solderen

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door mslb Atla, 5 mei 2017.

  1. mslb Atla

    mslb Atla

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Veghel
    kan er gesoldeerd worden van messing op alluminium of is daar lassen voor nodig
    Met vr.gr. mslb ATLA
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 6 mei 2017
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aluminium soldeer je niet echt... ze noemen het zo, maar het is meer een vorm van lijmen zoals je polystyreen lijmt met een oplosmiddel.

    Je kunt Aluminium niet aan andere metalen solderen of lassen zonder industriële gereedschappen en materialen. Je moet dan denken aan explosie-lassen, of aan het plaatsen van een bimetallisch tussenstuk (plaatje alu middels explosielassen verbonden met staal, je soldeert het alu aan de ene kant, het staal aan de andere kant).

    Gelukkig hoeft dat ook niet: UHU Plus is o.a. een prima methode om metalen aan elkaar vast te zetten, vrijwel even sterk, een stuk veiliger (geen hitte schade aan omliggende delen) en ook weer vrijwel zonder sporen na te laten te verwijderen als het per sé moet....
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het komt mij uiterst twijfelachtig over, die site: Men zegt dat je dat spul voor allerlei materialen kunt gebruiken, en dat je "zelfs twee verschillende materialen kunt verbinden" (wat tamelijk nietszeggend is, want met Tin kan ik ook koper aan ijzer solderen).

    En als je dan de video's bekijkt (alle 7) dan zit er geen één bij waarin gedemonstreerd word dat bijvoorbeeld koper aan aluminium gesoldeerd wordt.... Terwijl (tenminste dan toch in mijn beleving) DAT nu juist de grote vraag is die iedereen zou willen weten....
    Ikke wel tenminste want ik kan heel wat dingen verzinnen waar een dergelijke soldering mij heel veel ellende bespaard zou hebben.

    Ook in de handleiding word uitsluitend gesproken over het repareren van breuken (dus twee stukken van hetzelfde materiaal).

    Google levert in elk geval niet meer op over "Aluminium-ander metaal" dan wat ik boven geschreven heb....

    (voor alle duidelijkheid: ik heb Alu-soldeer, en gebruik het waar nodig, ik wéét dat je aluminium kunt "solderen")
     
  6. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Laatst bewerkt: 6 mei 2017
    kaapstander vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dat heb ik toch gelezen? Daar staat nog steeds niet dat je aluminium aan iets anders kunt verbinden....
    Ze laten ook niet zien dat dat kan.

    Als ik persoonlijk die fabrikant was geweest, dan was een video van precies dat, nu nét het bewijs dat het product iets bijzonders, danwel superieur aan al het andere is. DAT zou dan de allereerste video in het lijstje geweest zijn, want een gat in Aluminium op vullen, een afgebroken stuk aluminium weer vastplakken, etc etc... er zijn veel meer producten die dat kunnen. Maar die kunnen geen van allen een stuk aluminium aan een ander metaal plakken....
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nieuwsgierig hier, hoe werkt het anders dan niet-alu solderen? Bij solderen gaat er toch altijd iets in oplossing? Daardoor verdwijnt een koperen soldeerstift langzamerhand.
    Ik heb in 1988 een alu-bocht/spruitstuk gefabriceerd voor de FSR50 in mijn Helimax, 20mm uitwendig, 2mm wanddikte, flensdikte 5mm. Met Castolin 190, fluitje van een cent, met een gewone loodgieters-brander, zonder zuurstof.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2017
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Even de kelder ingedoken en naar het licht gebracht voor foto's.

    exhaust_0.png

    las.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2017
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, ja, er lost wel IETS op (anders verdween je soldeerbout niet langzaamaan) , maar in feite is een soldering een oppervlakte-hechting: het soldeermateriaal vloeit uit over het ongesmolten oppervlak van het te solderen object, en hecht, min of meer zoals een lijm dat ook doet, of cement op een baksteen. Het oplossen van de soldeerbout is meer een onbedoeld bij-effect en heeft bij mijn weten verder weinig invloed op de sterkte van de soldering: je kunt mischien wel een halve kilo soldeertin wegsmelten voor er een gram materiaal van je bout verdwenen is.

    Een aluminium soldering smelt niet het oppervlak van het te solderen aluminium, maar lost het op (de verwerkingstemperatuur van alu soldeer ligt ruim onder het smeltpunt van aluminium, dus het aluminium smelt niet). De materialen mengen met elkaar, en na stolling is er een verbinding, niet geheel hetzelfde als een las, maar toch wel een beetje. Meer zoals (geloof dat ik het al eerder zei) polystyreen gelijmd word door het een beetje op te lossen.

    Het verschil tussen een las en een soldering is dat in principe een las even sterk is als het gelaste materiaal (hittespanningen en kristalstructuurveranderingen daargelaten) en een soldering (of verlijming) zo sterk is als de lijm of het soldeermateriaal.
    Hup, vliegen dat ding, Ron! Ziet er nog prima uit!
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Herstel:
    Met hardsolderen (zilver) is de verbinding als het goed is sterker dan de materialen die gesoldeerd zijn.
    Een en ander is wel afhankelijk van soort naad en voorbereiding.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hangt natuurlijk wel af van welke materialen je soldeert: Met een stukkie koperen pijp geloof ik dat. Met een fatsoenlijk stuk staal geloof ik niet dat het zilver sterker is dan het staal....
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hittebestendigheid van de alu 'las'? Zoals bij uitlaatspruitstukken?
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik heb ooit eens een uitlaatsysteem voor iemand gemaakt. De bochten waren hier ook (hard)gesoldeerd. Hij heeft de uitlaten een tikkeltje onconventioneel gemonteerd, waardoor de soldeerverbinding waarschijnlijk behoorlijk belast werd (denk ook aan trillingen), maar het heeft altijd prima gehouden.

    [​IMG]
     
    ron van sommeren, MicropropSport en Tug.NL vinden dit leuk.
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    We maken bij ons op de werf veel gebruik van Triplate om aluminium aan staal te kunnen lassen: http://triplate.com/
    Is wel geen messing maar geeft wel de complexiteit van een Alu verbinding met een ander metaal weer, is dus wel iets meer voor nodig dan wat huis-tuin-en-keuken gereedschap.

    Groet,
    Mathieu
     
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Hallo allen,

    Messing is aan aluminium te solderen, zie foto.
    Werkwijze, flux en toevoegdraad:
    Alles goed schoon en vetvrij maken, flux solvay Al‐FLUX0726/2zG opzetten, of ander soortgelijk merk.
    Stukje draad in de wartelmoer leggen en aan de onderkant verwarmen.
    Is de temperatuur bereikt plopt de vloeibare draad naar buiten.
    Af laten koelen en klaar is de soldering.
    De soldeerdraad was in dit geval 100% zink.
    Goedkoper kan niet.
    totaal.jpg
    Groet,
    Willum
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Leuk. En hoe sterk is de soldeerverbinding? Al een paar dreunen met een hamer gegeven ;) ?
     
    willum vindt dit leuk.
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Waarom zou ik kapot maken dat wat ik net gemaakt heb.
    Ik vraag ook niet aan fietsenmaker die net mijn band vervangen heeft,
    en al geprobeerd of je hem lek kunt prikken?
    Nee, dit is niet mijn eerste soldering, het messing moertje zit echt vast.
    Groet,
    Willum
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En wie levert die flux?
     
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Importeur is Schoene Metaal in Amsterdam.
    Wacht nog op antwoord of andere leveranciers zijn.
    Kleinste verpaking is 1 kilo. En dat is heel veel. In het gebruik is de flux zeer zuinig. Ga je hem testen en gebruiken?
    Werkt perfect.
    Willum
     

Deel Deze Pagina