Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De laatste up-date was van 8 mei, omdat er toch weer problemen zijn met de rug, waardoor ik niet of nauwelijks aan het model heb kunnen werken. Inmiddels gaat het weer iets beter en ga ik de draad weer oppakken.

    Ik heb alle jufferblokjes voor het want donker eiken gebeitst en ga de resterende rusten deze week voorzien van de juffers en puttingijzers, waarna ik dan eindelijk kan beginnen met de hoofdwanten voor de drie masten. Daar er nogal wat want (24 stuks incluus de stengenwanten) op het model moet komen, ga ik af en toe wat werken aan het tuig voor de boegspriet.
    Vanmorgen de bezaanrust aan bakboord voorzien van juffers en puttingijzers. Eén of twee uurtjes per dag moet mogelijk zijn, dus naar verwachting zijn alle rusten deze week gereed. (foto als het af is).

    Ik heb wel gezien dat het erg stilletjes is hier, wat de Historische Scheepsmodelbouw betreft...…..
     
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Piet,
    blij te horen dat het weer wat beter gaat, ik hoop dat het allemaal uiteindelijk weer goed komt zodat we weer van je mooie plaatjes kunnen genieten.
    Gr. Koos.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Inderdaad gaat er niks boven gezondheid dus goed om te horen dat het aan de beterende hand is Piet!

    En ja het is stil, maar ik doe zelf ook al weer een aantal weken niets. het komt er eigenlijk niet van... te mooi weer, andere 'verplichtingen'....

    grt hans
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik dacht wel dat het mooie weer een rol speelde, maar ondanks dat was het zelden zo rustig hier op het forum.
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ha die Piet, Goed te horen dat het weer wat beter gaat, en inderdaad het is vreselijk stil hier.
    Ook hier speelt zowel het mooie weer, alsmede wat huiselijke klusjes, en het lichaam wil ook niet zo heel goed momenteel.
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik vermoed dat de ☀️ er toch wel voor iets tussen zit, althans bij mij toch.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag weer eens als vanouds aan mijn model kunnen werken. Alle resterende puttingijzers en juffers zijn voorbereid en kunnen aan de rusten worden gezet. Tevens begonnen met de hoofdtouwen van de kruismast (nog 4 te gaan), dus wellicht morgen een plaatje van de vorderingen....:)
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je Peter, hopelijk gaat het voor jou ook weer snel wat beter, want tot nog toe was je verder met de bouw als ik, maar nu dreig ik je toch voorbij te stomen....;)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Piet, en dat voorbijstomen dat zal toch wel gaan gebeuren, want ik moet het hebben van een paar uurtjes bouwen in het weekend, want na mijn werk kan ik niet zo veel meer tegenwoordig. Dat staat de schouder niet meer toe tegenwoordig.
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De hoofdtouwen van de kruismast zijn gereed. De kettingen die de puttingijzers voorstellen zijn niet gezwart, zoals eerder in dit verslag vermeld omdat ik de kleur beter vind passen bij de rest van het model. tevens heb ik de juffers donker eiken gebeitst i.p.v. zwart om de zelfde reden,

    Ook de dubbele woeling voor de boegspriet aangebracht die zich onderscheiden in een binnen- en buitenwoeling. De binnenwoeling is wat zwaarder uitgevoerd als de buitenwoeling,
    Beetje jammer dat de gleuven in de galjoenscheg wat groot zijn uitgevoerd door de uitgever van het model. Normaal hoort er achter iedere woeling op de spriet nog een klamp te zitten om het wegglijden van de woeling te voorkomen, deze monteer ik er later ook op.

    Volgende stap is het aanbrengen van het slingerstag tussen de beide fokkestagen op de zelfde manier als bij het grootstag en de spinnenkop met hanenpoten die aan de fokkemars komt. daarna weer verder met de resterende rusten en de hoofdtouwen.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2018
    TIMBERWOLF, Jaques, a3seidel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    En daar zag ik inderdaad de stoomboot al voorbij varen.:D:D mijn eerste touwtje moet er nog op:cool:
     
    pietsan en a3seidel vinden dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De fokke- en loze fokkestag hebben net als de grootstagen een slingerstag gekregen en tevens is de spinnenkop met hanenpoten gemonteerd. (let wel dat de beide loze-stagen een eigen inbreng is, die origineel niet op de Sovereign zaten, deze zogenaamde loze-stagen werden pas midden 19e eeuw ingevoerd op uitsluitend oorlogsschepen. Maar ik vind het wel wat hebben...)
    JPG_4062_2423_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2018
    Pingu57, Hoosterw, Rob2 en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar hier in het Zeeuws-Vlaamse land is het toch net een tikkie te warm geworden om met droge handen te bouwen, dus ff maar niet dus.....:confused: Eigenlijk is het meer weer voor...:bier: :beer: :bier:
     
    SjorsZ, a3seidel en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    :bier::bier: Hier in het hoge noorden valt het nog mee Piet, maar desalniettemin vallen ze er toch lekker in .:beer:
     
    SjorsZ, pietsan en a3seidel vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb besloten om eerst alle stagen en pardoens te zetten voor ik verder ga met de hoofdtouwen en het overige want. Normaal gezien doe ik dat altijd zo om een tweetal redenen. Ten 1e kun je er op deze manier aanzienlijk makkelijker bij en ten 2e kun je middels de stagen en pardoens de masten mooi rechtzetten en uitlijnen, waardoor je alles netjes kunt aanspannen. De 1e twee pardoens zijn inmiddels gezet, nl. de kruisstengepardoens, a = BB en b = SB. (met de losse eindjes kan ik ze eventueel nog wat aanspannen of losser maken al naar gelang)
    JPG_4103_2447_bewerkt-1kopie.jpg
    Volgende stap zijn de kruisbrampardoens, waarna de stagen van de kruismast (kruisstengestag en kruisbramstag) tijdelijk worden gezet. (deze worden later vervangen door de takelage op het laatste grootwantenpaar met de nodige jufferblokken, zoals dat werd gedaan tot midden 17e eeuw). Op de poster van de sovereign is te zien wat ik bedoel. Tevens heeft collega bouwer Danny Mulders in zijn verslag van de Batavia deze (vrij ingewikkelde takelage) ook gemaakt. (pagina 29 post 570 van zijn verslag) Op de Sovereign komt het er nog wat anders uit te zien, met meerdere juffers en takels. (zie plaatje hier onder)

    Daarna zijn de pardoens en stagen van de grotemast aan de beurt en tenslotte de fokkemast, waarna ik verder ga met de hoofdtouwen en de overige wanten.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2018
    Danny Mulders, Rob2, Marc w en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Momenteel gaat het best wel lekker, wel weer wat medicatie voor de rugpijn hetgeen altijd wel een beetje op en af zal gaan omdat de slijtage best wel aanzienlijk is en ik dus ondanks de 2e operatie toch wel klachten zal houden op dat gebied.

    Daar ik zuinig moet zijn met mijn foto's, zal ik straks als de stagen en pardoens gereed zijn een overzichtsfoto plaatsen. Mocht er het één en ander niet helemaal duidelijk zijn aan de hand van de foto(s), geef het dan even aan dan zal ik daar zo goed mogelijk uitleg over geven. Eigenlijk best wel jammer dat er beperkingen zijn wat het plaatsen van foto's betreft. Want of je nu wel of geen vriend van het forum bent op een gegeven ogenblijk houdt het hier dus op en kun je dus niet verder.... omdat je dan alleen nog tekst kunt plaatsen. En een verslag zonder plaatjes is natuurlijk als een bos zonder bomen (ook geen gezicht:rolleyes:) Maar goed het is nu eenmaal niet anders en mocht het zover komen kunt U altijd terecht op mijn website waar deze beperkingen niet aan de orde zijn.
     
    Jaques en a3seidel vinden dit leuk.
  17. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Zeer leerzaam....en een prachtig model natuurlijk....
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    En daar ben ik het helemaal mee eens;);)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_4189_2458_bewerkt-1.jpg
    Op de kruistopstag na (die later aan de vlaggensteng komt) zijn de stagen en pardoens van de kruismast gereed. De topstag loopt straks via een éénschijf(geleide)blok net onder de mars van de grootsteng naar de grootmars.

    a; kruisbrampardoens, b; kruisstengepardoens, c; kruisstag, d; kruisstengestag, e; kruisbovenbramstag (de kruismast had maar één bramsteng, maar de stag die over de stengetop werd gelegd word toch 'boven'bramstag genoemd. werden er twee stagen aan deze steng gevoerd dan spreekt men van een bramstag (onderste) en een bovenbramstag.(bovenste).

    De kruisbovenbramstag lijkt op het ezelshoofd van de grotemast te zijn bevestigd, maar dat komt door de foto. De stag is tijdelijk bevestigd aan de hiel van de grootsteng en word later vervangen door de takelage aan het laatste grootwantenpaar. (Later (18e eeuw) liep deze stag net als de kruisstengestag via een zwaar geleideblok aan de masttop naar de mastvoet en werd aldaar aan dek bevestigd middels doodshoofdblokken en talrepen.)

    ps, mochten er Sovereign bouwers zijn die op ook op deze manier tuigen i.p.v. de DeA. manier (die overigens eenvoudiger is) en zich afvragen of de 'tijdelijke' verstaging van de kruismast-stengen wel noodzakelijk is, dan is het antwoord ja, want anders word het bovenste gedeelte van de mast (de stengen) naar achteren getrokken bij het afspannen van de pardoens.
    Eén en ander is wel te voorkomen door eerst het grootwant te zetten cq, alle hoofdtouwen met weeflijnen voor het zetten van de stagen en pardoens waardoor je meteen de originele verstaging kunt zetten middels de takelage uit begin 17e eeuw aan het laatste paar hoofdtouwen van het grootwant. Hierdoor word het zetten van de pardoens met name de pardoens van de grotemast op het halfdek een heel stuk lastiger daar je er dan moeilijk bij kan.
    Beide manieren hebben uiteraard hun voor- en nadelen, zelf vind ik het grootste voordeel van mijn eigen manier, dat je overal beter bij kan en dat het uitlijnen van de masten een stuk simpeler is met de pardoens en stagen dan met de hoofdtouwen van het want.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2018
    janzwart, Rob2, Scheveninger en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Mooi uitgelegd Piet :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina