Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig werk Piet.:worship::worship:
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je wel Peter. Ik zie je niet meer zo vaak op het forum, gaat alles goed met de bouw van de Sovereign en met jezelf?
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt helemaal Piet, de bouw van de Sovereign ligt momenteel zo goed als stil omdat ik bijna geen tijd heb.:oops:
    Ik ben tegenwoordig 12 uur per dag op pad voor mijn werk, en daarna moet ik vragen van de vakbond beantwoorden, omdat ik iets van een gevecht heb met mijn werkgever.
    De details vertel ik liever niet hier zoals je zult begrijpen.
    Door al dat gedoe kan ik de rust niet vinden om met de kleine tierelantijnen van de Sovereign bezig te zijn, maar af en toe pak ik nog wel eens de Hermione om daar een plankje op te zetten.
    Zodra alles weer wat rustiger is, kan ik in de weekeinden weer wat met de Sovereign bezig.

    Groet Peter
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    OK Peter, uiteraard begrijp ik dat je hier geen uitleg omtrent je problemen geeft. In ieder geval sterkte ermee en hopelijk komt alles weer op zijn pootjes terecht.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2018
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat hoop ik ook Piet, dit soort onzin mag niet te lang duren.( slecht voor de bloeddruk)
     
  6. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Zo herkenbaar Peter, in ieder geval sterkte en succes met een hopenlijke goede afloop
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De vier kleine lantaarns (2 aan bak- en 2 aan stuurboord), klein vergeleken met de 'enorme' lantaarn boven de spiegel heb ik voorzien van messinggaas aan de binnenkant, net als de grote lantaarn. In de bouwbeschrijving word dit niet gedaan, maar het is net even de 'finishing touch' en zo kijk je niet door de lantaarns tegen het blauw van de achterliggende buitenkant van het model.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2018
    Hoosterw, ThVo, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig extra detail Piet dat messinggaas.... mooi!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dat ziet er heel authentiek uit, Piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De details op de diverse dekken zijn allemaal gereed, dus nu ga ik verder met het aanbrengen van de resterende sierlijsten om de ornamentjes te kunnen plaatsen. Op onderstaande foto is te zien welke sierlijsten er nog moeten komen, op de romp de verticale lijsten nog en alle lijsten nog op/aan het galjoen/snebbe.
     
    TIMBERWOLF, Jaques, Hoosterw en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De verticale sierlijsten zijn/waren op de Sovereign mooi bewerkte/gebeeldhouwde lijsten. Om dit een klein beetje te benaderen heb ik de lijsten ook enigszins een beetje bewerkt. Ik heb het wel simpel gehouden, want op deze schaal is het bijna niet te doen, maar het ziet er toch net iets beter uit dan gewoon een recht latje goud schilderen en vast lijmen zoals de bouwbeschr. van DeA. laat zien.
     
    Hoosterw, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Dat ziet er een stuk beter uit Piet, dat is helemaal af zo:kwijl:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  13. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dat past helemaal in het plaatje Piet, ik denk dat het in het totaal overzicht nog meer tot zijn recht komt.:)
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De boot is vrij groot Adri, dus daarom plaats ik meestal close-ups, maar hier een paar overzicht plaatjes,
    JPG_3331_2123_bewerkt-1.jpg

    JPG_3332_2124_bewerkt-1.jpg
    JPG_3383_2131_bewerkt-1.jpg


    Het is uiteraard nog niet klaar, maar zo krijg je een idee hoe het er uit komt te zien. Misschien maak ik de horizontale lijst boven de geschutpoorten ook goud, even zien hoe het toont met de ornamentjes.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2018
    SjorsZ, Jaques, ThVo en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ik ben er even stil van Piet :koud:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    En dan is Adrie niet de enige, super....................
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De hoek tussen spiegel en zijgalerijen heb ik bijgewerkt met goudverf omdat ik de blauwe streep die daar zichtbaar was niet bij het geheel vond passen. Nu lees ik vanmiddag in de bouwbeschrijving dat de modelbouwer van DeA. dit ook gedaan heeft, dus hoort het zo,

    Nu nog wat gouden ornamentjes in de overige blauwe plekken lijmen om de spiegel en galerijen compleet te maken.
     
    a3seidel, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zoals eerder vermeld heb ik op het bakdek en het halfdek i.p.v. 10 stukken, slechts 8 stukken geplaatst. Op het bakdek laat ik dat zo omdat de 2 middelste jagers (kanonnen die naar voren zijn gericht) behoorlijk in de weg staan (vind ik) voor de fokkemast en het later aan te brengen grootstag. Op het halfdek vind ik de open plekken voor de ronde poorten toch eigenlijk niet zo mooi staan, dus hier komen uiteindelijk toch nog de 2 stukken te staan die ik daar nu mis. Dus links op onderstaande foto komt nog een kanon (bakboord) en evenzo aan stuurboord,

    Eerst ga ik nu de sierlijsten afmaken aan bakboord en beide kanten van het galjoen/snebbe.
     
    a3seidel, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De lijsten op de romp zijn gereed, op de kleine stukjes na van 2 mm onder de poorten, een foto is overbodig omdat het de zelfde foto zal zijn als in post 814 op deze pagina, maar dan aan bakboord. Ik heb gezien dat de ornamentjes onder de open poorten op mijn model verkeerd om zijn gemonteerd (op z'n kop), een foutje dus. Het is echter géén optie om deze er weer af te slopen omdat het zeer fijn materiaal is, dus heb ik ze aan BB ook andersom gemonteerd om de symmetrie te bewaren en als je het niet weet dan maakt het eigenlijk ook niets uit. Het kleine puntje op het middelste plaatje van de ornamentjes had naar beneden moeten staan en bij staan ze dus naar boven, dat is het enige verschil.
     
    a3seidel, paulbo, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Laatste 2 stukken op het halfdek geplaatst, (lekker druk op dit dekje..;)), maar toch beter dan de open plekken voor de poorten)

    Als ik zo naar de klampen aan dek kijk en die in verhouding zie met het geschut, dan hadden deze klampen wel wat kleiner gemogen. Maar ja, soms moet je roeien met de riemen die je hebt, wat dat betreft zijn er wel meer dingen die verhoudingsgewijs niet kloppen....:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2018
    TIMBERWOLF, Jaques en a3seidel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina