smitroterdam

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:hallo ik ben een smid roterdam aan het bouwen wie kan mij vertellen wat ik allemaal nodig heb om hem rc te maken
ik wil er ook velichting in maken;);););)

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:hallo ik ben een smid roterdam aan het bouwen wie kan mij vertellen wat ik allemaal nodig heb om hem rc te maken
ik wil er ook velichting in maken;);););)

motoren

schroefas, koppelingen + schroef

stuurservo

vaartregelaar

ontvanger en zender

batterijen

fijne draad en de lampjes die je wil inbouwen

oke maar ik bouw voor het eerst
en ik heb geeeeeen idee wat voor motoren en wat voor accu's hoe veel vold enz enz

Misschien is het handig om even de zoek functie te gebruiken, dit onderwerp is al een aantal keer voorbij gekomen

gr
Koos

hallo ik ben een smid roterdam aan het bouwen wie kan mij vertellen wat ik allemaal nodig heb om hem rc te maken

Hans, kan je wat precieser aangeven welke schaal, en of het om een eigen bouw of een bouwkit gaat. Vooral de schaal is natuurlijk.

Groet,

Ad Bakker

beste heer ad bakker. het is de smitroterdam londen van billing boats schaal 1:75
hoogte 50 cm
breete 20 cm
lengte 90 cm
en ik heb al boegschroef 7,2 v
de romp is van hout
en nu is mijn boeg schroef 7,2 v moet ik dan alls 7,2 v maken
ik bouw voor het eerst en van stroom heb ik 0,0 % verstand
vandaar al mijn vragen.

\groed hans :confused::confused::confused:

Laatst bewerkt:
Als je alles 6 volt maakt dan draait die boegschroef ook nog wel hoor
Maar ik zou alles 12 volt maken motoren voor de aandrijving dus
De verlichting kan met wat minder goed werken
Maar zoals u al schrijft 0komma0 dus
Word het voor u dus nog een heeeeeeele klus dat elktronika gedoe hoor :yes: :yes:
mvg
Frederik:D

ik bouw voor het eerst en van stroom heb ik 0,0 % verstand
vandaar al mijn vragen.

Dag Hans,

Ik hoop dat er nog iemand anders met ervaring meekijkt, want ik bouw zelf geen varende boten. Ik heb even in de "showcases" gekeken, en daar 2x Smit Rotterdam op jouw schaal gevonden:

comtheo61's ShowCase :: comtheo61

Vincent1979's ShowCase :: Smit Rotterdam helaas verkocht...

Daarin staan in ieder geval de motoren die gebruikt zijn, zodat je een beetje een leidraad hebt.

Wat betreft die boegschroef van 7,2 V, die kan je volgens mij ook gewoon op 6 V gebruiken, ik zag er één van Graupner waar dat ook specifiek staat aangegeven (hij draait gewoon wat minder snel, maar dat lijkt me voor een boegschroef geen ramp). Dus ik denk dat je ook gewoon op 6 V moet kunnen werken. Beide boten in de links hierboven werken op 6 V. En als je dan bijvoorbeeld naar de specificaties van een speed 600 motor kijkt dan zie je dat deze kunnen weken op 6 - 9,6 V of je heb ze ook van 3,6 - 8,4 V. Dus geen probleem!!

Wat je in ieder geval nodig hebt is een zender/ontvanger combinatie met volgens mij 3 of 4 kanalen. Één kanaal heb je nodig voor de boegschroef, en één voor de roerservo. Als je beide motoren gelijk laat draaien heb je daar maar één kanaal voor nodig, maar als je ze onafhankelijk van elkaar wilt kunnen bedienen (voor een betere wendbaarheid) dan heb je twee aparte kanalen voor de twee motoren nodig. Dat zelfde geldt voor de vaartregelaars (dacht ik). Als je beide motoren identiek wilt bedienen, dat kan je ze volgens mij op één vaartregelaar zetten, bij aparte bediening moet je twee vaartregelaars hebben. Wat betreft de boegschroef weet ik niet hoe dat precies zit. Dan heb je nog de eerdergenoemde roerservo nodig en accu('s??) natuurlijk. Maar nogmaals, hier heb ik geen ervaring mee, dus ik hoop dat anderen hier in willen springen.

Succes met de bouw!!!!

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
ad een groot deel klopt van u verhaal.

ik gebruik voor 2 motoren op 1 vaarregelaar een robbe120 upregelaar.
deze zijn best duur. voor de boeg schroef motor kan je een kleine vaarregelaar aan schaffen van graupner 15v navy deze gebruik ik zelf nu ook.

zorg ook er voor dat je motoren ontstoort dat is beter.
zorg ook er voor dat je tussen motor en accu een zekerring zet en tussen motor en regellaar ook een zekerring. ik zelf heb er 10 amp er tussen zitten.

gr willem

Smit Rotterdam

Hans00

Ik heb een model van de Smit Rotterdam 1:75 en dat is al 30 jaar oud. Destijds uitgerust met Monoperm 6V uitvoering en een vertraging erachter van 1:3. Recentelijke helemaal opgeknapt en voorzien van Raboesch messing schroeven 50 mm met afgetopte bladen voor in de Kort Straalbuizen. Stroomverbruik ligt in orde van 1A per motor en geeft het model een mooie schaalsnelheid, dus geen speedboot versie van de Smit Rotterdam. Motoren gingen naar ruim 14 jaar stilgestaan te hebben zo weer aan de gang. Dus de kwaliteit is aan te bevelen, wel een beetje prijzig tegenwoordig.

Groeten uit Down Under
Wim

:p hallo allen .
ik ben weer een hoop wijzer geworden .
ik ga hier mee aan de slag.
en als ik weer vragen heb kom ik hier weer terug.
en dat zal niet lang duuren denk ik .:p:p:p

smitrotterdam

hallo allen ik ben weer even druk geweest met mijn bootje :p
dus hier een aantal foto's voor de lief hebber :p:p:p:p:p
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu het nog kan de dekken even van de goede kleur groen voorzien.
De juiste kleur voor het dek zit in de buurt van RAL 6010.
Wie BB ooit deze kleur als dekkleur heeft op gegeven had een bezoek aan de oogarts moeten brengen. :mad:

Back