Solar vliegers in Nederland - klasse F5E?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Gerben, 18 mrt 2017.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zijn er eigenlijk nog mensen die in Nederland met solar-aangedreven modellen vliegen?

    Bij de FAI is dit jaar een nieuwe klasse ingericht, speciaal voor solar-modellen: F5E
    F5E.JPG
    Ik ben benieuwd of er interesse zou zijn om dit eens te proberen?
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zie al een paar ´vind ik leuks´, goed begin :)

    Nu nog wat solarpiloten. Er vliegen vast solarmodellen in Nederland, dan is dit best een leuk format om de vliegkunsten te vergelijken.
    Rick merkte op dat alleen monokristalijn toegestaan is, maar ik denk dat we ons daar in Nederland niet al te druk om hoeven te maken, alle solar modellen gewoon mee laten vliegen.

    F5E lijkt me een klasse met hele interessante uitdagingen, zowel qua model, als wat betreft de aandrijving en de te volgen taktiek. Daar ben ik toch niet de enige in?
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ga er niets mee doen, maar ik heb een vriend erop geattendeerd.
    Vorig jaar was hij aan het filosoferen over solar.
     
  4. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Interessant! Heb even gegoogeld, maar kan er nog weinig over vinden.

    Ik zou wel willen zien hoe zo'n kist er in de praktijk uitziet, en wat je voor deze tak van sport ongeveer nodig hebt, qua kosten en bouwtijd.

    Als ik naar het wedstrijdformaat kijk, zou het dan niet zo zijn dat de beste (lees: duurste) kist met de beste aandrijving automatisch de meeste meters gaat maken? Of spelen de skills van de piloot hier toch de grootste rol?
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Allebei. Net als in de F5J de allerlichste grootste en dus duurste kist een voordeel levert, maar een goede piloot kan dat alles teniet doen ... of met een middel kwaliteit kist winnen ...
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In de beginfase van dit soort klassen is het vaak een combi van een goede pilot met de slimste oplossingen voor een aantal bouwtechnische vraagstukken.
    Dat hoeft zeker niet de duurste te zijn.

    Hoe zorg er bijvoorbeeld voor dat je zonnepanelen altijd maximale instraling krijgen (haaks op de instraling), terwijl je rondjes vliegt (of aan ander patroon-taktiek)?

    Kies je voor grote langzaamdraaiende props of toch ietsje dynamischer om van de verschillende hoeveelheden vermogen (varierende zonneinstraling) gebruik te maken?
     
  7. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    In de jaren '90 heb ik het solargebeuren wel een beetje gevolgd. Wolfgang Schäper, de ontwerper van de Excel was hier toen leuk mee bezig, hij schreef hier interessante artikelen over in de FMT.

    Intussen is de techniek natuurlijk flink veranderd. In die tijd was een Maxon klokankermotor State of the art, als ik het me goed herinner. Maar de focus was toen op maximaal rendement en vliegtijd. Het afleggen van afstand is een heel ander spelletje.

    Al met al wel een leuke ontwikkeling om in de gaten te houden...
     
  8. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Heb dit begin jaren 90 al gedaan, met een 100 " model en zo licht mogelijk gebouwd, gebruikte een destijds enorme dure motor, 90 % rendement en hoger, met ijzerloze kern uitgevoerd met een vertraging en een grote klapschroef en draaide een laag toerental. Moest helaas wel een hulp accu gebruiken want zoals hiervoor al opgemerkt,, zon mee vliegen ging goed maar tegen de zon in stond de hoek van de vleugel helemaal fout. Ik vloog in de hoge spanningen om zo min mogelijk verlies te hebben en zo'n laag mogelijke stroom. optimaal laden van de accu was nog wel een uitdaging.

    Met name liep ik op tegen de hoek van de vleugel ten opzichte van de zon. met een langzame zwever en uitgelegd op "het minste Zinken" was die nogal groot. ook vloog ik maar met een paar wat en erg langzaam.
    Destijds was ook het monteren van de zonnecellen op de vleugel een uitdaging en met de kleinste beschadiging kon je weer uitwisselen.

    De techniek is behoorlijk verder dus het lijkt me een mooie uitdaging.

    Vloog toen met 54 stuks TZSS 4020104 en een maxon motor met 1:3 vertraging een dikke 18 volt op en 18 volt motor van maximaal 20 watt


    Heb net nog even in mijn hobbykamer gekeken, en hij ligt er nog........ hmmmmmmm
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 mrt 2017
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    :):). Volgens mij een eerste deelnemer... Rick R vliegt vast ook mee, dat zijn er al twee.. wie volgt?
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb nog steeds een setje zonnecellen liggen van een Solar Uhu die ik ooit gehad heb.
    Zit er regelmatig aan te denken er wat mee te gaan doen, maar het is nog niet verder gekomen dan regelmatig en denken....
    Zal er wel cellen bij moeten halen om een beetje mee te kunnen, los nog van een model en verdere aandrijving.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  12. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Heb ook nog nieuwe liggen 20 stuks van 80x40 mm gewicht 44 gram..... zal ik...????

    Waren van Carbon betrieb gbmh
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik zo snel kijk kom je uit ok ~50W nominaal. Zit je dan rond de 20W effectief?
    Model van rond de 1.8mtr, 750gram?
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heeft het zin om de onderzijde van vleugel met zonnecellen te behandelen? Of levert indirect licht niet genoeg op?
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  15. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Heb nog een half afgemaakt model liggen met ongeveer deze afmetingen...... toch maar eens afmaken en eens kijken wat het wordt..... leuk....
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als ik naar die dingen op mijn dak kijk, 40 gr west gericht, dan zie ik binnen 5 min., als de zon schijnt, rond 12:00 uur, een sprong met een factor 5 tot 10. 200 W --> 1500 W. Bij die 1500 W hebt ik direct zonlicht, maar nog wel strijklicht. Als je die verhoudingen vertaalt naar de paneeltjes op jou vliegtuig, dan weet je wat je kunt verwachten. Een paar losse Watt-jes vermoed ik. Lijkt me niet zinvol tov. het extra gewicht van panelen aan de onderkant.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bovendien is het totale oppervlak van de panelen beperkt tot 25dm2. Lijkt me dat je daarvan iedere cm2 zo optimaal mogelijk wilt gebruiken..
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Misschien een rompvorm verzinnen die een bepaalde mate van mesvlucht toelaat om de vleugel zo gunstig mogelijk in het zonnetje te houden? Dat mag dan natuurlijk weer niet te veel weerstand opleveren.....het zal iig een kist vol compromisen opleveren denk ik
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :feli: dat klinkt alsof je het over een zwever hebt! :thumbsup: ;)
     
    crins vindt dit leuk.
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Denk dat de verhoudingen bij het opschalen beter zouden liggen ? opp. dubbel en afmeting X 1.4
    Gewicht van de zonnecellen en het rendement zijn de laatste jaren veel verbeterd.
     

Deel Deze Pagina