Sopwith Pup scale 1-3.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tonspit, 12 okt 2014.

  1. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Weet niet hoe vaak ik het al gezegd heb, maar wat een mooie kist wordt dit zeg!!! Tot in het detail mooi weergeven hier op het forum!
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Bedankt Michiel.

    De beide pulleys op een grondplaatje gemonteerd.
    Daarna op hun plaats in de vleugels gelijmd.
    Ook een stuk kabel geplaatst.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog een paar kleine werkzaamheden en dan zijn de vleugels klaar om te bespannen.


    Ton.
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig gemaakt Ton, net echt!
    Welke servo's gebruik jij hier, wat is de trekkracht en wat wegen ze?

    Groeten, Ralf
     
  4. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dag Ralf,

    Voor de rolroeren gebruik ik savox sc 1251 mg servos.
    Dit zijn low profile servos Ze zijn 25 mm hoog en wegen 44,5 gram.
    Ze trekken 9 kg bij 6 volt.
    Door de geringe hoogte heb ik de servos zodanig kunnen inbouwen dat de bespanning de servos niet raakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ton
     
    Ariel vindt dit leuk.
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dat lijkt mij een prima keuze Ton :thumbsup:
    Reden dat ik het vraag is dat ik eigenlijk op zoek ben naar 2 lichtere servo's voor in het hoogteroer van mijn SE5a.
    Zal eens bij Savox op de site kijken, thanks

    Groeten, Ralf
     
  6. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ben bezig om de cockpit af te maken nu ik er goed bij kan komen.
    Als de cockpit klaar is kan de romp bespannen worden.

    Eerst de stuurkabels aanbrengen.

    [​IMG]

    Dit zijn de kabels voor het hoogteroer.

    [​IMG]

    Ook de kabels voor het zijroer en de staartslof aangebracht.
    De kabels moeten nog verouderd worden , dan kan het geheel in de romp gemonteerd worden.

    [​IMG]

    Ton
     
  7. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Mooi werk! Lekker bezig op zondag (ik zag je bus staan:)).
    Het begon geloof ooit met de rudder bar. Mooi om die hier weer terug te zien:bye:.

    Groeten Roel
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Hoi Roel,

    Het begon inderdaad met een rudder bar.
    Ik heb de tekeningen van Replicraft en een aantal jaren geleden wilde ik beginnen aan een static model van de Sopwith Pup 1:6.
    Ik heb toen een aantal onderdelen gemaakt waaronder de rudderbar.
    Maar toch besloten een vliegend model te maken.

    [​IMG]

    Maar nu je toch bezig bent met motorenbouw , kan je ook tussendoor een Le Rhone 1:3 bouwen.
    Graag voor Dawn Patrol.
    :rofl::rofl::rofl::rofl:

    Ton
     
    E.hof vindt dit leuk.
  9. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    geweldig Ton. Ga je maar vast verheugen op een heerlijk vliegbeeld. Heb vandaag werkelijk super gevlogen met de Pup. Mooie ruime bochten en het lijkt net een echte met deze afmetingen!!
     
  10. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Ton,
    Als het goed is heeft er ook op de Pup ooit een Gnome gezeten, toch?
    Ik zal er even wat meer vaart achter zetten.:)
     
  11. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
  12. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    Ton,
    Waar komt die mooie geel/groene benzineslang vandaan?
     
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De slang die ik gebruik is Tygon slang.
    Die krijg ik bij Toni Clark of W en W modellbau.

    Ton
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Tjonge tjonge...wat een joekels van servo's.... moeten minstens 30 cm lang zijn...uhhh..vergat even dat ik naar een model zat te kijken...dacht even dat Ton een 1:1 aan het bouwen was.Goed gedaan jocchie!!!!!! Nix net echt...tis echt ..alleen wat kleiner.
     
  15. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dank je Henk , ik doe mijn best.

    Vandaag bezig geweest met het aanbrengen van de stuurkabels.
    Fotos gemaakt maar camera vergeten , dus wachten tot morgen.

    Wel nog een foto van een detail op de vleugels.
    Bij de Pup zitten er op de aansluitribben triplex stroken.
    Ik heb deze ook aangebracht van 0,4 mm triplex.

    [​IMG]

    De vleugels zijn bijna klaar.
    Daarna kan ik aan de struts beginnen.

    Ton
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi werk weer Ton :thumbsup:
    Ga je de fittings van Mick gebruiken of maak je ze zelf?

    Groeten, Ralf
     
  17. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dag Ralf,

    Ik ga de fittings van Mick gebruiken , maar ik ga er wel weer stukjes messing buis in solderen.
    Dit doe ik omdat de gaten te groot zijn en je krijgt hierdoor ook wat dikker materiaal.
    De fittings zijn uit 0,8 mm RVS door middel van etsen gemaakt. Ze zijn dubbelzijdig geetst .
    Op deze manier word het materiaal van beide kanten weg geetst.
    Op het moment dat de ets vloeistof het materiaal ingaat zal het ook zijdelings etsen totdat de de plaat door geetst is.
    Doordat zijdelings etsen ontstaat er een scherpe rand.
    Dit en het feit dat de gaten te groot zijn lijkt me geen goede situatie voor de forkends.
    Vandaar die buisjes.
    [​IMG]

    Op de foto is het niet duidelijk te zien maar je ziet de gaten iets naar binnen lopen. Aan de achterkant is dit hetzelfde.
    Hierdoor die scherpe rand.

    Ton
     
  18. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Hier een foto van de kabels in de cockpit.[​IMG]

    De kabels moet ik nog wat bijkleuren.
    Nu de rest van de cockpit details en dan kan de romp dicht gemaakt worden.

    Ton
     
  19. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Vleugels zijn klaar.
    Begonnen met het bespannen van de rolroeren.

    [​IMG]

    Ook nagedacht over de stitching.
    Omdat de proficover heel goed hecht is het niet nodig , ondanks het holle profiel om de bespanning extra vast te zetten.
    Het volstaat daarom om de stitching na te bootsen.
    Maar dat kost ook tijd.
    Daarom toch besloten om de bespanning vast te naaien zoals bij de originele Pup.

    [​IMG]

    Zo ziet het ook uit als bij de echte.

    Op een strook papier de afstanden afgetekend.
    Passende naald gevonden en beginnen.
    [​IMG]

    Het worden heel wat meters.

    Ton
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Wat ook handig werkt is... na het aftekenen cq direct met de afstands mal...eerst alle gaten er in te prikken. Dan is het gemakkelijker aan de "andere" zijde de juiste positie te vinden.

    Let er op dat wanneer je aan de vleugel begint en met name bij de neus aan onderzijde de steek in een deel met sterke kromming kleiner moet dan aan de bovenzijde van het profiel...zo blijven de verticale draden mooi haaks op de skeletlijn.

    Zoals ik al eerder zei..niet net echt...tis echt!!
     

Deel Deze Pagina