  5. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Oke bedankt klaas en ik weet dat je dat zij maar zodra ik de potjes binnen kreeg begon ik te twijfelen.
    Maar wat betreft die ijzermenie, het is een mooie kleur denk ik, alleen ben ik bang dat wat jij zegt over dat het vlekken gaat krijgen zoals echte antifouling, dat het toch niet heel mooi lijkt. Momenteel ben ik opzoek naar een plaatje hoe het eruit gaat zien op plastic, dus momenteel koop ik dat nog niet. Maar kan je me wel vertellen welke kleur nummer dat is volgens de ral code of nog liever van humbrol.

    Ik heb net mijn schoorstenen gespoten met een grondverf en dat ga ik vanavond nog even schuren. Dan zal ik dat nog eens doen. En ga ik het morgen nog eens schuren en heel misschien dan nog een extra laag.
    Maar dat hangt ervan af hoe het wordt.

    Daarnaast heb ik met het spuiten netjes alle lampjes afgeplakt, maar ik ben wel vergeten de bedrading die onderaan de schoorsteen uit komt af te plakken. Daar is helaas wat grondverf op gekomen en dus ook over die kleine metalen draadjes die dus in de bedrading zit.
    Ik hoop dat dit niet veel uitmaakt en dat ik het dan nog steeds op mijn accu kan leggen zonder dat er iets van kortsluiting komt.
    Mochten jullie zeggen dat het nu niet meer veilig te gebruiken is, dan zal ik het gewoon los knippen en we strippen.
    Als de bedrading dan te kort is zal ik er wel wat nieuw draad aan solderen.

    Ik hoop dat jullie mijn laatste bericht begrijpen, en anders mijn excuses hiervoor.

    Mvg wolter graaf
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Als je transformatordraad hebt gebruikt is het niet erg dat er een beetje verf op komt. Enkel de einden die je wilt solderen even schoon krabben of schuren. Wees voorzichtig dat je ze niet stuk trekt. Antifouling verkleurt in het echt ook door inwerking van licht en water. Het is maar net wat je zelf mooi vindt. Ben even een paar dagen van huis. Zal als ik terug ben even kijken wat er op het onderwaterschip van mijn tankertje zit. Zo uit mijn hoofd Humbrol no 16. De andere 3 schepen zit Revell 330 op. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2018
  7. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hallo iedereen daar ben ik weer.

    Ik heb gister eerst met secondelijm de buizen voor mijn ankers vast gelijmd. Ik ga dit vanmiddag even af smeren met 2c lijm zodat als ik een hoge boeg golf krijg geen water binnen loopt.
    Nu heb ik wel het probleem dat net anker niet die bocht kan maken. Omdat het stangetje van het anker niet schuiner kan. Als je begrijpt wat ik nu zeg.
    Ik ga eerst kijken wat ik hieraan kan doen. Mocht het niet lukken dan zaag ik denk in een stukje van mijn anker af zodat hij toch iets erin past. Je zult het later toch niet zien. Maar ik zeg het even ik ga eerst goed kijken wat hier aan te doen is.

    Dan wil ik uiterlijk vandaag mijn dek echt vast gaan maken.
    Ik merk wel dat als het dek in de romp,ligt dat hij ook in de breedte een beetje naar beneden gaat.
    Ik hoop dit op te lossen door er een iets sterkere leuning onder te zetten.

    Daarnaast (jullie zijn het er misschien niet mee eens) wilt mijn moeder helpen schilderen.
    Dit komt omdat ik de trappen alleen nog met groen beschilderd heb, en omdat er dus wat groen op de toekomstige witte randen zit wil ze dat maar al te graag verbeteren. Ik heb dus gezegt dat als ze wil de lijnen tussen het groene dek en de witte kajuis anders ook wel strakker mag maken. En ook dat wilt ze graag doen. En sorry dat ik het zeg maar dat vind ik eigenlijk wel fijn.

    Als ik vanavond het dek erin heb ga ik eesrt de overtollige rand weg snijden en dan eerst goed dichten met 2c lijm. Dan alles netjes recht en glad schuren, en dan mag de eerste grondverf kaag eroverheen.
    Eerst voordat ik iets vast plak ga ik uitmeten wat allemaal buiten het dek valt dus ook buiten de hekken.
    Dat plak ik af endan dan ga ik alles groen schilderen. Zodra dat gedaan ik ga ik het hek erom maken en dus ook geel en zwart verfen. Maar zover ben ik nog lang niet dus.
    Eerst maareen kijken wat ik aan mijn ankers kan gaan doen.

    Mvg wolter graaf
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Wolter, Ook bij mij passen de ankers niet mooi in de kluizen. Zit een beetje verdraaid als de kettingen zijn aangehaald. Misschien dat je heel voorzichtig een beetje materiaal in de scharnieren van de ankers kunt weghalen, waardoor ze iets verder kunnen klappen. De pijpjes van de ankerkluizen pas in romp en dek lijmen als het dek op de romp zit. Zowel onder als boven steken de pijpjes iets door het geboorde gat. Als dek en pijpjes te plek zitten dan pas aan de binnenkant afsmeren met 2 C-lijm.
    Voor dat je het dek in de romp lijmt zou ik eerst de onderkant van het dek behandelen met blanke lak. Mocht je later ooit water binnenkrijgen dan trekt het niet in het dek. Kijk maar of je ergens wat lak hebt. Maakt eigenlijk niet uit welke kleur het heeft. Idem dito met de houten vloer, waar je accu en motoren op komen te staan.
    Kun je niet eerst de overtollige rand van de romp aftekenen en die verwijderen eer je het dek erin lijmt? Misschien kun je als er geen dek in ligt een deel knippen. Het zou zonde zijn als je in het dek zou snijden. Fijn dat je wat hulp krijgt met het schilderen en afzetten van de randen. Het kleurnummer van de Humbrol rode verf was niet 16, maar 20. Excuses daarvoor! Het is wel glansverf en voor het simuleren van antifouling niet zo mooi. Succes verder en laat eens een foto zien van je vorderingen. Gr. Klaas.
     
  9. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    DEADA32E-07A7-4C22-BBAE-488EDF390E8A.jpeg Ik heb hier een foto van hoe alles tot nu binnen de romp is ik heb om de Assen met de motoren te verbinden geloof ik een kruiskoppeling zitten.
    De schroeven worden aangedreven door 2 carson motoren die eigenlijk in modelvrachtwagens gebruikt wordt.
    Deze motoren worden geregeld door 2 graupner navy V30R
    De roeren worden aangestuurd door een carson servo (weet uit mijn hoofd niet welke)
    Daarnaast worden de lampje aangezet door een cti multiswitch ps4a voor.
    Meer foto’s komen nog
     
  10. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Wat je hier zegt over de buisjes voor de ankers dat past bij mij wel onder het dek. Ze zitten nu vast met seconde lijm. Dat is makelijker los te halen dan die 2c lijm.

    Zoals je al zag op de foto heb ik de motoren er al in zitten. Ik zal toch gaan proberen om wat lak erop te spuiten.
    Heb jij nog een voorkeur over het aantal lagen lak die erop moeten? En daarnaast als ik het dek van onder al in de lak zet, buigt het dan nog wel goed genoeg?
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Bedankt voor het plaatsen van de foto. Zie dat je tussen motoren en assen een enkele kruiskoppeling hebt geplaatst. Zorg wel dat daarmee motoren en assen zo recht mogelijk achter elkaar liggen. Aan het begin van het verslag heb ik uit proberen te leggen waarom je beter een dubbele koppeling kunt nemen. Een enkele kan wel, maar is erg kritisch met het uitlijnen. Houd er rekening mee dat je met de motoren nog iets moet kunnen schuiven. Al kijkend in je verslag kwam ik een foto van het dek tegen met daarin twee openingen voor de kluisgaten. Als bij jou de kluisgaten onderdeks eindigen, hoe wil je dat dan waterdicht maken? Zowel onder als boven dienen de kluisgaten, of zoals jij ze noemt pijpjes door romp en dek heen te steken. Dat is de enige manier om de boel waterdicht te krijgen.
    Als je het houtwerk in de boot wil behandelen met lak dan zou ik niet gaan spuiten, maar een kwast(je) gebruiken. De kopse kanten van het hout zijn het belangrijkst. Daar zoveel lak aanbrengen dat het niet meer in het hout trekt. Kun je ook nog een foto van de onderkant van de romp plaatsen?
    Kijk uit dat de stuurstang tussen servo en roer het vrije armpje op de roerkoning niet raakt. En loopt je roerwerk nu soepel? Bijgaand een plaatje van mijn boot met de kluisgaten gemonteerd. Waren toen nog niet afgesmeerd met 2 C-lijm. Gr. Klaas.

    RIMG0762.JPG
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2018
  12. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ik zie nu in iedergeval dat wij allebij de ankerkluizen anders hebben gebouwd. Ik zie dat jij ze aan dat opstaande ranje heb gelijmd.
    Ik daarentegen heb ze tegen de verticale kant staan. Dit heb ik zo omdat een clubgenoot van mij dit ook zo heeft gedaan.
    En heel eerlijk gezegd dacht ik dat dit ook zo moest. Maarja de gaten zitten de ankerkluizen zitten ook, conclussie niks tegen te doen (lijkt mij)
    Daarnaast is het idee om de ankers werkend te maken verdwenen en ga ik de ankerkluizen van bovenaf dichten. Dit doe ik ook later bij de ankerkluizen op het dek.
    Misschien ben ik nu heel onverantwoordelijk bezig en heb ik misschien een grote fout begaan.
    Ik snap ook goed wat je bedoeld.

    Daarnaast ben ik ook nog met mijn roeren bezig geweest en heb ik ze nog eens uitgemeten. Eerst had ik de servo tussen de motoren liggen en nu ligt hij zo goed als bij de roeren zelf, (dan lijkt het mij dat er minder kracht verloren gaat). Het sturen links en recht gaat goed. Enige nadeel is dat als ik mijn stick loslaat dat de roeren niet precies recht terug komen te staan. Hier ben ik vandaag nog mee bezig geweest en ga ik morgen nog maar eens kijken hoe ik dit kan aanpassen.
    Laat ik zeggen dat het ijzerdraad in iedergeval niet meer omhoog of omlaag gaat. Dus niet uit de roerkronen/koningen.
    En dat ze niet buigen.
    Ik heb nu hier een slapende hond dus kan ik mijn boot niet aansluiten anders wordt de hond wakker.

    Dan wat jij hebt gezegt over die enkele kruiskoppeling.
    Ik denk dat dat een reden is waarom mijn assen af en toe een vreemd geluid maken. Ik stuur je hey filmpje door via de mail oke? En dat geluid gebeurd pas bij een bepaald aantal toeren dat de motor maakt. Maar dit is verschillend.
    Weet jij waar ik die dubbele kruiskoppeling kan vinden. Ik ga nu meteen opzoek. Want ik moet toch nog iets voor mijn mast bestellen dus ik zal meteen kijken naar een dubbele. Misschien fijn dat je er een door man sturen dan kan ik kijken of het de goede is en ga ik die zo snel mogelijk vervangen.

    Ik heb deze kruiskoppeling gekocht toen ik ook de regelaars motoren en servo had gekocht.

    Ik ga nu even kijken of ik iets kan vinden hier over.

    Mvg wolter
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Zo te zien heb je er Raboesch koppelingen in liggen. Dat is goed.

    Je hebt twee stuks van deze nodig:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=11715&lang=nl

    en twee stuks van deze:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=11714&lang=nl
    en dan ben je er.
    Wel zullen je motoren waarschijnlijk een paar centimeter naar voren moeten om ruimte te maken voor het stukje extra lengte wat die koppelingen nodig hebben.
    Maar met deze extra stukken er tussen heb je twee scharnierpunten in je aandrijflijn wat slijtage aan je lagers vermindert, minder weerstand oplevert en waarschijnlijk een stuk minder lawaai.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  14. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Enorm bedankt roel ik denk dat ik ze morgen maar meteen ga bestellen, want jullie kennen het vast wel. Hoe eerder on huis hoe beter.

    En klaas vergeet het eerste deel van mijnvorige bericht. Ik heb ney de tekening beken en ik zie dat dit gewoon goed kijken was op de tekening. Ik heb een week geleden de boot van een clubgenoot gezien en daar zat het gat halverwegen. Ik ging ervanuit dat dit zo moet en dus ueb ik het zelfde gedaan. En jet stomste was dat ik niet even bedacht om te kijken wat de tekening vertelde.

    Nu bedenk ik me wat je me meerdere keren hebt verteld over het geduld.
    Op dit moment heb ik een doel en dat is dat de nederland op 2e pinksterdag in het water licht.
    Ik heb me bedacht en ik ga morgen meteen de ankerkluizen loshalen en goed opschonen dan ga ik meteen inkopen doen om deze 2 gaten te dichten en dan begin ik opnieuw.
    Hebben jullie ideeen??
    Ik heb hier een website waar het een en ander op staat wat ik kan doen.
    Kunnen jullie mij uitgebreider vertellen hoe ik die ans stopverf moet maken of dat ik er iets anders voor kan gebruiken.
    http://www.mehari.nl/reparatie.htm
    Dit is de website waar ze mevertellen het te repareren.

    Mvg wolter
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Doe even rustig aan met je inkopen om de kluisgaten te repareren. Kijk eerst eens hoe groot de stukken ABS of ander materiaal moeten zijn om de verkeerd geboorde kluisgaten te repareren. Kijk eens of je iets bruikbaars hebt liggen, of misscien is de strook die van de romp af komt breed genoeg. Even ruw schuren en dan aan de binnenkant over het gaatje plakken. Later de buitenkant in de kluis glad plamuren. Ga niet met MEK aan de slag. Buiten dat het vreselijk stinkt is het ongezond en heb je beschermende middelen nodig. Ook aceton mee oppassen. Voor je het weet heb je lelijke vlekken op je boot. En ja, je hebt het over geduld. Het heeft me jaren gekost om te leren wat geduld is. En nog maak ik af en toe de fout om te snel te willen en niet de tijd te nemen om uit te zoeken hoe iets moet werken. Pin je niet te vast op 2e Pinksterdag. Je kunt er voor kiezen om de romp dan technisch vaarklaar te hebben. Ik ben in 2009 aan de bouw begonnen en het was dacht ik 2012 dat het schip naar mijn zin voer. En nog zijn er dingen niet compleet. Moet nog steeds een aantal ontluchters maken. Buiten de ankers heb ik geen beslag gekocht en alles zelf gemaakt. Voor een groot gedeelte van afvalmaterialen. Gaat wel een hoop tijd in zitten, maar geeft wel voldoening als het lukt. En natuurlijk mislukt er ook wel eens iets. En daar leer je dan weer van. Al is het maar om door te zetten. En lees je bouwverslag nog eens door. Geheid dat je dingen tegenkomt, die een beetje weggezakt zijn. En als iets niet duidelijk is; gewoon nog eens vragen als je er niet uit komt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  16. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi klaas ik heb hier zeker nog wel iets van abs liggen zoals van die stukken waar je de reddingvlotten uit snijd daar zit nog wel iets tussen.
    Jij zegt dat ik het miet plamuren? Gaat dat later wel goed met water?

    En inderdaad ik wil met pinksteren hem technisch varen dus het enige wat er dan op hoeft is het dek en de verschansing om water buiten te houden.
    Ik snap goed wat je bedoeld dat alles rustig doen. Ik zal zo meteen even rustis het forum door lezen.
    In iedergeval bedankt
     
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Wolter,
    Ik heb enkele jaren geleden een behoorlijke reparatie klus aan de (ABS) romp van één van mijn stoomsloepjes moeten verrichten.
    Bijna vanzelfsprekend heb ik daar ook plamuur bij gebruikt en is deze reparatieklus uiteindelijk aardig gelukt.
    Later las ik in elders op het forum - ik weet helaas al niet meer waar - dat er soms bepaalde week-makende stoffen in plamuur kunnen zitten die ook na het uitharden nog langere tijd door kunnen blijven reageren en de ABS alsnog iets aan kan tasten.
    Bij mij betrof het een vrij groot reparatieoppervlak en als ik nu naar mijn rompje kijk, zie ik - hoewel het niet echt spannend is - wat ze destijds in dat andere topic bedoelde.
    Gezien het relatief kleine oppervlak van jouw reparatie zal dit bovenstaande niet echt van toepassing zijn, maar was het een reactie op jouw vraag of plamuren mogelijk is waarbij ik er vanuit ga dat je geen plamuur gebruikt die bedoeld is om de oude spijkergaatjes in een muur mee dicht te smeren.

    Nog simpeler is om in plaats van plamuur de Kombi Power lijm van Bison te gebruiken.
    Dit heeft een hele goede en sterke hechting op ABS, je lijmt er je stukje mee op de binnenkant van de romp, het smeert (plamuurt) lekker soepel, is bij vrijwel elke bouwmarkt verkrijgbaar en is niet te duur.

    Een en ander is vrij uitgebreid in mijn renovatie verslag van destijds terug te vinden waar ook o.a. het repareren met gebruik van Aceton e.d. aan de orde geweest zijn.
    Zie: http://www.modelbouwforum.nl/threads/brand-aan-boord-van-de-old-lady-en-hoe-nu-verder.233550/

    Groet en het wordt een prachtig scheepje, Bert
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  18. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ha Bert erg bedankt voor je reactie.
    Ik begin nu te twijfelen aangezien je de plek niet meer zult zien omdat er nog een anker op komt te liggen ik heb daarnet alles losgehaald en 2 ABS stipjes van ongeveer 1cm bij 1cm op de gaten geplakt. Dit heb ik eerst met secondelijm gedaan en daarna dicht gemaakt met die bison power.
    Ik zal even kijken wat mij het beste lijkt in iedergeval heel erg bedankt voor je reactie en dit is het eerste wat op mijn lijstje van vandaag komt te staan.

    Mvg Wolter
     
  19. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
  20. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    image.jpg En Klaas dit is mijn mast tot nu toe.
    Ik ga vandaag tich nog even van die lampenkappen bestellen omdat als ik ze maak van alluminium ze niet heel mooi worden.
    Er vandaag nog een grondverf laag over en ik denk dat ik hem binnenkort ga schilderen
    Mvg wolter
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2018

Deel Deze Pagina