Snelle Throttle servo

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Richard Branderhorst, 14 okt 2002.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Hallo.
    Voor een 3D kist met een 15cc erop zoek ik een snellere throttle servo. Het lijkt met ivm vibraties niet zinvol kleinere dan 9grams te nemen.
    Ik heb er drie gevonden, Hitec HS 235 met 0,11 sec en 31 gr, de HS 81 met 0,11 sec en 16 gr en de Futaba Nano 3103 met 0,008 en 9gr.

    De HS 81 lijkt me het meest geschikt, maar ik weet niet 100% of de waarden van HITEC op 4,8 of 6V gegeven zijn.

    Iemand nog een andere suggestie? Het moet wel op 4,8V draaien.
     
  2. Bob

    Bob Guest

  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Richard, wat is het voordeel van een snelle servo? Mijn gevoel zegt me dat de reactietijden van de gemiddelde servo veel kleiner zijn dan de responstijden van de motor.
     
  4. Bob

    Bob Guest

    Oja Richard,

    Dit staat bij dezelfde Hoellein onder HS81/HS81-MG "Alle Meßwerte sind Hersteller-Angaben bei 4,8 Volt"
    En dat is verneu..tief... want die van Simprop is 40graden bij 6V op zich zijn ze dus waarschijnlijk net zo snel!
    En daarbij heeft de HS reeks zich volgens mij zeker wel bewezen in de loop der tijd, toch?

    Groet Bob

    [off topic] PS Hoe staat het met je Ventus 2C?!? [\off topic]
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ron.

    Er zit nu een oude Robbe S100 in, vandaar. Ik wil es proberen of het beter gaat met een snellere, dus kijk ik gelijk naar de snelste.

    Sowieso vraag ik me af wat de maximal "ontvanger" cq signaaloverdracht snelheid is. Ik heb een snelle Delta met een gyro op de ailerons, als ik zie hoe de servo's reageren op de stabilitatiesignalen is dat vééél sneller als ik ooit teweeg kan brengen met de zender.

    Door de "gain" van de gyro vol open te zetten(radiografisch met een schuif) wordt de delta overgecorrigeerd en komt in een overigens grappige supersnelle "wiebelvlucht". Dat zou je met geen mogelijkheid op kunnen wekken. Dus menig servo is inderdaad al sneller dan het commando aankan.

    Het klopt dat de motor trager is dan menig servo, maar heck, ik wil het gewoon even uitproberen of het verbetert. Het is sowieso leuk om deze "oude" Laser 3D te zien vliegen met een 15cc, het model komt nu pas goed tot zijn recht. Maar als ik daar over begin, kan ik beter een nieuwe thread beginnen.
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ouderwetse PPM stuur 50 keer per seconde een pulstrein.
    Met een schakelkanaal op je zender duurt het hoogstens 20 Ms voor het nieuwe signaal bij de servo is.

    Hoe snel is je duim? :)
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Harold.
    Snel duimpie heb ik hoor;->

    Is er verschil tussen een schakelkanaal en een "stick" kanaal? Ik kan je gewoon laten zien dat de servo door de gyro sneller aangestuurd wordt als ik kan sturen!
    Dat zie je ook bij de staartrotor van een heli die gyro gestuurd wordt.
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als die gyro jouw vleugelmodel al overstuurt waarom dan nog een gyro in een vleugelvliegtuig. Zoals ik dit lees is dit niet nodig en zelfs overdreven.
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Naar mijn ervaring is het inderdaad wenselijk om een snelle gasservo in een 3D kist te hebben. Omdat het gas een van de belangerijkste stuurfuncties in zo'n model is wil je een zo direct mogelijke respons. Dat de motor zelf niet zo snel kan reageren als de servo speelt geen rol, het is een optelsom van vertragingen waarin de servo ook mee telt. Ik vind dan ook dat "hoverbatics" met een elektro kist vanwege de snelle "gas" respons wat makkelijker zijn.
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Theo.

    Het is een gyro die op afstand traploos per schuifregelaar instelbaar is, dwz zijn gevoeligheid/reactiesnelheid aanpasbaar is, ofwel "gain" in het E.

    In normaal gebruik heb ik hem tot plm 50% nodig, daarboven overcorrigeert hij. Voor de gein zet ik hem dan wel eens op 100% bij een flypast.

    Het model, een Tiger Shark(kleine versie, 61cm lang, 57 breed, 2,5cc) Delta is moeilijk te vliegen zonder gyro, het is een giftig kistje, speciaal bij het starten is het handig dat hij niet omkiepert. Daarnaast heeft hij de neiging in de bochten door te draaien (naar meer helling) en met de gyro houdt hij zijn hellingshoek constant. Dus er is over nagedacht!
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    :wink: Hs 81 mg of HS 85 mg zijn uitstekend te gebruiken. Zelf gebruik ik ze als aileronservo's. Neem wel altijd mg versies daar de kunsttof tandwielen niet erg sterk zijn en slecht tegen trillingen en schokken kunnen. bij mij braken ze af bij een iets forsere landing in het gras :cry:
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Jammer genoeg ken ik dit model niet. Maar deze 2 probleempjes zou ik oplossen door gebruik te maken van de dualrate en bij de start te kiezen van zeer grote uitslagen en zodra de snelheid omhoog gaat terugschakelen naar een kleinere uitslag. Ook zou ik de exponentieel aanpassen zodat ik bij een kleine beweging van de stick niet te veel uitslag zou hebben. Ook zou ik de start methode eens onder de loep nemen en zorgen voor een hogere snelheid bij de start en proberen om bij de start het motorkoppel uitschakelen.

    effe een vraagje ertussen door. Dat doorrollen in de bocht is dat alleen bij een linkerbocht of ook bij de rechterbocht? Als dit alleen bij de linkerbocht gebeurd dan is de zijstelling van de motor niet goed en zorgt dit ervoor dat het motorkoppel het model laat doordraaien.
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Joop.

    Ik voel er inderdaad veel voor. bij nader inzien is een 9gr servo in zo'n kist een beetje uit de pas. (dat is misschien een 15cc in een Laser 3D ook!!)
    Ik ben bang dat het werkterrein (fikse vibraties, motor niet in rubbers) toch een beetje veel is voor het kleine spul.

    Het zal dus wel die 81 of 85 worden, ik heb er ook een stel in kleine zwevers zitten.

    /Bob, nee pas sinds twee weken binnen, wordt pas later in de winter voor ik er aan begin/
     
  14. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    een 9 grammer is wellicht inderdaad wat aan de gragiele kant wegens trillingen maar met een 13 grammer (msx-3 van MPX) moet het wel lukken. Het gewichtsverschil zit 'm hoofdzakelijk in de steviger tandwielen en potmeter.... Bij een soepel lopende overbrenging en carburateur is trekkracht van minder belang. Voordeel van een aansturing naar een soepel lopende carburateur boven een aansturing naar een roer is dat de momenten en doordoor de krachten die bij de trillingen optreden veel kleiner zijn..... :roll:
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Theo.
    Beetje off topic, maar allà.
    Het model werd verkocht door Braeckman (staat er niet meer op), was een Engels model. Zag en ziet er leuk uit.

    Ik zet er altijd een forse portie PSW op (zoals dat bij Futaba heet), dus kleine response rond het middenbereik, en toch maximum uitslag haalbaar.
    Startmethode (wegwerpen) heeft weinig alternatieven en je weet hoe fijngevoelig sommige klubleden modellen kunnen weggooien!!
    Volgas heb ik ook nodig vanwege de slechte aerodynamische werking van de vleugel(plank....)

    Maar omdat ik het gyrootje toch had liggen een mooie gelegenheid het eens uit te proberen en het bevalt me prima. Als het eea niet anders meer is op te lossen, zie ik dit niet als "minder sportief" om zoiets toe te passen, zie mijn andere bijdragen aan de autopilot discussie. Ik ben daar erg "liberaal" in, als het gebruik zinvol is.

    Ik weet niet of het doorrollen alle kanten gelijk is, ben er inmiddels ook achter dat hoogteroeruitslag niet geheel parallel verloopt (iets verschil in servo performance). Dus daar valt nog wat aan te verbeteren.

    Op volle snelheid is de rollrate schrikbarend te noemen, na rollen met volle uitslag weet je nooit in welke stand het model eindigd! Ik schat op 3-4 rollen per sec.

    Ik ben geen voorstander van een schakelbare dual rate selectie. Te vaak al in de verkeerde vluchtfase de verkeerde mode gezet zien worden, te vaak in de hektiek bij bvb een motoruitval zien vergeten worden hem naar full rate terug te zetten. Voor mij een gepasseerd station.

    Arjen: Precies, zo denk ik er inmiddels ook over. En de gassturing loopt bij mij altijd soepel, daar let ik wel op. Ik controleer het stroomverbruik vóór een eerste vlucht!!
     

Deel Deze Pagina