Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zoals ik al liet weten heb ik tussendoor de klokkenstoel gemaakt, om even iets anders te doen.
    Ik heb de pootjes een iets ander uiterlijk gegeven dan de bouwbeschrijving laat zien.

    De bel die DeA aan de onderkant van het dakje lijmt, hangt bij mij aan een uithoudertje. Tevens heeft de bel ook een eindje touw met een knoop gekregen, zoals het eigenlijk hoort. De 'piek' (sier-bal) boven op het dak heb ik iets lager gezet omdat het geheel al best vrij groot is, zodat het nu wat rustiger oogt. De hele klokkenstoel is 3x3x3 cm, natuurlijk wel klein om te maken maar wel groot voor op het schip.
     
    Pingu57, a3seidel, Scheveninger en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De gaten voor de kanonnen in het 1e schot waren beschadigd doordat er wat op is gevallen, dus die moet ik opnieuw maken. De binnenkant is reeds herstelt, nu nog de sapeli latjes en dan nieuwe gaten maken. Het schot word later blauw geschilderd, dus zal de reparatie niet meer te zien zijn.
    Tussen dit schot en het 1e grote rooster komt de klokkenstoel te staan. Door de omlijsting van de roosters is er eigenlijk iets te weinig ruimte. Ik heb een extra voetje onder de klokkenstoel gemaakt zodat hij nu netjes tussen rooster en schot past. Tussen het schot en de stoel is slechts 2 mm ruimte. De stoel staat nog niet vast, want er moet nog het één en ander aan het schot gebeuren
    (Eigenlijk is de klokkenstoel een beetje aan de grote kant, vind ik. Maar na enig speurwerk op het "net" schijnt het toch zo te moeten zijn.)
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi geworden piet
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag verder gegaan met het schilderen van de ornamenten voor de spiegel (nog niet klaar) en het 1e dwarsschot gerepareerd, dat is dus weer volledig hersteld.
    Tevens het hekwerk/railing voor het voorkasteel helemaal op maat gemaakt.
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    P1040617_0746_bewerkt-1.JPG
    Gerepareerde schot, daar ik de schotten toch ga schilderen, heb ik een tikkie fijn plamuur gebruikt voor de kiertjes.
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jammer van die schade Piet, maar weer netjes gerepareerd.
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ach Peter, zo blijf je lekker bezig. Ik had mijn kleinkindjes op bezoek en dan zit een ongelukje vaak in de kleine hoekjes. En uiteindelijk, zeker na het schilderen is er niets meer van te zien.
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt Piet, gelukkig is er in die houten schepen een hele hoop te herstellen.
    Als de kleintjes maar plezier hebben
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha - vroeger (toen deze schepen nog echt bestonden) waren het de grote jongens ze vernielden.
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ornamentjes voor de spiegel zijn geschilderd. het fijne schilderwerk is niet mijn grootste kwaliteit, maar al met al ziet het er vrij aardig uit, zeker op ware grote met het blote oog. Nu nog hier en daar wat raampjes inbouwen en dan kan alles op de spiegel, waarna ik het hakkebord kan afwerken. De grote lantaarn die zet ik waarschijnlijk pas later op het schip daar dit een kwetsbaar punt word.
     
    a3seidel en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je kunt je hart straks nog ophalen aan het fijne schilderwerk Piet. Dit ziet er in elk geval gelikt uit :)
    ps. wanneer moet de operatie gebeuren??
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zit in feite te wachten, alle onderzoeken zijn afgerond. Heb afgelopen vrijdag gebeld, maar toen was er nog niets bekent. Het ziekenhuis wacht op toestemming van de zorgverzekeraar (belachelijk eigenlijk dat niet de chirurg, maar de verzekeraar het laatste woord heeft) waarna er een datum kan worden afgesproken. Ik hoop nog deze maand, maar dat zal wel niet meer lukken vrees ik. Zodra ik het weet dan zal ik dan plaats ik wel een berichtje.
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inderdaad heel apart dat de verzekeraar het laatste woord hierin heeft Piet.
    Ik hoop voor jouw dat het snel duidelijk wordt
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ik weet dat deze opmerking hier niet thuis hoort, maar ik wil het toch graag even melden om dit initiatief meer bekendheid te geven.
    Piet: Je mag dit uiteraard verwijderen.
    Jan Zwart
    https://nationaalzorgfonds.nl/
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Goed initiatief!
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mag gewoon blijven staan hoor. Ik heb me gelijk ingeschreven, goede zaak!
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  18. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik hoop dat het goed komt, hoewel ik mij afvraag of het Nationaal zorgfonds ook maar in de verste verte iets met modelbouw te maken heeft......
    Kom op, verman je, ga door en laat de operatie gewoon gebeuren.
    Ruilen............
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nadat ik de ornamentjes met tape op de spiegel had geplakt om te zien of alles een beetje past, bleek (zoals ik al vermoede) dat het hakkebord iets te laag was, zo'n 1,5 mm.
    Ik heb er een latje van 1,5 x 1,5 opgeplakt zodat de ornamentjes nu goed uitkomen,
    Nu de boel nog één keer in het frans blauw waarna ze er definitief op kunnen.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017

Deel Deze Pagina