Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik wil hier geen discussie gaan voeren over het wel of niet aanwezig zijn van een 'kolderstok', volgens mijn info dus wel. Maar; 'er werd gestuurd door middel van touwen', vind ik wel erg vaag en vraag me dan ook stiekem af hoe dit dan wel in zijn werk ging, want ik heb er nog nooit van gehoord.
    Touw (soms ook een ketting) wat met een aantal slagen om de kabeltrommel van het stuurwiel was geslagen liep vaak onderdeks middels geleide-blokken en/of talies naar het roerkwadrant of de helmstok. Terwijl de kolderstok (ook wel kanterstok genoemd) rechtstreeks met de helmstok verbonden was.
    Maar sturen middels touwen, daar is werkelijk geen info over te vinden.....??
    Benieuwd waar deze James Sephton het vandaan heeft en vooral ook hoe het eruit zag.
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Aan de helmstok was een dubbel stelsel van blokken en touw bevestigd om het roer in een bepaalde stand te kunnen houden. De krachten waren vaak zodanig groot dat alleen de kolderstok niet voldoende was om het roer in deze stand te houden.
    Let wel: er werd gestuurd met de zeilen - met name die op de boegspriet en op de bezaan. Het roer was om een bepaalde afwijking in koers te kunnen corrigeren en kreeg daarom veel kracht te verwerken.

    De kolderstok zal beslist wel aanwezig geweest zijn. De scheepsbouw in de 17e eeuw was in Engeland en Nederland vrijwel hetzelfde.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt voor je reactie Hans, altijd weer leerzaam.
    De "zekering' van blokken en touw om het roer in positie te houden is echter heel wat anders dan het daadwerkelijk sturen met deze talies, dat werd met de eigenlijke kolderstok gedaan. Terwijl Peter dus beweerd dat er gestuurd werd met touwen..???? Hetgeen natuurlijk heel wat anders is en mij totaal onbekend. (daar geeft jou commentaar ook geen uitsluitsel over)

    Dat er voornamelijk met de zeilen werd gestuurd is natuurlijk ook waar, de kolderstok was slechts een hulpmiddel en gaf het roer 'slechts' een max. uitslag van tussen de 5 en de 10 graden.
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Toch is deze "zekering" uiteindelijk wel de overgang geweest naar het sturen met een stuurwiel. De scheepsbouwers wisten de overbrenging van stuurwiel naar touw en blok combinatie en door naar helmstok op een goede manier op te lossen waardoor laat in de 17e eeuw de kolderstok steeds meer verdween.

    Dat wat DeA schrijft is wellicht een "slip of the pen".
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het was geenszins mijn bedoeling om een dergelijke discussie te starten, maar ik zal het deel wat ik gelezen heb in mijn eigen hoekje posten dan kan ieder die dat wil het lezen.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    In tegenstelling tot de ornamentjes op de scheepshuid, worden de wapentjes en kroontjes op het voorschot en de gewelfde dwarsschotten wel met kleur geschilderd. Sommige (eigenlijk allemaal) zijn zo verekkes klein dat ik behoorlijk wat moeite heb om het netjes te schilderen. Onderstaand wapentje met kroontje past makkelijk op een oud Hollands dubbeltje en dan is er nog ruimte over op het dubbeltje. (gelukkig zijn de geringe onvolmaaktheden niet te zien met het blote oog, dus moet het maar zo,
     
    Hoosterw, Pingu57, a3seidel en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Is helemaal geen probleem hoor, een gezonde discussie over dit soort dingen leren we allemaal van. Ik had er gewoon nog nooit van gehoord, vandaar dat ik het aangekaart heb. Mijn interesse in de oude zeilvaart is groot en alhoewel ik al aardig wat boeken heb gelezen, ben ik zeker niet te oud om weer eens wat nieuws te ontdekken. (ik heb je bericht in je eigen topic over dit onderwerp gelezen, bedankt)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, dit stukje van het boek had ik toevallig net gelezen, maar ik had er ook nooit over gehoord.
    Ik heb altijd gemeend dat er altijd gestuurd werd met de kolderstok bij deze oude schepen.
    Maar dit boekje staan veel meer leuke dingen in, ook over de bewapening. De wapens op de bovenste dekken werd in de loop der jaren steeds lichter uitgevoerd.
    Dit boekje is zeker een aanrader vooral als je het schip zelf houden gaat.:)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig met de rusten en ornamentjes, als het schilderwerk van de ornamentjes ligt te drogen werk ik aan de rusten. Het schiet al aardig op met de decoratie van de Sovereign. Zelf ben ik gezien de kleuren van het schip wel tevreden over mijn beslissing om de hele decoratie aan de scheepshuid en snebbe in goud te houden, geeft een wat rustiger beeld dan allemaal verschillende kleurtjes...

    Wat opvalt is dat de ornamentjes die dieren voorstellen allemaal het zelfde zijn voor zowel stuur- als bakboord, dus aan de ene kant kijken ze naar voren en aan de andere kant naar achteren (of vise versa) er zijn wel linkse en rechtse dolfijntjes en zeepaardjes als uitzondering. Zelf had ik het mooier gevonden als alle ornamentjes links en rechts waren uitgevoerd, zodat beide kanten identiek zouden zijn geweest. Met name op de onderste rij ornamenten van de snebbe die vier figuurtjes van dieren bevat, valt het op dat ze aan de andere kant precies de andersom staan.
    (gelukkig kan je over het algemeen maar één kant tegelijk zien van het schip)
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
    Hoosterw, Marc w, Rob2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Nou,Nou Nou Piet, je overtreft weer jezelf
     
    pietsan vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ja Adri, ziet er wel gelikt uit hè. In het begin had ik mijn twijfels over dit model en al die poes-pas, maar het is toch zeker een interessant model om te bouwen en zeker niet het makkelijkste schip om te maken. Dat is ook wel te merken hier op het forum, want van de 14 starters zijn er nog maar twee actief bezig met dit model, waarvan ik er één ben......:rolleyes:
     
    TIMBERWOLF, Pingu57 en a3seidel vinden dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    op de beurs was ook een sos te zien zag er ook mooi uit ik heb er foto s van gemaakt
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig zijnde met de ornamentjes en rusten, ontdekte ik een foutje.... één van de foto-geëchte ornamentjes die onder de gouden sierlijst (onder de bovenste rij geschutpoorten) zijn geplaatst, zit verkeerd. Terwijl ik bezig was met de bezaanrust, zag ik dat dit ornamentje (op het plaatje hieronder bij de groene pijl) behoorlijk in de weg zit, omdat precies op die plek de bevestigingen komen van de kettinkjes die de puttingijzers voorstellen.
    Het bewuste ornamentje moet dus verhuizen naar de plaats vlak achter de boeg onder de bak (bij de rode pijl).
    Hoe dit mogelijk is, geen idee, niet opgelet waarschijnlijk, bouwers blindheid, geef het maar een naam... in ieder geval is het bevestigd met simpele houtlijm en dus vrij eenvoudig te verwijderen om daarna het ornamentje op de goede plek te lijmen:hammer:
     
    Jaques en a3seidel vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inmiddels staan er weer 54 ornamentjes in de verf, klaar om op het model te worden gelijmd. Het einde van dit onderdeel van de bouw komt langzaam in zicht!
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ach, Piet. Wie zal dat niet meegemaakt hebben dat je later ontdekt iets verkeerd te hebben gedaan.
    Zoals je zegt dat hoort er gewoon bij. Gelukkig heb je houtlijm gebruikt.
     
    pietsan en a3seidel vinden dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    een bekend fenomeen dat ieder al wel eens mee gemaakt heeft , ik alvast wel .
    Gelukkig was het corrigeren niet zo ingrijpend .
     
    pietsan en a3seidel vinden dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Een stuk of tien ornamentjes/wapentjes worden nog voorzien van een mini figuurtje, hiervoor heb ik de ondergrond blauw geschilderd omdat het niet of nauwelijks zichtbaar is op een gouden ondergrond,

    ps, het weegschaaltje op het wapen (rechts boven) ligt verkeerd, (op z'n kop) is inmiddels veranderd.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2018
    Hoosterw, a3seidel, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag komen de 54 ornamentjes (post 874) op het model, daarna heb ik er nog een stuk of 40 te gaan, die ik ook maar meteen ga voorbereiden dan zijn alle ornamentjes gereed. Wat rest voor de romp zijn dan de rusten, kraanbalken, 10 openstaande geschutpoortluikjes voor het 3e geschutdek + de insteekkanonnen, de steunbalkjes onder de zijgalerijen, kabeltjes voor de poorten en de kluisgaten voor de ankertrossen. (ankers worden pas geplaatst na het optuigen van het schip) Dus een redelijke kans dat de romp volledig is afgebouwd voor 6 mei.
    Daarna komt mijn favoriete onderdeel van de bouw, het optuigen van masten, ra's en zeilen.

    Daar ik zoals het er nu voorstaat dus pas op z'n vroegst in mei kan beginnen met het optuigen (mei van dit jaar ben ik twee jaar bezig met dit model) word dit model het langst lopende project ooit sinds ik met modelbouw bezig ben. Tot nu toe was dat de 'hms Victory' waar ik 28 maanden over heb gedaan.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Enkele plaatjes van de voortgang van de decoratie, nog 32 ornamentjes te gaan, waarvan 20 op de zij-galerijen en 10 op de romp. Ik heb een beetje moeten wisselen met de ornamentjes onder de verschansing op de bak omdat enkele daar niet paste vanwege mijn aangepaste lijst. Daar de decoratie die de uitgever DeAgostini levert toch wat minder accuraat is als bij andere modellen van dit schip, vind ik het niet zo'n probleem. (de ornamentjes op de galjoenscheg zitten een tikkie lager als voorgeschreven, omdat het zijschot anders het zicht beperkt)


    En tenslotte het complete model na 21 maanden bouwen (is qua bouwen niet helemaal correct, want ik heb voor en na mijn operatie aan de rug niet of nauwelijks iets gedaan) maar ben dus eind mei 2016 gestart met dit model.
    JPG_3606_2203_bewerkt-1.jpg
     
    Rob2, hgb1967, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Een plaatje!!! :worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina