Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_4203_2461_bewerkt-1.jpg
    Vandaag de kruistopstag (a), de grootstengestag (b) en de grootstengepardoens (c) gezet

    De grootstengepardoens zijn vast gezet met een takel achter op de grootrust(en) Daar alle pardoens op de sovereign "slingerpardoens" waren, is dit niet ongebruikelijk. Het verschil tussen slingerpardoens en vaste pardoens is dat de vaste pardoens zoals de naam al doet vermoeden, pardoens waren die op een vaste plaats met jufferblokken en talrepen werden stijf gezet, vaak op een eigen pardoenrust of op de fokke- en grootrusten. Terwijl de slingerpardoens verplaatsbaar waren en werden stijf gezet middels een talie. De pardoens werden vaak los gemaakt zodat ze tijdens het brassen van de marsera's niet in de weg zouden zitten. Er is nog veel meer te schrijven over de pardoens, maar hier laat ik het maar even bij. De reden waarom ik de pardoens naar de rusten heb verplaats is omdat er nogal wat tuigage aan bod komt op dit schip (aanzienlijk meer als de bouwbeschrijving van DeA. laat zien) en zodoende ga ik mezelf niet in de weg zitten.....

    JPG_4196_2460_bewerkt-1kopie.jpg De kruistopstag (a) loopt via een geleideblok (c) onder de mars aan de grootsteng naar de grootmars waar de stag is stijf gezet middels een talie (b) (inzet rechtsboven)
     
    MarcT, Hoosterw, a3seidel en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Voor mij is dit momenteel nog een ver van mijn bed werkje, maar volg je aandachtig. Ben er van overtuigd dat ik van deze post wel wat kan opsteken voor als ik eindelijk zover ben.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_4217_2468_bewerkt-1.jpg
    Verder met de pardoens en stagen van de grotemast, a= grootbramstag en b= grootbrampardoens.
    JPG_4206_2463_bewerkt-1.jpg
     
    MarcT, TIMBERWOLF, Rob2 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    schitterend piet , mooi gemaakt
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je wel Timberwolf.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_4274_2491_bewerkt-1.jpg Vandaag 3 stagen gezet, de grootbovenbramstag (niet op de foto), De voorstengestag (b) en de voorbramstag (a). De voorbramstag is bevestigd aan het onderste ezelshoofd tussen de blinde-mast en de blinde-steng met een talie van 2 dubbelschijfs-blokken van 3 mm (c) (De bouwbeschrijving gebruikt hier blokken van 4 mm, maar die zijn naar mijn mening iets aan de forse kant.

    JPG_4275_2492_bewerkt-1.jpg
    Detail foto van de bevestiging van de voorstengestag middels een aantal takels volgens het Engelse systeem uit 1630-1640.
    a= de stag, b= een éénschijfsblok van 6mm, c= twee éénschijfsblokken van 4mm en d= de bevestiging van het halende part op de laatste (achterste) korvijnnagel op de nagelbank binnenkant verschansing van de snebbe aan stuurboord, (rechts onder op de foto). Alle blokken en touwwerk aan ringen zijn bevestigd met platte bindsels i.p.v. knoopjes, hetgeen trouwens bij alle stagen en pardoens ook zo is gedaan. Is uiteraard aanzienlijk meer werk, maar ziet er wel een stuk beter uit dan simpelweg knoopjes leggen. Er worden alleen knoopjes gelegd in de gestropte blokjes aan de ringen, bijv. blokken aan masten en boegspriet en aan/op de marsen.

    Hier een plaatje van de talies van de pardoens, alle blokjes hebben een eigen (blanke) strop gekregen waarmee ze aan de pardoen zijn bevestigd, (foto, pardoen op de grootrust)
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2018
    MarcT, a3seidel, Hoosterw en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, het is weer geweldig, zoals jij je touwtjes knoopt;);) , daar kan ik alleen maar van dromen:(
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nog 3 stagen en de pardoens voor de fokkemast:banana:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De stagen en pardoens zijn bijna allemaal gezet, nog 2 pardoens en 3 stagen te gaan. Gisteren,
    a- fokkebrampardoen, b-fokkestengepardoen, c-grootbovenbrampardoen en d-grootbovenbramstag;
    JPG_4319_2497_bewerkt-1.jpg

    De fokkestengepardoens zijn evenals de grootstengepardoens achter op de (fokke)rust bevestigd, b op de foto en de fokkebrampardoens (a) zijn op het potdek van de verschansing op de bak bevestigd waarvan het halende part van de takel op de 2e korvijnnagel van achteren is belegd,

    Detailfoto van de bevestiging van de fokkebrampardoen op het potdek, (b), halende part (a)

    Nog 3 stagen te gaan, respectievelijk; de groottopstag, de fokketopstag en de fokkebovenbramstag + de laatste 2 pardoens, de fokkebovenbrampardoens (dat zal theoretisch vandaag moeten lukken en anders morgen)
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2018
    MarcT, Jaques, a3seidel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Piet,
    Je hebt het over platte bindsels om blokken te bevestigen. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
    Kan je dat wat duidelijker beschrijven?
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Jan,
    Bindsels dienen om twee delen van een zelfde touw of van verschillende touwen aan elkaar te bevestigen. Op schaal modellen zoals wij die maken (zeilschepen) gebruiken we over het algemeen alleen een bindsel om de jufferblokken aan de hoofdtouwen te bevestigen. De meest voorkomende bindsels zijn het platte- of ronde bindsel en het kruisbindsel.
    Als je even een eindje naar boven scrolt op deze pagina naar post 1026 en de foto bekijkt waar ik de voorstengestag aan de boegspriet heb bevestigd, dan zie je duidelijk de platte(ronde)bindsels waarmee ik het touwwerk en de blokken heb bevestigd.

    Hieronder een plaatje van bovengenoemde bindsels,
    Als je de lijn x aantrekt en vervolgens afsnijd, dan heb je een platbindsel. Wanneer je de lijn y (in principe de zelfde lijn als x) nu met twee slagen om de binnenkant van het bindsel legt en afwerkt met een platte knoop, dan heb je een kruisbindsel. Het kruisbindsel kan wat meer trekkracht hebben omdat het wegglijden van het touw nu praktisch onmogelijk is, maar word zover als ik weet nooit gebruikt in de modelbouw omdat een gewoon platbindsel de lading over het algemeen wel dekt.

    De reden dat ik op dit model veel bindsels leg is; omdat het er natuurlijk veel mooier uitziet als een simpel knoopje en daar ik het model voor mezelf maak deze keer maak ik er wat meer werk van. Ook maak ik voor elk blok een apart stropje van blank touw i.p.v. dat ik bijv. de pardoens en stagen enz. direct aan het blok knoop, goed te zien op de laatste foto van de vorige post (1029) waar de pardoen aan/op het potdeksel is gezet. Eén en ander is uiteraard wel wat meer werk, maar ja, wie heeft er haast....? ik niet in ieder geval;)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Om de ringen aan de broeking te binden maak ik ook gebruik van iets waarvan ik de naam niet ken. Een soort bindsel dat wel.
    [​IMG]
    Het lijkt op jouw platbindsel, klopt dat?
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eigenlijk is dit de manier om woelings te leggen rond masten en ander rondhouten, maar je kan deze methode net zo goed gebruiken voor een bindsel. omdat het inderdaad veel op een bindsel lijkt, zeker op de schaal die wij gebruiken.
    (zie pagina 34 post 661 van dit verslag)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Na een weekje Bulgarije kom ik hier ineens weer verschrikkelijk mooi werk tegen.:worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Heren bedankt weeral voor jullie technische uiteenzetting hier ben ik weer wat wijzer van geworden.
    Maar ook het geleverde werk levert alvast een prachtig plaatje op.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De laatste stagen en pardoens zijn gezet, waarmee dit onderdeel is afgerond,
    JPG_4367_2503_bewerkt-1.jpg
    a= fokkebovenbrampardoens, b= groottopstag, c= fokkebramstag, (was reeds behandeld) d= fokketopstag.

    topstag aan het bovenste ezelshoofd middels twee éénschijfs 3mm blokjes en daar onder de bramstag middels twee dubbelschijfs 3mm blokjes.
    De lijn die van de top van de blindsteng naar de mars loopt is in principe maar tijdelijk en is daar bevestigd omdat de steng erg dun is en zodoende makkelijk word krom getrokken na het aanspannen van de stagen. Of ik deze lijn nog weghaal of laat zitten moet ik nog even bekijken, feit is dat hij daar niet eigenlijk niet hoort.

    de grootstagen vast gemaakt aan de fokkemast middels doodshoofdblokken en talrepen (bramstag zijn 5mm doodshoofdblokken en de bovenbramstag heeft 3mm blokken) en de bovenste (topstag) middels éénschijfs 3mm blokjes. (ik zie op de foto dat ik de talreep van de bramstag nog moet inscheren, zit nog vast met een tijdelijk lijntje)

    De laatste twee pardoens (bovenbrampardoens) vast gezet aan dek (a) en belegd op de reling aan een daarvoor geplaatste korvijnnagel (b)

    Ik denk dat ik nu eerst de jufferblokjes en het kleine want ga zetten voor op de snebbe en daarna verder ga met de rusten en het overige want. Dat laatste zal wel wat tijd in beslag nemen gezien de enorme hoeveelheid want van de Sovereign aan masten en stengen...:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2018
    Hoosterw, MarcT, Rob2 en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig met het kleine wantje voor op de snebbe, de juffers zijn allemaal gereed en de onderste zitten al op hun plaats. Even aan het tobben geweest hoe ik dat ging aanpakken, want ik wil geen 'lelijke' knopen zien. Ik heb daarom de juffers rechtstreeks op de ringen geplaatst en het knoopje van de stroppen boven op de juffers gelegd. De talrepen ontnemen straks het zicht op de knoopjes:rolleyes:. Veel meer zal er niet gebeuren dit weekend, het is gewoon te mooi weer om lang binnen te zitten.
    Wel heel apart het want(je) voor de spriet, dit is de 1e keer dat ik zoiets tegen kom op een model, maar zo zijn er wel meer items op dit model welke je nergens anders ziet. Wat dat betreft is het met recht een uniek schip.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2018
    Hoosterw, a3seidel, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag toch nog maar een beetje aan het model gewerkt. Na het doornemen van de laatste boekjes zag ik dat er nog een klamp op beide kraanbalken moest worden geplaatst om het halende part van de kattalie op te beleggen. Dus deze twee klampen maar meteen op de kraanbalken gemonteerd. Tevens naast de blokken op de rusten voor de zijtakels nog enkele ringen geplaatst om straks de val(len) van genoemde takels aan te bevestigen, daar kun je nu nog goed bij. (je kunt er ook voor kiezen om de vallen aan één van de hoofdtouwen te bevstigen). De hoofdtouwen en juffers op de kruisrusten waren reeds gezet en dan is het toch een heel gepiel om deze ringen nog te monteren. En tenslotte voor de aardigheid de gigantische vlag aan de vlaggenstok op het poopdek even laten wapperen.....(uiteraard word de vlag weer verwijderd tot het model klaar is)
    My Collage_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2018
    a3seidel, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb inmiddels 120 MB van mijn beschikbare 150 MB aan ruimte voor mijn foto's gebruikt, hetgeen in mijn geval neer komt op 511 foto's. Een simpel rekensommetje leert dat dat neerkomt op een gemiddelde van 4,25 foto's per MB en dat zou dan betekenen dat ik nog ruimte heb voor ongeveer 128 foto's, wat volgens mij wel voldoende is om dit verslag compleet te maken.

    Het plan voor de Sovereign is momenteel; eerst het want(je) voor de boegspriet afmaken, dat ligt al helemaal klaar, moet nog slechts gemonteerd worden. Dan het want voor de blinde-mast waarna de hoofdtouwen met toebehoren (weeflijnen, spreilatten, puttingwanten, spreeworsten en zwichtingen) van de overige masten en maststengen aan de beurt zijn.
    Daarna begin ik aan het mooiste gedeelte van het model (wat mij betreft), namelijk de ra's met de zeilen en al het lopend-want, dus voorlopig hoef ik mezelf niet te vervelen, nog genoeg te doen:)
     
    Rob2, a3seidel, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Rob2, Jaques en a3seidel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina