Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    3.448
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet, zoals je de stag nu om de boegspriet gelegd hebt zou in werkelijkheid ertoe leiden dat je verschansing losgetrokken wordt, en de boegspriet raar belast wordt.
    Ik weet niet hoe DeA het omschrijft, maar in mijn beleving zou de stag achter de leeuw om de boegspriet heen gelegd moeten worden.
     
  2. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Er zit nog niets definitief vast, dus de kraag kan eventueel nog wat naar achteren. Maar de verschansing lostrekken, dat is onmogelijk omdat de kraag door twee kluisgaten gaat in de bak (zoals eerder beschreven). De verschansing staat daar een eindje boven.
    Wat het belasten van de spriet betreft, daar is wel degelijk over nagedacht, want zowel voor als achter de stagkraag komt een zware woeling om de spriet en galjoenscheg. Een dubbele woeling, respectievelijk de buiten- en binnenwoeling, welke deze 'rare' belasting (zoals jij het omschrijft) opvangt. Hetgeen voor mij een maatstaf is geweest om juist op die plaats de kraag om de spriet te leggen.

    We zijn hier natuurlijk nog maar in het prille begin van de tuigage en ik zal zeker over je kritiek nadenken.

    Wat de bouwbeschrijving van DeA. betreft, die legt het grootstag om de voet van de fokkemast en boort dan twee gaatjes in het voorschot waar ze de kraag in lijmen en dan om de spriet leggen ergens in het midden van de leeuw, dus gewoon een suggestie die niets met de werkelijkheid te maken heeft. Omdat de onderkraag dus niet is verbonden met de grootstag.
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    3.448
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet, het is geen kritiek hoor! Het is nuchter kijken hoe iets gedaan wordt en afvragen of het op die manier ook kan werken. Wanneer de stag met een knik naar boven loopt zal er altijd een opwaartse kracht tpv de knik zijn. Die trekt dan aan de bak/het dek en die hou je niet tegen. Dan wordt simpelweg in het echt je dek losgetrokken.
    Wanneer de knik naar beneden loopt geeft deze een drukkracht op het dek. Dat gaat in het algemeen wel goed.
    De stag zou dan toch ter plaatse van de leeuw om de boegspriet moeten. Dat lijkt gek, maar is het niet.
    De DeA wijze is een makkelijke werkwijze, maar niet juist natuurlijk.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Het woord 'kritiek' heeft absoluut geen negatieve lading Hans, ik ben er zelfs blij mee dat je weer meedenkt. En na nog eens goed te hebben gekeken naar het model en in de boeken moet ik zeggen dat je volkomen gelijk hebt. Ik heb daarom de onderstagkraag aangepast, zie bericht hier onder....
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Ik heb de stagkraag dus zoals hierboven in de reactie op Hans zijn bericht aangepast en nu maakt de kraag een lichte hoek naar beneden, hetgeen gezien de krachten die op de grootstag komen te staan juist is.
    (niet dat ik bang was dat mijn verschansing van het model zou gerukt worden, want dat geld uiteraard alleen voor het echte schip en niet voor het model);) Hieronder de aangepaste kraag,
    ps, de stukjes slijtleer zijn ook op de mast gelijmd daar waar de stag om de mast gaat, als je op de foto klikt is dit duidelijker te zien op de vergroting....
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2018
    Hoosterw, a3seidel, *Hans* en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Tevens vanmiddag de beide fokkestagen gezet, morgen de kruisstag nog en dan zijn toch echt de rusten met toebehoren aan de beurt.

    Ook deze stagen worden met een slingerstag later aan elkaar gezet....
    (de losse eindjes die om de stag zijn geknoopt worden later verwijderd, ik hou altijd een slag om de arm zodat ik ze eventueel nog wat kan aanspannen en/of losser maken)
     
    a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    3.448
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet,

    Ik heb bij het model van de 7 Provinciën zitten "stoeien" met de slingerstag, omdat aan één van de twee stagen ( vaak de loze stag) ook een stagzeil bevestigd wordt. Maar vanwege de slingerstag kun je dit stagzeil eigenlijk niet makkelijk strijken.
    Kun jij daar wat zinnigs over zeggen?
     
  8. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Het zelfde probleem deed zich voor bij het model van de Victory, daar heb ik de stagzeilen met ringen (stagzeilleuvers) op een aparte lijn gezet, die wel langs de stag loopt, maar er onder hangt. Dit is overigens wel de juiste manier, dit is de zogenaamde 'rijglijn' (als ik het goed heb) Op dit model komen geen stagzeilen, dus daar heb ik straks hier geen last van.

    Ik heb het net nog even nagekeken, en is inderdaad de rijglijn.
     
    a3seidel en *Hans* vinden dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    3.448
    Locatie:
    Dordrecht
  10. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    victory_bewerkt-1.jpg
    Hans, hier een plaatje van het stagzeil op het model van de Victory (met de kleurrijke naam 'dekzwabber' of algemeen, 'grootstagzeil') waarop duidelijk te zien is dat het zeil niet aan de grootstag en/of de lozegrootstag is afgehangen, maar aan een eigen 'rijglijn' zodat de slingerstag niet in de weg kan zitten. Het ziel daarboven (grootstengestagzeil) is afgehangen aan het loze grootstengestag met ringen (stagzeilleuvers). De kluivers (kluiver,binnekluiver en buitenkluiver) zijn op de zelfde manier afgehangen als het grootstagzeil en dus ook niet aan de verstaging van de fokkemast.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2018
  11. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Met de kruisstag (foto) zijn de zware stagen allemaal gezet. Ik doe dit meestal voor ik het want zet omdat het inscheren van de hartblokken een stuk moeilijker is wanneer het want al is gezet.

    Nu bezig met de rusten, waarna het want aan de beurt is. Eerst de dubbelblokken voor de latere zijtakels op de rusten gemaakt,
    Volgende plaatje kan wel even duren, als de rusten compleet zijn met juffers en puttingijzers...
     
    a3seidel, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, dat zou toch jammer zijn als je niet zou kunnen, misschien moeten we een nationale actie opzetten "Help Piet in Lelystad te komen" :banana:
    Tis dat ik ver uit de buurt woon, anders zou het geen probleem zijn.
    Ik hoop toch dat er een manier te vinden is, want dit schip hoort daar die dag echt te staan.
    Succes met het transport regelen Piet.
     
  13. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Ik woon zo'n beetje aan de andere kant van Nederland in Zeeuws-Vlaanderen en dat is dus 3 uur heen en weer 3 uur terug rijden. Daar staan niet veel mensen voor in de rij, dus tot nog toe geen succes.
     
  14. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    De 'Sovereign of the Seas' zoals ze erbij staat op 17 april 2018 (romp compleet op de puttingijzers na, bouwtijd tot heden bijna 23 maanden)
    JPG_3933_2371_bewerkt-2.jpg
     
    Danny Mulders, Pingu57, hgb1967 en 8 anderen vinden dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    8.711
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi schip piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    539
    Locatie:
    Assen
    Daar mag je best trots op zijn Piet,dit is een van Museum kwaliteit en ik kan me heel goed voorstellen dat deze "bij jou thuis blijft staan"
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    a3seidel, TIMBERWOLF, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Op onderstaande foto, de spinnekop + hanepoten aan de grootmars en lozegrootstag bevestigd en tevens zijn de loze- en grootstag middels een slingerstag verbonden,

    De reden dat ik dit eerst doe voor dat het want word gezet, is simpel omdat het want van de fokkemast in de weg zou zitten terwijl je nu dus volop ruimte hebt....
     
    Rob2, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    2.037
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik kan wel op het vind ik leuk knopje drukken, maar dat is natuurlijk bij lange na niet voldoende om de waardering voor dit mooie werk uit te drukken. :worship::worship:
     
  20. pietsan

    pietsan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Hulst (Zeeuws-Vlaanderen)
    Mooi compliment Peter, dank je wel.
     
    Ton1937 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina