Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Ik zweer bij slo-zap (geel) van Zap-a-gap. Een dikke CAlijm (geel etiket) waar kan je nog rustig mee rommelen vooraleer het echt vast zit. De roze variant is dun en loopt overal heel mooi tussen en droogt snel. En je kunt er bijna alle materialen mee lijmen.
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt Ron, ik had deze info al van Peter gekregen. De lijm is in bestelling. In afwachting van de lijm (besteld on-line) heb ik gisteren een kleine tube Loctite gekocht, dat is een soort seconde lijm zonder oplos middelen, dus tast de verf niet aan. Deze lijm heeft alleen net als gewone sec.lijm niet of nauwelijks droogtijd, dus direct vast. Ik heb het gebruikt voor een paar ornamentjes op de spiegel en werkt wel perfect, maar je hebt maar weinig tijd om te corrigeren, dus vaak zal ik dit niet gebruiken. De rest ga ik doen met de 'slow-zap'
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    a3seidel, durk-jan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, je lantaarn hangt leuk, maar zo te zien verkeerd om.
    Volgens mij krijg je op deze manier ruzie met de rest van de ornamenten :hammer:
    ps. kan natuurlijk ook vertekening van de foto zijn
     
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er mooi uit piet
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De lantaarn kan er maar op één manier op, dus verkeerd om is niet mogelijk. Dat jij dat denkt, komt waarschijnlijk omdat de lantaarn nog niet vast zit en dus een beetje scheef hangt. Hij is er slechts losjes op gezet voor de foto en word pas definitief geplaatst als de hele romp klaar is.
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat verbaast mij een ietwat, bij mij zat de lantaarn strak op het hakkebord, maar inderdaad, hij kan maar op een manier goed geplaatst worden.
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Peter,
    Ik begrijp niet goed waar je je eigen over verbaast, zoals ik al schreef, de lantaarn zit nog niet vast, dus kan hij ook niet strak op het hakkebord zitten omdat hij er overheen zakt. Ik heb er even een stukje tape rond gedaan om wat houvast te creëren en een foto van de zijkant gemaakt. Misschien word het nu wel duidelijk.
    Maar hij zit dus pas strak om het bord, zonder kieren als hij is vastgelijmd. (lijkt mij logisch),
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Helemaal duidelijk Piet, mooier als dit kun je de lantaarn niet plaatsen.
    Ik verkeek mij er heel erg op schijnbaar. :oops:
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inmiddels is het hakkebord Frans Blauw geschilderd. Aangezien er nog meer ornamentjes op de spiegel moeten waarvoor eigenlijk eerst de heklantaarn geplaats moet worden, zet ik deze er dan toch maar op ondanks dat ik het een beetje een kwetsbaar punt vind. Foto's later op de dag....
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De Sovereign, zoals ze erbij ligt op 01/02/2017,
    JPG_0699_0934_bewerkt-2.jpg
     
    durk-jan, Jaques, Hoosterw en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb alle lijsten, pilaartjes en de dakjes voor de zijgalerijen bij elkaar gezocht en ga deze, nu ik toch in die hoek bezig ben, ook gelijk maar schilderen en op het model lijmen, voor ik verder ga met de dekken en schotten.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nog bezig met de lijsten, pilaartjes en dakjes voor de zijgalerijen. Ik heb alles in de grondverf staan en op maat gevijld, vooral de zes dakjes pasten erg slecht, zie plaatje,
    er zaten behoorlijke kieren in. Sommige zelfs meer als een mm.
    Na de laag grondverf schilder ik alles oker-geel, waarna het goud in één keer mooi dekt (het resultaat is te zien aan de ornamentjes op de spiegel)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Er zit inderdaad nog wel eens aardig vijlwerk in de versierselen Piet, maar je daken passen nu erg mooi
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Duidelijk verschil inderdaad met het laten zien van de "na"foto.
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is natuurlijk modelbouw en dat er het één en ander moet worden aangepast is niet meer dan normaal. Maar voor een model van ruim € 1000,- vind ik dat de laser gesneden onderdelen en zeker de metalen ornamenten wel een beetje beter hadden mogen passen.
    De zes deeltjes voor de dakjes van de galerijen bijvoorbeeld, hebben mij twee middagen gekost om pas te krijgen. Ik vind dat niet zo'n probleem, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen met wat minder geduld hier toch wel een tikkie nerveus van worden. En de bewering van de uitgever DeAgostini dat iedereen dit model kan maken, mensen met- en zonder ervaring trek ik dan ook wel enigszins in twijfel. Hetgeen ook wel blijkt hier op het forum, waar zo'n beetje 12 (of nog meer) mensen zijn begonnen aan dit model, terwijl er nu nog maar 2 mensen mee bezig zijn.......
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Tjonge wat een cijfers zeg dat er nog 2 bouwers over zijn. Dat zegt inderdaad veel over het model maar ook over mensen zelf. Verschillende draadjes worden enthousiast gestart. De enthousiaste berichten worden geplaats en daarna ook met de beste bedoelingen beantwoord. Helaas staat dit forum vol met afgebroken draadjes en hoor je mensen nooit meer helaas. En dat is jammer voor de mensen zelf maar ook voor ons om een forum levendig te houden.
     
    robertnl100 en pietsan vinden dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Er zijn inderdaad behoorlijk wat afvallers bij de Sovereign, en toch moet ik zeggen dat het wel te doen is voor een leek op modelbouw terrein, hoewel ook ik de passing van de diverse delen wat beter verwacht had voor een model van €1000.
    Als ik het vooraf geweten had, dan had ik waarschijnlijk een modelletje in de winkel gekocht om mee te beginnen.:).
    Gelukkig weten we niet alles van te voren :D
     
    pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Alle lijsten en pilaartjes hebben 3 lagen verf gekregen; grondverf, oker-geel en tenslotte goud van adm. paints.
    Het figuurtje in het midden van de foto komt nog op de spiegel.

    (voor de mensen die dit schip ook (nog gaan) bouwen, let er op dat er verschil zit in de ornamentjes voor bak- en stuurboord. Dit is herkenbaar aan de achter kant van de deeltjes, stuurboord heeft ronde- en bakboord vierkante gaatjes)
     
    Jaques, TIMBERWOLF, a3seidel en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina