Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het want van de boegspriet zit er op, op de weeflijntjes na. Hier heb ik een naald voor nodig die ik momenteel niet heb, dus die moet ik eerst aanschaffen.
    Tevens is het puttingwant van de blindemast ook gereed,
    My Collage_bewerkt-1.jpg
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Piet,

    Je houtwerk is indrukwekkend.. Je tuigage is prachtig.. Wanneer ga je een avondvullend cursusje geven in de praktijk wat betreft de tuigage... Ik hou me aanbevolen...:thumbsup:
     
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    En daar kan ik me helemaal in vinden
    Wederom schitterend dus een diepe:worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat is een mooi compliment Hans, dank je wel. Het is allemaal gewoon een beetje gegroeid met de tijd denk ik. Geduld (heb ik al vaker aan gekaart) is uiteraard erg belangrijk en verder zit ik regelmatig met mijn neus in allerlei boeken over dit onderwerp. Zo heb ik mijn eigen stijl qua optuigen ontwikkelt. Alle bouwbeschrijvingen beginnen altijd met het zetten van de hoofdtouwen voor het want, terwijl ik dit nooit doe en zo zijn er nog tal van zaken die ik anders aanpak. Het voordeel is dat ik mezelf nooit in de weg zit en aan dingen kan werken waar ik zin in heb. Zoals ook nu moet ik nog 3 rusten voorzien van juffers en puttingijzers terwijl er al een hoop tuigage is gezet, zodoende word het ook nooit een sleur. Het maken van knoopjes, bindsels talies enz. dat is toch een kwestie van oefenen denk ik en als je het een beetje in je vingers hebt dan is dat natuurlijk mooi mee genomen.
    Een cursus geven, dat zal er wel nooit van komen vrees ik dat vereist weer andere talenten en ik woon toch ook wel een beetje in een uithoek van dit land waardoor afstanden een handicap is.
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    a3seidel, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er weer goed uit Piet:thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Men zal wel gezien hebben dat ik regelmatig verschillende plaatjes onderbreng in één foto, (foto in foto of collages) op die manier kun je dus een heleboel laten zien ondanks de beperkte MB's die het forum ter beschikking stelt. De laatste foto bijv. van het want van de blinde-mast zijn in principe 3 plaatjes in één foto, welke ik dan nog reduceer tot 200 KB hetgeen voor dit soort plaatjes ruim voldoende is. Want zelfs de vergroting is nog gewoon duidelijk. Zo maak je dus met 150 MB zo'n 750 foto's.
    Met de camera maak ik bestanden (foto's) van ong. 1,5 tot 2,5 MB (met de meeste moderne camera's kun je de beeldkwaliteit en grote zelf instellen) daarna doet de 'photoshop' de rest, waardoor de foto-bestanden nog kleiner worden. Uiteraard kun je van dit soort opnames geen posters laten afdrukken, maar voor het internet en dus het modelbouwforum zijn ze heel geschikt. (t' is maar een 'weetje' ;))
     
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dat is nou weer jammer:confused:
    Maar alle gekheid op een stokje, het ziet er allemaal weer goed en duidelijk uit Piet:):)
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Als je een poster wil, ik kan ook bestanden maken met de camera van 22 MB......:rolleyes:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de juffers en puttingijzers van het grootrust aan BB gezet (SB was al gereed).
    Morgen de ijzers aan de scheepshuid bevestigen en misschien een begin maken met de hoofdtouwen van de grote-mast. Vandaag was het weer bloedje warm hier (+31) en dat werkt toch niet zo lekker, dus als het morgen weer zo warm is, dan zal er niet zo heel veel gebeuren wat modelbouw betreft.
     
