Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vervolg boegspriet, (de spriet is wel de enige van de masten die ik uitgebreid laat zien, constructie van de andere masten is vergelijkbaar)
    De boegspriet is eiken gebeitst en voorzien van gaatjes voor de ringen/blokken en de woelings, Komt nog een transparant zijdeglans lak over,
    De beide stengen van de blindemast,
    En tenslotte de mars die ik zwart heb geschilderd, puur omdat ik dat zelf mooier vind, net als de woelings die DeA. ook van licht gekleurd draad maakt,
    Ik heb wel de buiten kantjes rood geschilderd zoals te zien in de bouwbeschrijving omdat het zowiezo een "collerfull" schip word,

    Nu bezig met de ringen en blokken ( het knopen van de blokken heb ik uitgebreid laten zien in mijn verslag van de hms Diana en is ook te vinden op mijn website onder de noemer "vaardigheden 2" (de blokken zijn 3 mm)
     
    TIMBERWOLF en Hoosterw vinden dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik loop een beetje tegen een probleem aan. In boekje 113 op pagina 11 item 21 staat de volgende tekst; Zo moet de mars (blinde-mars) er uitzien met de zes blokken bevestigd aan de zes oogbouten. Controleer dit aan de hand van het mastenschema".
    Echter het schema laat zien dat er slechts vier blokken aan/op de mars zitten, twee onder aan de voorkant/boeg en twee op/in de mars ook aan de voorkant/boeg en aan de onderkant van de mars aan de achterkant/hek zitten twee oogbouten zonder ringen.
    Wat is nu juist?? Als iemand dit weet.... anders moet ik heel de tuigage gaan uitspitten om er zeker van te zijn want later twee blokken monteren is verre van makkelijk!
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    De marsen heb ik nog niet voorzien van blokken, maar ik zal dit weekend er eens induiken, want dat wil ik ook wel graag weten
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb het al uitgezocht Peter, er moeten zowel aan de voorzijde als de achterzijde blokken (3 mm) aan de onderkant van de blindemars op de tekening staan alleen 2 ringen hetgeen dus niet juist is!!
    De blokken zijn voor de 'toppenanten' van de Blinde (zeil onder de boegspriet), dus de bouwbeschrijving in het boekje is correct.
    Dus niet klakkeloos vertrouwen op bijgeleverde tekeningen, want dan kom je bedrogen uit, als je die blokjes later moet gaan aanbrengen, dat is niet eenvoudig!
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2017
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb ook nog even uitgezocht hoe het met de kanonnen zit achter de rusten.
    In post 501 alwaar ik meld dat de talrepen en juffers enigszins voor de kanonnen lopen, is toch wel goed. De foto is een tikkie schuin genomen en inderdaad zoals Peter al opperde, worden de kanonnen zo ver uitgereden dat de monding van de loop net voorbij de talrepen komen. Dus in feite zijn de kanonnen iets te kort hetgeen voor het model eigenlijk niets uitmaakt, want er word toch niet geschoten;)
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, de twee oogbouten aan de voorkant (onder) de mars moeten er wel op. Dus totaal toch 6 oogbouten met blok
    Ze worden gebruikt voor de toppenanten van de blinde. ( beschreven in deel 129)
    Meer weet ik nog niet, want dit was eigenlijk de eerste keer dat ik naar het lopende touwwerk keek :D
    Maar je zult toch nog wel eens alle deeltjes door moeten spitten, want er worden in diverse delen nog korvijnagels en oogbouten geplaatst, ook op plaatsen waarbij je er dan eigenlijk niet meer bij kunt komen door touwwerk wat dan in de weg zit. :eek:

    Dit ging dus tegelijk.
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dan ga ik toch nog eens kijken of mijn rusten wel op de goede plek zitten, want ik krijg de talrepen pal voor het kanon te zitten.
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik begin nooit aan de tuigage alvorens de hele romp gereed is, inclusief alle oogbouten, klampen enz. dus ik kijk zowiezo altijd alles na, want die ervaring heb ik al eens gehad in het verleden, dan moet je soms pielen met twee pincetten en ook dat is geen simpele opgaaf.
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat kan niet goed zijn Peter! Maar ik zou me er niet al te druk over maken, want dit schoonheids foutje maken we misschien allemaal wel eens mee, volgende keer beter.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, heel druk maak ik me er niet om, maar ik ga wel proberen of ik nog wat schuiven kan

    ik zie nu net dat je op de boegspriet mogelijk een woeling teveel hebt gemaakt.
    Datzelfde kwam ik bij mijn eigen boegspriet ook tegen, de woeling van 12 windingen (de tweede van achter) is niet een woeling, maar een bevestigingstouw ( weet de echte naam even niet) van de spriet aan de romp.
    Op de tekening is het iets verwarrend. Mast horizontaal is het een woeling, en mast in een hoek is het de bevestiging
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb het gezien Peter. de naam is ook gewoon een woeling waarmee je de boegspriet later om de galjoenscheg bevestigd. De tekening is inderdaad een beetje verwarrend....
    Maar ik snij die er later wel af en leg dan een nieuwe woeling. Evengoed bedankt.
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    TIMBERWOLF, Jaques, Hoosterw en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi!
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hier sluit ik mij bij aan
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Prachtig plaatje, je start aan de masten is alvast geslaagd.
    Vgr Marc
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag begonnen met de constructie van de verschansing van het bakdek en de gaten in de gewelfde schotten voor de kanonnen.
    Daar in eerste instantie het bijgeleverde dek te klein was, kom ik nu hier ook diverse problemen tegen van allerlei zaken die niet passen, dus hier heb ik nog wel even werk aan om alles goed te krijgen. Ik heb alles een beetje (dry-fit) opgesteld, zodat te zien is dat er nog heel wat zweetdruppeltjes nodig zijn om de boel netjes in orde te krijgen,
    Ook tijdens het boren/vijlen van de gaten ging er weer van alles mis, dus ik ontkom niet aan een beetje plamuur om de beschadigingen weer goed te krijgen..... De gaten in de volgende twee schotten ga ik anders aanpakken.

    Tevens het deurtje in het grootste schot achter de grote mast gemaakt, ook weer iets anders als de bouwbeschrijving laat zien. De moeilijkheid hier is dat het hele deurtje en de sponning (die DeA. niet maakt) gebogen moet worden net als het schot. dit is overigens mooi gelukt,
    verschansing-bakdek (deurtje)_1606_bewerkt-1.jpg
     
    TIMBERWOLF, a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja de verschansing is een uitdaging op zich Piet. Mooi deurtje trouwens
     

Deel Deze Pagina