Na een nogal slechte eerste start van dit topic, is het weer helemaal opgeschoond en klaar voor de herstart
.
Na zo'n beetje twee jaar R/C bodies te hebben gespoten, leek het me leuk om een topic te openen met meer info over het airbrushen van R/C bodies. Ik zal dit openingsbericht gebruiken voor uitgebreide how-to's en tips/tricks. Voor de rest zal ik in dit topic ook bodies blijven posten.
Dit topic zal dus regelmatig ge-update worden!
Graag dit topic niet gebruiken voor vragen of ik kappen voor u kan spuiten (in verband met de forumregels).
Enjoy!
Maarten
____________________________
How-to: Een R/C body spuiten
Er zijn VEEL verschillende manieren om een R/C body te spuiten. Let er op dat deze how-to alleen de manier beschrijft die ik het meest prettig vind werken.
Body ontvetten en het ontwerp uittekenen
Zorg eerst voor een blanke body
. Ik ga in dit geval een ProtoForm Stratus 3.1 gebruiken. Om te zorgen dat de body wat prettiger is om mee te werken, knip ik eerst de uitstekende onderste rand eraf.
Omdat er vaak een laagje vet op de body zit als gevolg van het vormingsproces, is het ontvetten erg belangrijk. Is de body niet goed ontvet, zal de verf ook niet goed hechten.
Ontvet de body dan ook met stromend, warm water en afwasmiddel. Veeg de body achteraf goed droog met een schone droge doek.
Pak vervolgens een dunne watervaste stift en teken een ontwerpje uit aan de buitenkant van de body. Teken eerst één helft van het ontwerp.
Pak dan een stuk overtrekpapier en tape dit aan de buitenkant over het design heen en trek het ontwerp over. Een lichte (witte) ondergrond helpt bij het zien van de lijnen door het papier heen. Ik doe eerst de voorkant van het ontwerp, daarna de zijkant.
Tape het stuk overtrekpapier in spiegelbeeld aan de binnenkant van de body en volg het design met de stift aan de buitenkant.
Als het goed is, is het hele design nu symmetrisch op de body getekend. Pak de afplaktape en tape dan de body in. Als er grote gedeelten als eerst gespoten moeten worden, hoeven die natuurlijk niet ingetaped te worden. Ik ga echter als eerst de head/tail-lights, grille en de dunne randjes (pinstripes) in het design spuiten, dus ik tape alles in.
Wat betreft de tape is KIP308 tape zeer goed. 3M tape voldoet ook prima, net als liquid-mask (bij voorkeur Bob Dively liquid mask). Het nadeel van liquid-mask is echter dat het gigantisch naar KOTS ruikt en het is wat lastiger om van de body los te pielen. Ook duurt het iets langer voordat het spul droog is.
Voor de volgende stap is het de bedoeling dat het design uitgesneden wordt. Een goed scherp mesje is zeer belangrijk voor het trekken van strakke lijntjes. Ik gebruik altijd een X-acto mes, werkt perfect! Zorg wel dat de mesjes regelmatig vervangen worden omdat de mesjes snel bot worden. Meestal verbruik ik zo'n twee mesjes per body. Probeer de lijnen in één beweging met het mesje te snijden om haperingen in de lijnen te voorkomen. De pinstripes die ik zilver ga spuiten snij ik ook met de hand uit. Dit vergt waarschijnlijk wat oefening dus begin als je twijfelt met dikkere lijntjes of laat ze helemaal weg.
Als alle lijnen zijn gesneden, haal dan de stukken tape weg waar als eerste gespoten gaat worden. Denk hierbij vooral aan kleur. Probeer zo veel mogelijk van donker naar licht te spuiten. Als het niet anders kan, kun je in veel gevallen wegkomen met een laag zilver op de licht kleur (zilver dekt zeer goed).
Wat betreft de verf gebruik ik voornamelijk Faskolor airbrush verf. belangrijk is dat de verf geschikt is voor lexan R/C bodies. Faskolor, Pactra, SpazStix zijn enkele voorbeelden van geschikte verf. Het kan nodig zijn dat de Faskolor verdunt moet worden (als de verf bijvoorbeeld niet goed door de airbrush heen komt). Voor het verdunnen gebruik ik Glassex en dat werkt zeer goed maar niet té veel gebruiken. Verdun wanneer nodig met maximaal 60/40 (60 verf/40 glassex), anders hecht het niet goed met elkaar.
