(Sociale) Verbeterpunten forum!

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Aaalie

Guest
Hallo iedereen.

Dit topic wil ik in het leven roepen om eventueel voor de moderators als tool te kunnen gebruiken. Het is prettig als we wat verbeterpuntjes/wensen kunnen aangeven, en de manier hoe dat te doen.

-Mijn wens is om het minder wordende respect van gebruikers te bannen. Je ziet met name in de verkooptopics ASOCIALE reacties van vaak NIET geïnteresseerden. Dus meer respect voor alle gebruikers onderling. Behandel elkaar als gezamenlijke goede modelbouw kennissen, en niet als de pizza bezorger die een uur te laat is! Dit mag m.i. niet getolereerd worden, deze gebruikers mogen (met waarschuwing) een (paar) week(jes) op de bank.

-Nog een wens is om de langzaam (weer) toenemende MSN taal en zeer beroerde spelling te verwijderen. Ik vind het respectloos, en zou ook deze teksten na een waarschuwing verwijderen.

-Iedere vorm van schelden, of scheldwoorden mogen NIET getolereerd worden. Deze graag onmiddellijk verwijderen en de "schrijver" een (paar) week(jes) op de bank.

-Komt een gebruiker vaker op de bank, dan een ban.

Hoe denkt iedereen hierover? Graag jullie mening.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Aldert, ik begrijp je reactie, maar je moet hier erg voorzichtig mee zijn. Het is erg lastig om een duidelijke grens te trekken. Het schelden bijvoorbeeld is in een aantal gevallen helemaal niet als schelden bedoeld, maar gebeurt onderling tussen (in real life) goed bevriende personen. Dat schijnt leuk te zijn. Het wordt makkelijk verkeerd begrepen. Handig is het zeker niet, dat ben ik met je eens.

Over de spelling: velen ergeren zich hieraan (mijzelf incluis), maar de jeugd kan vrees ik niet veel beter. Dat is misschien deels de schuld van die jeugd zelf (desinteresse??), maar wellicht ook deels van het huidige onderwijssysteem. Ik hoor overal klachten over de beroerde spelling van jongeren, niet alleen op dit forum.

Na, wat een onzin.

:rolling::rolling::rolling:

Nee even serieus, ik vind dit een heel goed punt. Ik ben het er helemaal mee eens. Ik merk wel dat ik soms in een slechte bui ben en dan wat kortaf kan reageren. Is het goed om dit in alle sub-forums onder de aandacht te brengen?

Ik moet zeggen, ik heb de eerste 3 mensen gebannned voor een week...(nog geen 10 minuten geleden)
Een zeer spijtige actie, al die jaren heb ik het kunnen voorkomen.

Zelfs zonder de modtags, welke we nu hebben, was voldoende.
Nu een belofte gedaan, aan degene, die in een bepaald topic nog offtopic gaat, een week op de bank mag zitten,heb ik er dus nu 3 mensen op gezet, voor de komende 7 dagen.

Jammer, het spijt me echt, maar ik maak beloftes, en geen dreigementen...
Zelfs ben ik voor autisten, adhd-ers, en pdd-nossers, volstrekt duidelijk. Ik snap het echt niet....

Nou ja hopenlijk werkt het oude spreekwoord nog wel, wie niet luisteren wil moet maar voelen...

Zonde, respect is (voor sommigen) ver te zoeken...

Jammer.... Echt jammer...

@Fotor,

Ik ben het niet met je eens. Je hebt in bepaalde gevallen gelijk dat mensen elkaar persoonlijk kennen maar dat is geen vrijbrief om hier op het forum van alles tegen elkaar te kunnen zeggen. Die personen moeten er rekening mee houden dat wij het niet weten en misschien sowieso niet waarderen. Wij hoeven er geen rekening mee te houden dat ze elkaar misschien wel kennen en dat dat normaal voor ze is. Het mag wel maar daar moeten ze dan maar een PM voor gebruiken.

@Emil,
Ik begrijp dat je mensen bant/op de bank zet. Aan de andere kant vind ik het goed als mensen andere waarschuwen voor in bepaalde gevallen "oplichters"praktijken. Niet iedereen doet even goed research en dat mag mi toch geen reden zijn om veel te veel te betalen.

m.b.t de msn taal en gedrag e.d :

kopie van de regels :

2. Gedrag op het forum.

Hoe dien ik mij op het forum te gedragen? Onthoud 1 ding; je hebt te maken met mensen! Een forum lijkt heel onpersoonlijk, maar pas op, achter elke naam gaat een mens schuil. Pas daarom op met wat je schrijft en hoe je reageert op een bepaalde vraag of reactie en hanteer altijd de algemene fatsoensnormen.
Scheldwoorden, schuttingtaal of beledigingen worden op het forum niet getolereerd. De Beheerder of Moderators hebben het recht en de mogelijkheid om je account voor onbepaalde tijd te blokkeren als straf.
Gebruik gewone nederlandse taal, geen turbotaal of andere populaire uitingen.... Veel gebruikers/modelbouwers hier komen niet dagelijks op ander-soortige forums en zijn derhalve niet bekend met turbotaal, houdt hier rekening mee.

Lijkt me vrij duidelijk , misschien moeten hier de moderators wat meer naar kijken, het zijn vaak wel alleen bepaalde topics waar dit (vaak) in voor komt......

Laatst bewerkt:
Over de spelling: velen ergeren zich hieraan (mijzelf incluis), maar de jeugd kan vrees ik niet veel beter. Dat is misschien deels de schuld van die jeugd zelf (desinteresse??), maar wellicht ook deels van het huidige onderwijssysteem. Ik hoor overal klachten over de beroerde spelling van jongeren, niet alleen op dit forum.

De jeugd zal wel beter moeten weten maar op het moment als er een keyboard in hun handen komt willen ze met zo min mogelijk toetsaanslagen zo veel mogelijk text rammen. De schuld zit in de taalverloedering via SMS/MSN en ik vrees dat daar niet van af te komen is. Grappig is om te zien hoe de jongeren op het Amerikaanse RCtech forum wel redelijk correct Engels kunnen typen.
Andere nare eigenschap die onder deze groep te vinden is is het typen zonder hoofdletters, punten en komma's en laat ik het maar niet over dialecten hebben waar dat ook vandaan mag komen want dat wordt nergens geleerd.

@Emil,
Ik begrijp dat je mensen bant/op de bank zet. Aan de andere kant vind ik het goed als mensen andere waarschuwen voor in bepaalde gevallen "oplichters"praktijken. Niet iedereen doet even goed research en dat mag mi toch geen reden zijn om veel te veel te betalen.

De ban in kwestie is absoluut terecht, daar is geen discussie over mogelijk. Zelfs een waarschuwing werd al niets van aangetrokken, dit was al een toonbeeld van respectloos handelen.

Hebben we te maken met oplichterspraktijken dan heb ik de overtuiging dat de aan deze "discipline toegewezen" moderator het Topic (met een korte reactie/terugkoppeling naar de TS) onmiddellijk zal verwijderen!

Ook wil ik graag nog inhaken dat er wel eens naar de jeugdige forumleden gewezen word, waar ik niet helemaal in mee kan gaan.
Ik zie vaak genoeg jongere forumleden keurig geformuleerde reacties plaatsen, inhoudelijk respectvol. Tevens zie ik ook oudere forumleden Asociale en respectloze reacties/topics plaatsen.
Ik denk dat we niet naar leeftijd moeten kijken, maar puur naar "postgedrag".

Het voelt overigens goed te vernemen dat er gelijke zielen zijn, en dat al na zo'n korte tijd na openen van het topic.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich aan een aantal medegebruikers stoort.
Ik vind dat een aantal gebruikers zich arrogant en/of respectloos opstelt.
Het is onbegonnen werk om elk bericht daarop te controleren en de schrijver daarop te wijzen. Ik probeer daarom een goed voorbeeld te geven. Ik hoop dat velen dat ook zullen doen.

Spelling en grammatica zijn vaardigheden die niet iedereen beheerst. Daar mag je niemand op afrekenen. Ik vind het belangrijker dat de boodschap op een beleefde wijze overgebracht wordt...

MSN taal en zeer beroerde spelling = respectloos

Mijn taaltje is het ook niet, maar dat MSN gebruik respectloos is vind ik een beetje ver gaan. Ik denk niet dat het gebezigd wordt met de bedoeling een ander te grieven.

Beroerde spelling kan ik me niet druk over maken. Sommige mensen kunnen het gewoon niet. Als je die mensen daar op afrekent wordt het discriminatie, niet?

Dat iemand zich ergens aan stoort is misschien ook wel respectloos.

Spelling en grammatica zijn vaardigheden die niet iedereen beheerst. Daar mag je niemand op afrekenen. Ik vind het belangrijker dat de boodschap op een beleefde wijze overgebracht wordt...

Beroerde spelling kan ik me niet druk over maken. Sommige mensen kunnen het gewoon niet. Als je die mensen daar op afrekent wordt het discriminatie, niet?

Jullie hebben zeer zeker gelijk. Als ik het zo heb gebracht, dan mijn verontschuldiging daarvoor.
Een spelfoutje is snel gemaakt. Daar zullen ook weinig mensen zich aan storen. Echter je ziet reacties bestaande uit 20+ woorden waarbij er daadwerkelijk geen enkel woord goed is gespeld, met soms nog meerdere spelfouten per woord.
Ik kan me niet voorstellen dat de schrijver zich daar niet van bewust is, en kan je reacties plaatsen op een forum, dan kan je net zo makkelijk een spellingcontrole toepassen. Is nog eens leerzaam ook!

Dat iemand zich ergens aan stoort is misschien ook wel respectloos.
Dat je je ergens aan stoort, is een gevoel (van irritatie). Daar kan je niets aan veranderen. Wat je wel kan doen is dit niet laten blijken, dan handel je respectvol ;) !

Vriendelijke groeten,
Aldert

Ik kan Aaalie volkomen bijstaan wat betreft dat spellingspunt...
Het ligt em vaak niet in het KUNNEN beheersen van de spelling, maar wel in het juist WILLEN spellen en schrijven.
Ik heb hier al enkele jongere gebruikers van 13-16 jaar gezien die pérfect schreven, zelfs beter dan enkele oudere forumgebruikers. Dat wilt dat niet zeggen dat het volkomen vrij was van spellingsfouten (een tikfout is snel gebeurd, of je kunt nu eenmaal niet alles weten), maar de boodschap is wel gestructureerd opgebouwd en je merkt meteen of iemand dus ook moeite heeft gedaan die boodschap netjes op te stellen zodat iedereen het begrijpt.

In die zin vind ik het dan ook heel begrijpelijk dat dit als "respectloos" wordt bestempeld aangezien sommige gebruikers ons forum vaak zien als een machine waar je je vraag neerploft, zonder te letten op spelling of zinsbouw, en waarvan dan verwacht wordt dat er na 5 minuten al een antwoord uitgespuugd wordt.

En als er dan toch zo nodig over het niet KUNNEN beheersen van het Nederlands wordt gesproken, gebruik dan een spellingschecker!!! Deze oplossing wordt zo ongelofelijk veel aangereikt en is zo'n makkelijke oplossing, maar niemand maakt er kennelijk gebruik van.
Ik gebruik zelf Mozilla Firefox als webbrowser waar standaard foute spelling rood onderlijnd wordt (terwijl ik deze tekst aan het tikken ben ook dus). Dan is het maar een kwestie van eventjes corrigeren. Maar ja, dat kost natuurlijk moeite, en -daar zijn we weer bij af- dat WILLEN die personen liever niet doen. ;)

Ik kan Aaalie volkomen bijstaan wat betreft ...

Je bedoelt dat je je volledig aansluit bij Aaalie. Had je je stijlchecker niet aan? :mrgreen:

Ik ben het ook niet helemaal oneens met jullie. In sommige gevallen is het gemakzucht.

Maar ik zie soms ook bij mensen dat ze het gewoon niet kunnen en een spellingschecker moet je ook maar mee overweg kunnen en het brengt die mensen misschien juist wel verder in verwarring.

waar standaard foute spelling rood onderlijnd wordt. Dan is het maar een kwestie van eventjes corrigeren.

... als je weet hoe.

Op het vlak van spelling en taalstijl zou ik de soep niet zo heet willen eten.

Laatst bewerkt:
Ik bewerk heel vaak topic tittels, als daar msn taal achtige praktijken instaan, te veel uitroeptekes en of hoofdletters.

Ik maak hier geen melding van, ik hoop dat de TS dit ziet en denk bij zichzelf:
Hee er stond net wat anders?????, en dan nadenkt waarom het nu anders , meestal zie je dat als je dit een 4 tot 5 keer doet, ze wel "bijdraaien" en die praktijken achterwege laten.

Bij heel erge gevallen wil ik er nog wel eens een pb aan wagen, maar meestal weet men wel dat het toch net even anders kon,en hoor je er niets van.

Edit, de Ban actie, was naar een hele duidelijke waarschuwing, welke volgde naar een 2e! veegactie, om dezelfde reden als de eerste. Dus men had hier genoeg redenen om niet aan mijn belofte te twijfelen.... Kom op zeg, na 2x een mod tag gebruikt te hebebn ,na de veeg actie, er iets neergezet in de trand van, wie nog nog offtopic post over prijs, en of anderzijds de boel loopt te verstieren, mag ene week op de bank! Tja, toch altijd een paar die denken beter te weten...
Helaas voor hen...
Baal der wel van :(, al die jaren heb ik het nooit nodig gehad, andere mods gingen mij al voor, maar heb altijd gehoopt dat IK het nooit hoefde te gebruiken....

Tis toch een beetje de laatste strohalm die je hebt om te "dreigen".... en ja als je iets beloofd, staat je credietwaardigheid op het spel als je het niet waarmaakt.

Maar blijft jammer dat je het uiterste middel dient te gebruiken, voor iets "simpels"... Schiet me net te binnen, iets wat ik wel eerder heb getyped, een forum is daadwerkelijk een afspeigeling van de werkelijkheid... HELAAS!

Gebrek aan een stukje respect, opvoedkunde, doorzettingsvermogen,snalatige scholng, en het vermogen om een correcte ouder te zijn. Daadkrachtig handelen, en aan de bel trekken voordat het te laat is...

Nu weet ik weer precies waarom IK me heb laten stereliseren! Je wil toch geen kind groot brengen in deze "zooi"...
Nee kan je beter al bestaande kinderen, wiens leven al een grote dikke zooi is, proberen te begeleiden,en hopen dat ze als "waardig" mee kunnen draaien in deze maatschapij, nou ja maatschap ??? Pfffrt laat me niet lachen...

Nee dan nog liever een kind adopteren, en de bestaande problemen oplossen, ipv het creeren van nieuwe!

En nee ik en niet overspannen, of heb een dip. Dit is gewoon mijn (eigenwijze) visie van het leven, welke ik ,anderen zie lei(ij)den...

Eingelijk snap ik ook niet waarom ik nog op het forum als mod rond hang. Alles wat ik belangrijk vind in contact, gedachtenwisseling, en communicatie,en respect staat haaks op wat ik hier aantref,aan de ander kant ben ik wel weer zo gek dat ik ook nog daadwerkelijk denk hier een verschil te kunnen uitmaken, tssk hoe naief!

Tegenwoordig kan respect ook niet los van goedkeuring op de een of andere manier.. Ook zo vreemd, ik vraag repsect, geen goedkeuring. Maar nee hoor,,,, Als men respect vor mij heeft, is het bij de meesten, meteen zo dat ze het met me eens zijn. Der is niets mis mee, om te zeggen, IK had het anders gedaan, maar ik respecter je keuse, omdat je deze, zover je dat kon, weloverwogens hebt gemaakt. Zie hier het verschil in prioriteit.

Je ziet gauw genoeg of iemand er wel of geen moeite voor heeft gedaan... Als de wil, er wel is, enkel de uitvoering is een grandiose catastrofe, kan degene toch zeker wel op mijn respect rekenen. Bij vorbaat zeggen, kan niet, lukt niet, is te moeilijk, tja dan ben je bij mij aan het verkeerde adres!

En nu is de vraag waarom mijn nick Psygho is wel weer verklaard denk ik. Uiteraard weet ik ook wel dat het met CH is, maa rk ben zo gek, ik doe het met GH ! ;)

Laatst bewerkt:
Misschien niet helemaal de juiste plek voor mijn vraag, maar gezien er toch op zich wel waarde gehecht word aan taal gebruik, vroeg ik me af of bijvoorbeeld termen als idd, iig, ff etc. vallen onder (evt. ongewenst) 'msn taal' of dat dit 'afkortingen' zijn die wel gewoon kunnen. Ik betrap mezelf namelijk regelmatig op het gebruik van die 'afkortingen' en als het gebruik daarvan wat ongewenst is, zal ik er zeker op proberen te letten ze niet te gebruiken.

Maar het is natuurlijk lastig een grens te trekken tussen wat wel en niet gewenst is. Qua spelling zijn er af en toe dingen waar ik me persoonljk wel eens aan stoor, natuurlijk kun je niet altijd weten hoe je bijvoorbeeld een specifieke (technische) term moet schrijven, maar soms zie je ook wel eens mensen woorden fout schrijven waar 'mijn klomp van breekt', om het zo maar te noemen ;)

Je bedoelt dat je je volledig aansluit bij Aaalie. Had je je stijlchecker niet aan? :mrgreen:

Neen hoor, ik zou Aaalie graag bijstaan in zijn betoog hier. Bijstaan in de zin van "helpen". ;):D

@Sponge; als ik zo jou teksten lees, zou ik niet weten waarop mensen zo direct kritiek zouden kunnen hebben. Je hebt het dan wel over het feit dat je vaak die afkortingen gebruikt, maar je erkent tenminste wel dat je daarmee mogelijk onduidelijk zou kunnen overkomen. Dat is al een goed punt.
Ik denk dat die afkortingen door pakweg de helft wel begrepen worden als ze alleen worden gelezen. Maar meestal plaats je ze in een volledige zin, waardoor de context wel min of meer uitwijst wat de strekking van je boodschap is, dus ik zou me er niet zo druk om maken. :) De meesten hier zijn ook geen taalpuristen hoor. ;)

@Sponge,

Ik denk dat iig en oid gewoon reguliere afkortingen zijn.

ff is bijv. MSN taal net zoals w8 (denk ik). Effe is ook geen officieel woord, toch? Het juiste woord is even.

Aan de andere kant zie ik ook forums waar je compleet afgemaakt wordt als je een spellingsfout maakt, daar heb je dus ook niets aan. Vraag me nu niet welke want dat weet ik niet meer omdat ik daar na een paar berichtjes gelezen te hebben niet meer ben geweest en ik het niet gewaagd heb daar zelf iets te plaatsen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat typen met nummertjes krijg ik ook de kriebels van, "ff w88 ben toch niet 8erlijk".
Maar wanneer is het goed genoeg vraag ik me dan af.
Mag een half doorgelekt dialect of een schrijfstijl bestraft worden?
Sommige tokkelen zonder te enteren aan een stuk door,
anderen, zoals ik, proberen de tekst blokken smal te houden omdat dat makkelijker leest.

Als er plannen komen om schrijfstijl, grammatica en spelling aan te pakken,
dan moet er wel eerst een duidelijker reglement voor komen, denk ik dan.

Als er plannen komen om schrijfstijl, grammatica en spelling aan te pakken, dan moet er wel eerst een duidelijker reglement voor komen, denk ik dan.

Ik denk niet dat dat de bedoeling is hoor. Er zullen eerder regels komen of beter nageleefd gaan worden om schelden, MSN taal ed aan te pakken.

Waar bijv. me auto ipv mijn auto vandaan komt ben ik wel weer benieuwd naar. Is het echt zoveel teveel moeite 2 letters meer te typen? Ik heb ooit de moeite genomen een typediploma te halen, iedere dag plezier van en een paar letters meer of minder maakt mij :) niet uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back