Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi, gemaakt piet,
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inderdaad Peter, het past voor géén meter! Maar, als alles netjes zou passen is er ook niet veel aan;)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De verschansing voor op de bak heb ik net als aan die voor de beide zijkanten ook voorzien van de zelfde stutten. Hiermee word het ten 1e steviger, het oogt beter en zo heb je meer ruimte om de latere ringen voor het geschut te bevestigen. De gaatjes voor de ringen zijn nu al geboord, omdat dit een stuk simpeler is dan dat je dit later doet als alles al is gemonteerd. (de ringen zitten nog niet vast, want daar moeten later eerst de blokken aan worden bevestigd en de ringen worden hoogst waarschijnlijk ook zwart),
    De verschansing voor beide zijkanten hebben 2 extra stutten gekregen, om de zelfde reden.

     
    TIMBERWOLF, a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Jij bouwt ook wel super netjes Piet! (Heb ik al vaker gezegd geloof ik :) )
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Veel Valt hier niet over te schrijven.
    Netjes aangepast,ziet er mooi uit.
    Vgr Marc
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Super netjes is volgens mij nog wel een understatement.:worship: :worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    slim gedaan, mooi resultaat
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nog steeds bezig met de verschansing rond het bakdek,(moet heel wat worden aangepast)
    Voor de ronde kanten van de verschansing voor gebruik ik latten van 3x5 mm i.p.v. 3x3. De binnenkant vijl ik enigszins rond en de zijkanten worden afgeschuind, zodat alles mooi rond loopt met de onderste lijst,

    De sierlijst die er later op komt en in zijn geheel rond de verschansing komt op de naad tussen romp en verschansing is iets breder als de bouwbeschrijving. Op de plek waar de ornamenten komen is deze aangepast. (zie pijltjes) (alles is nog dry-fit), Ik heb de ronde ornamentjes de helft dunner gevijld, hetgeen ook de bedoeling is las ik in het boekje.
    Deze lijst word niet net als DeA. het doet goudkleurig, maar noten gebeitst net als de stutten en het potdeksel hetgeen (vind ik) er beter uitziet, word later wel duidelijk.

    De verschansing voor is zover gereed en past perfect, gelukkig maar maar want er zit een hoop tijd in om dit allemaal mooi pas te maken.....
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2017
    TIMBERWOLF, Jaques en a3seidel vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er mooi uit Piet, (ik hoef vast niet te vragen of je genoeg ruimte overhoud voor je versieringen, ik had namelijk minder dan een millimeter over)
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vragen en/of opmerkingen zijn altijd welkom Peter, ik heb al eens eerder gemeld dat ik ook gewoon fouten maak en ook wel eens ergens overheen kijk. Hier zal het er dan ook om spannen denk ik alhoewel de lijst naar onderen slechts een halve mm breder is. Eén en ander heeft te maken met het zicht wat ik persoonlijk mooier vind dan de smalle gouden lijst. En de totale breedte tussen deze lijst en de lijst onder de poorten is ongeveer gelijk aan het bouwschema, dat scheelt nagenoeg niets. Ik zal alles nog eens goed na meten en mocht het zo zijn dat de lijst iets te breed is dan haal ik er nog een stukje af. Alles is nog dry-fit tot ik zeker ben dat het goed is.
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar heb jij gelijk in Piet, het staat wel heel mooi.
    Als het maar een halve millimeter scheelt ,dan zal het vast lukken, het leek veel breder, en vandaar mijn vraagje.
    Het is trouwens wel weer een heel subtiele wijziging, die een heel ander gezicht geeft aan het voorkasteel. :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Na een hoop gepiel, is de verschansing op het potdek, lijsten, ornamentjes en het schilderwerk na zover gereed. Het potdeksel past prima, ik heb slechts de achterste op het gewelfde schot aan beide kanten iets moeten verlengen, dus daar geen problemen.

    Zoals vermeld heb ik aan de voorkant ook stutjes geplaatst puur omdat het er leuk uitziet en het een beetje een geheel vormt,

    Naast de geschutpoorten aan de achterkant staan ook twee stutten (respectievelijk 4) waar aan de ringen komen voor de kanonnen,

    Al met al was dit best wel een hoop werk, omdat de boel niet pas was. Volgende foto(s) als het helemaal klaar is.
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi hoor.
    De photo-etch ringen laat je nu achterwege Piet?? want ik zie dat je de ringen in de gewelfde verschansing mee geverfd hebt.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zover ben ik nog niet Peter, dat moet ik nog even bekijken. Ik dacht gelezen te hebben dat die ringen alleen aan de zij- en voorkant(en) komen omdat je daar de gaten niet moet uitboren. De ringen in de gewelfde schotten kun je ook goudkleurig schilderen i.p.v. rood, dus hebben daar de photo-etch ringen eigenlijk geen functie. Of ik ze ook goud ga maken beslis ik later.
     
    a3seidel, Jaques en Pingu57 vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eigenlijk zijn de foto-etch ringen niet bedoeld voor de gewelfde schotten, maar ik bestel een extra setje omdat het zo één geheel vormt...
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die bedoelde ik inderdaad Piet, ze waren nu makkelijker te monteren als na de montage van de potdeksels. :)
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eén van de vele voordelen als je het hele pakket hebt....
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi, gemaakt piet,
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt helemaal Piet. Je kunt je eigen volgorde aanhouden:beer:
     

Deel Deze Pagina