Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Weer prachtig gemaakt Piet!
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Prachtig plaatje Piet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit schip is een plaatje:):)
    Hier lees je de ervaren, en minutieuze bouwer vanaf . :worship::worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    En hoe meer je zoiets moois ziet, des te kleiner word ik, denk je zelf wat te kunnen maken zie je Piet's werk langskomen, o,o,o wat ben ik maar een bouw kleutertje..................
    Maar des al niette min blijft het een leuke hobby, waarin je zelf middels zulks schoons ziet dat er nog veel te verbeteren valt.
    Piet ik blijf je met bewondering volgen, zonder enige andere bouwer op dit forum tekort te doen.
    Groet, Koos.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey jongens, hier slijten Piet zijn sokken van!
    (hij gaat steeds meer naast zijn schoenen lopen namelijk :p )

    Maar het is inderdaad strak en netjes!
     
    Jaques, pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi piet , ik ben met de rest eens .
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat zijn mooie berichten mensen. En Hans ik ga niet naast mijn schoenen lopen hoor, ik heb gewoon een bijna buitenaards geduld voor mijn hobby. De verschansing rond de bak is maar liefst 8 dagen werk van gemiddeld 5 á 6 uur per dag. Daarbij ben ik zomaar niet tevreden en dat is het geheim denk ik.
    De laatste foto heb ik genomen met de camera op een statief en de zelfontspanner met een groot diafragma, een lange belichtingstijd en de juiste witballans om de boot te laten zien zoals ik hem thuis heb. Meestal worden de plaatjes te snel genomen zodat de kleur niet juist is of ander onregelmatigheden. Vergelijk de laatste foto maar eens met de één na laatste dan zie je al een hoop kleurverschil. M.a.w. als je ergens genoeg tijd voor neemt is het altijd beter!

    Ik waardeer oprecht de mensen die mij volgen en hoop altijd met mijn ervaring iets te kunnen bijdragen aan anderen.
    Nogmaals dank voor de mooie complimenten!
     
    Hans Groenenberg en Pingu57 vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is niet nodig om jezelf te kleineren Koos, er zijn maar héél weinig mensen die hun eerste model foutloos maken. Ook in mijn model van de Sovereign zitten foutjes, gaande weg leer je die weg te werken zodat ze niet opvallen. Ik moet mijn 1e model nog maken waar geen fouten in zitten...... Als je goed naar de foto kijkt, dan zie je bijv. dat de punt van galjoenscheg/snebbe een tikkie naar onderen wijst, is al een keer of 4 gelijmd en weer gebroken. Meer ongelukjes als fouten misschien, maar een ezel stoot zich in het algemeen slechts......enz. Dit is al 4 keer gebeurd. Er zit nu een messing pin in en ik zet hem pas weer vast als ik verder ga met de snebbe.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2017
    a3seidel, Jaques en Pingu57 vinden dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ander soort vraag Piet - welk merk en kleurnummer verf is het blauw van jou? Ik zoek deze ook voor de 7P, want de (action) verf die ik er nu op gesmeerd heb is niet alles.
     
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, gelukkig maken we allemaal fouten, ieder uiteraard op zijn eigen niveau, net als het bouwen zelf....
    Ben ook hartstikke tevreden met mijn kunnen op mijn eigen niveau, zeker gezien de tijd die ik kan besteden, werk nog steeds en mag van Den Haag ook tot het maximale doorgaan.
    Zoals jezelf ook aangeeft speelt geduld hierin een zeer grote rol, dus er is nog hoop voor ons bouwers die nog moeten werken.
    Blijf dan ook dit, en zeker ook andere verslagen met veel bewondering volgen, en dit uiteraard allemaal "ter leering ende vermaeck"
    Succes verder.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    French blue (frans blauw) van admiralty paints. (AP9117W) Als je die in twee dunne lagen aanbrengt krijg je bovenstaand effect.
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Na een beetje zoeken op het internet, kwam ik er achter dat in het voorste dwarsschot (achter de bak) ook een deurtje hoort te zitten. De uitgever DeA. maakt hier geen deurtje, terwijl andere fabrikanten dit wel doen. Eigenlijk ook wel logisch, want er zijn geen trappen naar het bakdek, dus het deurtje hoort er echt wel in. De reden dat dit achterwege blijft zal waarschijnlijk de klokkenstoel zijn die hier word geplaatst waardoor het deurtje niet zo zichtbaar is. Ik heb besloten om het deurtje toch te maken,

    Met de klokkenstoel (dry-fit) er voor,
     
    TIMBERWOLF, a3seidel en Hoosterw vinden dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er weer mooi strak uit Piet, net zoals je extra deur trouwens :):)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inmiddels bezig met het monteren van de railing die op de verschansing komt van het topdek. Het is hier de bedoeling dat de stutten van de railing in lijn staan met de verschansing stutten. Dat kwam dus niet zo mooi uit!
    Een minimaal verschil vind ik geen probleem omdat er zoveel details op dit schip komen zodat dat niet echt op gaat vallen. De Bakboords kant is nagenoeg perfect, maar aan Stuurboord was het verschil toch iets te groot naar mijn zin. Daarom heb ik in beide gelaserde onderdelen een klein stukje ingelast om dit verschil op te vangen, zie pijltjes, alles is nog dry-fit,

    Het resultaat is nog steeds niet perfect, maar kan er mee door daar het teveel sloopwerk betreft om het 100% goed te krijgen.
    Buitenkant,
    Binnenkant,
    De foto's zijn natuurlijk close-up en sterk vergroot zodat het erg duidelijk word. Het doet een beetje pijn, maar ik ga het toch zo laten....
     
    Marc w, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De railing is helemaal voorbereid om op het model te plaatsen. Ik ga echter eerst de vier laatste gaten maken bij het halfdek in het dwarsschot, om eventuele schade te vermijden, zonder de railing heb ik aanzienlijk meer ruimte om de gaten te vijlen.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De laatste vier gaten zijn een feit in het dwarsschot voor het halfdek. Ik laat hier even zien hoe ik te werk ben gegaan;
    Eerst natuurlijk uitmeten waar de gaten precies moeten komen, daarna plak ik één van de ornamentjes welke al in model is gevijld op de goede plek,
    Vervolgens boor ik met een klein handboortje van 1mm een gaatje in ong. het midden,
    Dan een gaatje van 2 mm met de proxon boormachine,
    Daarna zet ik het grootste boortje in de machine, dat is 5 mm en boor het gaatje weer groter,
    Het gaatje word nu groter gemaakt met een rattestaart (ronde vijl),
    En tenslotte maak ik het gat precies op maat met schuurpapier wat ik om een stukje rondhout heb gelijmd van 6 mm dik.

    Het resultaat is vier gaten van gelijke diameter,

    Ik gebruik een andere manier om de poorten te maken dan DeA. als je de gaten net zo groot wilt maken als de buiten diameter van het ornamentje, dan moet je dus de buitenkant aftekenen en de gaten nog iets ruimer maken.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2017
    TIMBERWOLF, a3seidel en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina