Software voor testen van trekkracht motor

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Boris100, 9 nov 2012.

  1. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Bestaat er software net zoals een dyno voor auto's enz maar dan voor vliegtuig benzine motoren ?
    Met een hallsensor het toerental meten en bv met een rekstrookje de trekkracht.

    Mocht het niet bestaan dan heb ik wel een idee om iets simpels te realiseren.
    De hardware is voor mij geen probleem, maar ik ben geen software man.

    Mvg, Gerrit.
     
  2. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Spektrum heeft die dingen.
    Zij doen het op geluid ipv hall

    Telemetrie RPM Sensor & Bracket (SPMA9569) - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

    Dat ding gaat in de TM1000 (spektrum's telemtry module) en die stuirt het weer door naar je DX7s of hoger.
    Of de sti doe je In een iPhone/iPad/iPod touch

    Er zijn op Smartphones (idk welke) wel apps verkrijgbaar die het met hun microfoon doen.
    Me oom heeft dit een keer gebruikt en zei dat het goed werkt
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  4. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    In het tijdperk van automatisering dacht ik meer aan een technologische oplossing en niet één uit het jaar kruik :)
    Wil niet zeggen dat het niet werkt, soms werken oude simpele dingen veel beter dan de huidige, maar ik zie meer iets van een paar sensoren en een laptopje welke een mooie curve schrijft en opslaat.
    Het is waarschijnlijk niet zo intressant voor electromotoren, maar voor tunen van benzine motoren wel.
    Door een simpele aanpassing van de ontsteektijd kan zomaar de motor een 1000 toeren meer maken of wat meer power geven.
    Nu ik klaar ben met de programmeerbare CDI-ontsteking wil ik eigenlijk ook kunnen zien wat de motor presteert als ik de ontsteektabellen verander.
    XtremeRCboats • View topic - Homelite voor en na ombouw
    Het benzinemotortje (Homelite oid) wat ik van Rob hier op het forum heb gekocht loopt op een standaard ontsteektabel al zeker 500 a 1000 toeren hoger.
    Met een aangepaste ontsteektabel is er zeker nog 500 toeren extra uit te halen, maar levert me dat ook trekkracht op en waar zit die trekkracht - onder of bovenin het toerental ?
    Ik zou met pen en papier natuurlijk ook al een eind komen, maar als de laptop de curve kan schrijven dan heb je wel iets meer informatie dan dat je dat steekproef gewijs doet met pen en papier.

    PS, ik ben bekent met de dyno's die op papier schrijven, heb vroeger vaak genoeg op de rollerbank gestaan met mijn brommertje.
    Daar stopte ze dan een kaartje in en trokken je gas open waarbij een potloodje het vermogen optekende.

    Mvg, Gerrit
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het gaat om koppel en toerental, niet om trekkracht want een motor produceert geen trek-kracht. Enfin, dat weet je al gezien je ervaring met dynamo-meters. Wil je met props toch goed kunnen meten dan heb je (dure) gecalibreerde propellers nodig.

    Voor elektro-motoren is genoeg software beschikbaar, twee meetpunten is al voldoende. Wellicht dat er reken-tooltjes, meet-opstellingen of ideeën voor jou bij zitten?
    e-flight calculators (compilation)
     
  6. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ik zoek eigenelijk meer iemand die op de laptop twee curven kan laten zien.
    Eén voor het toerental en één voor de trekkracht, de formules doen de rest.
    Het gebruik van de microfooningang is het meest simpele omdat dat gewoon een Volt signaal is.
    Vroeger gebruikten we daar de joystick ingang voor, maar dat is helaas voorbij met de nieuwe pc's.
    De rest kan inderdaad met een simpel exelsheetje wel berekend en uitgetekend worden.

    Mvg, Gerrit
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je het een stapje moeilijker maakt met verstelbare bladen, wordt het wel interessant.

    Lager toerental en meer spoed geeft zelfde trekkracht, totdat je de bladen natuurlijk gaat overtrekken.
     
  8. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Op mvvs.nl staat bij de propellers boven aan de pagina een propeller calculation sheet,
    variabelen invoeren en je krijgt je curves.

    Groet Hans
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal


    Onderstaande opstelling geeft een systematische meetfout doordat propwind tegen de steun blaast. Motor omdraaien en laten duwen i.p.v. trekken om meetfout te verminderen.

    [​IMG]\
     
  10. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    En aan zo'n constructie ga ik bv een 26 cc Zenoah of Homelite hangen ?
    Kan ook wel wat verzinnen met een unster, maar we leven toch niet meer in de tijd van Fred Flintstone ?
    BTW, als je de prop laat duwen zit de motor in de weg bij aanzuigen van de lucht.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Volgens mij heb je niet echt door dat een Dyno ook iets heel simpels is; eigenlijk alleen een zware rol die aangedreven wordt.
    Het enige wat er (in een inertia dynamometer) wordt gedaan is meten hoe snel de rol versnelt; aangezien de massa van de rol bekend is weet je welke kracht er op gewerkt heeft. Of door er een load aan te hangen en te meten welke kracht de motor kan overwinnen.
    De software is nodig om deze berekening te maken en het grafiekje ontstaat door het toerental van de motor te meten, synchroon met het versnellen van de rol. Zie http://www.dyno-dynamometer.com/how_dyno_works.htm

    Als je iets soortgelijks voor een vliegtuigmotor wilt maken ontkom je niet aan een weegschaal of unster die dan wel digitaal zijn waardes af moet geven. Je kunt namelijk niks rond laten draaien of versnellen.
    Jij hebt het over een rekstrookje, dat kan ook. Maar het principe is net zo Fred Flintstone als een Dyno.........

    -edit-
    wat me nog te binnen schiet, je kunt natuurlijk gewoon de prop er af laten en dan een wiel op de krukas bevestigen. Dan kun je wel met een dyno het koppel van de motor meten.
    Maar zodra je er een prop op zet krijg je iets heel anders, namelijk een combinatie van de motor en de prop die allebei iets bijdragen aan de trekkracht. Nu is het dus de vraag wat jij eigenlijk wilt meten. Het door de motor geleverde vermogen of de trekkracht van het complete systeem?
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

    Lever hier de meetgegevens maar aan dan kan er vast wel iemand twee curven op een laptop toveren.
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Voor de hobby tune ik motoren, ontwerp en bouw CDI ontstekingen en deze worden daarna op een zelfgebouwde dyno met inderdaad een metalen rol / cilinder van 500 kilo en retarder getest, leuk om 150pk op los te laten.
    Afhankelijk wat je invult hoe de motor is samen gesteld, versnelling, bandenmaat, front afmeting tune je de motor / ontsteking.
    Dat een dyno dus iets simpels is hoeft niemand mij uit te leggen, ik heb er genoeg ervaring mee.
    Met een vliegtuigmotor is het een klein beetje anders, niet wat betreft de opbouw van de dyno, maar omdat je alleen een prop gebruikt.
    Die kan varieren en het ingeven van die waarden kan niet zomaar bij de tandwielen of bandenmaat.
    Om de vliegtuigmotor (lees ontsteking) af te stellen aan de prop is dus een heel andere verhaal dan de tandwielenverhouding of bandenmaat van een motor.
    Mechanisch en electronisch zijn er niet zoveel geheimen voor me, maar ik ben geen programmeur en zo iemand zoek ik nou juist wel.
    Iemand met potlood, papier en een natte vinger heb ik nou net niet nodig.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    .......
    .......
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    :confused:

    Ik heb vele motoren gerepareerd en gerenoveerd, nooit banden in tegengekomen.

    Maar je hebt je discussie gehad en daar ging het om, toch? :rolleyes:
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    okay maar dan raak ik toch wat in de war. In je beginpost zeg je:
    Begin daar dan eens mee, een werkende opstelling ontwerpen/bouwen.

    Het antwoord is dus nee. En ik denk niet dat je software zult vinden als je nog geen hardware hebt. Ook het ontwikkelen van software voor niet-bestaande hardware zal niet zo eenvoudig zijn.

    Kortom, dit gaat niet opgelost worden.
     
  17. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Nergens geef ik aan dat de hardware niet aanwezig is, het is alleen hardware om motoren te testen die al dan niet onder een motorfiets / kart / brommer hangen.
    De hardware voor de vliegtuigmotor in de vorm van de motor ophanging is er, de electronica in de vorm van microprocessor en sensoren is er, de software in de microprocessor om de te meten waarden uit te lezen is er, maar er is geen software die het in beeld brengt zoals ik dat gezien zou wil hebben in de vorm van een geschreven curve en deze informatie / curve kan opslaan.
    Ook een dyno voor het testen RC auto'tjes in de schaal 1:10 tot 1:5 is hier aanwezig en ik kan zelfs een losse 0 tot 50 cc RC-motoreen testen.........alleen geen motoren met een gemonteerde prop.
    Geen enkele vlieger is geintresserd in de pk's van de motor, men wil weten hoeveel kg de motor omhoog kan sleuren.
    Aan mij was de vraag of ik een dyno met electronica kon maken om dit te testen.
    Dat is geen enkel probleem, maar (nogmaals) ik ben geen software man.
    De signalen die nu analoog / digitaal gemaakt / gemeten worden, worden uitgelezen op analoge / digitale metertjes zonder dat deze opgeslagen worden.
    Men heeft dus potlood en papier nodig om telkens weer de grove uitgelezen waarden te noteren.
    Men leest de meteretjes af bij 1000 rpm, bij 2000 rpm, bij 3000 rpm, enz, wat zeer arbeidsintensief is terwijl de signalen die de metertjes aangeven 0 tot 1 (2,5) Volt zijn, dus ideaal om deze met een stukje electronica digitaal te maken en in een laptopje te verwerken.

    @Arjan, een signaal van 0 tot 1 Volt blijft een signaal van 0 tot 1 Volt hoe dat signaal ook gemaakt wordt.
    Om bv een berekening aan een turbine te maken zal de programmeur echt geen turbine naast zijn bureau gaan stallen.
    Wel nee, hij schrijft een programma'tje en zegt daarin gewoon van 0 tot 1 Volt is 0 tot 100% trust of 0 tot 1 Volt is 0 tot 40.000 rpm, de electronica man regelt zijn hardware in op deze gegevens.
    Sommige programmeurs hebben nog nooit de hardware gezien waar voor ze hun programma hebben geschreven, hoewel het gross denk ik wel graag eens naar het ISS zouden willen.

    Mvg, Gerrit.
     
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is toch geen enkel probleem, kant en klaar.:)
    Endress Hauser : temperatuurmeting, drukmeting, niveaumeting, en flowmeting.

    Nee bij complexe berekeningen wordt er een simulatie signaal gecreëerd of de programmeur gaat naar de turbine toe.

    Van die programmeurs wordt na verloop van tijd automagisch versneld afscheid genomen, zo doende blijft ook bij nieuwe aanwas het aantal bij sommige.
     
  19. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Vandaar dat er zo'n verloop bij MicroSoft is, ze gaan te weinig bij de mensen thuis langs.
    Die knakkers bij M$ hebben geen idee wat ik hier thuis heb staan aan hanrdware en vandaar al die bugs in die rommelzooi.

    BTW, je vergat nog, Tradinco, Druck Nederland, ABB, Siemens en als dit niet genoeg is kan ik je er nog wel een stuk of 20 geven.
    Wil je wat met programma's spelen, dan heb ik wel Autocal, Intercal, Plantview, Harmony / Symphony, Smartvision enz voor je.

    Blijkbaar is meet en regeltechniek niet je vak maar heb je wel een meningh.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou kun je wel lullig gaan doen maar ik ken jou niet. Ik weet niet hoe oud je bent, wat voor opleiding je hebt, wat voor werk je doet. En kijk dan nog even terug naar je eigen eerste vraag. Die zou zomaar door een 16-jarige VMBO'er gesteld kunnen zijn.
    Blijkbaar is dat niet het geval en ben je een vakman op dit gebied, en weet je er véél meer van dan de meeste mensen op het forum hier. Maar als je er zo veel van weet zou je je vraag ook wel wat duidelijker mogen stellen, dan krijg je niet al deze reacties waar je niks aan hebt.

    En als meet en regeltechniek wel jouw vak is dan lijkt me dat je met je vraag ook wel op andere plekken terecht kunt, bij mensen die meer op jou nivo zitten. Wat maakt dat je denkt dat er op een hobby-forum mensen zijn die jouw software kunnen schrijven, als die er in jouw eigen (professionele?) kring niet zijn....?

    Sorry dat ik je tijd verspild heb. Succes verder.
     

Deel Deze Pagina