Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, wie zijn wij om hierop kritiek te geven, ik vind het geweldig, en de kleur is netjes, past geweldig in het totaal plaatje.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Iedereen mag hier zijn/haar mening geven of je nu pas begint of een ouwe rot in het vak bent Jaques, goede kritiek is ten alle tijde een leer moment.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, dat begrip ik helemaal.
    Maar de " Historisch correcten" kunnen hier ook al geen commentaar maken Piet, omdat een flink deel van je schip niet historisch geschilderd is, maar alles is in een hele mooie houtkleur gemaakt.
    Een manier van bouwen die verschrikkelijk mooi is, niet alleen voor jouw omdat jij het doet, maar voor een hele hoop mensen.
    En je hebt gelijk, dan komen de vingerlingen veel beter uit in deze kleur, als in het traditionele zwart.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi geworden piet , zeer geslaagd
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De vlaggemast staat ook op z'n plaats. Ik heb als mastklootje een balletje gemaakt van 4 mm rondhout en het goud geschilderd, past wel bij de rest..... Onder de mastkloot zit een ringetje, waar een 2mm éénschijfs-blokje aanzit waar de vlaggelijn word door geschoren. Onder aan de mast zit een klamp alwaar de lijn op belegd word, (als je op de foto klikt voor vergroting worden de details zichtbaar)

    Ook nog wat kleine ornamentjes aangebracht onder aan de zijgalerijen.

    (ps, de vlaggelijn is geheel eigen inbreng, omdat vlaggelijnen pas in de 19e eeuw werden ingevoerd. Voor die tijd werd de vlag met ringen om de mast bevestigd en soms werd de vlag ook aan de mast gespijkerd. Normaal (tegenwoordig) zit er een schijfje in de mastkloot waar de vlaggelijn word door geschoren, maar dat is op deze schaal zo goed als onmogelijk, vandaar het blokje onder de mastkloot.)
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2017
    SjorsZ, a3seidel, Hans Groenenberg en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Begonnen met het boegbeeld van de Sovereign.
    Het platform waar het paard en de andere figuurtjes opkomen heb ik een tikkie aangepast. Zo heb ik de zijkantjes dichtgemaakt (te zien op het bovenste plaatje).
    De voorgeboorde gaatjes voor het paard paste voor geen meter. Als oplossing heb ik op de bovenkant een stukje fineer gelijmd en de gaatjes opnieuw geboord, daardoor hoef je ook geen plamuur te gebruiken om de boel glad te maken zoals DeA. het doet. (links onder op de foto). Nu past het paard perfect. (rechts onder)
    Het platform word frans-blauw geschilderd, de bovenkant word goud en aan de zijkanten komt nog een gouden lijntje (foto als het klaar is).
     
    SjorsZ, a3seidel, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    In de marsringen van de Sovereign moeten een heleboel gaatjes geboord worden voor de juffer-blokjes en de spinnekoppen. In de bouwbeschrijving word dit gedaan als de mars al in elkaar is gezet, dat kan natuurlijk, maar de kans dat alle gaatjes dan perfect op de juiste plek zijn geboord is gering!
    Hier een handigheidje om het perfect te doen;

    Eerst plak je de tekening van de juiste mars (is 1:1) met de goede kant tegen een raam, zodat je tegen de achterkant van je tekening kijkt. Door het licht zie je nu de marsring vrij duidelijk,
    Met wat stukjes tape plak je nu de marsring precies op de juiste plek op je tekening (zie foto).

    Dan haal je het geheel van het raam en op je werktafel prik je met een scherp puntje in alle gaatjes op de tekening door het papier, (foto 2),

    Al de gaatjes zitten nu perfect op de marsring, waarna boren nog slechts kinderspel is,
    Wel even een merktekentje aanbrengen voor de boeg, hek, BB en SB Zodat je later de ring goed op de staanders kunt lijmen
     
    SjorsZ, TIMBERWOLF, Hoosterw en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Perfecte handeling Piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Weer wat geleerd, mooi uitgelegd en prima idee Piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inderdaad een handige manier Piet, maar heb je er ook rekening mee gehouden dat Agostini een paar correctie bladen heeft uitgebracht, waaronder van meen ik, de gaten in een aantal marsen.
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Weet ik niets van, van correctie bladen. Maar ik kijk toch de dingen waar ik over twijfel altijd na in één van mijn eigen boeken.
    Misschien ook wel handig als je even vermeld over welke marsen het gaat, want voor zover ik het nu bekeken heb zijn mijn tekeningen allemaal correct. Het aantal gaatjes moet overeen komen met het aantal juffers/hoofdtouwen en dat is hier het geval.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2017
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Jammer alleen dat mijn ega het niet zo op prijs stelt als ik met plakband op het raam ga.
     
    TIMBERWOLF, Jaques en Patrick_BE vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Deze handigheidjes zijn ook niet bedoeld voor de ervaren bouwers, maar voor de wat minder ervaren bouwers. (liefst dan zonder ega, of ff wachten tot ze niet thuis is, want dan mag alles;))
     
    janzwart, a3seidel, *Hans* en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Heel mooi en ook schitterend gefotografeerd..:thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    een mooie kleuren combinatie Piet :thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het boegbeeld op het galjoen/snebbe, (dry-fit)
    JPG_2632_1792_bewerkt-1.jpg
     
    a3seidel, SjorsZ, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi allemaal piet
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De grootmars, die ik gisteren af had, compleet met het schilderwerk, die was van de tafel gevallen en ik ben er op gaan staan. Dus de mars is helemaal aan gort en niet te repareren. Ik heb DeA. gebeld en ze het "ongelukje" uit gelegd, waarna ze mij beloofde om een compleet nieuw deel met de grootmars op te sturen. Dat is op zich al heel aardig vind ik, maar ze doen het ook nog eens kosteloos en daar neem ik toch een stukkie m'n petje voor af! Top service dus van DeAgostini.
     
    hgb1967, a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat is natuurlijk een topservice zeg. Maar ook wel vreselijk balen.....:(:mad:
     

Deel Deze Pagina