Sopwith Pup 1/4

strutter

PH-SAM
Eindelijk zijn de puzzelstukjes op een rij gekomen en is de kogel door de kerk :D
Geen Morane parasol, Bristol M1, Proctor Antic, Carley (voorlopig niet), BE2, SE5a, Fokker DVII, enz, enz.
Mijn volgende bouw wordt een Sopwith Pup:yes:
Uiteraard geiinspireerd door de Toni Clark Pups van Mao en Alfred op de Dawn Patrol.

DSC_2383.jpg


DSC_2377.jpg


Aangezien de TC Pup net even een maatje te groot is voor thuis ga ik voor de 1/4 versie.
Verder heb ik een Saito 300TL liggen die ik graag in een kist aan het werk wil zien.
50cc is eigenlijk wel teveel voor deze kist, weet ik :rolleyes:, maarrr...

1. Je hebt toch altijd ballast nodig in de neus bij deze kisten dus die 2kg komt goed uit
2. Je kan een grote schaaldiameter prop draaien; 22-24"
3. Het mooiste geluid zit hem in de lage toeren dus ook dat komt zeer goed uit,
met 3/4 gas zal ie al recht omhoog gaan :p (en dat hoeft dus ook weer niet :rolleyes:)
4. De boxer past mooi binnen de cowl van 25cm
Enige minpuntje is wel het verbruik van kostbare brandstof i.p.v. benzine,
maar je hebt er wel een vreselijk mooi geluid aan :p

300tl.jpg


Dus, genoeg redenen om dit door te zetten (spelen met het gas kan altijd)

Er zijn 3 kit opties voor de 1/4 Pup:
Mick Reeves, superschaal
Balsa USA, sportschaal
DBmodels ook sportschaal

Andere optie is zelf iets te maken, de mijne wordt een soort Practical Scale Pup.
Ik heb mijn 1/8 schaal DBmodels pup tekeningen in Autocad nagetekend en uitvergroot naar 1/4 schaal.

Eerst de Ribben uitgewerkt (3mm Gammaply). Deze worden momenteel bij een mede forummer gefreesd :D

ribspup.jpg


Mooie van zelf ontwerpen is dat je alles precies op je eigen manier kan doen.
Ik kies ervoor geen capstrips op de ribben te gebruiken en de webbing tussen de boven en onderligger in te lijmen.
Dit is een snelle bouwmethode.
Verder wens ik liever niet meer met CA te lijmen maar met gewone witte houtlijm, CA werkt zeer snel maar is ongezonde troep en roept allerlei (allergische?) reakties bij me op.

Hout voor de liggers heb ik vandaag gekocht en kan er dus eerdaags mee aan de slag.

pupwings.jpg


Setje 1/4 WW1 wielen heb ik nog liggen alsmede een Le Rhone dummy en 20m Solartex Linen.
De Cowl hoop ik van Mick Reeves te kunnen bestellen met wat verdere goodies.

De opbouw van de 4 vleugelpanelen zal gaan als bij de Reeves constructies: Kabels aan de vleugels en losse interwingstruts.
4 bouten erin op het veld en vliegen, ideaal ;)

Gewicht zal hoop ik onder de 8kg uitkomen.

Hou jullie op de hoogte,

Groeten, Ralf
 
Heel mooi project Ralf ik blijf kijken....DP 2013 klaar?:D
Maaaar... ik lees in een ander draadje dat de Curtis Jenny your favorite is.......
Wat betreft de Saito,methanol motoren gebruiken meer peut dan benzine versies maar sinds ik het Microsens bijgloei systeem voor mijn Seidel 70-er gebruik is het verbruik hiermee merkbaar verminderd.

Gr Ronald
Mijn (restauratie) project binnenkort Fokker DVIII
 
hoi ralf ,

we hebben toch dezelfde gedachte :rolleyes:
ik ben ook een nieuw project voor me zelf aan 't zoeken.
ik overweeg nou om me de 1/4 pup van mick te kopen. ( als rik langs geweest is)
heb nog een zg26 liggen en deze past ook mooi onder de cowl ,dus benzine en laag verbruik

groet jacques
 
Dit ga ik ook volgen!
Fijn dat je eruit bent wat je wil gaan bouwen.

Valt me wel op dat de ribben een vlakke onderkant hebben!

En eh,heb je de allergie opgedaan door de ca lijm?

Mvgr Hans
 
@Ronald: de Curtiss Jenny is en blijft een prachtkist, misschien ooit nog eens ... :rolleyes:
De Microsens glowunit gebruik ik ook, zal zo'n 600-700cc tankje aan boord nemen bij de Pup

@Jacques, Prachtig! Doen! als die Sopwiths je eenmaal gegrepen hebben dan blijf je hooked ;)
ZG26 is een (economisch) goede keuze.

@Hans, ben ik ook blij mee, dat gefladder van de een naar de ander kist wordt je ook niet rustig van ;).

De ribben van de DBmodels Pup zijn vlak aan de onderzijde.
Ik heb een kleine holling aangebracht om deze iets meer schaal te laten lijken. Niet zo echt als de Reeves.
De DBmodels Pup vliegt er ook fantastisch mee.

Mocht jij nog ribben nodig hebben voor je triplane dan kan ik ze voor je tekenen in autocad, en jij kan ze dan laten frezen, scheelt heel veel werk ;)

En ja, ik merk het duidelijk als ik weer met CA bezig ben geweest dat mijn huid begint te tintelen. Da's niet goed lijkt me.
Het droogt alleen zo heerlijk snel dat ik stiekem toch wel eens een beetje blijf gebruiken hoor.

Groeten, Ralf
 
Wordt weer een mooi draadje om te volgen. :-)). Ik zou voor de Mick Reeves gaan. !!Mooi hoor dat die motor precies in de kap past. Heb je al een kleurstelling in gedachte ??

Groetjes
 
@Martin, de Reeves is mij op het moment te bewerkelijk, bovendien haal ik dat nooit voor de Dawn Patrol 2013 ;)

Kleurstelling wordt linnen, zoiets als deze:

puplinen.jpg


En misschien ook wel met een mooie britse vlag op de zijkant zoals bij deze Bristol Scout ;)

bristolscout.jpg


@Mao, ik ga mijn best doen.
Het weer op het moment is wel perfekt om te bouwen :p

Groeten, Ralf
 
Wat betreft de kleurstelling die je hem gaat geven ga je voor het prototype heb ik in de gaten!
Daar is op het net best wel wat over te vinden wat de details betreft!

Heel goed dat je het profiel een kleine holling geeft voor de schaal getrouwheid maar het heeft ook met de vliegeigenschappen te maken.
Kijk je wel uit met de instelhoek van de vleugels want die moet denk ik ook iets wat verandert worden denk ik.

Wat betreft je aanbod om de ribben te tekenen in autocad om vervolgens dat te gebruiken voor een frees bestandje vindt ik helemaal top alleen ben ik daar al aan bezig en heb ik de 72 ribben vandaag uitgezaagt op de lintzaag die op de zaak staat(ik ben daar zo'n kleine 7 uur mee bezig geweest).
Nu moeten daar nog de gaten erin gemaakt worden dus dat wordt nog een hele klus!
Dan moeten de kleine 1/4 ribben gemaakt worden die tussen de ribben zitten(132 stuks)!

De ca die ik gebruik heb ik van de Toolshop en is zeer prijsvriendelijk!
Deze ca is vele malen minder aggresief wat ik gemerkt heb t.o.v andere ca's(er komt n.m.l geen rook vanaf als je de activator erbij gebruikt dus dat zegt wel wat wat de aggressieviteit betreft.Dus de erritatie van de ogen en het verbranden van de huid als je er contact mee hebt).

Mvgr Hans
 
Kijk je wel uit met de instelhoek van de vleugels want die moet denk ik ook iets wat verandert worden denk ik.

Wat denk je dat ik zou moeten veranderen Hans?
De instelhoek (hart neuslijst tot hart einde eindlijst) blijft immers gelijk.
Ik vroeg me het zelf ook af maar naar mijn idee kan ik gewoon dezelfde instelhoeken handhaven, bovendien is de holling maar een klein beetje (3mm).
Mocht jij of iemand anders een andere mening hebben (goed onderbouwd) dan hoor ik dat graag

Dan moeten de kleine 1/4 ribben gemaakt worden die tussen de ribben zitten(132 stuks)!

Aanbod blijft van kracht hoor, kleine moeite, groot gemak ;)

Groeten, Ralf
 
Jazeker Hans, doe ik ook. :D

Van DBmodels tekening opgemeten instelhoeken:

Top wing +2 graden
Bottom wing +1,5 graden
Stabilo +2,5 graden

Komt goed,
Groeten, Ralf
 
Kreeg vanochtend een berichtje dat het freeswerk reeds op de post zit!
Over service gesproken! :D

frees.jpg


Mjam, op de foto ziet het er al super uit, ben benieuwd of het allemaal past straks zoals ik het bedacht heb.
Plaatje is 62x42cm

Jan plugge is de frezer, een mede forummer.
Mocht iemand nog opdrachten hebben, hij is de man voor dit werk:yes:

Zal nog wel bij hem terugkomen voor wat rompspantjes ;)

Inmiddels heb ik ook het landingsgestel getekend in Autocad.
Ik heb nog een bosje RVS 8x0,5mm pijpjes liggen welke ik hiervoor ga gebruiken. (ze waren oorspronkelijk bedacht voor de cabane van de Morane Saulnier parasol maar die komt hoop ik ooit ook nog wel eens :rolleyes:)
Ik maak een kleine deviatie van het oorspronkelijke landingsgestel om het eenvoudiger te maken, hij zal toch redelijk schaal lijken.
De 2 assen verend in bungees.
Wielen komen van DuBro en er komt een as in van pijp 6,3x0,8mm staal.
Ik zal er een koolstof staafje in lijmen om evt. buigen tegen te gaan.

Voor zover weer even,

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Oe man!
Er lag een pakketje klaar voor me toen ik thuiskwam :D
Keurig verpakt, snel openmaken, de inhoud zou bekend moeten zijn :p

P1010071.jpg


Snel even in elkaar zetten, kijken of het een beetje past.
De hoekjes bij de liggers dienden even 'nagepunt' te worden (heel klein stukje met een vierkantvijltje in de hoekjes)

P1010077.jpg


Webbings passen ook perfekt :D

P1010082.jpg


Wordt straks een mooi vleugeltje zo :yes:
Morgen kijken of ik op het werk vast een vleugelhelft kan printen dan kan ik vast wat plakken, en dan maar hopen op bouwweer van het weekend ;)

Bedankt Jan! het freeswerk voldoet perfekt aan de verwachtingen.
ben er erg blij mee!

Groeten, Ralf
 
Snel even in elkaar zetten, kijken of het een beetje past.
De hoekjes bij de liggers dienden even 'nagepunt' te worden (heel klein stukje met een vierkantvijltje in de hoekjes)

Dat zou niet nodig moeten zijn. Ik heb inderdaad ook gemerkt dat sommige binnenhoekjes wel en andere binnenhoekjes niet geheel zijn doorgefreesd. Terwijl ik toch corner overcut heb toegepast. Ik ga dat eens nader onderzoeken hoe dat kan.
 
Hallo Jan, het is minimaal hoor, bij de onderste ligger kan ik me er iets bij voorstellen, de frees is 3mm en de ligger ook.
Affijn maakt niet uit, ben er erg blij mee zo :D

Vandaag even wat voorbereidend werk verricht voor het landingsgestel

P1010084.jpg


RVS pijpjes op maat gezaagd en ingeraveeld zodat ze mooi passen om het zilversoldeer straks zijn werk te laten doen.

P1010086.jpg


De bevestigingslipjes naar de romp toe had ik nog over van het setje van de Camel, komt nu goed van pas! :D
Verder gaatjes geboord waar de assen straks aan opgehangen worden.
Nog een mal opstelling maken en nog wat klein vrutwerk te doen, en dan kan ik de brander erop zetten :p

Voor zover weer even,

Groeten, Ralf
 
Back
Top