Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De Sovereign of the Seas 4 aug. 2018, (begonnen met de bouw op 26 mei 2016)
    JPG_4672_2602_bewerkt-1_edited_bewerkt-1.jpg
     
    Rob2, Jaques en Hoosterw vinden dit leuk.
  2. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ik kan me helemaal voorstellen Piet dat je zoiets mooi's gewoon voor je zelf bouwt want over een jaar of 10 kijk je daar nog steeds met genoegen naar terug. Gewoonweg klasse !!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi geworden piet , heel mooi en vakkundig gebouwd
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zij wordt heel erg mooi Piet:beer:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Echt een plaatje.
    Heel mooi Piet!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De spreeworsten voor het (hoofd)want van de grotemast en de kruismast zitten er op (op de foto = rechts de grote- en links de kruismast) Ze zijn zoals eerder vermeld van gezwart messing en zitten vast met een druppie slow-zap. Later worden ze samen met de zwichtingen en het puttingwant vast genaait,
    Belangrijk is om de spreeworsten aan beide kanten even hoog (laag) te bevestigen, zodat het puttingwant ook gelijk van lengte is aan beide kanten en dat de zwichting straks mooi horizontaal loopt.

    Aan het ezelshoofd van de blindemast is een pardoen gezet, die vast is gezet aan de voorstengestag deze zijn er in heel wat varianten, dus ik heb er een gemaakt uit het begin van de 17e eeuw uit één van mij boeken, volgens het Engelse systeem, (de pardoen staat niet in de boekjes van DeA.)
     
    Jaques, TIMBERWOLF en a3seidel vinden dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Piet, daar word ik even stil van :kwijl::kwijl:, dit is een zeer knap schip aan het worden:):)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Is dat iets nieuws Piet en wat is het voordeel t.o.v secondenlijm? >>>waar verkrijgbaar?
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    https://www.toemen.nl/lijm-c-73_362.html?page=2&sort=3a&osCsid=ljc4qal5t48ivploakj88ad1t1
    Zap a Gap is er in heel wat varianten en is minder agressief als gewone sec. lijm. Ik heb alleen de 'slow-zap' die ik heb aangeschaft om al de ornamentjes vast te lijmen. werkt perfect en is na verlijming nog een paar sec. te corrigeren. Ik heb deze lijm ook ontdekt hier op het forum. Vrijwel in iedere modelbouwzaak te koop en hier een uitgebreid assortiment (link)

    Het is niet goedkoop Adri deze lijm, maar wel de beste die ik ooit heb gebruikt, de slow zap die ik gebruik kost ong. 15 euro voor een potje van 28 gram. Daar staat tegenover dat het erg zuinig is in gebruik. Ik heb zowat de hele Sovereign ermee gelijmd (op het hout na) en heb nog ruim een half potje over. Hier onder nog een link waar het te koop is,
    https://historische-modelbouw.nl/?a=view-folder&id=155
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2018
    Hans Groenenberg en janzwart vinden dit leuk.
  10. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dank je Piet, ga het ook eens proberen en wat is eigenlijk duur?, ik gebruik Bison Secondenlijm Industrie voor zulke klusjes en daar betaal ik voor 7,5 gram >>> € 6,29.
    En als ik dat omreken naar jou potje van 28 gram kost mij dat (28 : 7,5) x € 6,29 = € 23,48.
    En de 'open tijd' (= de verwerkingstijd voordat de lijm echt vast zit) van Zap a Gap is naar ik van jou begreep veel langer en dat is dan ook nog een bijkomend voordeel.
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Pas wel op Adri, want de lijm zit ook behoorlijk direct vast hoor, je hebt echt maar enkele seconden voor een eventuele correctie!

    En wat de prijs betreft, dat valt dan nog wel mee begrijp ik;)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag (bloedje warm in Zeeuws-Vlaanderen, 34°) de puttingijzers en de stroppen voor de juffers voorbereid. De kettinkjes op maat geknipt (links boven op de foto) en de stroppen van gezwart messing-draad om de jufferblokken gelegd (links onder). Daarna alles aan elkaar gemaakt (rechts op de foto). Veel meer gaat het niet worden vandaag, to hot. Dus morgen (waarschijnlijk) gaan ze aan de fokkerusten, waarna ik het laatste hoofdwant kan zetten.

    Ik heb nog ruim 60 cm ketting over, altijd makkelijk om nog eens een zorgketting te maken of zo, handig om in huis te hebben:)
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2018
    a3seidel, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    ik heb met slow zapp een messing trein van 10 kg gebouwd .
     
    a3seidel en pietsan vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    TIMBERWOLF en a3seidel vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    janzwart, TIMBERWOLF, a3seidel en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je gaat weer als een speer Piet, mooi werk hoor
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    schitterend piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Weeflijnen en puttingwant voor de grote-mast aan SB zitten er ook op, foto lijkt me hier wat overbodig omdat het de zelfde foto zou worden als in post 1075 maar dan aan SB. i.p.v. de ruimtes tussen de weeflijntjes op 5 mm te houden heb ik er 7 mm van gemaakt hetgeen te maken heeft met de enorme hoeveelheid weeflijntjes op dit model, zodat ik er op deze manier wat minder hoef te maken en voor het totaal beeld maakt het niet zoveel uit (vind ik). Verder komt er aan het laatste jufferblok op de grootrusten een vaste (stenge)pardoen.
    Ik ga nu de hoofdtouwen voor de fokke-mast zetten en tussendoor de weeflijntjes zetten voor het kruiswant. Genoeg te doen dus....
     
    a3seidel en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig met de hoofdtouwen van de fokke-mast,, wat klaar is, het want + puttingwant van de grote-mast (aan beide kanten) en het want van de kruis-mast + puttingwant aan SB,
    JPG_4730_2635_bewerkt-1.jpg
     
    a3seidel, TIMBERWOLF, Rob2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Piet, het gaat weer voortvarend;)
    De (werk)temperatuur zal in Zeeland ook weer wel een stuk aangenamer zijn.................
    Ziet er allemaal weer netjes uit, had ook niet anders verwacht van de meester.........:):)
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina