Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat houd het bouwen van een schip leuk Piet, af en toe iets anders doen. :):)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Begonnen met het roer van de Sovereign; De bouwbeschrijving van DeA. voorziet niet in een hennegat (dit is de opening waar het roer in de romp gaat) Ik heb overwogen om het hennegat toch te maken, maar gezien de vele decoraties geeft het geen meerwaarde aan het model domweg omdat het nauwelijks te zien zal zijn. Ook zonder hennegat was het roer zo'n 6 mm te kort, dus heb ik wat materiaal toegevoegd aan de onderkant. (zie rode pijl op de foto) zodat de slof van het roer (onderkant, komt er nog op) gelijk loopt met de onderkant kiel.
    DeA. beplankt het roer met sapelie latten van 5 mm breed hetgeen ik te breed vind en niet in verhouding. Ik heb daarom 3 mm brede latjes gebruikt hetgeen er naar mijn mening beter uitziet. De latjes zijn van lindehout en een halve mm dik net als het onderwaterschip om geen kleurverschil te krijgen na het beitsen. (word vervolgt....)
    JPG_2505_1750_bewerkt-2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2017
    a3seidel, Jaques, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt Piet, Agostini heeft een houten beugeltje meegeleverd die ongeveer 2 centimeter onder de top van het roer geplaatst zou moeten worden.
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is o.a. daarom dat ik het hennegat niet maak.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    a3seidel, *Hans* en Hoosterw vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    mooi hoor:):)
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vaak lees ik dat mensen moeite hebben met het bevestigen van het roer aan het schip middels de vingerlingen, daarom laat ik zien hoe ik te werk ga. Let wel dit is niet per definitie de beste manier, maar mijn manier!

    Ik leg de roerhaak, in dit geval is dat een messing staafje van 1mm doorsnee, met een lijmklem vast op de vingerling die later aan het schip bevestigd word,

    Vervolgens soldeer ik de vingerling aan de binnenkant vast aan de messing pen, hierdoor is het gesoldeerde gedeelte later niet meer zichtbaar,
    Na het solderen ziet dit er zo uit,
    het eventuele teveel aan soldeer kun je makkelijk weg vijlen.

    Dan neem ik de vingerling die aan het roer komt en knip de messing pen opmaat,

    De vingerling netjes pas om het roer leggen, vast houden met een lijmklemmetje, en de gaatjes voor de spijkertjes voorboren. Zorg ervoor dat het gaatje iets minder diep is dan je spijkertje. Daarna knip je het spijkertje op maat en voorzie je het puntje van een klein druppeltje sec. lijm, waarna je het spijkertje met een klein hamertje in het roer slaat (voorzichtig uiteraard),

    De vingerlingen kun je nu makkelijk op je schip aanbrengen omdat slechts één van de twee vast staat (met soldeer), zodat je het roer om het roerhaakje gewoon kunt draaien en zodoende het roer in iedere stand kan zetten die je wilt,

    Ik maak de vingerlingen niet zwart, maar deze krijgen (bij benadering) ong. de zelfde kleur als het roer en het onderwaterschip.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2017
    a3seidel, Patrick_BE, Scheveninger en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor deze masterclass Piet, hier hebben de leerling-modelbouwers iets aan.
    Ik weet van mijzelf tenminste wel dat ik hier goed mee aan het omknoeien ben geweest. :worship::worship:
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat hoor ik wel vaker Peter, maar zoals je ziet, is het wel een geduld klusje, maar goed te doen;)
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    SjorsZ, a3seidel, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Mooi gedaan!! Ik heb besloten mijn roer ook opnieuw te maken dus dit is een mooie les.

    Piet, heb je de vingerling ook zelf gemaakt?

    Grt Hans
     
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, wederom een schitterende les die we weer op kunnen slaan in het collectieve geheugen.
    Voor mijn huidige project is het te laat, maar de eerstvolgende keer ga ik uiteraard deze les volgen.
    Bedankt weer:friends:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De vingerlingen zaten bij de bouwkit, maar deze zijn simpel te maken van een strookje plat messing.
     
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het ornament van de leeuwenkop is ook prachtig zeg!
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Om de juiste kleur te bepalen voor de vingerlingen heb ik het roer dan toch maar afgehangen, ik bouw het schip wel verder op de standaard. Zwart was ondanks dat dit gebruikelijk is voor mij geen optie daar de zwarte streepjes niet mooi staan bij het geheel. Ik heb daarom de vingerlingen licht opgeschuurd en ze een laagje beits gegeven (eiken) hetgeen wonderwel goed blijft hechten. Waarschijnlijk moet er nog een laagje overheen om het zo te krijgen wat ik voor ogen had,
    Uiteraard bent U van harte welkom om kritiek te spuien. Ik zal later nog een plaatje plaatsen met het eind resultaat.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_2588_1774_bewerkt-1.jpg
    Op een foto met een stuk van het schip is het wat beter te zien.
     
    SjorsZ en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  18. Patrick_BE

    Patrick_BE

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sint-Niklaas (Be)
    Ik vind dit zeer geslaagd Piet!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Diegene die kritiek heeft moet dan wel een nog grotere pietje precies zijn volgens mij.
    Lijkt mij dat daar niet zo veel van zijn :):)
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het ging mij puur om de kleur van de vingerlingen Peter. Ik vind het er zelf wel goed uit zien, maar kan me voorstellen dat mensen die "historisch correct" bouwen er anders over denken, vandaar:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina