Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Iedereen weer bedankt voor de mooie reacties, geeft een mens weer moed om door te gaan.

    Bezig met de laatste hand te leggen aan de Stuurboords romp, de onderste lijst van de zijgalerij zit er op, de stootwillen zijn eveneens geplaatst, nu bezig met de buitenboord trap en de ringen, waarna ik de ander kant ga doen. Daar mijn berghouten ietsie dikker zijn, zijn de stootwillen gemaakt van 2x 2,5 mm ipv. 2x2 mm (foto indien alles gereed)

    Gisteren avond een beetje door alle boekjes aan het bladeren geweest en buiten wat subtiele klein foutjes die eigenlijk geen naam mogen hebben, heb ik wel een wat serieuzere fout ontdekt, waarmee alle bouwers van de SoS. te maken krijgen wanneer je letterlijk de bouwbeschrijving van DeA. gebruikt.
    Eén van de hoofdtouwen van de grote mast loopt precies voor een geschutpoort hetgeen dus niet kan, want zo kun je uiteraard geen kanon afvuren zonder het touw aan gort te schieten, zie bijgevoegde foto. (is een foto van een foto, dus kwalitatief niet zo erg goed, maar wel goed te zien wat ik bedoel),
    JPG_2208_1563_bewerkt-1.jpg

    Bij de fokkerust, is dit probleem nog groter, hier lopen de hoofdtouwen over twee poorten, zie plaatje,
    JPG_2209_1564_bewerkt-1.jpg

    Ik weet niet zeker of ik dit probleem kan omzeilen, want ook mijn poorten zijn uitgesneden volgens het boekje. Vooral bij de fokkemast gaat dit waarschijnlijk een beetje een probleem worden. Het probleem bij de grootrust is volgens mij wat minder groot daar het daar maar één poort betreft en wel te verhelpen is.
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Dit probleem had ik ook bij DeAgostini's Victory. Ik heb toen de afmetingen van de rusten vergeleken met de tekeningen van McKay en daaruit bleken grote verschillen. Ze moesten bijna 1 cm langer worden. Daardoor verschoven ook de aanhechtingen en was het probleem opgelost.
    Nu zal jij geen tekeningen hebben van de originele Sos, maar wellicht kan je wel de afmetingen van de rusten aanpassen???
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zoiets had ik al in gedachte Jan, met name voor de grootrust is dit zeker geen probleem, maar de fokkerust is een ander verhaal. naar voren aanpassen is geen optie en naar achteren eigenlijk ook niet, want daar bevind zich de volgende poort. Dus dat moet ik nog bekijken als ik er aan toe ben.
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb de rusten er al een poosje opzitten, en dat dat had ik ook gezien.
    Ik heb wat rondgekeken, maar ik heb nog niet een bouwer gezien die daar iets aan veranderd heeft.
    Ik zat zelf ook te denken aan het vergroten van de rusten, maar verder als erover denken ben ik nog niet gekomen.
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zoals ik al aan Jan liet weten, kan de grootrust makkelijk aangepast worden en inmiddels ben ik er achter dat de fokkerust toch nog iets naar voren kan, zodat je net iets meer speelruimte kan creëren voor de hoofdtouwen, het scheelt daar ook maar weinig, de kanonnen kijken net tegen de zijkant van de talrepen, dus een half centimetertje naar voren is al ruim voldoende. De foto is een beetje schuin op de fokkerust genomen dus het beeld is niet helemaal accuraat. Dus ik ga het zeker aanpassen, want zo'n kanon achter een talreep, dat is toch een tikkie vreemd....? Maar ik kan heel goed begrijpen dat jij het zo laat hoor en daar is helemaal niets mis mee;)
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, in het boekje wat ik heb over de Sovereign staat dan wel dat er een groot aantal kanonnen alleen werden afgeschoten in geval van hoge nood, ( wegens beschadiging van het schip ) gaat dit mij ook wat te ver, en ik was dan ook van plan om enige aanpassingen te doen.
    Dus het blijft zeker niet zo. :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De kanonnen voor "hoge nood" zullen zeer waarschijnlijk de kanonnen zijn die in langsscheepse richting zijn opgesteld, achter de gewelfde dwars-schotten.
    Talrepen, jufferblokken en/of hoofdtouwen lopen nooit voor de kanonnen, dit is duidelijk een constructie foutje in het model.
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar heb jij gelijk in Piet, dat stond er inderdaad in.
    Maar had het ook niet zo moeten zijn dat de lopen van de kanonnen veel langer hadden moeten zijn??
    Ik heb ook een keer gelezen dat de lopen lang genoeg moesten zijn om voorbij het staand want te komen. ( Dit in verband met het mondings vuur.)
    Volgens mij in hetzelfde boekje, ik kan het alleen zo gauw niet terugvinden.
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat zou zomaar kunnen peter, maar aan de lengte valt niet veel te veranderen, dan zou je of nieuwe moeten aanschaffen, of ze zelf maken/gieten, het blijft natuurlijk een bouwpakket en dan moet je soms roeien met de riemen die je hebt.
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De buitenboord trap zit er op (ook weer net iets anders als de bouwbeschr.) verder de stootwillen/fenders, een aantal ringen en de zijgalerij is a zover afgewerkt.
    Ik heb alles in één plaatje proberen te vangen, want ik heb nu al zo'n 200 foto's in mijn bestanden en ik heb de romp nog niet eens bij lange na klaar. (het touwtje aan de zijkant van de trap is nog dryfit geplaatst, want dat komt er pas op, op het laatst omdat dit soort dingen wel wat kwetsbaar zijn)
    JPG_2218_1569_bewerkt-1.jpg
     
    a3seidel, TIMBERWOLF en Hoosterw vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig Piet, en ik zie het touw ook bij de ladder, die komt er bij mij na de geschutsluiken op
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De laatste vier gesloten poorten op het hek gelijmd, (de plankjes zijn hier dwars geplaatst net als de beplanking, helaas niet zo goed te zien)
    De onderste sierlijst voor de spiegel is gereed, maar lijm ik er pas op als de bakboords zijgalerij compleet is. Volgende klus is de berghouten, buitenboordtrap, stootwillen/fenders, ringen en de galerij aan bakboord afmaken net als aan stuurboord.
     
    Jaques, TIMBERWOLF, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De bakboords kant van de romp ook zover gereed,
    Onderste lijst van de zijgalerij,
    Ook de laatste lijst van de spiegel zit er op,
    en tenslotte een plaatje van de voorkant waar te zien is dat de berghouten op gelijke hoogte zitten,
    Op enkele ringen na (liggen nu te zwarten) is dit onderdeel zover gereed. Volgende klus is het maken van de boegspriet, heel wat anders dus ("verschil van spijs doet eten")
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig werk Piet, maar heb ik iets over het hoofd gezien in de bouwbeschrijving? of is de aanpassing van de stootwillen/ fenders met oogbouten een aanpassing van jezelf???
     
  15. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    "Liggen nu te zwarten" ik weet wat je hiermee bedoeld Piet, maar zou je hier mogelijk eens wat dieper op in willen gaan en omschrijven,hoe en waarmee je dit doet? ik neem aan dat de basiskleur messing is
    A3
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat zijn geen oogbouten, maar kleine spijkertjes die daar zitten tot de lijm droog is.

    Op de zelfde foto zie je als je goed kijkt dat het achterste berghout te laag zit, ruim een mm, de close-up foto's zijn meedogenloos.... Ik dacht nadat ik het goed bekeken had dat de poorten niet goed stonden, maar het is duidelijk het berghout, dus dat is er inmiddels weer af en word opnieuw gedaan.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2017
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Adri, daar bedoel ik mee dat ze in een bruineringsmiddel liggen zodat de messing kleur zwart word. Ik gebruik hiervoor 'krick' (duits) waarvan ik een beetje in een glazen potje doe en vervolgens de messing onderdeeltjes, waarna deze langzaam zwart worden. Ik heb de tijd nooit bij gehouden, maar soms is het na een half uur al goed. Op sommige messing onderdeeltjes zit een coating die kun je zo niet zwarten, tenzij je de coating er eerst afschuurt. Ik gebruik dit middel alleen bij heel kleine onderdeeltjes die moeilijk te schilderen zijn, zoals scharnietjes en ringetjes ed.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_2256_1579_bewerkt-1.jpg JPG_2257_1580_bewerkt-1.jpg
    Het achterste berghout in de bovenste foto in post 513 zat duidelijk iets te laag, dus dat is opnieuw gedaan. (gelukkig was de lijm nog niet volledig uitgehard en ging het er zonder schade weer af). Nu zit alles goed, boven Stuurboord en onder Bakboord. Er zit nog wel een klein verschil in de laatste twee poorten van zo'n 1,5 mm, maar dat laat ik zo omdat het minder storend is. Je kan tenslotte maar één kant tegelijk bekijken van het schip. En alhoewel ik altijd streef naar symmetrie, is dit niet altijd haalbaar......:(
     
    TIMBERWOLF, Pingu57 en a3seidel vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zoals gezegd, bezig met de constructie van de boegspriet en blindemast.
    De mars valt niet veel over te melden, behalve dat alles uiteraard mooi haaks moet staan, hiervoor kun je de schaalverdeling van je snijmat gebruiken,

    De spriet is van 10 mm naar 7 mm aan de top geschuurd en de beide stengen ook, respectievelijk van 4 naar 3 mm (onderblindesteng) en van 2 naar 1,5 mm (bovenblindesteng). Wat gelijk opviel is dat de gaten in de beide ezelshoofden voor de stengen veel te groot waren aan één kant. Ik heb dit opgelost door de gaten te vullen met laminaat-vuller en na uitharding heb ik nieuwe gaatjes geboord zodat de stengen goed passen. (op de foto zit één gat nog dicht en het andere is opnieuw uitgeboord). Je hebt hier natuurlijk de optie om nieuwe ezelshoofden te maken, maar dit is een stuk simpeler,

    In de bouwbeschrijving is niet te zien hoe de onderblindesteng komt te rusten of dat deze gewoon 'los zweeft' ik heb de onderkant rond gevijld en laat hem zo op de spriet rusten voor wat extra stevigheid.
    (op de foto is de steng en het ezelshoofd dry-fit)
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2017
    a3seidel, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    En dit was nou net een onderdeel waarvan ik dacht, dat zie ik dan wel als ik het monteren ga,
    maar dan weet ik nu hoe dat moet.

    bedankt Piet :)
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2017
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina