soort 'sporen'

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Frank C., 13 mei 2004.

  1. Frank C.

    Frank C. Guest

    hallo,
    ik heb mn micromagic in elkaar en ook al mee gevaren, maar in m'n roer zitten een soort sporen die je ook wel eens ziet op de snelweg waar veel vrachtwagens rijden(vooral in duitsland). Hoe krijg ik deze weg? plamuur kopen bij de bouwmarkt of opvullen met epoxy o.i.d.?
    alvast bedankt
     
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Je bedoelt de kuilen in de weg, waar bij regen zo mooi een plas in blijft staan, en als je dan met 140 aan komt, je opeens achterstevoren de vangrail in duikt? Die moeten gewoon opnieuw geasfalteerd worden.

    In geval van je roer zou ik geen asfalt gebruiken, maar gewoon wat autoplamuur (2 componenten polyesterplamuur). Dit is wel niet geschikt voor onder water, maar zeg nou zelf: Hoe lang vaar je met je boot. Je laat hem toch geen half jaar in het water liggen?

    Een klodder plamuur op een plamuurmes, een rupsje verharder erbij, met een tweede plamuurmes goed mengen (van het ene plamuurmes afschrapen met het andere, en dan weer van het andere met het ene, na 2 minuten kan je dit razendsnel).

    Je roer even opschuren (van tevoren!) met korrel 120 (in ieder geval de kuil), stofvrij maken, en de plamuur er met een plamuurmes netjes opzetten. Hoe mooier je dit doet, hoe minder schuurwerk achteraf. Maak je geen zorgen om eventuele hoge pieken. als het er globaal netjes uitziet, is het goed.

    Na uitharding (meestal een uurtje) kan je met korrel 120-180-220 schuren (in die volgorde), gebruik hiervoor een schuurblokje, en doe het schuurwerk op je gemak.

    Hierna je roerje lakken: Dan kan je direct de hele romp in de paintjob zetten die je altijd al had willen hebben. Eventueel dus de romp ook schuren met 220 of 240.

    Plak af wat je niet gespoten wil hebben.

    Ontvet minimaal 2 keer met ammonia en water (1:10 mengsel) en blijf daarna met je altijd vette vingers van het oppervlakte af.

    Koop een spuitbus verf bij de Halfords, zet deze even in handwarm water, om de verf op te warmen, en spuit met lange halen en kruislings het geheel. Eerst een dunne, transparante laag spuiten, die hoeft niet te glimmen. Na 2 minuten droging een tweede laag, deze netaan nat spuiten, zodat de verf wel de kans heeft omm mooi uit te vloeiien, maar niet zo dik dat hij wegzakt. (oefening baart kunst).

    Na spuiten gewoon wegwezen, model niet meer aanraken, loop 10 meter weg, en hou daar de spuitbus op zijn kop en spuit de stijgbuis leeg. Hierna de nozzle even schoonmaken met een doekje of papiertje. Wegblijven tot het model droog is. (duurt een uurtje, maar het duurt langer voor het model echt weer handelbaar is, dus laat gerust 24 uur staan)

    Zelf spoot en rolde ik boten, en liet ik zelfs de roldeur open, om 's-avonds pas terug te komen en de deur dicht te doen. (deur dicht doen gaf stof)

    Ik hoop dat je er wat aan hebt, anders heb ik voor joker dit zitten typen.... :D
     
  3. Frank C.

    Frank C. Guest

    hehe, dank je wel :proost: , maar ik denk wel dat ik dan een buigbaar plamuurmes moet gebruiken, aangezien een roer als het goed is niet recht loopt :wink:
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Hangt ervan af of je van voor naar achter, of van boven naar beneden plamuurt. (gezien als de boot normaal in het water ligt)

    Overigens kan je ook een plamuurrubber gebruiken, is vaak wat makkelijker dan een mes. Alhoewel het ook op persoonlijke voorkeur aankomt....
     

Deel Deze Pagina