strutter
PH-SAM
Eindelijk zijn de puzzelstukjes op een rij gekomen en is de kogel door de kerk 
Geen Morane parasol, Bristol M1, Proctor Antic, Carley (voorlopig niet), BE2, SE5a, Fokker DVII, enz, enz.
Mijn volgende bouw wordt een Sopwith Pup
Uiteraard geiinspireerd door de Toni Clark Pups van Mao en Alfred op de Dawn Patrol.
Aangezien de TC Pup net even een maatje te groot is voor thuis ga ik voor de 1/4 versie.
Verder heb ik een Saito 300TL liggen die ik graag in een kist aan het werk wil zien.
50cc is eigenlijk wel teveel voor deze kist, weet ik
, maarrr...
1. Je hebt toch altijd ballast nodig in de neus bij deze kisten dus die 2kg komt goed uit
2. Je kan een grote schaaldiameter prop draaien; 22-24"
3. Het mooiste geluid zit hem in de lage toeren dus ook dat komt zeer goed uit,
met 3/4 gas zal ie al recht omhoog gaan
(en dat hoeft dus ook weer niet
)
4. De boxer past mooi binnen de cowl van 25cm
Enige minpuntje is wel het verbruik van kostbare brandstof i.p.v. benzine,
maar je hebt er wel een vreselijk mooi geluid aan
Dus, genoeg redenen om dit door te zetten (spelen met het gas kan altijd)
Er zijn 3 kit opties voor de 1/4 Pup:
Mick Reeves, superschaal
Balsa USA, sportschaal
DBmodels ook sportschaal
Andere optie is zelf iets te maken, de mijne wordt een soort Practical Scale Pup.
Ik heb mijn 1/8 schaal DBmodels pup tekeningen in Autocad nagetekend en uitvergroot naar 1/4 schaal.
Eerst de Ribben uitgewerkt (3mm Gammaply). Deze worden momenteel bij een mede forummer gefreesd
Mooie van zelf ontwerpen is dat je alles precies op je eigen manier kan doen.
Ik kies ervoor geen capstrips op de ribben te gebruiken en de webbing tussen de boven en onderligger in te lijmen.
Dit is een snelle bouwmethode.
Verder wens ik liever niet meer met CA te lijmen maar met gewone witte houtlijm, CA werkt zeer snel maar is ongezonde troep en roept allerlei (allergische?) reakties bij me op.
Hout voor de liggers heb ik vandaag gekocht en kan er dus eerdaags mee aan de slag.
Setje 1/4 WW1 wielen heb ik nog liggen alsmede een Le Rhone dummy en 20m Solartex Linen.
De Cowl hoop ik van Mick Reeves te kunnen bestellen met wat verdere goodies.
De opbouw van de 4 vleugelpanelen zal gaan als bij de Reeves constructies: Kabels aan de vleugels en losse interwingstruts.
4 bouten erin op het veld en vliegen, ideaal
Gewicht zal hoop ik onder de 8kg uitkomen.
Hou jullie op de hoogte,
Groeten, Ralf

Geen Morane parasol, Bristol M1, Proctor Antic, Carley (voorlopig niet), BE2, SE5a, Fokker DVII, enz, enz.
Mijn volgende bouw wordt een Sopwith Pup

Uiteraard geiinspireerd door de Toni Clark Pups van Mao en Alfred op de Dawn Patrol.

Aangezien de TC Pup net even een maatje te groot is voor thuis ga ik voor de 1/4 versie.
Verder heb ik een Saito 300TL liggen die ik graag in een kist aan het werk wil zien.
50cc is eigenlijk wel teveel voor deze kist, weet ik

1. Je hebt toch altijd ballast nodig in de neus bij deze kisten dus die 2kg komt goed uit
2. Je kan een grote schaaldiameter prop draaien; 22-24"
3. Het mooiste geluid zit hem in de lage toeren dus ook dat komt zeer goed uit,
met 3/4 gas zal ie al recht omhoog gaan

4. De boxer past mooi binnen de cowl van 25cm
Enige minpuntje is wel het verbruik van kostbare brandstof i.p.v. benzine,
maar je hebt er wel een vreselijk mooi geluid aan

Dus, genoeg redenen om dit door te zetten (spelen met het gas kan altijd)
Er zijn 3 kit opties voor de 1/4 Pup:
Mick Reeves, superschaal
Balsa USA, sportschaal
DBmodels ook sportschaal
Andere optie is zelf iets te maken, de mijne wordt een soort Practical Scale Pup.
Ik heb mijn 1/8 schaal DBmodels pup tekeningen in Autocad nagetekend en uitvergroot naar 1/4 schaal.
Eerst de Ribben uitgewerkt (3mm Gammaply). Deze worden momenteel bij een mede forummer gefreesd

Mooie van zelf ontwerpen is dat je alles precies op je eigen manier kan doen.
Ik kies ervoor geen capstrips op de ribben te gebruiken en de webbing tussen de boven en onderligger in te lijmen.
Dit is een snelle bouwmethode.
Verder wens ik liever niet meer met CA te lijmen maar met gewone witte houtlijm, CA werkt zeer snel maar is ongezonde troep en roept allerlei (allergische?) reakties bij me op.
Hout voor de liggers heb ik vandaag gekocht en kan er dus eerdaags mee aan de slag.

Setje 1/4 WW1 wielen heb ik nog liggen alsmede een Le Rhone dummy en 20m Solartex Linen.
De Cowl hoop ik van Mick Reeves te kunnen bestellen met wat verdere goodies.
De opbouw van de 4 vleugelpanelen zal gaan als bij de Reeves constructies: Kabels aan de vleugels en losse interwingstruts.
4 bouten erin op het veld en vliegen, ideaal

Gewicht zal hoop ik onder de 8kg uitkomen.
Hou jullie op de hoogte,
Groeten, Ralf