Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja, die zijn wel heel erg teer Piet
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig met de geschutpoort-luikjes en de ingangen. Daar de onderste twee rijen poorten gesloten blijven, moeten deze luikjes eerst op het model om straks de overige berghouten te plaatsen. Zoals ik het bedacht hebt, bestaan de luikjes uit de volgende onderdeeltjes, het kleine vierkante linde stukje is slechts voor versteviging om de boel bij elkaar te houden,
    JPG_2152_1531_bewerkt-1.jpg Op het model komt het er dan als volgt uit te zien,
    JPG_2160_1536_bewerkt-2.jpg
    Later als ik het model ga optuigen krijgen alle luikjes nog een kabeltje. De bovenste rij poorten worden voorzien van volledig getuigde kanonnen op het bovendek/kuil en insteek kanonnen met openstaande luikjes aan weerszijde hiervan,(onder het bakdek en het halfdek)
     
    TIMBERWOLF, Jaques, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Gisteren begonnen met de beide ingangen van de Sovereign en vandaag afgewerkt. De sleutelgaten zijn (volgens mij) naar verhouding veel te groot, dus als alternatief heb ik messing ringetjes gebruikt, wat toch net iets beter overkomt. Is natuurlijk een kwestie van smaak....
    JPG_2161_1537_bewerkt-1.jpg
    Op het model (dryfit), afmetingen; deurtjes 22 mm hoog en 15 mm breed, omlijsting; 25 x 22.
    JPG_2164_1540_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2017
    JanZMC, TIMBERWOLF, robertnl100 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooi geheel.
    Ik begin de kleur ook steeds mooier te vinden
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De kleuren zijn een beetje zoals het Sergal-model, ook dit is een kwestie van smaak natuurlijk. In grote lijnen volg ik de bouwbeschrijving van de uitgever DeA. met hier en daar wat eigen initiatief.
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja die kom ik tegen.
    Leuke subtiele details zoals het deurkozijntje, en de berghouten. Het model wordt er een stuk mooier van.
     
    pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De gesloten luikjes aan bakboord zitten er op. Beetje eentonig klusje wel, maar ook dat hoort erbij,
    JPG_2180_1547_bewerkt-2.jpg
    De luiken voor de stuurboord kant zijn voorbereid, dus nog een keer het zelfde klusje......
    (de klokkenstoel staat nog niet vast, dat komt pas in een veel later stadium, omdat die behoorlijk in de weg zou zitten)
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Komen er nog een soort van traptreden onder de ingang tot de waterspiegel?
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ja, Jan die komen er op na de overige berghouten.
    Volgens de bouwbeschrijving komen er 9 traptreden onder de ingang, of dat klopt moet ik nog even bekijken. De waterlijn die niet zichtbaar is op mijn model omdat ik het onderwaterschip niet wit maak, ligt net iets onder het onderste berghout.
    Ik heb op het internet rond gekeken, want er zijn heel wat varianten van dit schip, en 9 is wel het gemiddelde, dus zal dat wel kloppen.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2017
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Om de luikjes te maken, moeten er (aan beide kanten, bak- en stuurboord) 46 latjes van 5 mm breed en 23 latjes van 2 mm breed worden uitgesneden. De meeste mensen maken hiervoor een malletje, wat natuurlijk goed is. Er is echter een vrij simpele manier om de latjes in één keer precies haaks en op lengte uit te snijden.
    Nagenoeg iedere modelbouwer heeft wel een snijmat alwaar hij (of zij) op werkt. Deze matten hebben lijnen die precies 1 cm breed zijn. Als je nu een stalen liniaal precies op 12,5 mm van één van deze lijnen op je mat plakt met tape, voor luikjes van 12 x 12 mm dan hoef je slechts eenmaal te meten om vervolgens alle latjes netjes op maat uit te snijden, (zie foto) de extra halve mm is nodig om eventueel nog wat bij te schuren als het luikje klaar is,
    JPG_2183_1549_bewerkt-1.jpg
    Mocht je nu een kleine snijfout maken, dan kun je de liniaal gebruiken om het latje mooi haaks te schuren,
    JPG_2184_1550_bewerkt-1.jpg
    Als je nu de boel aan elkaar gaat lijmen, is er slechts een minimale correctie (soms) nodig. en heb je gelijk een luikje van 12 bij 12 mm.
    (als voorbeeld heb ik de luikjes genomen, maar dit kan natuurlijk voor alle kleine latjes)
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2017
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De geschutpoort-luikjes/deksels voor de stuurboord kant zijn allemaal gereed en worden morgen op het model geplaatst. (een foto lijkt me niet nodig daar dit het zelfde is als de foto in post 468, maar dan aan de andere kant)
    Ik kijk regelmatig naar diverse foto's van dit schip op het internet, en zag dat een bouwer ook de sleutelgaten had vervangen voor messing pinnetjes. Daar aan werd nog een ringetje gedaan, wat eigenlijk nog beter staat, dus heb ik dit ook zo gedaan, ziet er toch net iets beter uit.....
    JPG_2185_1551_bewerkt-1.jpg
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hier nog een tip om hele kleine onderdeeltjes zonder lijm vast te zetten,
    Als voorbeeld laat ik zien hoe je de scharniertjes die echt héél klein zijn op de luikjes te bevestigd. De luikjes worden ingesmeerd met transparante lak (kan op water- en synthetische basis),
    Vervolgens leg je de scharniertjes gewoon in de nog natte lak, waarna ze na drogen net zo vast zitten alsof je lijm hebt gebruikt. Voordeel is hier natuurlijk dat je deze kleine onderdeeltjes niet hoeft in te smeren met lijm!

