Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Alle resterende poortluikjes zitten er op. Hier nog een plaatje van het totaal beeld, want al die macro opnames zijn natuurlijk qua details wel leuk, maar alles komt zo wel wat surrealistisch in beeld natuurlijk. Een foto van het hele plaatje geeft toch een wat andere kijk op het model....
    JPG_3793_2281_bewerkt-1.jpg

    Ik ga me nu bezig houden met het opbouwen van de zes rusten, zoals jufferblokken, puttingijzers, schoren en tenslotte de naalden (afdeklijsten).
    Daarna moeten de kabeltjes nog aan de gesloten luikjes, waarmee de romp compleet is:)
     
    a3seidel, paulbo, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    ‘t Ziet er schitterend uit!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, hier word je gewoon sprakeloos van.......................:thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi , ook heel veel precisiewerk
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Niets meer zeggen dan......:rolleyes:
     
  6. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Inderdaad erg mooi geworden. Zal er ook niets meer van zeggen :worship:
    groet Ton.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, je bent zeker niet de enige, maar door ziekte van mijn vrouw ben ik nergens meer aan toegekomen, zelfs het bijhouden van het forum niet.
    Ik ben nu wat aan het bijlezen, en ik hoop dit weekend weer iets te gaan doen aan de Sovereign.
    Jij bent mooi opgeschoten trouwens, je Sovereign wordt heel mooi.
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Fijn om weer eens iets van je te vernemen Peter. Ik wens je sterkte met je vrouw en hoop dat alles goed komt.
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank jee wel Piet, met de vrouw gaat het gelukkig weer de goede kant op, ik hoop alles nu weer op te pakken.
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Voordat ik de puttingijzers ga aanbrengen en de rusten verder ga opbouwen moeten eerst de masten hun definitieve plaats in het model krijgen, dit om de puttingijzers goed te kunnen uitlijnen.
    Dat betekend dus dat de marsen (fokke-, groot- en bezaanmars) aan de ondermasten moeten worden bevestigd.

    Ik ben echter van plan om de tuigage zo goed en origineel mogelijk te maken, zoals ze dat deden in de 16e eeuw. Dit betekent dat ik wat aanpassingen moet maken aan de marsen en de ezelshoofden, die niet in het boekje staan van DeAgostini. Eén van de aanpassingen betreft de draaireep van de onder-ra's (zie tekening hieronder uit het boek van Zu Mondfeld)

    Om de draaireep en de val zo netjes mogelijk te laten lopen heb ik wat extra gaatjes gemaakt in de mars (B) op de foto hieronder bij de letters a en b, waardoor de vallen van de draaireep gevoerd worden.
    Eveneens zijn er twee gaatjes geboord in het ezelshoofd om de zelfde reden (rode pijltjes) op foto A. Tevens is het ezelshoofd met een rond vijltje bijgewerkt waar de vallen mooi in komen te liggen (rose lijntjes), Gaatjes en gevijlde inkepingen worden weer zwart geschilderd.


    Op de onderste twee plaatjes C en D heb ik even de draaireep ingeschoren zodat één en ander duidelijk word hoe het er straks komt uit te zien, D = zicht van de zijkant en C = de voorkant.
    De vallen worden later middels het kardeelblok aan de kardeelknecht net achter de voet van de mast bevestigd met een talie (kardeel)

    ps, je kan uiteraard de draaireep ook door de soldatengaten voeren i.p.v. door de gaatjes (b) van de mars, die een eigen inbreng zijn.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2018
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    He, die gaatjes in het ezelshoofd had ik er al in, die van de mars had ik nog niet aan gedacht Piet, dat moet ik nog even aanpassen
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Gisteren en vandaag bezig geweest met het uitzoeken hoe de tuigage moet aangebracht worden op de Sovereign, want wat ze in de handleiding van DeAgostini doen, dat kan natuurlijk en is verder wat mij betreft ook niets mis mee, maar veel van de tuigage word hier niet besproken en/of aangebracht. Dit terwijl op de poster die iedere abonnee krijgt wel een complete tuigage te zien is....?

    Voor de halstalie van de roede van het latijnzeil moeten nog twee ringen worden geplaatst net voor het voorste rooster op het halfdek. Dit doet DeA. uiteindelijk ook, maar in een stadium dat er je niet goed meer bij kan, dus dit kun je beter eerst doen voor je gaat tuigen (boekje nr. 130 item 26) en zo zijn er nog legio andere zaken die je beter kan doen voor je de masten, zeilen enz. op je model gaat plaatsen. Dus als je het volgens de handleiding gaat doen dan is eerst alle boekjes doornemen en aantekeningen maken, zeker niet onverstandig.

    De 'bovenblindebakstag' (o.a. te zien in het verslag van de Batavia van Danny Mulders) word ook niet gemaakt door DeA. terwijl dit toch zeker wel een must is op de Sovereign en te zien is op de poster. Die ga ik zeker ook maken. Omdat er wel wat kracht door deze stag op de fokkestag word uit geoefend, ga ik deze stag dubbel uitvoeren (hier omtrent heb ik geen documentatie kunnen vinden, dus waarschijnlijk was de fokkestag origineel enkel uitgevoerd), maar dat vind ik verder niet zo'n probleem. Ik naai de twee stagen met een slingerstag aan elkaar, zodat één en ander wat meer kracht aan kan. Hiervoor heb ik de beide stagkragen met hartblokken al aan de boegspriet gemaakt omdat dat makkelijker gaat op je werktafel dan wanneer de spriet al in het model is geplaatst. (zie plaatje),

    Ook aan bod komen de verstagingen van de kruismarssteng en de kruisbramsteng middels 'spinnekoppen' en de boelijns met de boelijnspruiten, die ook niet door DeA. in de handleiding voorkomen. (dit als ik er aan toe ben)
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2018
    TIMBERWOLF, Eduard Renger en Jaques vinden dit leuk.
  13. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    apart dat ze het op de poster wel allemaal laten zien en vervolgens weglaten in de kit.
    erg mooi dat je dit soort details wel aanbrengt op je model :cool:
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het zijn best wel "lastige" dingen aan de tuigage, maar bij een pakket van 1000+ zou dat er gewoon in meegenomen moeten zijn lijkt me.

    Let overigens op Piet, want zoals jij het wilt doen is in feite de "Hollandse" methode.
    De Engelsen hadden achter de hommers aan elke zijde een schijf zitten waar de val overheen liep.

    Hou me ten goede - beide methodes zullen allebei in allebei de landen toegepast (kunnen) zijn. De Hollandse methode had een (beperkt) voordeel ten opzichte van de Engelse methode, namelijk dat de ra (door het rak losser te zetten) meer dwars gedraaid kon worden (je had meer ruimte op de val), en daardoor ook bij wind schuin van voren nog gezeild kon worden.
    Het grote nadeel was het schavielen van de val over het ezelshoofd. Daar was flink schapenvet voor nodig.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Om het 100% correct te doen is helaas niet mogelijk Hans, gebrek aan ruimte op dit model. Dus hier en daar moet ik zowiezo wat smokkelen, maar het kan allicht wel wat beter als de modelbouwer van DeAgostini laat zien. De masten van de Sovereign hebben geen hommers, volgens Orazio Curtis liep(en) de val(len) van de draaireep door het ezelshoofd, zoals ik het laat zien in post 930, zei het dat ze niet door de gaatjes in het dammetje van de mars liepen, maar door de soldaten gaten zoals ik al liet weten in mijn commentaar. Dus ook al is dit de Hollandse methode, hier werd dit toch ook zo toegepast. Hij schrijft er inderdaad bij dat dit is volgens het Frans-Hollandse type.
     
    *Hans* en Eduard Renger vinden dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat dat niet lukt is ook logisch, want je weet nooit hoe het origineel was.
    Begin 17e eeuw liepen de Hollanders nog voor op de Engelsen qua scheepsbouw, dus een schip uit 1637 zal zeker continentale invloed gehad hebben. En dat je het ook toepast op je schip vind ik beslist een aanvulling. Wanneer je knechten plaatst en grote kardeelblokken aanbrengt moeten die toch ergens voor dienen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk dat je kritisch meekijkt in mijn verslag Hans, zijn toch weer aardige weetjes....;)
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik kan jou weinig meer leren qua tuigage Piet, maar ik ben er zelf net zo hard mee bezig (geweest). Als je kijkt wat er op de Zeven Provinciën aan tuigage zit - dat is gewoon veel! Achteraf weet je ook nog nauwelijks waar een draad vandaan komt en waar die naartoe gaat.
    Ik ben daar kritisch bezig geweest omdat de grote raas op de 7P op de hierboven omschreven manier gaan, maar de raas daarboven weer op de Engelse manier, dus achter de hommers langs.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2018
    pietsan vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het model op de poster is qua bouw en constructie compleet anders dan de kit die DeA. levert, veel gedetailleerder en anders getuigd. Eigenlijk een stuk mooier, ook de ornamenten zijn anders, helaas moeten wij het doen met wat er in de kit aanwezig is. Echter de tuigage kun je natuurlijk wel zelf aanpassen.
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig met de constructie van de masten. Daar de masten geen hommers hebben of een vierkant geschuurde top, maar slechts wat taps worden geschuurd, kunnen de marsen slechts met wat lijm op de top worden bevestigd. Dit vind ik een tikkie riskant gezien er behoorlijk wat neerwaartse trekkracht op komt te staan middels de hoofdtouwen van het want en de stagen.
    Daarom doe ik behalve wat lijm ook een messing pen door de oren en masttop als extra borg.

    Op de foto word er op fig. a een gat van 1 mm dwars door de oren en masttop geboord. fig. b laat de messing pen zien die er in komt en na verlijming word afgeknipt. fig. c laat zien dat de pen aan weerskanten word gelijk gevijld met de buitenkant van de oren. En tenslotte word alles weer netjes geschilderd (fig d) zodat de pen niet meer zichtbaar is,
    De mars is nu extra geborgd en kan onmogelijk nog zakken.

    Inmiddels zijn de boegspriet, masten met marsen en marsstengen gereed en ga ik morgen verder met de bramstengen. Daar ik wat zuinig moet zijn met mijn foto's pas een plaatje als alle masten compleet zijn.
     
    janzwart, Hoosterw, Eduard Renger en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina