Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    schitterend
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Prachtig, en we blijven het gewoon volgen.......
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    a3seidel vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Je bent bijna de enige die momenteel nog post, Piet! De rest is ten onder aan de kou geloof ik.
     
    a3seidel en pietsan vinden dit leuk.
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb ook geen actieve bouw momenteel. Ben wel begonnen met tekenwerk voor een Statenjacht
     
    Hans Groenenberg, hgb1967 en a3seidel vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Is inderdaad wat stilletjes hier de laatste tijd.
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    iedereen heeft de winterspelen aan het volgen geweest vermoed ik, of , het is op ieder zijn zolder / hobby kamer te koud om iets te doen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de beide kraanbalken gemaakt en op/aan het model bevestigd. Ze zijn gemaakt van 5x5 mm berkenhout, verder spreken de plaatjes voor zich denk ik. Ik heb er wel een messing pin in gezet om ze wat steviger aan de scheepshuid te bevestigen,

    Waarschijnlijk komt er boven op de kraanbalk nog een ring met enkelschijfsblok om het halende part van de kattalie wat beter naar één van de korvijnnagels te geleiden. (dit moet ik nog bekijken als ik de boel ga optuigen) Het vaste part van de talie komt vast aan de ring onder de kraanbalk.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2018
    Marc w, Jaques, Hoosterw en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ziet er allemaal schitterend uit Piet. Erg mooi hoe precies je alles bouwt
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De rusten zijn gereed om te worden gebeitst, waarna ze aan de romp kunnen worden bevestigd. Ik heb ze voorzien van spijkertjes (waarvan de kop is afgeknipt) zodat ze beter in de scheepshuid kunnen worden verankert/bevestigd. Ik heb ik heb voor de stropgaten in de rusten, zowel in de rusten als in de naald(en) halfronde gaatjes gevijld, die samen gevoegd dus een heel gat vormen alwaar de stroppen van de jufferblokken in passen. (naalden zijn natuurlijk nog dry-fit) Op de foto de bakboords rusten, van boven naar beneden; bezaan-, groot-, en fokkerust.

    Ik heb inmiddels definitief besloten om voor de puttingijzers de bij geleverde ketting te gebruiken, omdat deze ondanks tegengestelde berichten van een andere Sovereign bouwer, toch sterk genoeg blijkt te zijn. Tevens gebruik ik voor de 'strop' rond de jufferblokken messingdraad van 0,5 mm omdat ook deze sterk genoeg is en veel sneller is gemaakt als een strop van touwwerk, hetgeen ik eerst van plan was. Uiteraard worden strop, ketting en jufferblokken zwart gemaakt.

    Ik ga de rusten ook nog voorzien van 'onderschoren', de bezaan-rusten krijgen er twee, de fokke-rusten drie en de groot-rusten vier. Dit staat niet in de bouwbeschrijving, maar horen er naar mijn mening gewoon bij. Simpel te maken van wat resthout.

    (als kanttekening zou ik hier willen opmerken dat de 'onderschoren' meestal (eigenlijk altijd) van metaal waren en de 'bovenschoren' van hout. Deze laatste hadden min of meer de vorm die op onderstaande foto te zien is. Daar door de anatomie van dit model de bovenschoren zo goed als niet te maken zijn, (ornamentjes en berghouten die in de weg zitten) laat ik deze dus weg en maak alleen de onderschoren van hout omdat dit aardig past bij de rest.)


    Gezien de krachten die op de rusten staan door het aanspannen van het want zijn de pinnen die in de scheepshuid komen en de schoren zeker geen overbodige items. Door simpelweg de rusten met wat lijm aan de huid te bevestigen kun je dus bedrogen uitkomen....:(

    Onderstaande tekening laat zien hoe het er eigenlijk moet uitzien, waar nr. 5 de bovenschoor voorstelt en nr. 4 de onderschoor,
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
    a3seidel, Rob2 en Jaques vinden dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat ziet er weer mooi passend uit.
    En omdat ik toch steeds wat wil bijleren een vraagje.
    De naalden , heeft dit een historische achtergrond of is het gewoon omdat ...... weet ik veel.
    vgr Marc
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eerlijk gezegd en gezwegen heb ik geen idee waar deze naam haar oorsprong heeft gekregen, misschien dat iemand anders het weet??? Soms spreekt men i.p.v. 'naald' ook wel van een 'afdeklijst' maar de officiële Nederlandse naam is dus 'naald'
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
    a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb gisteren avond uitgebreid gezocht waar de naam 'naald' (afdeklijst voor de stropgaten van de rusten) vandaan komt, maar niet één van mijn boeken geeft een verklaring voor deze naam. Ook diverse woordenlijsten doorgespit maar niets gevonden. Ook de V.O.C.-woordenlijst geeft geen uitsluitsel, sterker nog de naald komt hier niet eens in voor. Orazio Curti spreekt van een afdeklijst die 'naald' word genoemd, zoals vele anderen. Dus Marc, het is gewoon een naam die ooit bedacht is en verder geen historische achtergrond heeft voor zover ik het kan beoordelen.
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bedankt voor al de moeite Piet , ik wou je niet zo uitgebreid aan het werk zetten hoor, het klonk gewoon even vreemd in de oren omdat het in werkelijkheid toch om een balk zal gaan vermoed ik.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik kon niet goed beslissen welke kleur ik de rusten zou geven, omdat ik geen sapelie-kleur heb net als de huid tussen het blauw en het onderwaterschip. Uiteindelijk heb ik besloten om ze hetzelfde te beitsen als de masten en straks de ra's. (donker eiken, twee dunne laagjes) Ik heb verschillende proefstukjes gemaakt, van diverse soorten beits, maar vond dit er toch wel het beste bij passen.
    Omdat ik moest flitsen lijkt het wat anders, maar de kleur is toch nagenoeg het zelfde als de masten, op het onderste plaatje is het wat beter te zien.

    Niet dat ik het nog ga veranderen, want de beits zit er al op, maar daar ik er best wel moeite mee had om te beslissen ben ik toch een beetje benieuwd naar Uw mening....?
     
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, ik vind het een prima kleurkeus zo, gelijk aan de masten.:koud:
    Het ziet er ook allemaal zo gemakkelijk uit zoals jij het doet en uitlegt.
    Succes verder, en gewoon blijven posten, we leren er veel van.
    Gr. Koos
     
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Kleur is een zeer persoonlijk iets. Ik vind het er goed uitzien, maar ik kan me voorstellen dat je er lang over nagedacht hebt.
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Koos, altijd weer leuk om je reactie(s) te lezen, dus ook nu weer bedankt.
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Uiteraard is kleur een persoonlijke keus Hans, maar desondanks vind ik de mening van anderen toch wel belangrijk, dus ook jij bedankt voor je reactie.
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is nog maar de vraag of ik de romp helemaal af krijg voor 6 mei, want er komen wat andere dingen tussen op het moment. En ondanks dat ik niets liever doe als dit soort schepen bouwen, blijft het natuurlijk hobby en komt het daarom altijd op de 2e plaats. Maar ik doe mijn best. Al de jufferblokjes en puttingijzers maken en schilderen is best nog wel een hoop werko_O
     

Deel Deze Pagina