Solderen (Do's and don'ts)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 25 dec 2011.

1. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    als je een ic chip of wat dan ook er af haalt doe ik er eerst capton tape over de print en snij dan de chip of het geen er los moet komen los dan verwarm je de chip en komt los nieuwe er op en klaar ben je de rest heeft dan geen last van de warmte en blijft prima op zijn plek.

2. wim62

wim62

Lid geworden:
    7 apr 2012
    soldeerbout opbergen

Een soldeerbout vraagje .
    Als ik klaar ben met solderen , moet ik hem dan opbergen met een schone punt
    of moet ik hem met soldeer tin weg leggen .
    Wat is het beste .

De en zegt schoon wegleggen en de ander met tin .??

gr Wim

3. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Ik heb altijd geleerd/aangewend met tin wegzetten, om corrosie te voorkomen.

4. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Als ik klaar ben zet ik hem uit, meer niet.
    Maar als je met s39 aan het kliederen bent geweest lijkt me afwassen met water belangrijker dan met of zonder tin wegleggen.
    Elektrisch solderen doe ik altijd met harskernsoldeer en doe geen onderhoud aan de punt.

5. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Voor het opbergen maakt het niet uit. Als de punt koud is zijn er bijna geen chemische reacties.

Het vertinnen van de punt is alleen van toepassing als de punt warm is. Door de punt te vertinnen voorkom je dat de punt begint te corroderen. Als je de soldeerbout incidenteel gebruikt merk je hier weinig van. Maar als je de soldeerbout langdurig aan laat staan als je deze niet gebruikt dan merk je dat de punt veel eerder corrodeert.

6. Eenpitter

Eenpitter Guest

De tip met Kapton Tape is goed voor het op z'n plek houden van spullen en het schoon houden van de omgeving, maar Kapton isoleert niet. Het houdt dus geen warmte tegen.

7. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Kun je zo'n goudkleurige stekker met een verfafbrander zo heet stoken dat je er tin op kunt laten vloeien?

jan.

8. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Meestal wel maar zo'n ding geeft eigenlijk veel te veel (hete) lucht. Alles in de directe omgeving wordt ook heet gestookt waaronder de draden. De isolatie kan daar meestal niet best tegen.
    Wat je wel kunt doen is de metalen delen "voorverwarmen" en dan met de soldeerbout de eigenlijke soldering maken.

Deel Deze Pagina