Snijplotter hoe werkt dat eigenlijk.....

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Daniël, 21 mrt 2008.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Het was ook niet mijn idee het te veranderen hoor, alleen een simpel idee wat bij me opkwam. :rolleyes:
    Hoe dan ook, deze plotter zal het ongetwijfeld beter doen dan mijn oude omgebouwde HP plotter.
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De HP plotters (neem aan dat je de 7475 hebt) zijn meer voor het groffere werk .
    Vanaf 20 mm kan je leuke dingen maken .
    De HP's hebben gewoon veel speling en de druk moet worden verhoogt door een mechanische en elektronische ombouw .
    ook de grotere HP's van de 75er serie kan je nemen na ombouw .

    De betere zijn de Mutoh's , deze hebben al de grotere druk van 450 gram en er hoeft niet veel aan gedaan te worden .

    Met een Mutoh krijg je het zelfde resultaat als een china plotter , ze hebben bijde geen offset regeling .

    Ik werk met een snijprogram war zelf's de mutoh XP-500 driver in zit .
    (en ook die voor HP)

    Ik heb in Duitsland een Firma gehat waar ik mij bezig hielt met de verkoop van snijplotters die ik omgebouwt hat uit stiftplotters .
    Het liep goed tot dat de chinesen de plotters op de markt brachten die je voor een paar $ kon inkopen .
    De qualiteit was heel schlecht van de eersten maar de mensen keken alleen naar de prijs .

    Een Mutoh XP-500 heeft een 100% betere qualiteit (made in Begium . :D)

    Ik ken zelf's reclame buro's die het grotere werk met een Mutoh doen omdat deze in de aanschaf veel goedkoper was als een grote roland .

    Ik heb hier ook nog een paar mutoh's staan die Ik ga verkopen via speurders of marktplaats omdat de vraag naar tekeningen ook niet (meer) is .

    Mijn belettering doe ik met een Roland of een Gerber . ;)

    Mvg Johan
     
  3. danta67

    danta67 Guest

    Goedendag

    Wij zijn van plan om glas te zandstralen nu dachten wij dat we daar een plotter voor te gebruiken
    is er iemand die ons kan vertellen welk plotter daarvoor geschikt is het zal voornamelijk om champagneglazen van namen te voorzien
    de namen zullen vrij klein zijn dus

    iemand enig idee

    groetjes danny
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De kleine Stika van roland in kombinatie met een 1jaar folie (oracol 621)
    zou ik er voor nemen.

    Mvg Johan
     
  5. danta67

    danta67 Guest

    Hartelijk dank voor je info wat bedoel je met precies met 1 jaar folie
    en kunnen wij dit met eerder genoemde software voor mekaar krijgen
    danny
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bij de kleine roland is software bij (cutstudio) of je snijd van CorelDraw uit .

    En een 1 jares folie is bedoelt voor plakaten die maar kort gebruikt worden .
    Is dus een goedkope en iets dikkere folie .

    Maar voor het zandstralen op glazen of spiegels beter geschikt als de gegotene folien .

    Mvg Johan
     
  7. danta67

    danta67 Guest

  8. Irene

    Irene Guest

    prijzen zijn ex BTW
    Zondag 6 Juni is er een open dag waarop verschillende machines gedemonstreerd worden.

    Irene
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Voor 565 € heb een SV8 al thuis met 2 jaar garantie .

    Mvg Johan
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zou je met een cnc (frees) machine (met uiteraard iets van een mesje erin) folie kunnen uitsnijden?

    Cor
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Plotterwelt...... dat is interessant, ik ga me eens in de folies enzo verdiepen.

    Cor
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Heb ff het hele topic doorgelezen en zit nog met een aantal vragen.

    -Ik zou graag oracover willen snijden (oracover is aangehaald een paar antwoorden terug , maar wil er toch nog wat dieper op ingaan). Ik snap dat je niet zomaar oracover kan snijden omdat het gaat krullen als er een bepaalde afstand is gesneden. Maar stel nu , ik strijk de folie met een lage temperatuur op bijvoorbeeld depron, ik laat het uitsnijden , trek de oracover eraf en heb de juiste vorm die ik dan kan gebruiken. ( uitgaande van een cnc portaal freesmachine). Dit zou toch moeten werken?

    -Plotterwelt, in een vorig antwoord gaf je een link van een onderdeel wat op een cnc freesmachine gezet kan worden. Hoe zit het met de software, het offset gedeelte. Ik gebruik bijvoorbeeld mach3 om mn machine aan te sturen, maar die weet natuurlijk niet dat hij iets eerder moet beginnen met snijden en iets verder door moet gaan als het einde ( hij gaat ervan uit dat er een ronddraaiende frees inzit). Alhoewel, kan ik de machine voor de gek houden en zeggen dat de "frees" (snij geraet) een diameter heeft van een x aantal mm ? zodat hij toch eerder begint en later eindigt? Dezelfde vraag ivm het goed zetten van het mesje, in een eerder antwoord lees ik dat de software eerste een sneetje maakt aan de zijkant van 3 mm. Welke software doet dit, is dat de software van een plotmachine, of in het "tekenprogramma" ?

    -Ik neem aan dat een plotmachine niet gebruikt maakt van Gcode zoals een freesmachine. Dat zou betekenen dat ik dat 3 mm sneetje om het goedzetten van het mesje handmatig moet invoeren in het tekenprogramma evenals wellicht andere aanpassingen of ben ik nu te moeilijk aan het denken?

    Thanks,
    Cor

    ps @plotterwelt. ik heb ook een pb-tje gestuurd met een klein vraagje :)
     
  14. Ynser

    Ynser Guest

    De mijne (Roland CM-12) heb ik te koop gezet op modelbouwmarkt, hij werd te weinig gebruikt.
     
  15. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ik heb geen ervaring met oracover, maar wel met de folie van Hobby City. Ik gebruik een dunne kunstsof plaat(0.8 mm) waar ik een heel dun laagje bison lijmspray opspuit. Ik plak daar de folie op, met drager en al. Dat samenspel gaat in de roland stika en laat zich dan prima snijden. Ik heb wel eens gehoord dat Oracover heel erg makkelijk loslaat van de drager, dat maakt het snijden een heel stuk lastiger. Alleen de folie opplakken kan natuurlijk ook, je moet dan wel oppassen dat er geen lijmresten op de folie achterblijven, of idd heel lichtjes vaststrijken.
    Een kwart mm offset is al voldoende om het mes de goede kant op te krijgen en kleine letters uit te snijden. Zonder offset kan volgens mij ook prima, maar dan moeten de uit te snijden figuren wat groter zijn. Als er dan een klein stukje niet gesneden is kan je dat met de hand nog herstellen.
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Offset heeft niks te maken met het niet uitsnijden van stukjes .
    Dat word met " Overcut " geregeld .

    Offset kan je vergelijken met de instelling van de frees diameter bij het fresen .

    Allen is de instelling een - getal omdat je achter het middelpunt snijd van het mesje (Roland 0,3 mm)

    Zo krijg je 90 grad spitze hoeken .

    En hoe gedraait dat mesje staat is niet van belang , door dat hij achter het begin punt begint staat hij al goed voor hij bij 0 is .

    Dat stukje testen voor begin wat sommige software doet komt van de tangentiaal plottertechnik , hier is de stand van het messer belangrijk .

    Mvg Johan
     
  17. calimero

    calimero

    Lid geworden:
    5 aug 2005
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Veenendaal
    hallo cor

    ik denk dat je een vacuum tafel op je cnc machine moet maken dan ligt je oracover mooi strak en glad.

    het is maar een idee wat zo bij me opkomt. ben zelf ook bezig met een cnc machine om printen en spanten te frezen, hij is niet zo mooi als die van jouw maar wel net zo nauwkeurig.

    mvg knutsel
    en loop ook te denken om een vacuum blad.
     
  18. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Hallo,

    Ik heb inmiddels een snijplotter over kunnen nemen en heb daarmee de eerste stickers gemaakt.
    Het leuke is dat je dezelfde sticker op meerdere manieren kan "uitpakken"

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,
     
  19. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    heb het hele draadje eens nagelezen en vond het erg intresant wil mischien in de toekomst ook nog een plotter aanschaffen maar nou is mijn vraag daar ik hier vanalles lees over de softwaar die je nodig hebt
    hoe moeilijk is dit in gebruik.
    een foto bijwerken lukt mij al niet dus gaat me dit wel lukken?????

    gr.john
     
  20. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Nou, het vergt toch enige kennis/ervaring met verschillende programma's. Maar iedereen begint met nul kennis dus het is te leren alleen de een moet er meer tijd in steken dan de ander.

    Mvg,
     

Deel Deze Pagina