    Rob2, a3seidel, Marc w en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De puttingijzers zitten vast en er zijn inmiddels al 4 hoofdtouwen klaar 2 aan bak- en 2 aan stuurboord. (foto als ze alle 24 gereed zijn).
    Het was een stuk koeler als gisteren....:)
     
    Pingu57 en a3seidel vinden dit leuk.
  14. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    ziet er zoals altijd schitterend uit Piet
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Rob2, a3seidel, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik moet natuurlijk ook nog de hoofdtouwen van de fokkemast zetten, hetgeen logisch zou zijn om dat nu te doen. Maar gezien de hoeveelheid want van de Sovereign, ga ik nu toch eerst de spreeworsten aanbrengen voor het puttingwant van de kruis- en grotemast, met de daarbij horende puttingwanten en juffers. Tevens de spreilatten (voor genoemde masten) zodat ik af en toe wat weeflijnen kan aanbrengen, want als je alle weeflijnen in één keer wil gaan doen, dan word je er naar mijn bescheiden mening een tikkie tureluurs van. Zodoende kan ik de werkzaamheden wat afwisselen....;)
    U hebt waarschijnlijk wel geconstateerd dat het woord spreilatten dik gedrukt staat vermeld. De reden hiervoor is, dat volgens mijn info de spreilatten (die ervoor dienen om het want op afstand te houden en ter voorkoming van het verdraaien van de jufferblokken) pas werden ingevoerd in het midden van de 19e eeuw. Daar de Sovereign gebouwd is in het begin van de 17e eeuw is dit dus op zijn minst gezegd opmerkelijk:rolleyes:. Aan de andere kant geeft zoiets uiteraard wel de vrijheid om zelf ook af en toe eens iets te doen wat niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid:weetnie:

    ps, Of de datum voor het invoeren van de spreilat klopt (kan ook een drukfout zijn) dat weet ik dus niet zeker, omdat Mondfeld de enige is in al mijn boeken die hier over een datum spreekt, terwijl je de spreilatten toch wel overal tegenkomt (ook op schepen van voor midden 19e eeuw). Een andere betekenis voor spreilat is de balk van de nagelbank waarin de korvijnnagels steken.

    Wat op het model van de Sovereign ook opvalt is; dat de spreilatten behoorlijk hoog zijn aangebracht, normaal gezien bevinden deze zich direct boven de jufferblokken, terwijl ze op het model toch wel enkele centimeters hoger zitten hetgeen ik nergens anders kan terug vinden. Desondanks doe ik het deze keer toch maar volgens het boekje van DeA. omdat het er wel aardig uitziet:) (en omdat de weeflijnen pas worden aangebracht vanaf de spreilatten en niet er onder. Dus dat scheelt weer een aantal weeflijnen die ik dan niet hoef te knopen)
     
    a3seidel, Jaques, Rob2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Duidelijk verhaal Piet. Blijft altijd een afweging tussen historisch correct en gewoon leuk bouwen volgens de kit.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vanmorgen zoals geplant, de spreilatten (die ik gisteren al op maat had gemaakt en gebeitst) aan het want 'genaaid'. Het draadje van blank garen is slechts twee-tiende van een mm dik,

    Ik hoop vanmiddag de spreeworsten ook nog te doen, ik heb hiervoor i.p.v. de zelfde latten als de spreilatten (zoals DeA. het doet) gekozen voor een stukje rond messing van 0,75 mm dik wat ik gezwart heb. Verhoudingsgewijs komt dit naar mijn mening wat beter tot zijn recht. (de spreeworsten zijn normaal gezien gemaakt van een stuk zwaartouw, lat of beklede ijzeren staaf)
    Het zal waarschijnlijk wel morgen worden voor het klaar is, want ik ben gebonden aan max. 2 uur s'morgens bouwen en eventueel nog 2 uur in de middag i.v.m. de slechte rug.
     
    Rob2, a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb nog een halfronde (slijt)lijst tegen de zijkant van het potdek gelijmd, omdat de hoofdtouwen van het kruiswant zo goed als tegen die zijkant liepen. Bij de fokkemast heb ik een soort gelijk probleem al is het daar slechts het 1e hoofdtouw wat aan loopt, de rest loopt allemaal vrij. Hier heb ik de kalven van de fokkemars wat breder gemaakt wat het probleem uit de wereld hielp. Of het allemaal anatomisch verantwoord is, ik heb geen flauw idee. Achteraf had ik natuurlijk beter de bewuste rusten wat breder gemaakt hetgeen ik over het hoofd heb gezien (foutje). Hieronder een plaatje van de lijst(en) die ik dus bedacht heb,
     
  20. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Gebeurt ons allemaal, maar een hele mooie subtiele oplossing
     
    a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina