solderen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door tommatador, 11 mei 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Yep, mijn M2 snijgeval komt gewoon uit de bouwmarkt.. maar goed, als je het bij de bouwmarkt niet kunt vinden, ga langs de ijzerhandel of bestel het online.. het ging mij even om het concept dat draad snijden dan misschien de beste optie is, als je weinig vertrouwen in je soldeerkunsten hebt.. beter dan slecht gesoldeerd of verlijmd..
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nog even een tip
    Op 2mm verenstaal kan je alleen draad snijden als je de lengte van de te snijden draad eerst roodgloeiend stookt en langsam laat afkoelen .

    Anders is je HSS snijplaatje na 5mm draad snijden al kapot .:confused:

    Deze was ooit bij Conrad te krijgen.
    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ik heb het ondertussen geprobeerd en alles lijkt stevig vast te zitten maar toch vertrouw ik het niet echt...

    ik heb eerst met de dremel de staaf wat geschuurd en dan opgewarmd om vervolgens de kwiklink met gesmolten tin erop te schuiven, de overgang staaf - kwiklink heb ik ook nog eens bedekt met tin

    misschien ga ik toch op safe spelen (het is toch mijn eerste bouw!) en ofwel een Z buigen ofwel zelf draad schroeven (zal eens kijken in de brico bij ons in de buurt)

    alvast heel erg bedankt voor de vele tips...
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Kan je eens een fot maken? Je moet als het samengevoegd is ook nog eens goed verwarmen zodat het goed inelkaar vloeit.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, foto's plies. Als het soldeer bol staat, heeft het niet goed gevloeid. Het moet hol staan.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Het kan ook zijn dat er domweg teveel soldeer opzit, dan staat het ook wel bol..

    Als je het niet vertrouwt; een nieuwe maken. Net zolang tot je het vertrouwt. Of een andere methode gebruiken.
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Of een soldeer "las" echt vast zit hangt van het te solderen materiaal af ... koper en messing laten zich over het algemeen goed solderen en het tin gaat dan ook een verbinding aan met het te solderen materiaal (er ontstaat op de overgang tin/"materiaal" een "soort" legering) ... of het materiaal geschikt is kan je testen door het te vertinnen, en dan met een schuurpapiertje of vijl het tin wegschuren/vijlen, als het vertinnen goed gegaan is zal zien dat tin in het bovenste laagje van het "materiaal" is opgenomen ... en bij een slechte vertinning valt op een gegeven moment het soldeer er gewoon af ...

    "berucht" is b.v. verenstaal, dat zich eigenlijk niet goed laat solderen ...
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Kwestie van even goed aan trekken en bewegen. Als je niet niet los krijgt zal het ook niet in het toestel gebeuren
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Dat is niet echt _de_ methode, Tadango. Een slechte las zal misschien niet meteen loskomen, maar in een toestel, met trillingen en continu wisselende krachten..
     
  10. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    wordt het eigenlijk nog veel gedaan, dat solderen van de kwiklink?
     
  11. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    hier foto's....
    ik zou zeggen: schiet er maar op los... :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. hezik

    hezik Guest

    Tsja, ik zou het toch vervangen.. er zit in elk geval veel te veel tin op.. nu hoeft dat niet erg te zijn, maar erg vertrouwenswekkend ziet het er niet uit.. sorry :p
     
  13. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    geen probleem hoor hezik, ik kan tegen de commentaar... ;)
    ik heb de pushrods net uitgehaald en eens goed aan getrokken en geroteerd maar niks beweegt...het ziet er misschien niet uit maar bljkbaar toch redelijk sterk...
    nu ja, ik heb echt geen ervaring...

    misschien toch best draad tappen ? waar kan ik online zo'n tapper kopen?
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog een terzijde over stuurkabels: altijd zo recht mogelijk houden/leggen om speling te verminderen. En zo ver mogelijk de binnenkabel laten ondersteunen.
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ieder metaal kan je solderen , hoe edeler het metaal hoe makkelijker.
    Goud en zilver dus het makkelijkst .;)

    Alu het moeilijkst door de harde oxydlaag die er op zit en gelijk weer komt als je de oude er af vijlt, je hebt dan ook een spezial vloeimiddel nodig daar voor.

    En er ontstaat geen soort legering , het tin vloeit alleen maar in de poren van de andere metalen

    Verenstaal is ook goed te solderen , je moet alleen de walzlaag er af halen .
    Daarom is verenstaal ook vaak donkerder tot zwart van kleur.

    Ik doe het regelmatig bij kleine modellen omdat het de goedkoopste manier is .


    Ik heb een voorbeeld gemaakt van hoe ik dat vaak doe.

    [​IMG]
    Het verenstaal is eerst goed schoon gemaakt met een stukje schuurlinnen .
    Dat is het A en O bij het solderen .

    Hier is een kwiklink op een 2mm verenstaal op getikt (met een hamertje)
    De kwiklink is verzinkt en laat zich goed solderen zonder extra schoon te maken .
    Hij gaat hierbij iets open staan en klemt het verenstaal vast .
    Ik neem hier voor meestal de kwiklinks van de " inch " bouwdosen omdat die geen metrische draad hebben en ik verder alleen maar M2 neem bij schroef verbindingen .


    Dan heb ik een schone hete 60watt bout van onderen tegen de kwiklink gehouden en na een halfe minuut op de naad aan de bovenkant het tin gedrukt .
    2 druppels tin was al genoeg en vloeide gelijk in de hele naad en tussen verenstaal en kwiklink .;)
    Al het tin wat aan de buitenkant zou zitten is teveel en is alleen maar gewicht .
    Al je het goed doet komt de bout helemaal niet in kontakt met het tin .

    [​IMG]
    Dit is dan het resultaat .

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    jawadde, das wel héél iets anders dan mijn geklungel!!!!
    mooi is dat!

    ik zal nog wat oefenen en misschien komt er wel (ooit) iets moois uit!
    bedankt voor de foto's (die zoveel meer zeggen...)!
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dus, niet het tin verhitten maar het werkstuk verhitten.
    Wat voor soldeerbout gebruik je? Hoe groter, hoe beter.

    @Johan
    Zou je jouw foto's en tekst ook in dit verzameltopic op willen nemen?
    solderen-soldeerhuls
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Heb het daar in mijn laatste post opgenomen omdat die foto's al niet meer te zien waren .

    Mvg Johan
     
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Het ziet er naar uit dat je niet genoeg warmte in hebt gebracht.
    Een mogelijke oorzaak is dat je soldeerbout niet voldoende vermogen heeft.
    Het tin wordt warm en met een beetje geluk krijg je het afgesmeerd aan je werkstuk. Maar als je werkstuk warm genoeg is vloeit het automatisch zo mooi als het in Johan (plotterwelt) zn post te zien is, en dat is bij jou niet gebeurd...
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Als je bout iets vuil is zal deze de warmte niet goed geleiden op de kwiklink. Daarom altijd een poetsdoek in de buurt en net voor je de kwiklink gaat aanraken even de bout schoonvegen. Een heel klein beetje tin op de bout doen helpt vaak ook enorm goed. Zorg dat er geen resten op de bouw zitten en zeker geen verbrande delen. Dus een schone bout, even de tin aanraken en dan op de kwiklink en hij warmt snel op.

    Teveel soldeer kan je later eenvoudig weghalen met een vijltje maar het mooiste is precies genoeg.
     

Deel Deze Pagina