    Op mijn website zijn diverse handige tips te vinden onder de noemer; "vaardigheden 1 en 2" voor de beginnende modelbouwer leuk om eens door te nemen.
     
    JanZMC, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  14. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ha Piet, echt een productie proces om 23 luikjes te maken :), misschien moet je nog even een link plaatsen naar je website

    :thumbsup:
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De link staat onder ieder bericht in mijn handtekening, Adri. Precies onder de rode letters van de Sovereign. Dat je dat nog niet is opgevallen....?
     
  16. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Oeps, Piet ik ben nog maar net 2 weken 65 jaar en zal dit nu de eerste gevolgen al zijn ?
    Ik houd het er maar op de spreuk die onder elk bericht van mij staat.
    A3
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Alle luikjes voor de onderste twee dekken zitten inmiddels op het model. Ik heb ze nog een extra laklaagje gegeven waardoor de scharniertjes zeker nooit meer los komen.
    Ik ga nu eerst de gaten maken in de gewelfde dwarsschotten. De eerste poging daartoe leverde wat schade op (zie pag. 15) dus deze keer ga ik wat voorzichtiger te werk. Het blijft een lastig klusje gezien de gebrekkige ruimte...... word vervolgt.
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet,

    Bij de Hollandse schepen werd het luik uitgekapt, en het uitgekapte deel was dan ook meteen het luik zelf - voor zover ik het altijd begrepen heb. Dit impliceert voor mijn gevoel dan ook dat (voor een goede pasvorm) de luikplanken horizontaal lopen, en niet verticaal. Of ga ik dan ergens fout in mijn redenatie?
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hans, ik weet erg weinig van Hollandse schepen uit die tijd, dus ik neem zonder meer aan dat je gelijk hebt. De enige reden dat ik de plankjes verticaal heb gemaakt is, dat ze er zo een beetje uitspringen bij de rest. Ik heb hier geen onderzoek naar gedaan. Maar de vele Engelse schepen die ik al heb gebouwd hadden allemaal verticale plankjes voor de luikjes, ook in de bouwbeschrijvingen. Of dit Historisch correct is weet ik niet zeker.
     
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb mijn foto's van de Victory eens goed bekeken. Niet Hollands natuurlijk. Maar het lijkt dat een luik is opgebouwd uit twee lagen planken die kruislings lopen. De planken aan de buitenkant lopen horizontaal en volgen het profiel van de scheepswand, berghouten en zo. De binnen planken lopen vertikaal.
    Pietsan, komen er nog extra berghouten ter hoogte van de luiken? Zo ja, wat doe je dan met het profiel van de luiken tussen een onderbroken berghout?

    Ik heb ook mijn foto's van de Wasa bekeken, (Hollandse bouwers) en daar zie je ook twee lagen. Hetzelfde als op de Victory.
    Wil je foto's zien?
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2017

Deel Deze Pagina