solderen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door tommatador, 11 mei 2009.

  1. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ik moet bij mijn eerste bouwkit (greatplanes corsair) de kwiklink solderen aan de pushrod...ik weet echt niet hoe ik dat best doe en het enige wat ik heb is een soldeermachientje met tin, kan ik daar iets mee aanvangen? en is dat stevig genoeg?
     
  2. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    Met tin een stuurstang maken kan maar lijkt me niet al te sterk(misschien dat anderen hier dit kunnen tegenspreken?)
    Zelf kies ik altijd voor 1 van de 2 volgende opties:

    1) hardsolderen met salomobrander en zilversoldeer
    2) draad trekken met snijkussen op de stang en dan de kwiklink erop schroeven.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gewoon solderen met tin is geen probleem, zo doen de meeste het. Hard solderen kan ook en is sterker maar hoeft niet.

    Zorg dat je beide delen goed schoon hebt en opgeruwd (alleen stuurstang in dit geval) en dat de soldeer goed vloeit. Het best is een soldeer met harskern maar los vloeimiddel werkt ook goed. Indien het niet mooi glimt of niet putjes vertoond loshalen en opnieuw proberen.
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Als je een soldeerbout hebt met voldoende grote stift kun je het met een bout solderen.

    Anders ga je even langs de blokker, daar koop je voor iets van 10 euro een 'creme-brulee brander', waarmee goed te solderen valt.

    Als je het niet vertrouwd, kun je bij de meeste modelbouwwinkels ook kunstof kabels kopen.
     
  5. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    laat ik dan het gesmolten tin op de staaf vloeien en dan direkt de kwiklink erop schuiven of ga ik anders tewerk?

    zo'n brander heb ik al (bbq) maar werkt dit fijner?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee, eerst de schoon en ruw geschuurde stalen staaf vertinnen door de staaf met de soldeerbout te verhitten en tin met harskern toe te voegen. Het tin moet als een dun laagje om de staaf vloeien. Dan de kwikling opschuiven, deze verhitten en tin toevoegen. Deze moet tussen de staaf en de kwiklinkhuls kruipen. Dan voorzichtig zonder te bewegen af laten koelen. De soldering moet zoals al gezegd glanzen en vrij van korrels zijn.

    Als je "soldeerapparaat" een soldeerpistool is, gooi die dan maar weg en koop een gewone soldeerbout van zo'n 60 tot 75 Watt.

    Solderen is lastig en vraagt veel oefening om tot een goed resultaat te komen.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Met een brander: de te solderen delen goed ontvetten en licht opruwen. Verwarmen met de brander en dan de tin laten smelten door het op het materiaal te duwen. Niet de tin met de brander smelten, dan krijg je een 'koude las'.

    Als je tin met harskern gebruikt, kan het op bovenstaande manier. Inderdaad eerst de te solderen onderdelen vertinnen en dan pas aan elkaar solderen.

    S39 is hiervoor wel te gebruiken, dan heb je geen tin met harskern nodig. Nadien wel goed afspoelen onder de kraan en goed schoonmaken.

    Let wel op dat je een blauwe puntvlam moet hebben.. grote gele vlammen heb je niets aan.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je moet elektrisch gaan solderen , boutje tussen 60 en 100 watt .

    Je maakt eerst de te solderen delen met een stukje fijn schuurpapier blank .
    Dan in elkaar zetten en met de hete bout verwarmen.
    Dan met tin de plaats tussen bijde delen aanraken (niet tegen de bout) , zijn de delen heet genoeg zal het tin gelijk beginnen te smelten en in de naad kruipen .

    Met een brander stook je de delen al heel snel te heet en dan maak je het tin kapot .
    ook verbrand dan het harz in het soldeer en wil het tin dan niet meer vloeien .


    Mvg Johan
     
  10. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    heel erg bedankt voor de tips!!!!
    ik las ook dat je met epoxy de kwiklink kan vastzetten, is dat een risico want mijn soldeertechnieken staan nog in de kinderschoenen...

    groetjes
    tom
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2009
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    niemand in je club/kenniskring die je kan leren solderen?

    gr, Nico
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Epoxy is hard en kan door trilling kapot gaan. Secondelijm kan ook maar het beste is solderen of een goed type locktite (als er weinig tot geen ruimte tussen beide delen is). Met locktite heb je echt de het sterkste type nodig, die nooit meer los komt ;)
     
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Aan 1 kant kan je misschien een Z-tje buigen. Scheelt al weer 1 soldering die kan falen.

    Als je gewoon soldeert zoals omschreven kan er weinig mis gaan.
    Misschien paar kleine groefjes in het staal maken met een dremel slijptolletje, kan bij soldeerbreuk de boel er niet uit schieten.

    Als het nog uit je model kan, kan je nog even een goeie trek/belasting test doen.
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat helpt helemaal niet .

    Het tin is het zwakste bij een soldering .
    Dus hoe minder tin er tussen past hoe sterker de verbinding word .

    Mvg Johan
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Maar als je een gladde staaf hebt waar de tin los van laat (omdat de soldering niet goed was bv) dan trek je hem er zo uit. Als de staaf ruw is zal de tin het nog vasthouden omdat het in de groefjes gaat zitten.
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Een goede soldering laat niet los .

    Bij een " koude " soldering is het tin niet verlopen en ligt alleen maar op het andere materiaal , door de groefen lijkt het vast te zitten tot je in de lucht bij je 5de vlucht in eens niet meer kan sturen .

    Heb er al te veel zien crashen door schlechte verbindingen . :(

    Mvg Johan
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Als je solderen eng vind, niet gaan klooien met lijmen ofzo. Koop bij de bouwmarkt een snijsetje.

    Snij dan draad op je stuurstangen en schroef daar je quicklink op. Draad snijden is echt heel makkelijk, kwestie van snijgeval op de draad duwen en draaien maar.

    Of koop kant-en-klare bowdenkabels.. zo heel veel maakt het niet uit hoe het zit, als het maar zit en niet los kan komen mid-air..

    Solderen is echt niet zo moeilijk hoor.. het meest handige procede is als je een bout hebt met voldoende dikke stift en genoeg vermogen en tin met harskern. Het is dan echt een kwestie van goed schoonmaken en ontvetten, verwarmen, vertinnen, solderen. Doe een paar proefdraadjes als je het niet vertrouwt, je zult zien dat het best meevalt..
     
  18. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Over welke bouwmarkt heb je het Hezik?

    Lijkt me erg handig (ookal heb ik veel links met soldeer of locktite vastzitten). Kan er nl nog een paar leuke toepassingen voor verzinnen.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Hier in de omgeving heeft elke bouwmarkt die dingen liggen. Praxis, Gamma, Hornbach, etc. Hangt vaak op het rek bij de schroevendraaiers etc..
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ook M2 ? in Oss niet .

    Vroeger hat je bij Conrad M2 draadsnijders gelijk in een houder .
    Heb er zelf een van .

    Conrad NL heeft ze niet , alleen de normale draadsnijder M2 .

    Maar ook met sullivan's en stukjes draad M2 en kwiklinks kun je zonder lijmen of solderen aansturingen maken .;)

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina