Solderen soldeerhuls

Fotor

Forum veteraan
Ik probeer net soldeerhulzen (met schroefdraad om kwiklinks aan te zetten) aan een stuk verenstaal te solderen, maar het wil niet houden. Hoe pak je dit aan? Tin in huls smelten en verenstaal erin steken? Verenstaal vertinnen en dan in de huls steken? Het moet natuurlijk wel een goede verbinding zijn, ik heb geen zin om straks een niet werkend hoogteroer te hebben.
 
Ik probeer net soldeerhulzen (met schroefdraad om kwiklinks aan te zetten) aan een stuk verenstaal te solderen, maar het wil niet houden. Hoe pak je dit aan? Tin in huls smelten en verenstaal erin steken? Verenstaal vertinnen en dan in de huls steken? Het moet natuurlijk wel een goede verbinding zijn, ik heb geen zin om straks een niet werkend hoogteroer te hebben.

Verenstaal goed schoonmaken met een stukje schuurpapier .
Dan verenstaal in de huls steken en met een bout (> 60W) verwarmen .

Dan harzkernsoldeer aan het verenstaal/huls houden .
Als het heet genoeg is zal het soldeer gaan smelten en de huls loopt vol met soldeer .

Mvg Johan
 
Laat er altijd een druppeltje S-39 invallen, flink verhitten en vertinnen en het zit als een huis.

Eigenlijk nooit problemen gehad..............

Groeten, JH
 
Het is niet de M2 adaptor, maar het staaldraad.
Verenstaal (pianodraad) is niet te vertinnen zonder (licht) aggressief vloeimiddel en een flinke pook (75 tot 100 W)
S39 lijkt me overkill, maar Purine soldeervet werkte bij mij altijd feilloos. Wel de soldeerverbinding naderhand even schoonmaken met thinner.
Nog handiger: Spaken van 2 mm en daar M2 op snijden.
 
Gewoon lijmen!!!

Met een dremel wat krasjes in je verenstaal maken, even opschuren/schoonmaken en dan met 30 minuten epoxy lijmen...

Succes
Winfried
 
Het zit inmiddels gesoldeerd. Niet supermooi, maar het lijkt wel vast te zitten (ik kan er redelijk aan trekken zonder dat het los gaat). Grootste probleem was denk ik dat ik eerst maar één deel (de huls) verhitte, niet de staaldraad.
Maar wat een geknoei zeg. Solderen van snoertjes heb ik inmiddels redelijk in de gaten, maar het zal echt nooit mijn hobby worden.

Winfried, ik heb wel eens koolstof stangen in deze hulsjes gelijmd, dat werkt in ieder geval prima.
 
Jan-Hein, waarom risico genomen met S39 terwijl het niet nodig is? Zie
s39-s65-en-soldeer-vet-pasta-en-zijn-grote-bagger

Ron, bedankt voor de informatie !!!

Wist wel dat S39 een agressief goedje is, maar:

Gebruik het alleen voor de karweitjes aan stuurstangen en (vroeger) landingsgestellen.
Nooit voor solderen van servokabeltjes,
Nooit voor solderen aan printplaatjes, want van electronica heb ik geen enkel verstand.

Het is al erg oud en zal eens op zoek gaan naar een alternatief.

Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
713348249828718af.jpg


Het tin dat je ziet heb ik een beetje op de huls 'gemorst'. De andere verbinding zit inmiddels verstopt in het vliegtuig en kan ik dus niet meer laten zien.

Als er een bobbeltje zit, wat is er dan niet goed? Kan hij dan zomaar loskomen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me zo wie zo niet goed gesoldeerd.

Ik blijf toch S39 gebruiken wat anderen er ook van vinden maar dan alleen voor niet electronicagevallen.

Stevo
 
Het tin is niet echt naar binnen gevloeid. Ik zou het voor alle zekerheid door je club-soldeerbout-goeroe laten overdoen en tegelijkertijd over zijn schouder meekijken. 't Is een handigheidje, vergeet je daarna nooit meer.
 
He verdorie jongens, zo hou ik hier natuurlijk weer een rot gevoel aan over.
De link van de foto kan ik redelijk makkelijk over laten doen, de andere zit verstopt in het vliegtuig, dat wordt moeilijk. Ik hoop maar dat het voorlopig blijft zitten.
 
713348249828718af.jpg


Het tin dat je ziet heb ik een beetje op de huls 'gemorst'. De andere verbinding zit inmiddels verstopt in het vliegtuig en kan ik dus niet meer laten zien.

Als er een bobbeltje zit, wat is er dan niet goed? Kan hij dan zomaar loskomen?

Hier was de draad niet " metalisch rein " zoals de duitser in mij zou zeggen .

Heb even wat gesoldeert en een paar foto´s gemaakt er van .

Het verenstaal is eerst goed schoon gemaakt met een stukje schuurlinnen .
Dat is het A en O bij het solderen .

full

Hier is een kwiklink op een 2mm verenstaal op getikt (met een hamertje)
De kwiklink is verzinkt en laat zich goed solderen zonder extra schoon te maken .
Hij gaat hierbij iets open staan en klemt het verenstaal vast .
Ik neem hier voor meestal de kwiklinks van de " inch " bouwdosen omdat die geen metrische draad hebben en ik verder alleen maar M2 neem bij schroef verbindingen .


Dan heb ik een schone hete 60watt bout van onderen tegen de kwiklink gehouden en na een halfe minuut op de naad aan de bovenkant het tin gedrukt .
2 druppels tin was al genoeg en vloeide gelijk in de hele naad en tussen verenstaal en kwiklink .
Al het tin wat aan de buitenkant zou zitten is teveel en is alleen maar gewicht .
Al je het goed doet komt de bout helemaal niet in kontakt met het tin .

Dit is dan het resultaat .
full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En nog een tip voor goed solderen in het algemeen:
Altijd het grootste werkstuk verwarmen, het kleine deel wordt vanzelf dan ook warm. Zou je het kleine stuk verwarmen dan kan het grote stuk niet voldoende warm zijn terwijl op kleine soldeer al vloeit.
 
Back
Top