Het voordeel van Faskolor is in mijn geval dat het volop verkrijgbaar is en Faskolor is op waterbasis waardoor de airbrush makkelijk schoon te maken is. Tussen de kleuren maak ik de airbrush alleen schoon met heet water.
Zorg ook voor goede bescherming voor de longen
. Ook verf op waterbasis is niet bepaald goed voor de gezondheid. Een geschikt spuitmasker en een goed geventileerde ruimte zijn erg belangrijk.
Voor het spuiten van deze body gebruik ik een Iwata HP-CH airbrush. Met een 0,3mm nozzle/naald kan deze spuit het fijnere detailwerk ook goed aan. Bovendien is het een dual-action airbrush waardoor je met het hendeltje de lucht vrij kan geven en de verfstraal kan regelen.
Wat betreft de compressor gebruik ik een Revell Omega compressor. Hij is erg stil en na tig jaar doet hij z'n werk nog steeds zeer goed. Wat voor compressor je ook gebruikt, zorg in ieder geval dat er een vochtafscheider en een drukregelaar op zit.
Owja, Voor de grille van de body gebruik ik een stuk zelfklevend wapeningstape
.
Zoals ik eerder zei, ga ik eerst de head/tail-lights, grille en de dunne lijntjes spuiten. Hiervoor gebruik ik voornamelijk zilver en zwart.
De volgende stap is in dit geval het paarse gedeelte met een subtiel marble-effect erbij. Eerst spuit ik een DUNNE laag paars, goed laten drogen en daarna in één keer een DIKKE laag zilver eroverheen. Vervolgens pak ik een stuk verfrommeld huishoudfolie en dep ik dat over de zilveren laag heen. Even de föhn erop, een laagje zwart eroverheen en finished!
De volgende kleur wordt parelmoer blauw met wat willekeurige streaks er doorheen. Voor de streaks ga ik zwart gebruiken om het dak en de voorkant wat op te vullen. Ik voer de druk van de compressor een beetje op en spuit wat lijnen in een vloeiende beweging over de oppervlakte heen.
Nu alleen nog een paar laagjes parelmoer-blauw eroverheen, even laten drogen en de body is klaar voor de volgende kleuren.
Voor deze laag ga ik wat rood gebruiken om wat groffe fades te spuiten en oranje voor de rest. Het rood spuit ik in twee lagen op zo'n zeven centimeter afstand van de body. Hierdoor wordt de fade wat vloeiender en minder hard. Hierachter spuit ik het oranje. De onderkant van de body spuit ik iets minder dekkend om een mooie overgang tekrijgen van iets lichter oranje, naar oranje, naar rood.
Ten slotte een paar laagjes wit erachter om de lichtere kleuren er wat meer uit te laten springen en een drietal dunne beschermlaagjes. Ik gebruik hiervoor voornamelijk Faskoat maar Tamiya wit/zilver of Pactra White Fluorescent Covercoat werkt ook.
_______________________
How-to: Carbon-effect
Een zeer populair effect en zelf gebruik ik het erg vaak op de bodies die ik spuit. Deze how-to beschrijft hoe ik het effect altijd aanpak. Zeer makkelijk te doen en zorgt voor net dat beetje extra detail.
De benodigdheden:
Faskolor verf is de verf die ik het meest gebruik. Uiteraard zijn er ook andere kleur mogelijkheden. Rood of blauw carbon-look gebruik ik ook regelmatig mits het in het design past. Dan gebruik ik in plaats van de Pearl Charcoal, bordeaux rood (burgandy) of Pearl Blue. Verder is een anti-slip matje een vereiste om het juiste patroon te krijgen. Deze zijn verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten.
Uiteraard heb ik eerst de bekende voorgaande stappen uit de eerste how-to hier ook toegepast (design uitgetekend, ingetaped, uitgesneden etc.). Ik leg het matje vervolgens daar waar ik het carbon-look wil hebben en spuit een goede laag Pearl Charcoal eroverheen:
Het matje trek ik vervolgens gelijk weer weg, in 1 vloeiende beweging:
Als laatste stap een paar dunne lagen zwart eroverheen zodat het goed dekkend is (wel laten drogen tussen de lagen door):
_______________________
How-to: Marble effect
Net als carbon-look is het marble-effect (marmer) verschrikkelijk makkelijk om te doen maar toch een mooi effect om wat extra detail toe te voegen. Persoonlijk vind ik dit effect het mooiste staan als het subtiel gebruikt is, dus niet op grote vlakken. Voor deze how-to gebruik ik het dan ook alleen op de raamlijst.
Veel kleuren kunnen gebruikt worden voor dit effect maar ik hou het bij mijn favoriete kleur blauw (Pearl Blue).
Ik spuit eerst een dunne laag blauw daar waar het effect komt. Hoe dikker je de laag spuit, hoe minder het effect zichtbaar is. In dit geval is (na het laagje blauw) de oppervlakte nog redelijk transparant dus ga ik er vanuit dat het goed is. Deze laag wel goed laten drogen:
Voor de volgende stap pak ik wat Pearl Silver en spuit ik dat ik 1 dikke laag over het blauw:
Dan pak ik snel een propje huishoudfolie erbij en maak ik het marble-effect in het silver. Ook wissel ik hier en daar van hoek om het effect afwisselend te houden (verschillende "vormen" van het effect in het zilver):
En om het af te ronden, net als bij het carbon-effect, een paar laagjes zwart eroverheen totdat het goed dekkend is en dan zou het er uiteindelijk ongeveer zo uit moeten zien:
_______________________
How-to: Spots
Voor deze how-to zijn verschillende mogelijkheden om ongeveer hetzelfde effect te geven. In dit geval gebruik ik gewoon de airbrush.
Om te beginnen schroef ik eerst het achterste gedeelte van de airbrush eraf zodat de naald als enige uitsteekt aan de achterkant. Hierna draai ik de schroef los die de naald vastzet. Het idee is dat je de naald met één hand in en uit de airbrush kan schuiven zonder de hendel naar achter te halen. De volgende stap is de druk van de compressor zo laag mogelijk zetten; Hoe hoger de druk is, hoe fijner de spikkels worden. De druk moet echt zeer laag staan om goede spots te krijgen. Probeer het indien nodig eerst even uit op een stuk oud lexaan o.i.d.
Ik begin eerst met wat gouden spots aan de achterkant van de body. Ik duw de hendel naar beneden zodat de lucht wordt vrijgegeven en haal met m'n andere hand de naald snel heen en weer. Hierdoor worden wat spetters verf naar buiten geperst die met een beetje mikken op de juiste plek van de body terechtkomen. Hetzelfde doe ik hierna met wat zilver aan de voorkant van de body:
Even laten drogen en vervolgens een paar laagjes van mijn favoriete kleur blauw (Faspearl Blue) eroverheen:
Nog even de rest van de body een kleur geven (in dit geval Faschange Blue), een beschermlaag (Faskoat) eroverheen en dan het eindresultaat:
_______________________
How-to: Body pas maken
Dit is een manier die ik vaak gebruik voor het pasmaken van de body op de auto en in principe werkt deze how-to voor elke R/C car body. Het voordeel van deze manier is dat de body perfect op het chassis komt te liggen.
Het is handig om eerst de body op maat te knippen omdat de body nu nog blank is en je hem nu dus makkelijker uit kunt lijnen op het chassis.
Zorg eerst dat de body-posts en banden op het chassis zitten en knip eerst alleen de onderste rand van de body af. De lijn staat meestal aangegeven op de body. Knip NIET de wielgaten eruit. Leg vervolgens de body RECHT op het chassis en markeer met een watervaste stift de body-post gaten. Haal de gaten eruit met (bij voorkeur) een body-reamer. Een Dremel of iets dergelijks werkt ook
.
Laat de body op het chassis zakken en zorg dat de body op de juiste hoogte hangt. Pak vervolgens de watervaste stift en markeer de omlijning van de banden en knip deze uit met een lexaanschaar. Een cirkel-snijder werkt nóg beter. Knip de omlijning aan de voorkant bij voorkeur iets ruimer uit in verband met het sturen.
Als het goed is past de body nu precies op het chassis. Als je het nodig vindt kan je de randen nog bijwerken met de Dremel of een fijn schuurpapiertje.

Na zo'n beetje twee jaar R/C bodies te hebben gespoten, leek het me leuk om een topic te openen met meer info over het airbrushen van R/C bodies. Ik zal dit openingsbericht gebruiken voor uitgebreide how-to's en tips/tricks. Voor de rest zal ik in dit topic ook bodies blijven posten.
Dit topic zal dus regelmatig ge-update worden!
Graag dit topic niet gebruiken voor vragen of ik kappen voor u kan spuiten (in verband met de forumregels).
Enjoy!
Maarten
____________________________
How-to: Een R/C body spuiten
Er zijn VEEL verschillende manieren om een R/C body te spuiten. Let er op dat deze how-to alleen de manier beschrijft die ik het meest prettig vind werken.

Body ontvetten en het ontwerp uittekenen
Zorg eerst voor een blanke body

Omdat er vaak een laagje vet op de body zit als gevolg van het vormingsproces, is het ontvetten erg belangrijk. Is de body niet goed ontvet, zal de verf ook niet goed hechten.
Ontvet de body dan ook met stromend, warm water en afwasmiddel. Veeg de body achteraf goed droog met een schone droge doek.
Pak vervolgens een dunne watervaste stift en teken een ontwerpje uit aan de buitenkant van de body. Teken eerst één helft van het ontwerp.

Pak dan een stuk overtrekpapier en tape dit aan de buitenkant over het design heen en trek het ontwerp over. Een lichte (witte) ondergrond helpt bij het zien van de lijnen door het papier heen. Ik doe eerst de voorkant van het ontwerp, daarna de zijkant.

Tape het stuk overtrekpapier in spiegelbeeld aan de binnenkant van de body en volg het design met de stift aan de buitenkant.

Als het goed is, is het hele design nu symmetrisch op de body getekend. Pak de afplaktape en tape dan de body in. Als er grote gedeelten als eerst gespoten moeten worden, hoeven die natuurlijk niet ingetaped te worden. Ik ga echter als eerst de head/tail-lights, grille en de dunne randjes (pinstripes) in het design spuiten, dus ik tape alles in.
Wat betreft de tape is KIP308 tape zeer goed. 3M tape voldoet ook prima, net als liquid-mask (bij voorkeur Bob Dively liquid mask). Het nadeel van liquid-mask is echter dat het gigantisch naar KOTS ruikt en het is wat lastiger om van de body los te pielen. Ook duurt het iets langer voordat het spul droog is.

Voor de volgende stap is het de bedoeling dat het design uitgesneden wordt. Een goed scherp mesje is zeer belangrijk voor het trekken van strakke lijntjes. Ik gebruik altijd een X-acto mes, werkt perfect! Zorg wel dat de mesjes regelmatig vervangen worden omdat de mesjes snel bot worden. Meestal verbruik ik zo'n twee mesjes per body. Probeer de lijnen in één beweging met het mesje te snijden om haperingen in de lijnen te voorkomen. De pinstripes die ik zilver ga spuiten snij ik ook met de hand uit. Dit vergt waarschijnlijk wat oefening dus begin als je twijfelt met dikkere lijntjes of laat ze helemaal weg.

Als alle lijnen zijn gesneden, haal dan de stukken tape weg waar als eerste gespoten gaat worden. Denk hierbij vooral aan kleur. Probeer zo veel mogelijk van donker naar licht te spuiten. Als het niet anders kan, kun je in veel gevallen wegkomen met een laag zilver op de licht kleur (zilver dekt zeer goed).
Wat betreft de verf gebruik ik voornamelijk Faskolor airbrush verf. belangrijk is dat de verf geschikt is voor lexan R/C bodies. Faskolor, Pactra, SpazStix zijn enkele voorbeelden van geschikte verf. Het kan nodig zijn dat de Faskolor verdunt moet worden (als de verf bijvoorbeeld niet goed door de airbrush heen komt). Voor het verdunnen gebruik ik Glassex en dat werkt zeer goed maar niet té veel gebruiken. Verdun wanneer nodig met maximaal 60/40 (60 verf/40 glassex), anders hecht het niet goed met elkaar.
Het voordeel van Faskolor is in mijn geval dat het volop verkrijgbaar is en Faskolor is op waterbasis waardoor de airbrush makkelijk schoon te maken is. Tussen de kleuren maak ik de airbrush alleen schoon met heet water.
Zorg ook voor goede bescherming voor de longen

Voor het spuiten van deze body gebruik ik een Iwata HP-CH airbrush. Met een 0,3mm nozzle/naald kan deze spuit het fijnere detailwerk ook goed aan. Bovendien is het een dual-action airbrush waardoor je met het hendeltje de lucht vrij kan geven en de verfstraal kan regelen.
Wat betreft de compressor gebruik ik een Revell Omega compressor. Hij is erg stil en na tig jaar doet hij z'n werk nog steeds zeer goed. Wat voor compressor je ook gebruikt, zorg in ieder geval dat er een vochtafscheider en een drukregelaar op zit.
Owja, Voor de grille van de body gebruik ik een stuk zelfklevend wapeningstape


Zoals ik eerder zei, ga ik eerst de head/tail-lights, grille en de dunne lijntjes spuiten. Hiervoor gebruik ik voornamelijk zilver en zwart.

De volgende stap is in dit geval het paarse gedeelte met een subtiel marble-effect erbij. Eerst spuit ik een DUNNE laag paars, goed laten drogen en daarna in één keer een DIKKE laag zilver eroverheen. Vervolgens pak ik een stuk verfrommeld huishoudfolie en dep ik dat over de zilveren laag heen. Even de föhn erop, een laagje zwart eroverheen en finished!

De volgende kleur wordt parelmoer blauw met wat willekeurige streaks er doorheen. Voor de streaks ga ik zwart gebruiken om het dak en de voorkant wat op te vullen. Ik voer de druk van de compressor een beetje op en spuit wat lijnen in een vloeiende beweging over de oppervlakte heen.

Nu alleen nog een paar laagjes parelmoer-blauw eroverheen, even laten drogen en de body is klaar voor de volgende kleuren.

Voor deze laag ga ik wat rood gebruiken om wat groffe fades te spuiten en oranje voor de rest. Het rood spuit ik in twee lagen op zo'n zeven centimeter afstand van de body. Hierdoor wordt de fade wat vloeiender en minder hard. Hierachter spuit ik het oranje. De onderkant van de body spuit ik iets minder dekkend om een mooie overgang tekrijgen van iets lichter oranje, naar oranje, naar rood.
Ten slotte een paar laagjes wit erachter om de lichtere kleuren er wat meer uit te laten springen en een drietal dunne beschermlaagjes. Ik gebruik hiervoor voornamelijk Faskoat maar Tamiya wit/zilver of Pactra White Fluorescent Covercoat werkt ook.

_______________________
How-to: Carbon-effect
Een zeer populair effect en zelf gebruik ik het erg vaak op de bodies die ik spuit. Deze how-to beschrijft hoe ik het effect altijd aanpak. Zeer makkelijk te doen en zorgt voor net dat beetje extra detail.
De benodigdheden:

Faskolor verf is de verf die ik het meest gebruik. Uiteraard zijn er ook andere kleur mogelijkheden. Rood of blauw carbon-look gebruik ik ook regelmatig mits het in het design past. Dan gebruik ik in plaats van de Pearl Charcoal, bordeaux rood (burgandy) of Pearl Blue. Verder is een anti-slip matje een vereiste om het juiste patroon te krijgen. Deze zijn verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten.
Uiteraard heb ik eerst de bekende voorgaande stappen uit de eerste how-to hier ook toegepast (design uitgetekend, ingetaped, uitgesneden etc.). Ik leg het matje vervolgens daar waar ik het carbon-look wil hebben en spuit een goede laag Pearl Charcoal eroverheen:

Het matje trek ik vervolgens gelijk weer weg, in 1 vloeiende beweging:


Als laatste stap een paar dunne lagen zwart eroverheen zodat het goed dekkend is (wel laten drogen tussen de lagen door):

_______________________
How-to: Marble effect
Net als carbon-look is het marble-effect (marmer) verschrikkelijk makkelijk om te doen maar toch een mooi effect om wat extra detail toe te voegen. Persoonlijk vind ik dit effect het mooiste staan als het subtiel gebruikt is, dus niet op grote vlakken. Voor deze how-to gebruik ik het dan ook alleen op de raamlijst.
Veel kleuren kunnen gebruikt worden voor dit effect maar ik hou het bij mijn favoriete kleur blauw (Pearl Blue).
Ik spuit eerst een dunne laag blauw daar waar het effect komt. Hoe dikker je de laag spuit, hoe minder het effect zichtbaar is. In dit geval is (na het laagje blauw) de oppervlakte nog redelijk transparant dus ga ik er vanuit dat het goed is. Deze laag wel goed laten drogen:


Voor de volgende stap pak ik wat Pearl Silver en spuit ik dat ik 1 dikke laag over het blauw:

Dan pak ik snel een propje huishoudfolie erbij en maak ik het marble-effect in het silver. Ook wissel ik hier en daar van hoek om het effect afwisselend te houden (verschillende "vormen" van het effect in het zilver):

En om het af te ronden, net als bij het carbon-effect, een paar laagjes zwart eroverheen totdat het goed dekkend is en dan zou het er uiteindelijk ongeveer zo uit moeten zien:

_______________________
How-to: Spots
Voor deze how-to zijn verschillende mogelijkheden om ongeveer hetzelfde effect te geven. In dit geval gebruik ik gewoon de airbrush.
Om te beginnen schroef ik eerst het achterste gedeelte van de airbrush eraf zodat de naald als enige uitsteekt aan de achterkant. Hierna draai ik de schroef los die de naald vastzet. Het idee is dat je de naald met één hand in en uit de airbrush kan schuiven zonder de hendel naar achter te halen. De volgende stap is de druk van de compressor zo laag mogelijk zetten; Hoe hoger de druk is, hoe fijner de spikkels worden. De druk moet echt zeer laag staan om goede spots te krijgen. Probeer het indien nodig eerst even uit op een stuk oud lexaan o.i.d.
Ik begin eerst met wat gouden spots aan de achterkant van de body. Ik duw de hendel naar beneden zodat de lucht wordt vrijgegeven en haal met m'n andere hand de naald snel heen en weer. Hierdoor worden wat spetters verf naar buiten geperst die met een beetje mikken op de juiste plek van de body terechtkomen. Hetzelfde doe ik hierna met wat zilver aan de voorkant van de body:


Even laten drogen en vervolgens een paar laagjes van mijn favoriete kleur blauw (Faspearl Blue) eroverheen:

Nog even de rest van de body een kleur geven (in dit geval Faschange Blue), een beschermlaag (Faskoat) eroverheen en dan het eindresultaat:

_______________________
How-to: Body pas maken
Dit is een manier die ik vaak gebruik voor het pasmaken van de body op de auto en in principe werkt deze how-to voor elke R/C car body. Het voordeel van deze manier is dat de body perfect op het chassis komt te liggen.
Het is handig om eerst de body op maat te knippen omdat de body nu nog blank is en je hem nu dus makkelijker uit kunt lijnen op het chassis.
Zorg eerst dat de body-posts en banden op het chassis zitten en knip eerst alleen de onderste rand van de body af. De lijn staat meestal aangegeven op de body. Knip NIET de wielgaten eruit. Leg vervolgens de body RECHT op het chassis en markeer met een watervaste stift de body-post gaten. Haal de gaten eruit met (bij voorkeur) een body-reamer. Een Dremel of iets dergelijks werkt ook

Laat de body op het chassis zakken en zorg dat de body op de juiste hoogte hangt. Pak vervolgens de watervaste stift en markeer de omlijning van de banden en knip deze uit met een lexaanschaar. Een cirkel-snijder werkt nóg beter. Knip de omlijning aan de voorkant bij voorkeur iets ruimer uit in verband met het sturen.
Als het goed is past de body nu precies op het chassis. Als je het nodig vindt kan je de randen nog bijwerken met de Dremel of een fijn schuurpapiertje.
Laatst bewerkt: