Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Insgelijks Piet.
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    Hetzelfde Pietsan
     
  3. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Voor jou hetzelfde Piet
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inmiddels is in overleg bepaald dat het één en ander toch geschilderd gaat worden. De gewelfde (dwarsscheepse) schotten worden Frans Blauw, en het stukje verschansing aan de bovenkanten waar het geschut achter komt te staan word Oker Rood, dit geld ook voor de langsscheepse verschansing (binnenkant). Alle potdeksels worden Zwart (ebben) gebeitst en de relingen worden Noten gebeitst. De galerijen en spiegel worden ook Frans Blauw evenals de zij-schotten van de snebbe aan de buitenkant.
    Dus min of meer zoals de bouwbeschrijving laat zien alleen word alles wat hier zwart is bij mij dus frans-blauw en de potdeksels zwart, niet pikzwart, maar ebben hetgeen een wat zachtere en matte uitstraling heeft.
    De masten en ra's ben ik nog niet uit.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aha, je hebt het duidelijk voor ogen Piet, Succes.
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi schip piet
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de voorbereidingen gedaan voor het beplanken van de laatste 2 dekken, campagne- en poopdek.
    Ik heb een klein stukje materiaal moeten toevoegen omdat de verschansing te kort was (oranje pijl) (moet nog afgewerkt worden met sapeli)

    Het schot wat in het gedeelte komt met de groene lijn paste werkelijk helemaal niet, veel te klein. Om hier boven en aan de zijkanten materiaal aan te lijmen, dat kan natuurlijk, maar vind ik absoluut niet mooi. Omdat je dat soort dingen vrijwel zeker blijft zien, ook na het schilderen. Dus ik heb een stut in het midden gezet voor extra lijmoppervlak en maak het schot nu van noten latjes van 3 mm breed.

    Ook het valse poop-dek gebruik ik niet helemaal, alleen het voorste gedeelte wat ik er uit heb gezaagd (rode lijn) omdat de achterste plaat voldoende steun en lijmoppervlak heeft.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er leuk uit Piet, maar ik zou niet teveel met de hoogtes spelen als ik jouw was, want die 2 millimeter kun je nog wel eens gaan missen als je met de versieringen bezig gaat. ;)
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Normaal gezien heb je daar gelijk in Peter, maar aan de buitenkant waar de ornamenten komen veranderd er niets, de verschansing die er op komt is net zo hoog als op het model van DeA. Ook zijn mijn dekpanken iets dikker, dus het gaat al met al slechts een kleine mm schelen aan de binnenkant, hetgeen dus niets uit maakt.
    Tevens kijk ik altijd ver vooruit voor ik iets verander buiten het boekje om, of het wel mogelijk is. (ik heb al 113 delen liggen)

    De reden dat ik het zo doe is; dat ik straks de rand van het valse dek niet hoef weg te werken aan de voorkant. De naden blijven altijd een beetje zichtbaar ook na het schilderen hetgeen ik niet mooi vind. Nu komen de dekplankjes mooi over het schot te liggen.
    Evengoed bedankt dat je kritisch meekijkt.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2016
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Altijd goed Piet, ook dit was slechts een kleine waarschuwing voor iets waar ik wel ingestonken ben. o_O
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het laatste dek ligt er ook op. Het hakkebord word evenals alle andere dwarsschotten ook bekleed met sapeli, maar voor ik dit kan afmaken moet ik eerst controleren met de ornamenten of alles klopt. Verderop in de bouwbeschrijving word het hakkebord nog wat aangepast in de hoogte nadat de ornamenten zijn geplaatst. Ik doe dit liever voor de ornamenten vast gelijmd zijn,

     
    a3seidel, robertnl100 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    robertnl100 en a3seidel vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nu bezig met de ornamenten voor op en aan de spiegel, deze zijn nodig om het Hakkebord netjes af te werken, het kan zijn dat de hoogte iets moet worden aangepast, zoals ik al liet weten in post 313.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je Sovereign ligt er mooi bij Piet
     
  17. Stp

    Stp

    Lid geworden:
    28 mei 2013
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Vlaams Brabant, Lubbeek
    Ik ben maar een leek maar wat mij betreft blijf je de mooiste bouwer dat hier zit!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Een beetje teveel krediet STP, kijk maar eens rond hier er zitten wel meer mensen die hier prachtig werk leveren. Maar even goed bedankt voor je compliment:worship:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de klokkenstoel gemonteerd, ook hier heb ik ook weer een persoonlijk tintje aan gegeven, morgen waarschijnlijk de foto als hij geschilderd is. De bouwbeschrijving is hier duidelijk over, dus valt er verder niets bijzonders over te vermelden.
    Tevens bezig met het schilderen van de ornamenten voor de spiegel waar boven de grote lantaarn komt, waarvan ik de exacte positie nodig heb om het hakkebord af te werken.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hier ben ik het van harte mee eens. Zelf lees ik met plezier de verslagen van Piet door. Ook de andere verslagen zijn zeer volledig en de tips van de hand van Piet zijn waarschijnlijk voor veel mensen een inspiratie geweest. Hiermee wil ik andere bouwers niet te kort doen want er zijn nog meer geweldenaars hier aanwezig, met een voltooid bouwverslag of mensen die nog aan het bouwen zijn. Het is te waarderen dat mensen verslagen plaatsen en mogelijk niet allemaal een bepaalt niveau halen wat Piet toont.
    Het kan zijn dat er bouwers zijn die met beperkte middelen prachtige dingen voor elkaar weten te krijgen. Iedereen een voorspoedig en een prachtig bouwjaar toegewenst!
     
    Pingu57, pietsan en a3seidel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina